Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan igjen, underskriftskampanje for å få han av lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, 2ne said:

Ja, men du kan aldri stole på en hund som har så høy jaktlyst og har erfaring med det å jakte og bite byttedyr, fordi risikoen for at den en eller annen gang trigges av jaktlysta igjen er der. Der er faktisk straff mer pålitelig, gjør det skikkelig skikkelig vondt å jakte gris, er sannsynligheten for at den jakter gris i fremtiden mindre. Men i videoen er de/CM for seint ute, Simon burde fått seg en karamell i det han lurte på om han skulle jakte gris, ikke når han først har stukket etter grisen. Da blir det, som positive trenere liker å kalle det, brannslukking. Det lærer ingen noe av. 

Det er det som er selve hoveddiskusjonen da, mellom positiv forsterkning og straff. Hva som fungerer best vet ikke jeg, men jeg vet at mange trenere som trener belønningsbasert mener at belønningsbasert fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 431
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet som jeg ser det er at vanlige hundeeiere ser på CM og tror de blir verdensmestere av det. Jeg har møtt flere som refererer til han som behandler hundene lite pent.. Jeg syns ingenting om at

Er majoriteten av sonisene for millans metoder? Det var nytt for meg i grunnen. Jeg har mer intrykk av at mange ikke ser så sort hvitt på det som der fremstilles fra den rene "mot"siden. At Millan har

Det er mange hunder han jobber med som biter under press en normal hund skal kunne takle. Da er det jo ok at hunden får se hva som skjer når den faktisk biter, nemlig ingenting. Den får en erfaring på

Posted Images

32 minutes ago, 2ne said:

Ja, men du kan aldri stole på en hund som har så høy jaktlyst og har erfaring med det å jakte og bite byttedyr, fordi risikoen for at den en eller annen gang trigges av jaktlysta igjen er der. Der er faktisk straff mer pålitelig, gjør det skikkelig skikkelig vondt å jakte gris, er sannsynligheten for at den jakter gris i fremtiden mindre. Men i videoen er de/CM for seint ute, Simon burde fått seg en karamell i det han lurte på om han skulle jakte gris, ikke når han først har stukket etter grisen. Da blir det, som positive trenere liker å kalle det, brannslukking. Det lærer ingen noe av. 

Ja er dettte hundetrening som han driver med eller er det sirkus? Hvorfor ble ikke hunden trent på en skikkelig måte? En god hundetrener er i forkant, så enten vet ikke CM hvordan man trener, eller så dreit han i det på godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Avani skrev:

Handlet ikke dette om litt mer enn å jakte gris, nå tenker jeg som i aversjonstrening på sau. Tenkte det handlet om at hunden og grisen skulle bo sammen? og på bakgrunn av det vil jeg fortsatt tenke å trene hunden på en hyggelig måte :)

Okay, hvordan ville du gjort det da? For det er ikke spesielt hyggelig for grisen, hvilket også skal være med i vurderinga her. 

24 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Her er om bakgrunnen til Vicki Dawe som har laget videoene:
http://www.dawespaws.com/about.html

Her er videoene igjen, for referanse:
https://www.youtube.com/watch?v=3rNYcep-TZEhttps://www.youtube.com/watch?v=B0Soxw58eiQ

Flink! 

13 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Det er det som er selve hoveddiskusjonen da, mellom positiv forsterkning og straff. Hva som fungerer best vet ikke jeg, men jeg vet at mange trenere som trener belønningsbasert mener at belønningsbasert fungerer bedre.

Selvsagt sier de det. De som trener med straff derimot, mener at det fungerer bedre. Det er jo en grunn til at man velger det ene fremfor det andre, og det er jo rimelig idiotisk å trene med en metode du ikke tror fungerer. 

8 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Ja er dettte hundetrening som han driver med eller er det sirkus? Hvorfor ble ikke hunden trent på en skikkelig måte? En god hundetrener er i forkant, så enten vet ikke CM hvordan man trener, eller så dreit han i det på godt norsk.

