Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt reglement: Hvilke grunnøvelser hos valp?


Hellhounds
 Share

Recommended Posts

Siden jeg har fått valp og det er nytt LP-reglement tenkte jeg at grunnøvelsene også må modifiseres litt.

Hvilke øvelser lærer dere inn først? 

Tenker å lære inn som om vi skal gå elite. Hittil viser hun en enorm treningsglede og er sinnsykt PÅ til tross for alderen (10 uker). Vi trener korte økter, positiv forsterkning. Ikke begynt med klikkeren enda. Øvelser vi har begynt med er utgangsstilling, fvf, sitt, dekk, hopp-stå :) I tillegg apporterer hun leker, noe hun selvsagt belønnes rikelig for!

12674679_10154100155406495_1467671256_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg gikk rett på å skifte mellom sitt, dekk og stå, har ikke lært dem inn som bli-kommandoer enda ettersom hun bare er 10 uker :) Vil gjerne hun skal ha null framdrift før jeg legger på kommando, også kan jeg utvide tida hun holder de ulike øvelsene etter det. Nå er hun jo sånn "Sitte er fint! Oh, godis... *smattsmattsmatt-miste konsentrasjonen-smattsmatt* Oh, sitte igjen! Kult! Godis! YAY! *distraheres* Oh, var den godisen, ja! *smattsmatt* FLUE? :D Oh, dekke! Kan å dekke! GODIS!"

:) Bli-delen føler jeg liksom kommer etterhvert som forståelsen for bevegelsene er inne, mens skiftene må øves mye på?

Løpe rundt kjegle, ja... Det er jo gøy å trene, så det er jo bare å sette i gang med :) Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja de er morsomme når de er så små :P Min er 10 mnd nå, så har kommet bittelitt lenger når det gjelder konsentrasjon. Eneste eg kom på er at eg ofte gir flere godbiter etter en kommando, f eks dekk, for å strekke tiden de ligger i ro. Det er min begynnelse på å bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg også når jeg strekker tida, eventuelt sier "veeeent..." også må de ligge lengre. Men bruker det på eldste tøtta også, for hun har tjuvstarta oppsitten etter fellesdekken endel ganger, så der belønner jeg alltid noen ganger nede før jeg gir kommando om oppsitt :) Nå er hun litt treig, da, for hun er blitt vant til at hun skal få godis før jeg gir ny kommando. Gjelder å finne den gyldne middelvei med disse dyra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det spørs så veldig på hunden også. Pr nå så har jeg ny valp og etter litt diskusjon og input fra ett par av Norges beste LP trenere så ble vi enig om at avstandstrening var ikke noe "vi" skulle gjøre med det første. Så jeg har ikke begynt med noe løpe rundt, hente apporten i jakt, sendinger langt fra meg til musematte o.l.

Årsak; en meget selvstendig, eiesyk og nysgjerrig kropp. (og en rase som kan ha pittelitt dårlig impulskontroll).

Jeg har startet med fvf, bli/holde posisjon, holde fast, byttelek, musematte, håndtarget og generelt lært hunden min å lære. Jeg tror faktisk den biten, som jeg så langt har lykkes med om jeg skal si det selv, er at jeg lærer de å lære. Ikke nødvendigvis å kunne 14 forsjellige ting på kommando og de 10 grunnøvelsene "alle" mener de må kunne. Men lære de gleden av å trene og utføre handlinger. 

Nå er samme valpen 7 mnd og vi begynte sette pittelitt mer i system for en mnd siden ca.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 mnd:

Håndtarget, musematte, rundt kjegle, avstandskommandering med låste føtter og en bevegelse, på plass, fvf, bakpartskontroll, stå, hoppstå, apport, hopp over hinder, bli

Det tror jeg var alt... Hun kan ingen av disse øvelsene 100%, eller langt fra godt nok. Men det er de vi sysler litt med og veksler mellom. Nå nådde en "bump" for en måneds tid siden der hun ikke synes det var moro å trene, og hun har vært så treningsvillig fra hun var liten. Så vi må komme over den kneika før noen av disse øvelsene blir noe. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, JeanetteH skrev:

Jeg har startet med fvf, bli/holde posisjon, holde fast, byttelek, musematte, håndtarget og generelt lært hunden min å lære. Jeg tror faktisk den biten, som jeg så langt har lykkes med om jeg skal si det selv, er at jeg lærer de å lære. Ikke nødvendigvis å kunne 14 forsjellige ting på kommando og de 10 grunnøvelsene "alle" mener de må kunne. Men lære de gleden av å trene og utføre handlinger. 

Nå er samme valpen 7 mnd og vi begynte sette pittelitt mer i system for en mnd siden ca.

