Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogger tvinger hundens hode i eget tiss når den tisser inne.... trodde folk skjønte bedre i 2016?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Guest Maries
1 minutt siden, Djervekvinnen skrev:

Ja helt klart. Har faktisk vært borti en mann som har praktisert dette, men etter at hans hund tisset der han hadde tisset i skogen. Da var kampen igang. ?

Hunden min tisser alltid over om jeg eller andre tisser i skogen - bør jeg være bekymret for at hun tar over makten :sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hun skjønner tydeligvis ikke greia. Hun må jo gjøre det på villmarksmåten, på den skikkelige måten for å vise at hun dominerer oven hunden, altså selv tisse over der hunden markerer. Eneste måten hund

Sikre kilder har sagt at flere av hennes sponsorer har reagert negativt, og har kalt henne inn til møte. 

Polarhundmiljøet reagerer heldigvis veldig på dette. Blir spennede å se fortsettelsen! 

Posted Images

Keiron løfta foten å pissa oppetter kjøkkenveggen mens jeg lagde middag da han var 6mnd. gammel. Det var vel for å markere at han var boss ja?

Neida, det har seg sånn at jeg faktisk ble så stolt over hvor stor han var blitt da han begynte å løfte foten når han tisset ute på tur at jeg skrøt av han :icon_redface: Jeg så jo mens jeg laga middagen at han sto der og ventet på at jeg skulle se på han, og da tissa han, for han ville jo ha skryt. Det lønner seg å tisse sånn liksom.. 

Jeg ble sint ja, men ikke fader om jeg tok skikkelig wrestling match med han og sånn. "NEEEEEEEEEIII!!!!" I fortvilelse lærte han med en gang at tissing på kjøkkenveggen er ikke lønnbart. 

 

Nå var det sikkert ikke slik for denne hunden da, men at de markerer inne gir ikke lov til å utøve vold mot dem, uansett hvor harde og tøffe de er. Om hunden får juling hjemme kan den jo bli ganske usikker av det. Det er alltid en grunn til at noe skjer, noen ganger er det lettere å se det enn andre ganger. Hunden til en i familien liker ikke ukjente hunder fordi han ble angrepet ganske alvorlig av en fremmed hund. Derfor tok han skikkelig i når Keiron kom for nær han, men han var jo selvfølgelig bare "dominant". :hmm:

2016 - og så mange nekter å oppdatere seg litt, det syns jeg er trist. Trist for alle de hundene som må bo hos slike mennesker. 

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2016 at 9:16 PM, lijenta skrev:

 

Er virkelig mutten så sta at en trenger så gamle metoder for å få en brukende hund?

 

 

 

Nei, det er det ikke, tvert i mot så er det kanskje noe av det som virker dårligst på en malamute. Jeg har hatt basketak med mine jeg og, noen ganger fordi jeg bare måtte får kontroll (fysisk) på situasjonen med kort tid å reagere på, noen ganger fordi jeg ble frustrert osv og noen ganger fordi jeg ikke viste bedre (mine første hunder osv), men det som er helt garantert er at det ikke virket. De er ikke en gjeterhund som bryr seg så forferdelig om hva man mener bare fordi, de er ikke sarte sjeler som er enkle å kue med fysisk makt e.l., tvert imot er de av typen som helst setter hardt mot hardt og det eneste man risikerer er å ødelegge forholdet og tilliten seg imellom. Det skal mye til før en mutte knekker, men det betyr ikke at man ikke kan gjøre skade med slike ting fordi om. En mutte kan virke tøff i alle situasjoner fordi de som nevnt gjerne setter hardt mot hardt, det er litt deres måte å være på bare, men de kan likevell bli usikre/utrygge på situasjonen og det fører jo sjeldent noe bra med seg. Og selv om de blir usikre og ikke liker det som skjer så er sannsynligheten stor for at de uansett kommer å reagere likt i samme situasjon neste gang den oppstår. Det er ikke galt å si nei osv, men et basketak med en mutte vil mest sannsynlig være helt ubrukelig og påføre hunden og forholde mellom eier og hund mistillit. 

Det beste man kan gjøre med en hund som er sta, egen og lite førerorientert er jo å gi den motivasjon, en grunn, for å jobbe med deg og ikke imot deg, og det gjør man ikke med slike metoder :) 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
6 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Ja helt klart. Har faktisk vært borti en mann som har praktisert dette, men etter at hans hund tisset der han hadde tisset i skogen. Da var kampen igang. ?