Underholdning heter det. Sånn utover det, så syns jeg at CM stort sett er god på timing, selv om han ikke var det i denne episoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Ja er dettte hundetrening som han driver med eller er det sirkus? Hvorfor ble ikke hunden trent på en skikkelig måte? En god hundetrener er i forkant, så enten vet ikke CM hvordan man trener, eller så dreit han i det på godt norsk.

Ingen er i forkant hele tiden, det er stort sett ikke mulig. Hverken for de som trener positivt eller de som trener negativt. På samme måte som man sjeldent har 100% kontroll på omgivelsene og før eller siden kommer man til å stå i en situasjon som er ubehagelig for hunden og/eller noen andre og brannslukking er nødvendig. Og når man da først ikke rekker å være i forkant så må man uansett gjennomføre det man ville. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Avani skrev:

Dette er det klassiske eksemplet på hvordan straff fungerer. Skal man få bukt med problemet all over bør man bruke rehab og positive metoder.

Har selv passet en hund som angrep sykkelhjulet(vi ante ikke noe om det, inntil dattera mi skulle sykle seg en tur). Hunden angrep sykkelen til min datter så hun ramlet av etterpå ble det ett basketak mellom hun og hunden. Det ble selvfølgelig lagt ned sykkelforbud så lenge hunden var hos oss. Dengang hadde jeg ikke hørt om klikkertrening men fant ut at hunden måtte få en annen holdning til sykkelen og satte i gang trening med en gang. Tok en pose pølsebiter i hånda, tok sykkelen og belønnet hunden for å være rolig. Etter 1t trening kom jeg så langt at jeg kunne sykle en liten runde på eiendommen uten at hunden hugg i dekket. 
Jeg fortalte til eier når jeg leverte hunden hva som hadde skjedd når min datter skulle sykle og da sa eier at hunden ikke fikk lov til å gjøre slik når han syklet. Det fortalte meg samtidig at selv med forbud så hadde ikke hunden sluttet å angripe sykkelen. Dette var forøvrig en eier som var meget hard med sine hunder.

Nå har 2ne forklart meget godt hvorfor positiv forsterkning ikke er en relevant løsning for å få hunder med sterke drifter til å ikke jage eller rive den ene eller andre dyrearten. Men får legge til at det også dreier seg om et mål som er at hunden skal la være uten at fører er i nærheten, og kan påvirke på den ene eller andre måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pringlen skrev:

Nå har 2ne forklart meget godt hvorfor positiv forsterkning ikke er en relevant løsning for å få hunder med sterke drifter til å ikke jage eller rive den ene eller andre dyrearten. Men får legge til at det også dreier seg om et mål som er at hunden skal la være uten at fører er i nærheten, og kan påvirke på den ene eller andre måten. 

Og på bakgrunn av det mener jeg at å bruke en metode som ikke handler om å straffe hunden. Akkurat som med sykkelepisoden, hadde eier av hunden vært tilstede så hadde ikke hunden oppført seg slik i mot sykkelen. Den relaterer forbudet til å gjelde når den som utøver straffen er tilstede. Det er en av de "dårlige" sidene ved bruk av straff.
 

Nå vil jeg legge til at hvis hunden er vandt til å bli veiledet via straff/korrigering så nytter det ikke å plutselig stå å vifte med en godbit som er scenarioet de tradisjonelle hundetrenerne ser for seg. Dette er en metode som må læres. 
Jeg husker så godt hvordan jeg tenkte om klikkertrening før jeg så fordelene ved den type trening. Vifting med godbit når hunden står å utaggerer var en av bildene jeg hadde i hodet. Jeg kunne IKKE tatt mer feil.

