Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på C-hofter?


Tuppen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser en annonse på FINN.no (vet ikke om det er lov å legge inn FINN-kode her) der oppdretter vil selge en 1 år gammel golden retriver hann med C-hofter. Ikke noe galt i det, men det jeg reagerer på, er at de vil ha rett til å ha to kull etter han fordi linjene er så sterke. Er det virkelig greit å avle på C-hofter? Jeg trodde seriøse oppdrettere bare avlet på friske hunder..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sier at de er seriøse. ;) Og avlsbasen på golden er vel stor nok til at man ikke trenger å avle på hunder med C-hofter. Men hvordan er linjene bakover? Hvis foreldrene og resten av kullet er frie så kan det være saklig nok om han pares med en fri tispe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er jo så mye mer enn sine hofter, så jeg vil ikke kun på det grunnlaget mene noe om vedkommendes seriøsitet. Dog skulle man tro at 1 kull holdt om hunden hadde noen egenskaper som var såpass gode at man anser det som fordelaktig at han bidrar til å videreføre dette videre. Jeg vil nå påstå at man ikke vet dette om en hund på 1 år riktignok, med annet han har noen svært sjeldne linjer.

Og som simira skriver så kommer det også an på hvordan hoftene på hundens slektninger ser ut. En hund med C hofter og stort sett bare fri bakover og til siden kan være et bedre potensielt avlsdyr enn en hund som har B hofter med mye HD i nær slekt.

Totalt sett: jeg hadde stusset, selv om jeg vet det kan være gode grunner til å bruke hunden i begrenset avl.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om linjene eller foreldre/søsken, og ikke har jeg særlig kunnskap om avl. Det er derfor jeg lurer på om dette er greit. Vil f.eks et slikt kull bli anbefalt av raseklubben hvis moren til kullet er frirøntget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig på linjer, raser osv.. Feks ville jeg heller avle på en c-hofte med fri slekt enn fri med dårlig slekt.. 

Så jeg ville heller ha brukt HD-index'n, og resten av hunden istedenfor bare en diagnose.. Men når det er sagt; jeg har en C-hund selv og har ingen planer om å avle så lenge hun forblir C-hund.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er så pass gode linjer, hvorfor ikke bruke et søsken i stede tenker nå jeg da?
Kan godt hende det er gode argumenter for å bruke denne hunden i avl selvsagt, og raseklubben kan gi dispensasjon til å bruke hund med C-hofter (kravene for valpehenvisning finner du på Retrieverklubbens hjemmesider).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så veldig vanskelig å finne kennelnavnet på bakgrunn av finn-annonsen. Jeg har ingen kunnskap om golden men syns et par av schæferne ser ganske lave ut bak... Men så har jeg ikke egentlig peiling heller da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville aldri avlet på C-hofter. Jeg er av den oppfatning av at det er ytterst få hunder som er SÅ unike at man skal vike på helsekrav ved avl. Vi avler jo ikke for å avle, men for å forbedre og få frem de egenskapene, også helsemessige, som er ønsket for rasen. Og på golden... Nope. Aldri verden om jeg ser at det er gode grunner til å avle på et individ av en så tallrik rase når helsa ikke er tipp topp. 

Jeg ville heller ikke avlet på HD C på "min" rase, der genpolen er betraktelig mindre enn på golden. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer an på hundens resterende kvaliteter og hvordan linjene ser ut bakover. For rasen sin del så vil jeg ikke tro at det skulle være nødvendig å avle på C-hofter, men det er litt vanskelig å vurdere hva som er rett og galt utifra en slik annonse. Det jeg reagerer på er prisen. Hunden har C-hofter - ok. Men oppdretter skal også ha rettigheter til to kull etter en hund vedkommende selger for 15 k. Det synes jeg er litt drøyt. Men men.