Hundene mine tisser ikke over der jeg har tisset i skogen (når man er en del på tur over flere dager, så må man logisk nok også tisse i skogen), så da kan jeg vel slå meg til ro med at jeg er alfa da? *fornøyd* Strengt tatt er de ikke spesielt interessert i det hele tatt :P

Men sånn litt seriøst tilbake til tema. Om mine hunder hadde tissa oppetter veggen inne, så hadde jeg også korrigert det ganske kraftig. Men jeg hadde korrigert. Ikke gitt dem en langdryg straff som de ikke skjønner noe av. De hadde fått ett kraftig nei og ikke akkurat hyggelig kroppsspråk fra min side (ingen av mine har gjort det hittil) og så ferdig. Korreks for adferden akkurat i det øyeblikket de gjorde det. Men så er man ferdig. Alt av straff som foregår etterpå er bare ufint og hunden lærer ingen verdens ting. Annet enn muligens at matmor/matfar er en ustabil person man bør være forsiktig rundt. Det viser jo at denne hunden har lært det. Den stakk til skogs og kom ikke tilbake før den ble sulten :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har faktisk opplevd at hunden min har tisset oppå der jeg har tisset når vi har vært ute på langtur i fjellet. En border collie tispe. Og det gjorde henne verken vanskelig, "dominant" eller umulig på noen måte gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Håpet sponsorene som er listet opp får med seg dette: 

Aclima, Hel Sport, Real turmat, St-utleie, Fjellpulken, Normark, Aktive Råd og Regnskap, North experience, Røros hund og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke denne hunden lider faktisk.  Jeg synes det er idioti å prøve å oppdra en stor sta hund på den måten, men jeg får meg liksom ikke til å synes det er ren dyremishandling.  Det spørs liksom litt hvordan ting blir gjort,  og det vet vi jo ikke. 

Det som plager meg er at hun skriver om det og pokker ikke gir seg selv om hun åpenbart er blottet for all kunnskap om alt fra dominans til enkel hundeoppdragelse. DET plager meg. Det er så himla mange idioter der ute fra før liksom , de trenger ikke enda en som forfekter at alle hunder som gjør noe galt eller tilfeldigvis ikke liker eget kjønn er dominante.  

 

Forøvrig tisser Toddy der jeg tisser. Han er overhodet ikke dominant i noen settinger faktisk :P Han er en puslete polarhund.  

Den ene hannhunden jeg har hatt som jeg kan kalle tildels dominant ( ingen hunder er bare  dominante ) har aldri gjort det :P

Tolleren min - det største nervevraket jeg har hatt - tisset på doen inne fordi jeg tisset på den. Han hadde sikkert vært "dominant " i hodet til enkelte idioter. Han var jo angstbiter.. kunne se veldig sinna ut,  må vite. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Håpet sponsorene som er listet opp får med seg dette: 

Aclima, Hel Sport, Real turmat, St-utleie, Fjellpulken, Normark, Aktive Råd og Regnskap, North experience, Røros hund og fritid.

Med mindre et par av dem har vært veldig kjappe på slettetasten, så har de nok ikke det. Ingen sure kommentarer på sidene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 time siden, Justisia skrev:

Med mindre et par av dem har vært veldig kjappe på slettetasten, så har de nok ikke det. Ingen sure kommentarer på sidene deres. 

Akkurat kommet en kommentar på Aclima sin side. Så om det ikke få stå så tror jeg uansett de får dette med seg snart div sponsorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men når vi har det bra og ting fungerer som det skal, så ser jeg ingen grunn til å endre på noe som alt funker."

Og der oppsummerer hun vel ganske greit hele kjernen i problemet med de som fremdeles driver med utdaterte (og ulovlige) treningsmetoder.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

"Men når vi har det bra og ting fungerer som det skal, så ser jeg ingen grunn til å endre på noe som alt funker."

Og der oppsummerer hun vel ganske greit hele kjernen i problemet med de som fremdeles driver med utdaterte (og ulovlige) treningsmetoder.

og så ser hun ikke selv at det ikke fungerer så bra.. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Jeg tror ikke denne hunden lider faktisk.  Jeg synes det er idioti å prøve å oppdra en stor sta hund på den måten, men jeg får meg liksom ikke til å synes det er ren dyremishandling.  Det spørs liksom litt hvordan ting blir gjort,  og det vet vi jo ikke. 