For å legge all tvil til side, jeg mener IKKE at grisen skal få gjennomgå enda mer grusomheter enn den hittil har gjort. Utover det er det vanskelig å si så mye da jeg ikke vil se klippet pga måten dyr blir behandlet på. Men at det helt sikkert går an å tilrettelegge for god trening av hunden uten at den angriper grisen er jeg helt sikker på.
 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Ingen er i forkant hele tiden, det er stort sett ikke mulig. Hverken for de som trener positivt eller de som trener negativt. På samme måte som man sjeldent har 100% kontroll på omgivelsene og før eller siden kommer man til å stå i en situasjon som er ubehagelig for hunden og/eller noen andre og brannslukking er nødvendig. Og når man da først ikke rekker å være i forkant så må man uansett gjennomføre det man ville. 

Selvfølgelig skjer det ting vi ikke kan forutse, og man må brannslukke/forhindre en evt tragisk hendelse. Men en som trener positivt vil ikke se på den brannslukkingen som trening......de vil heller se på den som en påminnelse om at dette må trenes på og at man har gjort en dårlig jobb i forkant og kanskje tatt en dårlig beslutning der og da.
Og vil legge en plan for hvordan trene på det eller unngå lignende episoder igjen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Avani skrev:

Og på bakgrunn av det mener jeg at å bruke en metode som ikke handler om å straffe hunden. Akkurat som med sykkelepisoden, hadde eier av hunden vært tilstede så hadde ikke hunden oppført seg slik i mot sykkelen. Den relaterer forbudet til å gjelde når den som utøver straffen er tilstede. Det er en av de "dårlige" sidene ved bruk av straff.
 

Nå vil jeg legge til at hvis hunden er vandt til å bli veiledet via straff/korrigering så nytter det ikke å plutselig stå å vifte med en godbit som er scenarioet de tradisjonelle hundetrenerne ser for seg. Dette er en metode som må læres. 
Jeg husker så godt hvordan jeg tenkte om klikkertrening før jeg så fordelene ved den type trening. Vifting med godbit når hunden står å utaggerer var en av bildene jeg hadde i hodet. Jeg kunne tatt mer feil.

For å legge all tvil til side, jeg mener IKKE at grisen skal få gjennomgå enda mer grusomheter enn den hittil har gjort. Utover det er det vanskelig å si så mye da jeg ikke vil se klippet pga måten dyr blir behandlet på. Men at det helt sikkert går an å tilrettelegge for god trening av hunden uten at den angriper grisen er jeg helt sikker på.
 

 

Og derfor bruker man strøm i aversjonstrening. Som gjør at hunden forbinder støtet med dyret den vil etter, og ikke med fører eller andre ting. Om det gjøres rett, og hunden fortrinnsvis ikke har tidligere erfaringer med at det IKKE er farlig å jage dette dyret. I sistnevnte fall, må man trolig gjenta dressuren i ulike settinger for å generalisere. Da er det ikke sikkert man kommer i mål overhodet, men ofte er det mulig. Å tro at man avvenne heite, jaktlystne hunder med klikk og pølser, er i beste fall naivt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Og derfor bruker man strøm i aversjonstrening. Som gjør at hunden forbinder støtet med dyret den vil etter, og ikke med fører eller andre ting. Om det gjøres rett, og hunden fortrinnsvis ikke har tidligere erfaringer med at det IKKE er farlig å jage dette dyret. I sistnevnte fall, må man trolig gjenta dressuren i ulike settinger for å generalisere. Da er det ikke sikkert man kommer i mål overhodet, men ofte er det mulig. Å tro at man avvenne heite, jaktlystne hunder med klikk og pølser, er i beste fall naivt :)

Har sagt det før og gjentar det gjerne igjen. Jeg forsto det slik at denne hunden og grisen skal leve sammen. Så da handler det om noe annet enn aversjonstrening på sau. Hund og gris skal omgåes i samme flokk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pringlen said:

Nå har 2ne forklart meget godt hvorfor positiv forsterkning ikke er en relevant løsning for å få hunder med sterke drifter til å ikke jage eller rive den ene eller andre dyrearten. Men får legge til at det også dreier seg om et mål som er at hunden skal la være uten at fører er i nærheten, og kan påvirke på den ene eller andre måten. 

