Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogger tvinger hundens hode i eget tiss når den tisser inne.... trodde folk skjønte bedre i 2016?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hun skjønner tydeligvis ikke greia. Hun må jo gjøre det på villmarksmåten, på den skikkelige måten for å vise at hun dominerer oven hunden, altså selv tisse over der hunden markerer. Eneste måten hund

Sikre kilder har sagt at flere av hennes sponsorer har reagert negativt, og har kalt henne inn til møte. 

Polarhundmiljøet reagerer heldigvis veldig på dette. Blir spennede å se fortsettelsen! 

Posted Images

Guest Jonna

Jeg skrev det på FB og skriver det her også: 

"Dette var vel noe av det tristeste jeg har lest om hundetrening på mange år.. og ja da tenker jeg på bloggen og flere innlegg her. Trodde vi var kommet lengre enn som så. Og i det minste som ett minumum forstått hva en korrigering er, varigheten på en korrigering når man velger bruker det aktivt. Trist rett og slett.. trist." 

Den damen får ett problem den dagen hunden finner ut at den er fysisk sterkere enn henne og hun prøver "ta den". Da kan det faktisk bli ganske stygt, og jeg håper den hunden er stabil i hode på det tidspunktet også. Man ER fysisk svakere enn en 50 kg godt trent mutte hannhund med masse tenner og 4 bein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanskelig å diskutere denne uten at man føler man driver med netthets. Men når hun selv skriver at hun la ut innleggen på facebook for å få diskusjon, så...

Her er det mye å ta tak i- all uønsket atferd får samme merkelapp (dominans/lederskapsproblem).  og metodevalgene hennes, vel de gjør nok i mange tilfeller vondt værre... Jeg tror både hun og hunden hadde fått et lettere liv om hun satte seg litt mer inn i den "..... hundepsykologien". 

Vi har siberian husky, som jo er enklere hunder enn malamutene, (og min hverdag med hundene er så langt fra det denne jenta skriver om som en kan komme)  men det denne bloggeren driver med er dårlig reklame for alle polarhundene... og eierene... 

Jenta er nominert til årets villmarking, og skal holde innlegg på villmaksmessa. Ikke  bra!!! 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd hun ikke setter seg mer inn i hundeoppdtagelse enn det hun gjør. Fikk inntrykk når vi skulle ha malamute at car helt normalt å dominere hunden og legge den på rygg for få den til å forstå du bestemte. 

Jeg har dog valgt å ikke høre på dette og håper vi misstolket dette litt. Vi gar fokusert 100% på positiv forsterkning. Funker som juling. Men det gar krecd mye og ikke alltid han hlrer etter enda men ved litt hjelp (da vi er ganske newbies) så funker det selv på malamuten. Så at disse hundene må domineres med makt er tull.

 

Edit: jeg har dog tro på at om man ikke har helt peiling på dette og ikke satt seg inn i disse positive treningsmetodene så er det ikke bare bare å oppdra en malamute. Men da bør man heller ikke ha malamute!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Herregud. .Jeg vet ingenting om malamuter,  men jeg skulle virkelig ønske hun sluttet å bable om polarhunder på generelt basis. 

 

Japp. Har riktignok polar spisshund light, og han veier bare 20 kg, men skulle jeg behandlet ham sånn hadde han nok bare meldt seg ut og gått sin vei, og sånn er flere polare dyr jeg kjenner. Det er ikke alltid hardt mot hardt er så effektivt med egenrådige hunder tror jeg, selv om jeg ikke er noe pølsetante heller (han liker uansett ikke pølse, fiskekake derimot :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nuka skrev:

Er det på "internt snakk" de reagerer eller blir det diskutert på fb osv? Med andre ord, dette er IKKE godkjent hundehåndtering i rasemiljøet? Godt å høre at det skaper reaksjoner både her generelt og hos de med polarhunder.. For i mitt hode er det hun står for IKKE ok...:wacko:

Det er mye rart ute å går i malamutemiljøet. Noen er som Tonje, og mener det må til. De oppdretterne, kjørerne og eierne jeg har mest kontakt med og er mest med er imidlertid ikke denne typen. Vi tar avstand fra dette, uten at jeg mener at utelukkende positive metoder alltid er det som når igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Heidihj skrev:

Polarhundmiljøet reagerer heldigvis veldig på dette. Blir spennede å se fortsettelsen! 

Synes dessverre dere fornuftige polarhundfolk forsvinner i mengden av tullinger som synes dette er helt på sin plass, pga at de har poarhund..

I alle fall i kommentarfeltet av den siste artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hampus skrev:

Synes dessverre dere fornuftige polarhundfolk forsvinner i mengden av tullinger som synes dette er helt på sin plass, pga at de har poarhund..

