Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogger tvinger hundens hode i eget tiss når den tisser inne.... trodde folk skjønte bedre i 2016?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri sett CM bryte hunder ned i tiss. Det er det jeg selv reagerer mest på. Det at hun er hardere i oppdragelsen trenger ikke bety at det er galt i mine øyne, men så kan det også være litt ulikt på måten folk ordlegger seg på, kontra det de gjør i virkeligheten. Det kunne like gjerne være at det skulle være litt "humor" over det i innlegget, men så ble det nok litt feil, siden tilbakemeldingene strømmer på. (ikke godt å si)  Eller rett og slett en misoppfatning om at harde raser, krever hardere behandling. Jeg har selv vært der en gang i tiden, men man lærer jo. Håper hun også vil det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hun skjønner tydeligvis ikke greia. Hun må jo gjøre det på villmarksmåten, på den skikkelige måten for å vise at hun dominerer oven hunden, altså selv tisse over der hunden markerer. Eneste måten hund

Sikre kilder har sagt at flere av hennes sponsorer har reagert negativt, og har kalt henne inn til møte. 

Polarhundmiljøet reagerer heldigvis veldig på dette. Blir spennede å se fortsettelsen! 

Posted Images

52 minutter siden, Helianthus skrev:

Nei, men jeg stusser over at mange av de samme som tar han i forsvar, deltar i hylekoret mot TB. Hun bruker lignende argumenter og metoder som CM, så hvorfor er det verre når hun utøver og skriver om det enn når CM gjør det? Er det fordi hun er et lettere mål?

Jeg synes denne saken minner om en heksejakt, og de som deltar sørger for at det blir vanskeligere og vanskeligere for TB å innse og innrømme at hun tar feil.

Det er ikke sånn at man tar CM i forsvar bare for at man er uenig med de som går veldig hardt ut. Jeg er uenig i CMs hundetreningsfilosofi, og mener den er meget utdatert og basert på synsing fremfor forskning. Og jeg mener at denne bloggeren og CM begge følger versjoner av dominansteorien. Begge to har et stort publikum, og når ut til mange mennesker. Det jeg derimot forsvarer CM på er når folk begynner å overdrive og lyve om det han gjør for å få han til å høres verre ut enn han er. At hver berøring med fot blir beskrevet som et spark er veldig vanlig overdrivelse, bare for å gi et konkret eksempel.

Men så er det noe annet også. CM opererer i USA, hvor de har en annen (og i mine øyne dårligere) kultur rundt hundehold, og et helt annet løshund/shelter problem enn oss. I tillegg er det lovstridig i Norge å bruke en rekke hjelpemidler og metoder som er lovlig i andre land. Så ja, jeg blir mer kritisk til noen som utfører CMs metoder i Norge enn dersom de gjør de i USA, av en rekke grunner.

Når det gjelder denne bloggeren, så har jeg kun lest det hun selv har skrevet + kommentarfeltet, også denne diskusjonen så klart. Ut i fra dette kan jeg ikke se at det er en heksejakt, men nå er det uansett sånn at hun har gått ut med å promotere dårlig dyrevelferd (med store, kjente sponsorer bak seg) til et stort publikum. Blogging er jobben hennes, og akkurat som at en politiker eller journalist må tåle stormen når de går ut med noe kontroversielt, så må også bloggere det. Da snakker jeg om ren kritikk av hennes ord/handlinger, ikke netthets.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
3 timer siden, Helianthus skrev:

Nei, men jeg stusser over at mange av de samme som tar han i forsvar, deltar i hylekoret mot TB. Hun bruker lignende argumenter og metoder som CM, så hvorfor er det verre når hun utøver og skriver om det enn når CM gjør det? Er det fordi hun er et lettere mål?

Jeg synes denne saken minner om en heksejakt, og de som deltar sørger for at det blir vanskeligere og vanskeligere for TB å innse og innrømme at hun tar feil.

Mange? Fortell meg gjerne, for jeg har knapt deltatt eller lest noe særlig i den diskusjonen. Så jeg klarer ikke helt se sammenhengen :) 

Så pga du deltok i en CM diskusjon her inne sammen med andre så må vi alle nå delta med det som grunn i denne diskusjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mud skrev:

Jeg tror ikke denne hunden lider faktisk.  Jeg synes det er idioti å prøve å oppdra en stor sta hund på den måten, men jeg får meg liksom ikke til å synes det er ren dyremishandling.  Det spørs liksom litt hvordan ting blir gjort,  og det vet vi jo ikke. 

Det som plager meg er at hun skriver om det og pokker ikke gir seg selv om hun åpenbart er blottet for all kunnskap om alt fra dominans til enkel hundeoppdragelse. DET plager meg. Det er så himla mange idioter der ute fra før liksom , de trenger ikke enda en som forfekter at alle hunder som gjør noe galt eller tilfeldigvis ikke liker eget kjønn er dominante.  