 

Skjønner greia der, jeg er veldig for å lære dem å lære foran å trene kun teknisk. Men jeg tenker at jeg plukker øvelsene jeg vet "rasen" sliter mest med (de elsker fart, så det er definitivt de rolige øvelsene de går ned i motivasjon på, spesielt fri ved fot), og bygger opp mest mulig motivasjon og en best mulig konkurransebelønning. 
 

11 timer siden, Kristiin skrev:

11 mnd:

Håndtarget, musematte, rundt kjegle, avstandskommandering med låste føtter og en bevegelse, på plass, fvf, bakpartskontroll, stå, hoppstå, apport, hopp over hinder, bli.

 

Har noen teknikker på låste bein, men av ren nysgjerrighet: hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hellhounds skrev:

Skjønner greia der, jeg er veldig for å lære dem å lære foran å trene kun teknisk. Men jeg tenker at jeg plukker øvelsene jeg vet "rasen" sliter mest med (de elsker fart, så det er definitivt de rolige øvelsene de går ned i motivasjon på, spesielt fri ved fot), og bygger opp mest mulig motivasjon og en best mulig konkurransebelønning. 
 

Har noen teknikker på låste bein, men av ren nysgjerrighet: hvordan gjør du det?

Haha jeg er på hund nummer to, med stor kroppskontroll, så de har naturlige låste bakbein, så jeg belønner bare ikke de der de rører på føttene :P

Helt sikkert ikke svaret du ventet deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal følge ferdighetsskjemaet til Canis og Maria Brandel på neste valp. Synes det er vanskelig å "selv måtte finne ut" hva som er lurt å lære inn og ikke.

Grunnferdighetsskjema fra Canis: Link

Sjekkliste fra Maria Brandel: Link

Med Nyx så trente jeg mye på det å leke. Hun var ganske surrete, så vi lekte mye i forskjellige miljø. Vi trente mye på FVF-posisjon, håndtarget, bakpartskontroll, forståelse for shaping, sitt+bli/dekk+bli/stå+bli, hoppstå og posisjoner avstandskommandoen (vi kan fortsatt ikke stå :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helianthus skrev:

Et lite tips til dere med valper: nå har det kommet flere "Fra valp til stjerne"-kurs (Hos Catchhund.no). De følger opplegget i Brandel-boka og legger vekt på viktige ting :D (Kommer nok til å ta det kurset selv om det blir valp)

Skulle hatt valp nå vettu :aww: jeg vil på det kurset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristiin skrev:

Haha jeg er på hund nummer to, med stor kroppskontroll, så de har naturlige låste bakbein, så jeg belønner bare ikke de der de rører på føttene :P

Helt sikkert ikke svaret du ventet deg :lol:

Hehe, nei, det forventet jeg ikke! Men det er jo knall å trene med, da! :) 

7 timer siden, Lunatic skrev:

Jeg skal følge ferdighetsskjemaet til Canis og Maria Brandel på neste valp. Synes det er vanskelig å "selv måtte finne ut" hva som er lurt å lære inn og ikke.

Grunnferdighetsskjema fra Canis: Link

Sjekkliste fra Maria Brandel: Link

Med Nyx så trente jeg mye på det å leke. Hun var ganske surrete, så vi lekte mye i forskjellige miljø. Vi trente mye på FVF-posisjon, håndtarget, bakpartskontroll, forståelse for shaping, sitt+bli/dekk+bli/stå+bli, hoppstå og posisjoner avstandskommandoen (vi kan fortsatt ikke stå :P

Må se på Brandel sin, den visste jeg ikke om :) Er den fra Canis jeg har brukt tidligere, men den mangler jo f.eks. dette med å løpe rundt, selv om det i bunn og grunn bare er fremadsending rundt en target.

7 timer siden, Helianthus skrev:

Et lite tips til dere med valper: nå har det kommet flere "Fra valp til stjerne"-kurs (Hos Catchhund.no). De følger opplegget i Brandel-boka og legger vekt på viktige ting :D (Kommer nok til å ta det kurset selv om det blir valp)

Oh, høres ikke dumt ut! Må sjekkes ut :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er ikke jeg supererfaren med mange hunder på høyt nivå bak meg, og jeg har ikke kommet så langt som til å begynne å konkurrere etter nye reglementet enda, men jeg ser egentlig ikke noen grunn til å gjøre grunnøvelsene hos valper noe annerledes nå med nye regler. De nye øvelsene er bare rent teknisk litt annerledes. Prinsippet er det samme og bygger fortsatt på at man må ha god kontakt, god konsentrasjon, god fri ved fot, sitt,dekk og stå i alle situasjoner og varianter, innkalling og apportering. Jeg fokuserer ikke på rute osv med liten valp uansett, så jeg ser ikke noen grunn til å gjøre det nå heller. Selv om det har kommet en ny sende-ut-øvelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo ikke dumt å sikte på eliteøvelsene når man trener inn ting hos valp, tenker jeg, da. Det viktigste hun lærer nå er at det er gøy å jobbe, og hvordan jeg kommuniserer hva som er rett å gjøre, samt å tenke litt selv (det er hun flink på helt av seg selv, hehe!).