Jeg vet ikke om dere kan se dette, det er på facebook om dere er der. Dette er Fizz som er Nando Browns Malinois, og geiter som dukket opp på en tur (oppe til høyre, man ser dem ikke så godt, men man hører dem). En Malinois er kjent for å ha rimelig sterke drifter, og hun er trent med belønning, ikke straff. Han bruker ikke "nei" engang.

Beklager, det fungerte ikke å linke til den spesifikke videoen. Scroll ned til "Out on a walk today we came a little close to a herd..."

https://www.facebook.com/Incredimal/videos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Avani skrev:

Har sagt det før og gjentar det gjerne igjen. Jeg forsto det slik at denne hunden og grisen skal leve sammen. Så da handler det om noe annet enn aversjonstrening på sau. Hund og gris skal omgåes i samme flokk.

Ja? Hvis den har over middels lyst til å spise grisene, vil det mest fornuftige, og ikke minst mest grisevennlige, være å strømme vekk den lysten. 

Av hundene på bildet er tre av dem strømmet på sau, da vi av og til jakter i terreng med sau. At de er vandt med våre egne sauer, gav ikke noen mindre lyst til å peise på sauer andre steder. Og omvendt; at andre sauer er skumle (etter strømming) gjorde ikke forholdet til "husets sau" anderledes. Dog hadde de hver vår veldig lyst på smålam, skulle man fått vekk den lysten, måtte man dressert spesifikt på smålam.

FB_IMG_1458214525352.jpg.03c59dffe368a41

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, 2ne said:

Selvsagt sier de det. De som trener med straff derimot, mener at det fungerer bedre. Det er jo en grunn til at man velger det ene fremfor det andre, og det er jo rimelig idiotisk å trene med en metode du ikke tror fungerer. 

En ting jeg må ta med her, er at de aller fleste belønningsbaserte trenere, som Sophia Yin, Nando Brown, Victoria Stillwell, Ian Dunbar, er "crossover" trenere, de begynte med straff og gikk mer og mer over til belønningsbasert, så de har prøvd begge deler grundig. Det er ikke sikkert det er så ofte tilfelle med trenere som bruker straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Hva Jeg vet ikke om dere kan se dette, det er på facebook om dere er der. Dette er Fizz som er Nando Browns Malinois, og geiter som dukket opp på en tur (oppe til høyre, man ser dem ikke så godt, men man hører dem). En Malinois er kjent for å ha rimelig sterke drifter, og hun er trent med belønning, ikke straff. Han bruker ikke "nei" engang.

Beklager, det fungerte ikke å linke til den spesifikke videoen. Scroll ned til "Out on a walk today we came a little close to a herd..."

https://www.facebook.com/Incredimal/videos

Hva er relevansen? Til hva?

Hvis hun derimot hadde fått støveren min til å greie å la vær å jage rådyr når hun snubler over dem etter et par-tre timer og x-antall kilometer i haretomme søk, da skal jeg bli imponert :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vrir nå ting som du selv ønsker @Pringlen. Dette handler om å få den grisen og den hunden til å fungere sammen. Ikke fjerne jaktlysten til hunden i andre sammenheng. Mange hunder jager ikke husets katter men gjerne naboens. 
Skulle du noen gang ta til deg ett rådyr så vil det være viktig for deg at støveren din ikke jager dette. Men den skal jo jage andre likevel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pringlen skrev:

Hva er relevansen? Til hva?

Hvis hun derimot hadde fått støveren min til å greie å la vær å jage rådyr når hun snubler over dem etter et par-tre timer og x-antall kilometer i haretomme søk, da skal jeg bli imponert :P 

Relevansen vil jeg tro er å tipse deg til å dra dit og få kjennskap/kunnskap/bli nysgjerrig på hans metoder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Schæferblanding skrev:

En ting jeg må ta med her, er at de aller fleste belønningsbaserte trenere, som Sophia Yin, Nando Brown, Victoria Stillwell, Ian Dunbar, er "crossover" trenere, de begynte med straff og gikk mer og mer over til belønningsbasert, så de har prøvd begge deler grundig. Det er ikke sikkert det er så ofte tilfelle med trenere som bruker straff.

