Gå til innhold
Hundesonen.no

Amubullen Alvin


Mentha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært her i ei stund, og syntes det er på tide at jeg lager ei tråd om Alvin   Alvin er en amerikansk bulldog på litt over halvåret- født 2 september 2015.  6 mnd. er tydeligvis hormon

Sitter å ser igjennom bilder fra i vinter, og det slår meg hvor kul bikkje jeg har! Jeg pleier å si når folk spør at jeg egentlig ikke har jobba så mye med han, at han nesten har kommet som "ferdig

Vi har hatt julephotoshoot for noen dager sida, ooog.. det gikk jo greit, det! Etter litt overtalelse, og pælming av x-antall snøballer i den retningen kamera stod, fikk jeg noen bilder hvor Alvin så

Posted Images

10 minutter siden, MegaMarie skrev:

Haha, så herlige bilder med hesten! :lol: Det ser ut som at Alvin lever drømmelivet! :ahappy:

ja, dem er så skjønne sammen :wub: Harvir heter hesten, han og Alvin har blitt bestiser i løpet av vinteren :) De kan stå å kose sammen hvis vi av en eller annen grunn stopper på tur. Harvir legger mulen på skuldra til Alvin, og Alvin slikker Harvir forsiktig tilbake. 

Trur ikke han klager over tilværelsen altså :P 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LØJ skrev:

Så fin Alvin har blitt:wub: Elsker hestebildene:)

Aww, takk! :wub: Gleder meg til jeg kan begynne å gjøre litt kjettingtrekk, sykling og ordentlig kløvtrening med han :) Tør rett og slett ikke utsette han for det før han er rundt tre år. Better to be safe than sorry tenker jeg :) Vi koser oss med lange turer i skogen og fjellet fram til da. Har sykt lyst til å ta en tur på Hardangervidda til sommeren når snøen har smelta.. Jeg får se hva tiden bringer! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på sikkelig søndagstur i dag! Rolig, deilig søndagstur i sola :) 

Alvin gikk årets første spor i dag også! De første 100 meterne var baaare surr, men det gikk seg til etterhvert. Sikkert en kombinasjon av at han ikke har gått noe spor på ca tre mnd., og at jeg lot det ligge i 1 1/2 time.. Men han var veldig stolt av seg selv når han først fant premien til slutt! Kosa vårs så møe atte :wub:fullsizeoutput_215.thumb.jpeg.bcbabc2acae3c788dd64d2b8175909f9.jpeg

DSC_0277.JPG

DSC_0302.JPG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige å ha en gjeng fine, og ikke minst flinke hundemennesker å trene med, og i helga var vi på runderingstrening! 

Alvin elsker mennesker, så det sende han ut etter figuranter har aldri vært noe problem. Det vi nå jobber med er apporten :) 
(Tips til apporteringstrening mottas med stor takk, for jeg er helt grønn! Gjerne med klikke-trening, hvis dere har noen gode forslag :) ) 

Vi fikk kun ett slipp i helga for vi valgte å heller begynne med trening på løsbitt istedenfor. 

Han greide det litt på slump på 4-5 forsøket, trur han glemte han hadde løsbittet i munnen. Sendte han ut til fig. som satt på noen meters avstand med løsbittet så Alvin så det, så kalte jeg han inn når han var borte ved fig. med bittet i kjeften. 

Som sakt greide vi det på 4-5 forsøk, kanskje mest på slump. Men nå har vi ihvertfall noe å trene fram mot, noe jeg syntes er sååå kult!! 

Slenger med noen bilder av Herr Klovn, Bildene er tatt av Veronica Olsen, Olsen Veronica Photography, som var så snill å ta fine bilder av Alvin :wub:

17545429_10154557531646461_4088115952999949391_o.jpg

17883974_10154557531616461_2921706741271639022_n.jpg

17862493_10154557531526461_3155432025941946386_n.jpg

17800355_10154557531706461_753875264198500719_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat ute å trente lydighet med Alvin. Jeg belønte med sånn draleke, slapp den ene enden; han rister på hodet så den enden jeg holdt i kommer i retur og treffer meg RETT i øyet. Ser tåkete jo :P 

Det beste med hele greia er at jeg har det på film, og jeg kan tydelig høre smellet når han treffer. Det gjorde så vondt som det hørtes ut som, for å si det sånn