Jeg har selv hund etter dobbel C-hofteparing og var bevisst på dette da jeg valgte hund fra dette kullet. Det var jo en avveining jeg måtte gjøre. Hvilke andre kvaliteter var det jeg så etter, hvordan var linjene, hvordan var foreldrene osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på rase og linjer. På golden, som har mer enn nok avlsmateriale, som har et problem med hd, og hvor et individ neppe blir så unikt at det MÅ i avl, så er det neppe nødvendig :) 

På feks hygen og haldenstøver, derimot, hvor rasene er så små at bredde i avlen er alfa og omega, hvor rasene ikke har problemer med hd, og hvor egenskaper er hovedpoenget i avlen - så ser jeg (og raseklubbene) ingen problem med c hofter i avlen.

Også hos raser som har problemer med hd (feks dogo) og det er vanskelig å finne linjer med god hd statistikk, vil det selvsagt være lurere å avle på c hofter fra linjer med god statistikk, enn en fri hund fra linjer med mye hd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, avl på C-hofter er ikke i seg selv useriøst, da det avhenger helt og holdent av situasjonen i forhold til avlsbasen på rasen, ellers status på individet og slekta rundt. På rasen min er avl på C-hofter godkjent om hunden ellers bidrar til forbedring av rasen, nå er det jo endel som hopper bukk over siste del der dessverre, og langt ifra alle C-hoftene som går i avl i norden bidrar noe nevneverdig med hverken sjeldne linjer eller andre egenskaper, men det er jo de som gjør det og. Og på raser hvor man har HD-indeks kan jo det og brukes for å se om det er bedre eller dårligere enn gjennomsnittet. En klinisk frisk hund med C-hofter og indeks på 105, er ikke nødvendigvis et dårligere utgangspunkt enn en hund med A/B-hofter og indeks på under 90 liksom. Men det spørs jo helt på hele bildet syns jeg, det er ikke nødvendigvis useriøst eller seriøst. Selv om jeg vil jo tro golden har nok andre gode hunder å ta av, så kjenner jeg ikke rasens situasjon så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen golden retriever har jo HD-index. En C-hund kan ha en bedre HD-index enn en A-hund, alt etter hva statistikken er på nærmeste slekt. Sånn sett er ikke en C i seg selv grunn god nok til ikke å bruke en hund i avl, det er som andre sier her en helhetsvurdering. Index-basert avl gir mye bedre uttelling avlsmessig enn bare å gå etter foreldrenes HD-status.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Easy skrev:

Rasen golden retriever har jo HD-index. En C-hund kan ha en bedre HD-index enn en A-hund, alt etter hva statistikken er på nærmeste slekt. Sånn sett er ikke en C i seg selv grunn god nok til ikke å bruke en hund i avl, det er som andre sier her en helhetsvurdering. Index-basert avl gir mye bedre uttelling avlsmessig enn bare å gå etter foreldrenes HD-status.

Det du skriver her, og som flere andre har skrevet, gir meg en god forklaring på det jeg lurte på, selv om det i utgangspunktet virket ulogisk for en "vanlig" valpekjøper at det blir avlet på C-hofter. Jeg har nå satt meg litt inn i dogweb og sett på forskjellige linjer og raser (inkl. min egen), så nå skjønner jeg mer av DEN biten av avl ? Det jeg også ser er at ganske mange kull ikke blir røntget, noe som jeg vil tro gir misvisende index. Sånn sett burde det være et krav fra alle oppdrettere at valpene skal røntges. Ved røntging kunne kjøper fått tilbake prisen for røntging (valpeprisen kunne da vært tilsvarende høyere). Min første valp hadde denne klausulen. (Det siste var kanskje litt utenfor tema, men ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det iallefall uaktuelt å kjøpe en hund fra foreldre med c-hofter (når det kommer til rasen jeg har nå). Får hunden min HD og problemer pga. dette dekker ikke forsikringen en dritt, og det er ikke en sjanse jeg vil ta. Selv om HD-indexen er god så er det ingen garanti. Det er selvfølgelig ingen garanti om begge foreldrene har A-hofter heller, men det er iallefall er utgangspunkt jeg ville følt meg tryggere på å kjøpe fra. I min rase må jeg bare si at jeg ikke ser noen grunn til å avle på hunder med dårligere hofter enn B, da det er nok av A og B hunder å velge i. Jeg synes det er useriøst faktisk, når rasen ikke har særlig mange avlskriterier fra før av. Da er det minste man kan gjøre å holde seg til de få som finnes.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tuppen skrev:

Det du skriver her, og som flere andre har skrevet, gir meg en god forklaring på det jeg lurte på, selv om det i utgangspunktet virket ulogisk for en "vanlig" valpekjøper at det blir avlet på C-hofter. Jeg har nå satt meg litt inn i dogweb og sett på forskjellige linjer og raser (inkl. min egen), så nå skjønner jeg mer av DEN biten av avl ? Det jeg også ser er at ganske mange kull ikke blir røntgen, noe som jeg vil tro gir misvisende index. Sånn sett burde det være et krav fra alle oppdrettere at valpene skal røntges. Ved røntging kunne kjøper fått tilbake prisen for røntging (valpeprisen kunne da vært tilsvarende høyere). Min første valp hadde denne klausulen. (Det siste var kanskje) litt utenfor tema, men ?).

Jeg tror nok veldig mange oppdrettere ønsker og setter "krav" til røntging.. Men det hjelper lite når alt likevel er avhengig av hva valpekjøper gidder å gjøre. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg tror nok veldig mange oppdrettere ønsker og setter "krav" til røntging.. Men det hjelper lite når alt likevel er avhengig av hva valpekjøper gidder å gjøre. 

Jeg skjønner problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lola Pagola skrev:

For min del er det iallefall uaktuelt å kjøpe en hund fra foreldre med c-hofter (når det kommer til rasen jeg har nå). Får hunden min HD og problemer pga. dette dekker ikke forsikringen en dritt, og det er ikke en sjanse jeg vil ta.

Helt enig (ift. forsikring). Sånn sett skulle vel forsikringen også gått ut ifra indexen, der alle valper blir røntget slik at indexen blir riktig (hvis jeg tenker riktig, og ser bort ifra alle andre hensyn en oppdretter må ta, være seg andre sykdommer, gemytt, egenskaper, fargekombinasjoner osv.). Det er ikke så lett for en "vanlig" valpekjøper å orientere seg i denne hundeverdenen. Og jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg at alt dette må være en stor oppgave for oppdrettere! All honnør til de som greier å holde stø kurs!  (Jeg er nok veldig preget av at jeg nylig måtte avlive valpen min, så beklager hvis jeg maser om det ene og det andre! Begge foreldre var for øvrig røntget fri, men etter å ha sjekket på dogweb ser jeg at indexen kunne vært høyere på en av dem, og en del av tidligere avkom var ikke røntget. Jeg skulle visst bedre som "vanlig" valpekjøper). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lola Pagola skrev:

For min del er det iallefall uaktuelt å kjøpe en hund fra foreldre med c-hofter (når det kommer til rasen jeg har nå). Får hunden min HD og problemer pga. dette dekker ikke forsikringen en dritt, og det er ikke en sjanse jeg vil ta. 

Det kan jeg skrive under på er ufattelig kjipt. Min rase røntges jo ikke rutinemessig før avl, så jeg sitter nå her med en HD D hund der forsikringa ikke dekker noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tuppen skrev:

Det du skriver her, og som flere andre har skrevet, gir meg en god forklaring på det jeg lurte på, selv om det i utgangspunktet virket ulogisk for en "vanlig" valpekjøper at det blir avlet på C-hofter. Jeg har nå satt meg litt inn i dogweb og sett på forskjellige linjer og raser (inkl. min egen), så nå skjønner jeg mer av DEN biten av avl ? Det jeg også ser er at ganske mange kull ikke blir røntget, noe som jeg vil tro gir misvisende index. Sånn sett burde det være et krav fra alle oppdrettere at valpene skal røntges. Ved røntging kunne kjøper fått tilbake prisen for røntging (valpeprisen kunne da vært tilsvarende høyere). Min første valp hadde denne klausulen. (Det siste var kanskje litt utenfor tema, men ?).