Jeg tror jeg kommer til å trene ruta med henne ganske tidlig, for jeg ser stor forskjell hos dem som trener det inn hos valper og dem som gjør det hos voksne. Nå er det jo individuelt for alle ekvipasjer hvor gøy ruta er, men de hundene som har fått det inn fra de var små er jo mer sånn at du må jobbe med å få dem UT av ruta, og jeg ser for meg det er en enklere jobb enn jeg har hatt med den eldste, som er veldig energieffektiv (les: gjennomskuer alle former for luring, og er for lat til å gjøre ting hun ikke ser noe poeng i å gjøre). Der må jeg jo være ærlig med bikkja hele veien, og siden hun er bestemor til valpen jeg har nå så tenker jeg at det sikkert blir litt sånn med valpen og. At hun gjennomskuer meg, altså :) For å trene ruta (i alle fall for de instruktørene jeg har brukt) med voksne hunder er jo stort sett luring til å løpe ut, også kommer belønninga fra uventet hold. Da vil jeg heller shape det inn fra hun er valp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Hellhounds skrev:

Tja, det er jo ikke dumt å sikte på eliteøvelsene når man trener inn ting hos valp, tenker jeg, da. Det viktigste hun lærer nå er at det er gøy å jobbe, og hvordan jeg kommuniserer hva som er rett å gjøre, samt å tenke litt selv (det er hun flink på helt av seg selv, hehe!).

Jeg tror jeg kommer til å trene ruta med henne ganske tidlig, for jeg ser stor forskjell hos dem som trener det inn hos valper og dem som gjør det hos voksne. Nå er det jo individuelt for alle ekvipasjer hvor gøy ruta er, men de hundene som har fått det inn fra de var små er jo mer sånn at du må jobbe med å få dem UT av ruta, og jeg ser for meg det er en enklere jobb enn jeg har hatt med den eldste, som er veldig energieffektiv (les: gjennomskuer alle former for luring, og er for lat til å gjøre ting hun ikke ser noe poeng i å gjøre). Der må jeg jo være ærlig med bikkja hele veien, og siden hun er bestemor til valpen jeg har nå så tenker jeg at det sikkert blir litt sånn med valpen og. At hun gjennomskuer meg, altså :) For å trene ruta (i alle fall for de instruktørene jeg har brukt) med voksne hunder er jo stort sett luring til å løpe ut, også kommer belønninga fra uventet hold. Da vil jeg heller shape det inn fra hun er valp :) 

Jeg sier ikke at det ikke er lurt å trene rute med en valp. Jeg venter med det til de er litt større fordi valper ikke har det dybdesynet, koordinasjonen og farta jeg vil ha med fra starten i ruta, men det går like mye på hvordan teknikk man bruker. Med shaping kan du sikkert starte når de er bittesmå. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at voksne hunder må lures inn i ruta og valper kan shapes. Selvfølgelig kan du shape en voksen hund også? Og påvirkning trenger ikke være å lure. Jeg ser heller på påvirkning som en måte å vise hunden hva vi ønsker at den skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I stedet for å lage en ny tråd så spørr jeg her :)
Hvor finner man de nye reglene og er det avgjort at de kommer? Er det fra 01.01.2017?
Finner de gamle reglene og FCI klasse 3 regler gjeldende fra 01.01.2016 her: http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_og_bruks/Regelverk_for_jakt_og_bruks/Regelverkgjeldene01.01.20162.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det jeg har startet med nå er stå under marsj, sitt + bli, dekk + bli, dekk - sitt - dekk, utgangsstilling når jeg stopper (dette gjør han automatisk nå), innkalling (vanskelig når det er noe som lukter godt, men kommer som et skudd på plass når han er motivert eller det ikke er mye gode lukter rundt!), og jeg jobber med å gå fot som blir kommandoen for lineføring. 
Jeg velger bevisst å gjøre forskjell på å gå fint og å gå fint. Trenger ikke være LP-standard fordi jeg vil ha ham til å gå pent i bånd på vanlig tur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lailakatrin skrev:

I stedet for å lage en ny tråd så spørr jeg her :)
Hvor finner man de nye reglene og er det avgjort at de kommer? Er det fra 01.01.2017?
Finner de gamle reglene og FCI klasse 3 regler gjeldende fra 01.01.2016 her: http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_og_bruks/Regelverk_for_jakt_og_bruks/Regelverkgjeldene01.01.20162.pdf

Det er ikke avgjort enda, KG jobber med det. Om du er på facebook, følg sidene KG LP informerer og LP Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...