Gå til innhold
Hundesonen.no

Matte, teppe el likn. i spesialtilpasset bilbur


Recommended Posts

Jeg har akkurat fått meg (endelig!) Kelabur til gamla. Det er spesialtilpasset bilen vår, så målene er ikke helt konvensjonelle mtp. hva som er å få tak i av slike produkter jeg er på jakt etter. De fleste matter og senger er avlange, f.eks. 90x60.

Buret har en bunn på 77x65 cm, så det er det jeg vil ha på matta mi også, helst :) 75x65 går selvsagt.

Det jeg er på jakt etter er noe mykt jeg kan ha i bunnen av buret, gjerne i noe vannavvisende eller vanntett stoff, som demper litt, og som sitter støpt i buret uten at det sklir rundt. Jeg tenkte å legge tepper oppå der igjen, så dette skal bare være som en bunnmadrass så det ikke blir så hardt å ligge der. Den behøver ikke være så tykk, men litt padding er fint. 

Noen som har tips? Jeg har en sy-kyndig farmor som kan hjelpe meg med å lage noe selv, men jeg må i så fall ha en konkret idé å gå etter. En vanlig burmadrass duger, men de har helt feil mål, og vil dermed skli rundt. 

Hjelp meg, sonen-orakelet :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt bur har jeg sånne gummimatter med hull nederst, sånne som egentlig er beregnet til å ligge i fjøs tror jeg... Når jeg kjøpte buret, brukt, syns jeg de var utrolig teite -men nå er jeg så glad i dem, for de sørger for at det blir litt luft nederst, som både isolerer og holder ting tørre og luktfrie lengre. Genialt. De er også skåret til sånn at de passer helt. Oppå bruker jeg tepper, badematte fra Ikea eller saueskinn. Avhengig av årstid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, minstemann skrev:

I mitt bur har jeg sånne gummimatter med hull nederst, sånne som egentlig er beregnet til å ligge i fjøs tror jeg... Når jeg kjøpte buret, brukt, syns jeg de var utrolig teite -men nå er jeg så glad i dem, for de sørger for at det blir litt luft nederst, som både isolerer og holder ting tørre og luktfrie lengre. Genialt. De er også skåret til sånn at de passer helt. Oppå bruker jeg tepper, badematte fra Ikea eller saueskinn. Avhengig av årstid..

Hvor finner man sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en billig yogamatte nederst, for å beskytte litt mot fuktighet. Så hr vi en burmadrass fra XXL, siden den passet akkurat inni. Her kan du jo nesten bare finne en hundepute/burmadrass i riktig størrelse, de kommer jo i alle mulige mål?

Om vinteren har vi et saueskinn oppå det igjen. Dere kan jo også bruke et lite saueskinn som bare ligger litt opp i kantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Kan du ikke bare kjøpe en wetbed med gummi under og klippe til...? :icon_confused:

Jo, men egentlig vil jeg ikke ha Vetbed. Jeg vil helst ha noe i et vanntett stoff, f.eks. gummi el. noe annet vannavvisende. Vetbed floker pelsen så innmari på gamla, det samme gjør fleece og teddystoff. Tanken er å ha en "møkkamatte" i bunnen, og variere hva som er oppå avhengig av årstider, skitt ute osv. Til å ha oppå bruker jeg trolig saueskinn. :) 

 

1 time siden, Kristiin skrev:

Jeg har også kelaburet, klipt til vetbed :)

 

Vetbed er et alternativ hvis jeg ikke finner på noe annet. 

 

59 minutter siden, simira skrev:

Vi har en billig yogamatte nederst, for å beskytte litt mot fuktighet. Så hr vi en burmadrass fra XXL, siden den passet akkurat inni. Her kan du jo nesten bare finne en hundepute/burmadrass i riktig størrelse, de kommer jo i alle mulige mål?

Om vinteren har vi et saueskinn oppå det igjen. Dere kan jo også bruke et lite saueskinn som bare ligger litt opp i kantene?

Yogamatte går kanskje an, ja. Skal kikke på det. :) 

Hundeputer/madrasser finnes ikke i riktige mål - jeg har trålet nettet :P  Buret er overraskende stort, så det blir plass til saueskinn oppå. 

 

Har satt farmor på saken - skal se om vi får sydd noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du noe mer enn et saueskinn til den lille da? Det går også an å sy sammen noen gamle håndduker til pute.

http://www.dyre-shop.dk/produkt/trixie-emilio-hundeseng-75x65-cm.aspx

http://www.dyresjappa.no/products/felina-hundeseng

https://www.xxl.no/creston-hundeseng-huntley-s/p/1092946_1_style

Den fra XXL har vi, er populær hos hundene.

Rund seng med diameter 70 går kanskje også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Maria skrev:

Jo, men egentlig vil jeg ikke ha Vetbed. Jeg vil helst ha noe i et vanntett stoff, f.eks. gummi el. noe annet vannavvisende. Vetbed floker pelsen så innmari på gamla, det samme gjør fleece og teddystoff. Tanken er å ha en "møkkamatte" i bunnen, og variere hva som er oppå avhengig av årstider, skitt ute osv. Til å ha oppå bruker jeg trolig saueskinn. :) 

 

Vetbed er et alternativ hvis jeg ikke finner på noe annet. 

 

Yogamatte går kanskje an, ja. Skal kikke på det. :) 

Hundeputer/madrasser finnes ikke i riktige mål - jeg har trålet nettet :P  Buret er overraskende stort, så det blir plass til saueskinn oppå. 

 

Har satt farmor på saken - skal se om vi får sydd noe selv.

Jeg hadde tidligere en madrass inni enkeltburet. Fra hooks. Mykt, og vannavstøttende, så du kan skylde av/tørke :P Kanskje det er noe? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en HellyHansen-matte fra Felleskjøpet i bunn, som er en tykk matte med gummitrekk. Oppå der bruker jeg ullteppe, soggydoggy, skinn osv, alt etter sesong.

Men, de kommer så vidt jeg vet bare i standardstørrelser. Lunner produkter lager helt samme type, til en rimeligere pris, og kan levere på spesialmål. Er bare å ta kontakt med de å spørre etter pris :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Gro skrev:

Jeg bruker en HellyHansen-matte fra Felleskjøpet i bunn, som er en tykk matte med gummitrekk. Oppå der bruker jeg ullteppe, soggydoggy, skinn osv, alt etter sesong.

Men, de kommer så vidt jeg vet bare i standardstørrelser. Lunner produkter lager helt samme type, til en rimeligere pris, og kan levere på spesialmål. Er bare å ta kontakt med de å spørre etter pris :)

Det er sånne FK-matter jeg har mest lyst på, så det var et bra tips! :D Takk!

10 minutter siden, Polfarer skrev:

Hva med å kjøpe noe sånt som dette og sy trekk til? Har en sånn til gamla hjemme som er 5 cm tykk. Ikke noe problem å kutte til den ihvertfall :)05efcbc2f45c25ff4e35ae7fe664abea.jpg

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Ja, det blir løsningen hvis jeg ikke finner noe ferdig. Takk for tips :D Sånn memory foam er jo veldig fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...