Det er selvsagt ja, at skal en indeks være mest mulig pålitelig så må flest mulig kull/slektninger røntges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Spørsmål:

Storm har fått forespørsel om å parre med ei tispe fra utlandet.  Han er HD A og ED 0, og det har også fem andre i kullet hans.  En av brødrene har C og sistemann er ikke røntget.

Tispa har også HD A og ED 0 og tre andre i kullet hennes er også fri, en har har HD C/AD 2 og to er ikke røntget.

Begge foreldrene til Storm er frie.  Far til tispa har HD C og mor har HD A.  Vet ikke noe om søsknene deres.  Bakover i slekta er det stort sett HD A/B og kun èn C hos en tippoldefar.

Rasen min er liten og det er vanskelig å finne kombinasjoner som ikke har noe slekt i seg.  Hva tenker dere om at far til tispa har C?   Bør jeg holde meg unna?  

Jeg har fått forespørselen om parringen fra avlsrådet i tispa sitt hjemland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jaktlykke skrev:

Spørsmål:

Storm har fått forespørsel om å parre med ei tispe fra utlandet.  Han er HD A og ED 0, og det har også fem andre i kullet hans.  En av brødrene har C og sistemann er ikke røntget.

Tispa har også HD A og ED 0 og tre andre i kullet hennes er også fri, en har har HD C/AD 2 og to er ikke røntget.

Begge foreldrene til Storm er frie.  Far til tispa har HD C og mor har HD A.  Vet ikke noe om søsknene deres.  Bakover i slekta er det stort sett HD A/B og kun èn C hos en tippoldefar.

Rasen min er liten og det er vanskelig å finne kombinasjoner som ikke har noe slekt i seg.  Hva tenker dere om at far til tispa har C?   Bør jeg holde meg unna?  

Jeg har fått forespørselen om parringen fra avlsrådet i tispa sitt hjemland.

Med mindre rasen er veldig plaget med HD, så hadde ikke jeg tenkt noe videre over dette. :) Vil vel tro at det er et langt større problem med lite genetisk mangfold enn med en C-hofte på en far. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 minutt siden, jaktlykke skrev:

Spørsmål:

Storm har fått forespørsel om å parre med ei tispe fra utlandet.  Han er HD A og ED 0, og det har også fem andre i kullet hans.  En av brødrene har C og sistemann er ikke røntget.

Tispa har også HD A og ED 0 og tre andre i kullet hennes er også fri, en har har HD C/AD 2 og to er ikke røntget.

Begge foreldrene til Storm er frie.  Far til tispa har HD C og mor har HD A.  Vet ikke noe om søsknene deres.  Bakover i slekta er det stort sett HD A/B og kun èn C hos en tippoldefar.

Rasen min er liten og det er vanskelig å finne kombinasjoner som ikke har noe slekt i seg.  Hva tenker dere om at far til tispa har C?   Bør jeg holde meg unna?  

Jeg har fått forespørselen om parringen fra avlsrådet i tispa sitt hjemland.

Nei, hvorfor skal du det? Finnes ikke noe grunn slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Hvordan er dette ifht rasen forøvrig? Er det vanlig at det forekommer litt hd i kull, er det vanlig at det forekommer hyppig eller er det stort sett sånn at alle er fri? 

Det er vanlig at det dukker opp en B eller C i et kull sjøl om man gjør sitt beste for å ha de beste kombinasjonene.  Vi i Norge er nok "flinkest i klassen" med best statistikk; ser man over til Finland så er det mye dårlig ute og går.  C og D er veldig vanlig der.  Denne tispa kommer fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...