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder fra sola i dag. Prøver å lære Alvin "hold fast" så vi kan komme videre i løsbitt-treninga vår :) Vi begge er startfasen når det kommer til trening, så vi er like "grønne" begge to, så framskritta er litt hipp som happ. Men vi får det vel til etterhvert ;) 

Tigge-blikket
DSC_0036.thumb.JPG.76a2f6b654c6120946aca63aaee190d5.JPG

:wub:
DSC_0030.thumb.JPG.a1d96e506783b1b9079cfc560a22ab07.JPG


Begynner med en bit hageslage, så tar vi det videre derfra :) 
DSC_0032.thumb.JPG.34a045bfe7d49aa7503a10243964a1c4.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2017 at 6:57 PM, Mentha skrev:

Var akkurat ute å trente lydighet med Alvin. Jeg belønte med sånn draleke, slapp den ene enden; han rister på hodet så den enden jeg holdt i kommer i retur og treffer meg RETT i øyet. Ser tåkete jo :P 

Det beste med hele greia er at jeg har det på film, og jeg kan tydelig høre smellet når han treffer. Det gjorde så vondt som det hørtes ut som, for å si det sånn

Uff, jeg "liker" ikke at du skader deg...men det at dette er så typisk ambull. Har hatt så mange blåmerker på lår og legger etter overlykkelig bulle som sveiver rundt med leka...jeg lærer aldri, tydeligvis :icon_redface:

Vokser seg vakrere og vakrere den fyren :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2017 at 10:21 AM, LØJ skrev:

Uff, jeg "liker" ikke at du skader deg...men det at dette er så typisk ambull. Har hatt så mange blåmerker på lår og legger etter overlykkelig bulle som sveiver rundt med leka...jeg lærer aldri, tydeligvis :icon_redface:

Vokser seg vakrere og vakrere den fyren :wub:

Hahaha, jeg burde ha lært jeg også. Men så den rett og slett ikke komme :P Han bokset meg i øyet under lek en gang, var ikke godt det heller :sweat:

Og tusen takk for det :ahappy: Godgutten min, han <3 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært å trent litt i dag, og til Alvin sin store glede kom naboen innom :) Alvin har en mancrush på Herr Nabo, og gjør aaalt for at han :P Nå ligger han å sover fornøyd ved siden av meg i sofaen! 

Vi prøver å trene litt lydighet om dagen, men det går jo som lusa på tjærekosten når det kommer til fremgang. Savner kontakt ved Fri Ved Fot, så prøvde å gjøre noe med det i dag. Etter tredve minutter med kontakttrening kom jeg ikke lenger enn 5 sekunder med øyekontakt, maks.. Sykt frustrerende når jeg leser "overalt" alt det ikke skal ta lang tid før bikkja skjønner konseptet, liksom.. Jeg (prøver) å klikketrene det, men å vente han ut har jeg gitt opp. kan stå i 10 minutter uten at han gir meg et fnugg av oppmerksomhet, liksom. 

Har prøvd å belønne med KUN godbiter, KUN leke, og en blanding av disse, men virker som han rett og slett overser meg.. *river seg i håret*. Får prøve igjen med annen type tilnærming i mårra.. Vurderer å begynne inne i stua først, også flytte oss ut etterhvert.. Vi har har jo hatt det inne en gang, så jeg veit han kan. Kan alder ha noe å si? han er rundt 1 1/2 år :) 

Slenger med et par bilder av doggen, sånn helt på tampen :) 
Gullklumpen min :wub:

fullsizeoutput_224.jpeg

fullsizeoutput_21f.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. apport-trening så gjør jeg følgende:
- Holder apporten i begge hender og klikker for at hunden biter over(hageslange er supert å begynne med!)
- Trekker litt i mot når hunden biter, for å kjenne at den faktisk holder. Du skal ikke prøve å dra den ut av munnen på han, bare legge et lett press på. Når du kjenner han prøver å holde igjen, klikk og belønn.
- Begynn å slippe opp på en av sidene før du klikker og belønner.
- Slipp opp mer og mer gradvis, ta hendene av og på apporten.
- Begynn gjerne med omvendt lokking(kan kreve litt trening, mange slipper apporten i starten når maten kommer til syne, bare vær tålmodig), for å øke tiden hunden holder, samtidig som man bekrefter at hunden gjør riktig.
- Utvid tiden hunden må holde. Gjerne ved å ta på apporten, dra litt i mot, slipp opp, dytt på sidene etc. for å sikre at han holder skikkelig. Det blir også en slags lek for han, så treningen blir kjekkere.