I alle fall i kommentarfeltet av den siste artikkelen

Dessverre.. Men heldigvis er det mange flere av oss enn det kommentarfeltet viser :) Endel som henger igjen da selvsagt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf, jeg har fulgt henne pga turene - men nå er det helt over og ut. Snakk om å være - sorry netthetsen, men når uskyldige individer utsettes for traumer så mener jeg det er på sin plass å være krass (litt som at man jo sier helvetes Anders Behring Breivik) - stuck i bakevja av hundetrening. Sjokkerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hampus skrev:

Synes dessverre dere fornuftige polarhundfolk forsvinner i mengden av tullinger som synes dette er helt på sin plass, pga at de har poarhund..

I alle fall i kommentarfeltet av den siste artikkelen

ganske håpløst egentlig. Det er trist at en ikke har kommet lenger, rett og slett. 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne kategoriseringen av kritikk som mobbing/netthets har gått ALT for langt. Klart det er lov å reagere når en profilert blogger kommer med uttalelser som dette! Et samfunn der man kan gjøre hva man vil uten å møte kritikk for uakseptable handlinger er et farlig samfunn.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund.

"Der er derimot blitt vanskelig å legge han i bakken ufrivillig. I desember tok jeg han i å tisse inne. Markere veggene. Jeg prøvde så godt jeg kunne å dytte snuten hans i tisset sitt, uten hell. Han stritter med all sin kraft og det ender med at han vrir seg ut av halsbåndet i kampens hete og stikker av. Jeg løper etter han med lovord om juling når jeg ser han igjen. Han forsvinner inn i bjørkeskogen en stund"

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Stakkars hund.

"Der er derimot blitt vanskelig å legge han i bakken ufrivillig. I desember tok jeg han i å tisse inne. Markere veggene. Jeg prøvde så godt jeg kunne å dytte snuten hans i tisset sitt, uten hell. Han stritter med all sin kraft og det ender med at han vrir seg ut av halsbåndet i kampens hete og stikker av. Jeg løper etter han med lovord om juling når jeg ser han igjen. Han forsvinner inn i bjørkeskogen en stund"

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Jeg hadde og blitt sur om bikkja begynte å markere inne, men hvordan i alle dager kan hun tenke at bikkja stikker av kommer til å gjøre slutt på innepissing? Jeg ikke forstå :icon_confused: Tror bikkja ser sammenheng mellom atferd og konsekvens raskere enn eier her, og det sier sitt :blink:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Wildlife said:

Synd hun ikke setter seg mer inn i hundeoppdtagelse enn det hun gjør. Fikk inntrykk når vi skulle ha malamute at car helt normalt å dominere hunden og legge den på rygg for få den til å forstå du bestemte. 

Jeg har dog valgt å ikke høre på dette og håper vi misstolket dette litt. Vi gar fokusert 100% på positiv forsterkning. Funker som juling. Men det gar krecd mye og ikke alltid han hlrer etter enda men ved litt hjelp (da vi er ganske newbies) så funker det selv på malamuten. Så at disse hundene må domineres med makt er tull.

 

Edit: jeg har dog tro på at om man ikke har helt peiling på dette og ikke satt seg inn i disse positive treningsmetodene så er det ikke bare bare å oppdra en malamute. Men da bør man heller ikke ha malamute!

Veldig godt å høre et eksempel på 100% positiv forsterkning på malamute. Jeg håper du kommenterer på bloggen.

Ja man må sette seg inn i metodene, hvis ikke blir man jo bare fortvilet og reagerer med sinne, noe som også virker om man blir sint nok...antagelig vet hun bare ikke bedre...sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Veldig godt å høre et eksempel på 100% positiv forsterkning på malamute. Jeg håper du kommenterer på bloggen.

Ja man må sette seg inn i metodene, hvis ikke blir man jo bare fortvilet og reagerer med sinne, noe som også virker om man blir sint nok...antagelig vet hun bare ikke bedre...sukk.

Takk for det. Kjenner jeg blir oppgitt av at så mange malamute eigere bruker disse metodene. Virker dog som at mange nybegynnere med malamute får slike råd av enkelte oppdrettere som alltid har gjort det slik og ikke prøvd andre metoder og er så besatt av denne dominansgreia med mutter at de tror ikke det funker på denne rasen. Synd det er slik.

Veldig glad for vi meldte oss på valpekurs tidlig og leste bøker for å gjøre alt riktig. 

Veldig kjekt å lykkes med positiv forsterking med en slik type hund dog. Er jo så mye kjekkere å jobbe med hunden når han samarbeider ifht å tvinge hunden til hva man måttw ønske. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Takk for det. Kjenner jeg blir oppgitt av at så mange malamute eigere bruker disse metodene. Virker dog som at mange nybegynnere med malamute får slike råd av enkelte oppdrettere som alltid har gjort det slik og ikke prøvd andre metoder og er så besatt av denne dominansgreia med mutter at de tror ikke det funker på denne rasen. Synd det er slik.