 

Forøvrig tisser Toddy der jeg tisser. Han er overhodet ikke dominant i noen settinger faktisk :P Han er en puslete polarhund.  

Den ene hannhunden jeg har hatt som jeg kan kalle tildels dominant ( ingen hunder er bare  dominante ) har aldri gjort det :P

Tolleren min - det største nervevraket jeg har hatt - tisset på doen inne fordi jeg tisset på den. Han hadde sikkert vært "dominant " i hodet til enkelte idioter. Han var jo angstbiter.. kunne se veldig sinna ut,  må vite. 

Å tisse over er ikke alltid dominansbetinget, det er like mye et utslag av flokkdrift. Det er en beskjed til andre hunder: Her har min flokk vært, vi er flere. Hvis jeg må skvette litt på en lengre tur, er alltid hundene mine snare til å markere over, og vi har absolutt ingen greier med at de prøver å overta hus og heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, patricia skrev:

Å tisse over er ikke alltid dominansbetinget, det er like mye et utslag av flokkdrift. Det er en beskjed til andre hunder: Her har min flokk vært, vi er flere. Hvis jeg må skvette litt på en lengre tur, er alltid hundene mine snare til å markere over, og vi har absolutt ingen greier med at de prøver å overta hus og heim.

Ehm..Jeg vet. Jeg var ironisk :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mud skrev:

Jeg tror ikke denne hunden lider faktisk.  Jeg synes det er idioti å prøve å oppdra en stor sta hund på den måten, men jeg får meg liksom ikke til å synes det er ren dyremishandling.  Det spørs liksom litt hvordan ting blir gjort,  og det vet vi jo ikke. 

Det som plager meg er at hun skriver om det og pokker ikke gir seg selv om hun åpenbart er blottet for all kunnskap om alt fra dominans til enkel hundeoppdragelse. DET plager meg. Det er så himla mange idioter der ute fra før liksom , de trenger ikke enda en som forfekter at alle hunder som gjør noe galt eller tilfeldigvis ikke liker eget kjønn er dominante.  

 

Forøvrig tisser Toddy der jeg tisser. Han er overhodet ikke dominant i noen settinger faktisk :P Han er en puslete polarhund.  

Den ene hannhunden jeg har hatt som jeg kan kalle tildels dominant ( ingen hunder er bare  dominante ) har aldri gjort det :P

Tolleren min - det største nervevraket jeg har hatt - tisset på doen inne fordi jeg tisset på den. Han hadde sikkert vært "dominant " i hodet til enkelte idioter. Han var jo angstbiter.. kunne se veldig sinna ut,  må vite. 

Nei, det tror ikke jeg heller egentlig, det som irriterer meg mest er at hun ikke gidder å lese om noe "**** hundepsykologi", måten hun beskriver rasen, og nekter å ta til seg at det er mer effektive metoder, og som du sier; blottet for kunnskap. Jeg tror som sagt ikke at hundene lider, men de kan bli mer usikker på hennes lederrolle, og hvordan vil hun håndtere det? 

Det irriterer meg at hun som offentlig person skriver dette for alle og enhver når hun ikke har kunnskap nok. Vi lærer alle så lenge vi lever, men jeg mener vi som hunde-eiere har et ansvar til å ta til oss oppdatert og god informasjon, og behandle hundene våre med den respekten de fortjener. :) Noe hun åpenbart ikke gjør. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at hundene hennes har det fælt, men det har noe med påvirkningskraften til en blogger i dagens samfunn å gjøre. Jeg hadde også kjefta og korrigert markering inne, men å stappe trynet til hunden ned i tisset og påstå at det funker fordi det er en samisk metode og at slike raser (som omtrent er halvt ulv :lol:) må legges på rygg for å fungere er bare trist. 

Det sitter mange smartinger der ute som nå får bekreftet sine huleboerske oppfatninger om hundeoppdragelse. 'Jah, akkurat ja, se bare her, denne villmarksjenta som lever i skogen med hundene sine, HUN vet hva hun snakker om hun! Det er det jeg har sagt hele tida, man må tarrem' hardt!'

Hun er med på å holde liv i urgamle metoder som ikke har noe som helst med hundeoppdragelse å gjøre. At hun i tillegg synes det er tøft å ha så sterke meninger om en sak uten å en gang gidde å prøve å sette seg inn fakta og nyere forskning ødelegger mitt inntrykk av henne som hundeeier. 

 

  • Like 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissHeike skrev:

Det slo meg plutselig, hva med oppdretter til disse hundene, syns de dette er grei behandling av hundene fra deres oppdrett eller er de av "samme ulla"? 