Denne øvelsen synes mange hunder er veldig tung, så lurt å holde seg på veldig korte økter(2-3 minutter) så han ikke blir lei. Har du en "vandrer" så krev at han skal sitte mens dere trener. Ikke tilby apporten før han sitter. 

Ang. konktakt i fri ved fot så vet jeg ikke helt hvordan du har lært det inn, men vi bruker grunnferdigheten "fokus under baklengs marsj"(står i blant annet lydighet i teori og praksis). 

Du går bakover og belønner hunden for å følge etter. Tenk belønningsplassering og belønn hunden ved ditt venstre kne eller der du vil ha han. Helt inntil. Bestem deg før økta om du vil fokusere på posisjon eller kontakt i starten. Senere når han blir god på dette kan du kreve begge deler :) Så er det bare å være flink til å øke og senke kriteriene slik at hunden ikke synes det er for vanskelig. Når jeg trener dette med whippeten er jeg veldig nøye på det. Hun er ikke sånn som schäferen som bare kunne gå og gå. Jeg kjører da typisk en del repetisjoner der jeg belønner på 1. og 2. steg med riktig posisjon/kontakt. Så kjører jeg kanskje 5 skritt, så 1, så 2, så 1, så 10, så 3, så 1, så 1, så 4 osv. Viktig å ikke bare tøye strikken, de går fort lei. Ikke sikkert du må være så forsiktig som meg, men jeg ser hvert fall at det fungerer best på mi som kan bli lei av terping. Kjører også superbelønning på f.eks skritt 5, 10 og 4 som i dette eksempelet vil være de vanskeligste repetisjonene. Vær nøye og begynn å tell på nytt om han detter av. Han skal gjøre det "perfekt" for at skrittet skal telle. Med slike kriterier er det da viktig å ikke gå for fort fram. Ikke sett høyere kriterier enn du tror han klarer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stå og vent ham ut i kontakttrenkngen. Det kan være selvforsterkende for ham å se på noe annet. Dessuten er det vanskelig å skjønne at man skal stirre eieren i fjeset. Prøv baklengsmarsj som Sprettballen foreslår. Ta også og ha ham i utgangsstilling og belønn for mer og mer kontakt. Det blir som med bli trening; bygge det langsomt oppover. Ser han bort, bryter du bare og starter på nytt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det jeg skal foreslå som første ledd i kontakttreninga er kanskje litt ufresht å gjøre med en hund med løse lepper, men likevel: 

Sett deg på huk foran han med en godbit i munnen og la han ta den. Det lærer han å fokusere på fjeset ditt, samtidig som han lærer å ta pent. Det begynner jeg alltid med på valper, og det virker jo ikke som han skjønner greia i det hele tatt om du står der og koper i 10 min (!) uten at han søker kontakt med deg, så begynne med valpetrening er nok ikke så dumt. Hvis det blir for grisete å la han ta godbiten med munnen, kan du holde den opp ved siden av øynene dine og klikke idet han ser mot deg (det gjør du også før han får ta godbiten med munnen, om du velger den framgangsmåten). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg er kjerringa mot strømmen som ikke vil at bikkja skal se i øynene mine i FVF, for for små hunder betyr det at de sklir for langt frem når jeg ikke ser ned.

Min eldste (og første hund, prøvekaninen :P ) går alltid for langt frem og søker øyekontakt, fordi det var det jeg lærte inn. Og det er så vanskelig å avlære! Så med Twiggy (min yngste, og nye håp :P ) prøver jeg nå å lære inn at hun skal se opp på brystet mitt  :) 

Jeg bruker hjelper i innlæring (eller speil), tar hunden ut i utgangsposisjon, sier navnet hvis de ikke ser opp, når de ser opp belønner jeg uten å se ned :) Når de skjønner det begynner jeg med ett skritt med kontakt og belønning. To skritt med kontakt og belønning. (kaller det kontakt når de ser opp på meg) 

 

Alvin er superskjønn :wub: Ser så hyggelig og deilig ut!! Man får bare lyst til å begrave ansiktet i halsgropen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Teserere said:

Mens jeg er kjerringa mot strømmen som ikke vil at bikkja skal se i øynene mine i FVF, for for små hunder betyr det at de sklir for langt frem når jeg ikke ser ned.

