Gå til innhold
Hundesonen.no

Arv og sykdom på valp.

Recommended Posts

Er det bedre om feks. "Mormoren" har en øyesykdom som er godkjent for avl enn om "moren" til kullet har den samme øyesykdommen? Hvis da kun "mormoren" har den og "moren" da er frisk? Eller om "moren" har den?  Om det blir mindre sannsynlighet på den samme øyesykdommen for hver generasjon?

(vet det ikke heter mor og mormor i hundespråket men skrev det bare her sånn at det er lettere å forstå hva jeg mener? Jeg er ikke noe flink til å ordlegge meg. Er litt trøtt nå midt på natta så beklager om det ble rotete.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs jo hva det er, hva statusen på resten av familien er. Er hun parret med en som er  "non carrier" av hva enn du snakker om, så vil jo ingen valper være syke eller affiserte, men de vil være bærere. Er da denne igjen parret med en non carrier så har man igjen flere som da er non carrier, og noen som er bærere bare. Ikke alle øyesykdommer nedarves likt, ikke alle øyesykdommer er farlige  eller vil utvikle seg noe mer utenom at den har en diagnose om de er affiserte. Uten å vite hva du konkret snakker om så blir det umulig å gi deg svar.

Men det er ikke alltid sånn at det er så enkelt i virkeligheten som på papiret så det går ikke an å gi deg et svar sort på hvitt hva som er bedre og ikke bedre, for avl er så mye mer enn bare den ene konkrete tingen også og valgene man tar igjennom flere generasjoner.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe enkelt svar på det, dessverre. Enkelte sykdommer har mer forutsigbar nedarving, hvor man eksempelvis med gentesting da kan si at hvis X og Y er fri så vil ikke valpene kunne få sykdommen eller gener for sykdommen, selv om mor til X skulle ha det. Men det er bare noen få få sykdommer. De fleste sykdommer, også øyesykdommer, har ukjent nedarving, hvor det sannsynligvis er flere gener som ligger bak og det blir mer komplisert, og da hvor det er vanskeligere å forutsi hvordan resultater bakover kan påvirke en gitt valp. Så det spørs helt hvilken sykdom det er snakk om, om det finnes gentest for den til den gitte rasen etc etc. Mange faktorer :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan vet du at de ikke har det så travelt? Når jeg ringer veterinæren min pga noe, og de ikke har ledig time, så ringer jeg heller rundt dersom det er nødvendig. Man kan ikke forvente at veterinærene skal droppe andre pasienter/andre ting som må gjøres/jobbe overtid for noe som ikke er veldig akutt. Tar ikke nødvendigvis så lang tid å sjekke trykk etc i øyet, men det tar noe tid, pluss at det ofte blir skrevet i dyrets journal. Det er hele greia som tar litt tid, og om programmet allerede er fullt så må man bare finne seg i å evt kontakte en annen veterinær. 
    • Hei. Min Welsh springer spaniel sliter med irritasjon rundt øynene. Hun har også lett for å få utslett på mage og andre steder. Er det noen som har opplevd samme type problem ?   Mvh Sjur Aarhus
    • Blodspor og barn hunt ser SÅ morsomt og givende ut! Men jeg vil overhodet ikke forsterke det allerede godt eksisterende jaktinstinktet til «villdyret» mitt, så er vel ikke så lurt da...
    • Så bra, det er ikke mitt inntrykk at de fleste får det. @Malamuten Jeg er absolutt av den oppfatningen av at svært mange foreldre, og andre personer i barnets liv slik som barnehageansatte og lærere, pynter veldig på sannheten rundt dette og glorifiserer gårdsdyrdrift. Og at mange ikke vokser opp med å lære at det er et fullverdig alternativ å ikke måtte spise/utnytte dyr.  Hadde jeg selv vokst opp med foreldre som var ærlige rundt dette og som ikke løy/«pyntet på sannheten» rundt alle mine spørsmål rundt dette temaet i oppveksten, er det ikke tvil om at jeg hadde tydd til annet kosthold veldig mye tidligere enn jeg gjorde.  @tillien Sangene i seg selv er ingen big deal egentlig, men det er det at det er usannheter som blir fremstilt over alt, f.eks da i noen barnesanger. Til gjengjeld får vi være glad for at vi har Thorbjørn Egners grønnsakspisersang. 😋
    • Skal alle dagene men skal ikke stille noen av dyra🙈
  • Nylig opprettede emner