 

Kommer litt an på hvordan man ser på det. Det er selvfølgelig forskjell på vold og grov vold, både fysisk og psykisk, men ingen av delene er greit. Det som er så skummelt med "hverdagsvold" er nettopp at det er små doser med hyppig bruk. Vi vurderer skadeomfanget, og tenker at det blir ikke noe varig skade av det og da vil man liksom ikke overreagere. Det blir enda vanskeligere med dyr enn med mennesker, for de kan ikke fortelle oss hvordan de har det, og en mentalt stødig hund klarer å riste det av seg ganske kjapt så den går neppe å sliter med det i ettertid.

Jeg synes bare det blir så feil å akseptere vold bare fordi den ikke etterlater seg varige men. Og jeg vet at ikke du gjør det, altså! Jeg siterte deg fordi innlegget ditt fikk meg til å reflektere litt rundt dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Jeg tror ikke denne hunden lider faktisk.  Jeg synes det er idioti å prøve å oppdra en stor sta hund på den måten, men jeg får meg liksom ikke til å synes det er ren dyremishandling.  Det spørs liksom litt hvordan ting blir gjort,  og det vet vi jo ikke. 

Det som plager meg er at hun skriver om det og pokker ikke gir seg selv om hun åpenbart er blottet for all kunnskap om alt fra dominans til enkel hundeoppdragelse. DET plager meg. Det er så himla mange idioter der ute fra før liksom , de trenger ikke enda en som forfekter at alle hunder som gjør noe galt eller tilfeldigvis ikke liker eget kjønn er dominante.  

 

Forøvrig tisser Toddy der jeg tisser. Han er overhodet ikke dominant i noen settinger faktisk :P Han er en puslete polarhund.  

Den ene hannhunden jeg har hatt som jeg kan kalle tildels dominant ( ingen hunder er bare  dominante ) har aldri gjort det :P

Tolleren min - det største nervevraket jeg har hatt - tisset på doen inne fordi jeg tisset på den. Han hadde sikkert vært "dominant " i hodet til enkelte idioter. Han var jo angstbiter.. kunne se veldig sinna ut,  må vite. 

Jeg tror heller ikke hundene lider. Det virker ikke som om hun flyr løs på de i hytt og gevær, og for meg ser det ut som hundene har ganske fine liv. Problemet er at hun påvirker nye hundeeiere (og sikkert mange som har hatt hund en stund) til å behandle hunden helt feil.

Hadde dette vært et innlegg fra en tilfeldig, ukjent malamuteeier som bare skrev noe på fb, så hadde jeg ikke brydd meg.. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, jeg gjorde feilen av å lese svarene under innlegget hvor hun forsvarer seg. Jeg blir trist av å se at folk støtter henne, og jeg blir skremt av at folk som eier malamuter omtaler rasen på det viset. Som om den er helt unik og som om den ikke er en hund engang.

Boxeren brukte å bli omtalt på det viset før når det gjaldt oppdragelse, for man ville selvfølgelig ikke ende opp med en fullvoksen, dominant muskelbunt av en boxerhann. Her var det hard hånd som var tingen! Og de som har prøvd å "sloss" med en viljesterk, hardhudet hund uansett rase vet at jo mer kamp du gir dem, jo striere blir dem (av behov). Så det blir en slags selvoppfyllende profeti. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om hun hadde hatt en setter da, jeg tør ikke tenke på hvordan hun hadde behandlet den...

Og sier hun egentlig at om hun hadde hatt en cocker spaniel så ville hun trent med bare positive metoder, siden det er en liten og myk hund? Jeg undres... (eller, nei, ikke egentlig).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvor kom Cesar inn i denne debatten? Har hun skrevet om han?

Nei, men jeg stusser over at mange av de samme som tar han i forsvar, deltar i hylekoret mot TB. Hun bruker lignende argumenter og metoder som CM, så hvorfor er det verre når hun utøver og skriver om det enn når CM gjør det? Er det fordi hun er et lettere mål?

Jeg synes denne saken minner om en heksejakt, og de som deltar sørger for at det blir vanskeligere og vanskeligere for TB å innse og innrømme at hun tar feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...