Skjønner hva du mener, men Alvin er jo en svær hund, så jeg holder fortsatt en knapp på at det å få han til å i det minste skjønne at det å se opp er vesentlig for kontakt, er vesentlig. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2017 at 4:11 PM, Sprettballen skrev:

Ang. apport-trening så gjør jeg følgende:
- Holder apporten i begge hender og klikker for at hunden biter over(hageslange er supert å begynne med!)
- Trekker litt i mot når hunden biter, for å kjenne at den faktisk holder. Du skal ikke prøve å dra den ut av munnen på han, bare legge et lett press på. Når du kjenner han prøver å holde igjen, klikk og belønn.
- Begynn å slippe opp på en av sidene før du klikker og belønner.
- Slipp opp mer og mer gradvis, ta hendene av og på apporten.
- Begynn gjerne med omvendt lokking(kan kreve litt trening, mange slipper apporten i starten når maten kommer til syne, bare vær tålmodig), for å øke tiden hunden holder, samtidig som man bekrefter at hunden gjør riktig.
- Utvid tiden hunden må holde. Gjerne ved å ta på apporten, dra litt i mot, slipp opp, dytt på sidene etc. for å sikre at han holder skikkelig. Det blir også en slags lek for han, så treningen blir kjekkere.

Denne øvelsen synes mange hunder er veldig tung, så lurt å holde seg på veldig korte økter(2-3 minutter) så han ikke blir lei. Har du en "vandrer" så krev at han skal sitte mens dere trener. Ikke tilby apporten før han sitter. 

Ang. konktakt i fri ved fot så vet jeg ikke helt hvordan du har lært det inn, men vi bruker grunnferdigheten "fokus under baklengs marsj"(står i blant annet lydighet i teori og praksis). 

Du går bakover og belønner hunden for å følge etter. Tenk belønningsplassering og belønn hunden ved ditt venstre kne eller der du vil ha han. Helt inntil. Bestem deg før økta om du vil fokusere på posisjon eller kontakt i starten. Senere når han blir god på dette kan du kreve begge deler :) Så er det bare å være flink til å øke og senke kriteriene slik at hunden ikke synes det er for vanskelig. Når jeg trener dette med whippeten er jeg veldig nøye på det. Hun er ikke sånn som schäferen som bare kunne gå og gå. Jeg kjører da typisk en del repetisjoner der jeg belønner på 1. og 2. steg med riktig posisjon/kontakt. Så kjører jeg kanskje 5 skritt, så 1, så 2, så 1, så 10, så 3, så 1, så 1, så 4 osv. Viktig å ikke bare tøye strikken, de går fort lei. Ikke sikkert du må være så forsiktig som meg, men jeg ser hvert fall at det fungerer best på mi som kan bli lei av terping. Kjører også superbelønning på f.eks skritt 5, 10 og 4 som i dette eksempelet vil være de vanskeligste repetisjonene. Vær nøye og begynn å tell på nytt om han detter av. Han skal gjøre det "perfekt" for at skrittet skal telle. Med slike kriterier er det da viktig å ikke gå for fort fram. Ikke sett høyere kriterier enn du tror han klarer. 

 

På 26.4.2017 at 6:59 PM, Poter skrev:

Ikke stå og vent ham ut i kontakttrenkngen. Det kan være selvforsterkende for ham å se på noe annet. Dessuten er det vanskelig å skjønne at man skal stirre eieren i fjeset. Prøv baklengsmarsj som Sprettballen foreslår. Ta også og ha ham i utgangsstilling og belønn for mer og mer kontakt. Det blir som med bli trening; bygge det langsomt oppover. Ser han bort, bryter du bare og starter på nytt. 

 

På 27.4.2017 at 9:57 AM, SandyEyeCandy skrev:

:D Det jeg skal foreslå som første ledd i kontakttreninga er kanskje litt ufresht å gjøre med en hund med løse lepper, men likevel: 

Sett deg på huk foran han med en godbit i munnen og la han ta den. Det lærer han å fokusere på fjeset ditt, samtidig som han lærer å ta pent. Det begynner jeg alltid med på valper, og det virker jo ikke som han skjønner greia i det hele tatt om du står der og koper i 10 min (!) uten at han søker kontakt med deg, så begynne med valpetrening er nok ikke så dumt. Hvis det blir for grisete å la han ta godbiten med munnen, kan du holde den opp ved siden av øynene dine og klikke idet han ser mot deg (det gjør du også før han får ta godbiten med munnen, om du velger den framgangsmåten). 