Det samme tenkte jeg. Hvorfor blir ikke en potensiell valpekjøper med den type holdninger luktet ut tidlig i prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, patricia skrev:

Å tisse over er ikke alltid dominansbetinget, det er like mye et utslag av flokkdrift. Det er en beskjed til andre hunder: Her har min flokk vært, vi er flere. Hvis jeg må skvette litt på en lengre tur, er alltid hundene mine snare til å markere over, og vi har absolutt ingen greier med at de prøver å overta hus og heim.

Det var spøk :) Jeg har tre hannhunder. Om en har markert gidder de som oftest ikke markere over i det hele tatt. Det holder at en i flokken har gjort det liksom. 

44 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Det samme tenkte jeg. Hvorfor blir ikke en potensiell valpekjøper med den type holdninger luktet ut tidlig i prosessen?

Nja, jeg har aldri blitt spurt om hvordan jeg skal oppdra hunden og hva jeg skal gjøre om de tisser inne, før valpekjøp. Og selv om jeg syns dette er ganske ufint, så betyr ikke det at hundene hennes har det forferdelig i det store og hele. Jeg håper virkelig sånne hendelser ikke er flertallet i hverdagen deres. Men det som er synd er at hun ikke klarer å se hvor gal den episoden med tissing er og hvor galt det høres ut når hun fremstiller det som normalt å stadig måtte bryte hunden sin fysisk i bakken. Hele hennes bilde på hvordan hunder, og spesielt polarhunder, fungerer er ganske vridd. Og det er synd fordi hun er en ganske profilert person. Men det trenger jo ikke bety at hun ikke burde få eie hund. Det er mye annet positivt i hennes hundehold som aldri disse malamutene som kjøpes fordi de er pene, og bare får traske en time på asfalt daglig, aldri vil få oppleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Eloise said:

Det jeg derimot forsvarer CM på er når folk begynner å overdrive og lyve om det han gjør for å få han til å høres verre ut enn han er. At hver berøring med fot blir beskrevet som et spark er veldig vanlig overdrivelse, bare for å gi et konkret eksempel.

Er det det, når man hører sparket, og hundene går til motangrep? Og hva annet lyver folk og overdriver om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netthets og netthets, dama har blottlagt noe som kanskje ikke egner seg for hundenorge å høre. Klart det kommer reaksjoner. Hundene har det sikkert greit de, de får nok mat, vann, kos og tak over hodet. Ikke bor dem i dritten sin, og ikke er den offer for masseavl på valpefabrikker. Mange hunder har det mye værre.

MEN å stappe snuta til hunden den i urinen dens, det er reinspikka dyreplageri. Synes ikke det finnes noe annet ord på akkuratt det, en dyreplageri. Markering innendørs eller ikke, slik gjør man bare ikke hverken med folk eller dyr.

Og jeg tror at hvis malamuten hadde vært såååå  krevende (psyko?), så hadde det nok stadig vært i media om malamuter som eter både folk og dyr til frokost og kvelds.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hannhunden min (som jo er en sånn der "halvulv" av en polarhund selv om den er av en mindre variant) markerte inne her om dagen i ett øyeblikk hvor han vel mente å fortelle en annen hund at dette var hans plass, forsterket av gode tispe dufter. Ble jeg sur? Ja gjett om!
Jeg sa vel "Neeeei!" ganske surt, og henviste hunden til et annet sted mens jeg vasket og surmulte. Etter en halvtimes tid fikk han komme inn i stua igjen. Ikke at jeg tror han lærte så fryktelig mye å være i gangen i 30min, men han forstod vel at markeringen var lite populær. Dessuten trang jeg noen minutter til avreagering :aww:

Tror bikkjene mine lystrer vel så bra selv om de aldri har blitt lagt i bakken eller fått nese trykket ned i tiss. Men de er jo ganske selvstendige og egenrådig så den hørselen kan tidvis være svært selektiv :P

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo selvfølgelig lese kommentarene på siste innlegg, og der kommer det frem ting som "Må vise hunden hvem som er sjefen", "Må jo være fysisk i blant", og noen vet tydeligvis ikke forskjell på ressursforsvar og dominans. 

Virker til at mange ikke forstår hva det vil si å teste grenser mot å prøve seg på "sjefsrollen". 

*Oppgitt, må slutte å lese nå.* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Helianthus skrev:

Nei, men jeg stusser over at mange av de samme som tar han i forsvar, deltar i hylekoret mot TB. Hun bruker lignende argumenter og metoder som CM, så hvorfor er det verre når hun utøver og skriver om det enn når CM gjør det? Er det fordi hun er et lettere mål?

Jeg synes denne saken minner om en heksejakt, og de som deltar sørger for at det blir vanskeligere og vanskeligere for TB å innse og innrømme at hun tar feil.

