Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på C-hofter?


Tuppen
 Share

Recommended Posts

17 minutter siden, jaktlykke skrev:

Det er vanlig at det dukker opp en B eller C i et kull sjøl om man gjør sitt beste for å ha de beste kombinasjonene.  Vi i Norge er nok "flinkest i klassen" med best statistikk; ser man over til Finland så er det mye dårlig ute og går.  C og D er veldig vanlig der.  Denne tispa kommer fra Danmark.

Da spørs det jo hva du tenker om saken ifht din hund og resultater der. Jeg personlig synes ikke det er useriøst eller noe man bør holde seg unna, med en liten avlsbase og normen er at hd forekommer jevnt så er det jo ikke en dårlig kombinasjon, og din hund er jo kanskje da litt bedre enn gjennomsnittet for rasen(om jeg forstår deg rett?) og sånn sett et fornuftig valg av partner da vil jeg tro til en tispe som ligger rundt gjennomsnittet(?):) Men det kan jo selvsagt være litt relevant for deg og din hund ifht videre bruk hva resultatet av valpene blir, og sånn sett så kan det jo være delvis negativt å pare med en tispe som er litt dårligere enn det beste man kan finne, statistisk sett, om du skjønner hva jeg mener? Det blir jo da kun mtp hd selvsagt, for en liten rase så er jo genpopulasjon vell så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...