Veldig glad for vi meldte oss på valpekurs tidlig og leste bøker for å gjøre alt riktig. 

Veldig kjekt å lykkes med positiv forsterking med en slik type hund dog. Er jo så mye kjekkere å jobbe med hunden når han samarbeider ifht å tvinge hunden til hva man måttw ønske. 

Nå må jeg bare kommentere at det er endel erfarne oppdrettere som har holdt på i årevis som ikke er sånn heller da :) Vi har begge deler i miljøet. 

Må legge til: i forhold til løpstrening og arbeid er gjevnt over fokuset fra de som virkelig kan malamute at det skal være positivitet og morro. Valper skal også behandles pent, og det skal være trygghet og positivitet hele veien. Heldigvis! :)

Endel som henger igjen, men mange har ikke noe å vise til resultatmessig eller har flere hunder de jobber med.

De siste dagene har diskusjonene flagra på ulike malamutefora, og det er jo kjempepositivt! Så det skal Tonje ha, en veldig viktig diskusjon har kommet opp.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 timer siden, lijenta skrev:

Hmm har jo hatt hund fra da man skulle legge hunden i bakken med buken i været men det er lenge siden det å var i bruk. Hmmm 

 

Jeg kom i mot en fyr med en gordon setter for noen uker siden. Han beordra bikkja i sitt 30 meter før vi skulle passere. Aron ble usikker og begynte å bråke skikkelig akkurat i det vi gikk forbi den. Setteren løfta såvidt på leppa, og eieren løfta opp hele bikkja å slengte den på rygg i grøfta. Så, det finnes fortsatt en del slik forlik i dag, desverre :( 

 

til saken; jeg ble helt matt når jeg leste innleggene hennes i går. Fatter ikke at man kan stå fast så mye?! Greit nok om folk ikke vil være 100% positiv, men det der... Jeg skjønner det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Schæferblanding skrev:

Veldig godt å høre et eksempel på 100% positiv forsterkning på malamute. Jeg håper du kommenterer på bloggen.

Ja man må sette seg inn i metodene, hvis ikke blir man jo bare fortvilet og reagerer med sinne, noe som også virker om man blir sint nok...antagelig vet hun bare ikke bedre...sukk.

Takk for det. Kjenner jeg blir oppgitt av 

 

2 timer siden, Heidihj skrev:

Nå må jeg bare kommentere at det er endel erfarne oppdrettere som har holdt på i årevis som ikke er sånn heller da :) Vi har begge deler i miljøet. 

Må legge til: i forhold til løpstrening og arbeid er gjevnt over fokuset fra de som virkelig kan malamute at det skal være positivitet og morro. Valper skal også behandles pent, og det skal være trygghet og positivitet hele veien. Heldigvis! :)

Endel som henger igjen, men mange har ikke noe å vise til resultatmessig eller har flere hunder de jobber med.

De siste dagene har diskusjonene flagra på ulike malamutefora, og det er jo kjempepositivt! Så det skal Tonje ha, en veldig viktig diskusjon har kommet opp.  

Selfølgelig ☺ og bra er det??

Nå har vi akuratt vært på lydighetskurs og får en forbedring vi ser. Så utrolig gøy at de bruker malamuten (eller mammuten som instruktøren sier) til eksempker for andre og viser måla med treninga?? 

Får lyst å drive å reklamere for å få uvitende folk på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Hun skjønner tydeligvis ikke greia. Hun må jo gjøre det på villmarksmåten, på den skikkelige måten for å vise at hun dominerer oven hunden, altså selv tisse over der hunden markerer. Eneste måten hunden vil forstå!  

 

? *fnis*

*bilder i hodet* :blink::D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er litt interessert i godt lesestoff rundt rasen som bidrar til å drepe flere av mytene fra Tonje (og mange andre): http://alaskanmalamute.org/wp-content/uploads/2012/09/10Malamute-Myth-Busting.pdf Dette er en god artikkel skrevet av Joe Henderson. En veldig dyktig malamutemann som alene reiser på lange ekspedisjoner med mange, mange malamuter. Denne artikkelen deles nå rundt av mange dyktige malamutefolk og oppdrettere på fb :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
16 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Hun skjønner tydeligvis ikke greia. Hun må jo gjøre det på villmarksmåten, på den skikkelige måten for å vise at hun dominerer oven hunden, altså selv tisse over der hunden markerer. Eneste måten hunden vil forstå!  

 

? *fnis*

Mannfolk har en klar fordel i hundeoppdragelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...