 

På 28.4.2017 at 0:28 AM, Teserere skrev:

Mens jeg er kjerringa mot strømmen som ikke vil at bikkja skal se i øynene mine i FVF, for for små hunder betyr det at de sklir for langt frem når jeg ikke ser ned.

Min eldste (og første hund, prøvekaninen :P ) går alltid for langt frem og søker øyekontakt, fordi det var det jeg lærte inn. Og det er så vanskelig å avlære! Så med Twiggy (min yngste, og nye håp :P ) prøver jeg nå å lære inn at hun skal se opp på brystet mitt  :) 

Jeg bruker hjelper i innlæring (eller speil), tar hunden ut i utgangsposisjon, sier navnet hvis de ikke ser opp, når de ser opp belønner jeg uten å se ned :) Når de skjønner det begynner jeg med ett skritt med kontakt og belønning. To skritt med kontakt og belønning. (kaller det kontakt når de ser opp på meg) 

 

Alvin er superskjønn :wub: Ser så hyggelig og deilig ut!! Man får bare lyst til å begrave ansiktet i halsgropen!

 

På 28.4.2017 at 7:40 AM, SandyEyeCandy skrev:

Skjønner hva du mener, men Alvin er jo en svær hund, så jeg holder fortsatt en knapp på at det å få han til å i det minste skjønne at det å se opp er vesentlig for kontakt, er vesentlig. :lol: 


This is why I love Sonen!! Tusen takk for nydelig, og sårt trengt hjelp :)  Jeg skjønner jo at det er mine ferdigheter som det skorter på :P Alvin er egentlig flink han, er jeg som ikke er trent i å trene med klikker, med så lite korreksjon som mulig... 

@Sprettballen har faktisk begynt med så smått med hageslange, før jeg "gav opp", siden han er så innmari ukonsentrer. Men skal prøve på nytt av, med kortere økter denne gangen! Har begynt å kreve kontakt for "alt" han gjør- ut/inn av døra, når han får mat, før en fri-kommando osv., og det har hjulpet litt, faktisk! Jeg vil ikke nødvendigvis at han skal se på med HELE tida under FVF, men kjekt han titter opp *litt* så han veit hvor jeg er hen i verden, liksom.. Skal prøve baklengsmasj :) 

@Poter hmmm, det har jeg ikke tenkt på.. Må rett og slett begynne ganske nær scratch her, innser jeg! Sånn får det bare bli, god trening for både meg og bikkja ;) 

@SandyEyeCandy Han har overraskende lite slafselepper :P Og litt sikkel dør jeg ikke av, så lenge jeg ikke gjør det rett etter han har drekt vann da.. det kan være litt nasty :teehe:Takk for tips!

@Teserere For en lur i idé å bruke hjelper, kan være lurt når jeg trener dekk også.. trur han syntes det er litt ubehagelig at jeg ruver over han når han dekker, så han vil ikke ligge lenge nok. Selvom det ikke går langt mellom hver gang jeg belønner.. Og takk for komplimentet, han er faktisk like hyggelig og god som det ser ut som på bilder ;) Til nå har han ikke hatt noe problem med noen av noe slag, han går overens med alle han :) Han har to bestevenner i naboens schæferhunder, som begge er hannhunder på 12 mnd., og 6-7 år.. Er hans fortjeneste at det ikke har skjedd kræsj der, for han er alltid "happy, go lucky". Men må være flink til å følge med, å roe ned leken når det trengs. Særlig den yngste schæferen er litt for cocky til at jeg føler meg trygg på at det ikke kommer til å bli en klinsj der før eller seinere.. 

Tusen, tusen takk for tips dere! Skal ut å trene litt nå, og prøve ut det dere har foreslått for meg her :) Oppdatering kommer! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mentha skrev:


@Sprettballen har faktisk begynt med så smått med hageslange, før jeg "gav opp", siden han er så innmari ukonsentrer. Men skal prøve på nytt av, med kortere økter denne gangen! Har begynt å kreve kontakt for "alt" han gjør- ut/inn av døra, når han får mat, før en fri-kommando osv., og det har hjulpet litt, faktisk! Jeg vil ikke nødvendigvis at han skal se på med HELE tida under FVF, men kjekt han titter opp *litt* så han veit hvor jeg er hen i verden, liksom.. Skal prøve baklengsmasj :) 
 

Skal du bruke fvf'en i konkurranse? Da må du velge enten eller :) Det ødelegger helhetsinntrykket hvis han bytter på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...