I den "forrige" diskusjonen var det vel også i stor grad strømming av jakthunder som ble diskutert, samt generelt det å korrigere en hund. Og hadde du lest grundig nok hadde du bla fått med deg at flere absolutt ikke er særlig begeistret for CM av ymse grunner, selv om man selv velger å strømme jakthunder, og innser at man også i en dog mye "svakere" og "snillere" form enn CM, trener med positiv straff.
Å dytte en valps snute ned i urin, bryte en hund ned i gulevt osv, kan jeg ikke se at så mange forsvarte i forrige diskusjon.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pringlen skrev:

Akkurat det der med å forveklse absolutt all negativ adferd hos hund med dominans og "tror den er sjefen", er åpenbart mer normalen enn untaket hos hvermannsen...

Det er ihvertfall overraskende vanlig, og har vel vært noen innlegg både her og på Canis den siste tiden om folk som har problemer med "dominante" hunder, som gjerne heller bare er stresset, usikre eller dårlig oppdratt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pringlen skrev:

Akkurat det der med å forveklse absolutt all negativ adferd hos hund med dominans og "tror den er sjefen", er åpenbart mer normalen enn untaket hos hvermannsen...

Ja, det er helt klart min opplevelse også. Samtlige bikkjer som er slitsomme på et eller annet område handler om dominering eller at den prøver å være sjef over et eller annet, enten det er markering inne, jokking på familiens barn, stjeling av mat eller bjeffing inne. Jeg blir helt fascinert noen ganger :no: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Ja, det er helt klart min opplevelse også. Samtlige bikkjer som er slitsomme på et eller annet område handler om dominering eller at den prøver å være sjef over et eller annet, enten det er markering inne, jokking på familiens barn, stjeling av mat eller bjeffing inne. Jeg blir helt fascinert noen ganger :no: 

Jupp, og ikke minst om de er så pissredde at de er troende til å bite. DA er de dominante, da...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, enna skrev:

I den "forrige" diskusjonen var det vel også i stor grad strømming av jakthunder som ble diskutert, samt generelt det å korrigere en hund. Og hadde du lest grundig nok hadde du bla fått med deg at flere absolutt ikke er særlig begeistret for CM av ymse grunner, selv om man selv velger å strømme jakthunder, og innser at man også i en dog mye "svakere" og "snillere" form enn CM, trener med positiv straff.
Å dytte en valps snute ned i urin, bryte en hund ned i gulevt osv, kan jeg ikke se at så mange forsvarte i forrige diskusjon.
 

Nå er vel ikke akkurat en fransk bulldog-blanding en jakthund, og diskusjonen handlet i stor grad om hvorvidt det er noe lurt å bruke strøm for å lære en hund har for vane å drepe griser til å omgås dem uten problemer. Jeg synes absolutt det er naturlig å trekke paralleller mellom de to diskusjonene og stusse over hvorfor en norsk blogger klarer å skape så mye oppstuss når de fleste ikke bryr seg når Cesar Millan gjør ting som er mye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Pringlen skrev:

Akkurat det der med å forveklse absolutt all negativ adferd hos hund med dominans og "tror den er sjefen", er åpenbart mer normalen enn untaket hos hvermannsen...

Nettopp! Og med tanke på det så er det skremmende å tenke på at hvermansen kan få tips av CM via TV-skjermen. Men dette var veldig OT.
Ang bloggen så er jeg nesten i sjokk enda over at hun bruker slike "metoder" og hvor mange som er enig i det :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Avani skrev:

Nettopp! Og med tanke på det så er det skremmende å tenke på at hvermansen kan få tips av CM via TV-skjermen. Men dette var veldig OT.
Ang bloggen så er jeg nesten i sjokk enda over at hun bruker slike "metoder" og hvor mange som er enig i det :shocked:

Etter hva jeg har sett og lest, har CM hakket bedre evne til å skille snørr og barter enn som så. Men, ja, alt dominanspratet hans gjør det nok ikke noe lettere akkurat, for hvermannsen å forstå basic hundeadferder.

red: ja, det kanskje værste med blogginnleggene, er hvor mange som synes det damen skriver er helt topp. Dog ikke overrasket :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Aslan said:

Ja, det er helt klart min opplevelse også. Samtlige bikkjer som er slitsomme på et eller annet område handler om dominering eller at den prøver å være sjef over et eller annet, enten det er markering inne, jokking på familiens barn, stjeling av mat eller bjeffing inne. Jeg blir helt fascinert noen ganger :no: 

Fikk akkurat høre for noen dager siden at når en hund løper avgårde med en pinne, så er det for å "dominere" de andre hundene...den der dominansmyten fikk jammen fotfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...