Det er jo det veldig mange har gjort, det sier egentlig ikke noe om hvem som funker best, men det er jo naturlig nok hyggeligere å trene positivt. Men det er ikke noe argument for hvorfor straffbassert trening er traumatiserende, dårligere, slemmere eller noe som helst. Det kommer helt an på hvordan man trener det. Og det går begge veier. 

1 time siden, Avani skrev:

Selvfølgelig skjer det ting vi ikke kan forutse, og man må brannslukke/forhindre en evt tragisk hendelse. Men en som trener positivt vil ikke se på den brannslukkingen som trening......de vil heller se på den som en påminnelse om at dette må trenes på og at man har gjort en dårlig jobb i forkant og kanskje tatt en dårlig beslutning der og da.
Og vil legge en plan for hvordan trene på det eller unngå lignende episoder igjen. 
 

Sånn i motsetning til de som trener med positiv straff? Det fungerer akkurat likt det, timing er viktig uansett. Brannslukking er ikke trening, men alt er læring. Hunden lærer hva som skjer viss den gjør sånt, trener lærer å følge med bedre/ikke undervurdere hunden slik at man ikke gjentar uhellet(om mulig).. Det er ikke noe som hører til positiv trening, det er rein læringsteori for begge leire..

 

En ting som ofte er forskjell på treningen som feks victoria stillwell, nando brown osv driver med og det feks CM driver med er jo bla at de som trener positivt i større grad trener på å unngå, lydighet osv, noe som egentlig er det helt motsatte av det cm prøver å oppnå, ergo er det også litt vanskelig å sammenligne, fordi det er to veldig forskjellige ting. Det er også stor forskjell på å trene en malinois kun positivt fra starten av å det å avlære feks malle som har revet sau positivt. Det er også stor forskjell på maller og maller, som med mange andre hunder, noen bryr seg katta om dyr, andre tilter ved synet. Noen er veike og forsiktige, andre driter i hva eier mener. Finnes mange maller med lite drifter, se på nando sin feks, ikke spesielt heftig eller tøff hund. Men så er den jo heller ikke fra sånne linjer. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etpar artikler til:

"The majority of recent canine research shows that dogs have cognitive abilities very similar to those of a 2- to 3-year-old human child. So it makes sense to compare how we treat our dogs to how we treat our preschoolers.What if Cesar Millan were your child’s preschool teacher? To what standards do you think he should be held? Would you want to know if he attended school and obtained the proper certification? Would you want to see a diploma proudly displayed on the wall? How about his teaching skills? Would you ask him how he would handle a crying child or one who has just hit another? Would these things matter to you before you left your 3-year-old in his care?"
Tiffany Lovell, CSAT, CPDT-KA, AAI

http://www.coldnosecollege.com/a-parents-guide-to-cesar-millan/

Og en fra Annie Phenix CPDT-KA

"Long-time partner National Geographic Channel produces and airs Cesar 911. On it, he purports to “rehabilitate” dogs, although there are legions of top dog training professionals — including veterinary behaviorists — who publicly have asked Nat Geo to remove this program. The 4,000-member-strong Pet Professional Guild issued a position statement back in 2012 in which it notes: “…showcasing training methods that use force, fear, or pain are morally and ethically wrong as well as damaging to the animal, damaging to the human-animal bond, and potentially create hazards for the pet-owning public that may attempt to use such methods.”

http://www.dogster.com/lifestyle/petition-calls-for-cesar-millan-to-lose-his-tv-show-lets-all-sign-it

Underskriftskjampanjen som jeg linket til i begynnelsen har nå over 13000 underskrifter

https://www.change.org/p/ban-cesar-millan-shame-on-you-national-geographic?recruiter=179761&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig bra artikkel av en hundetrener som beskriver hvordan man ville jobbet med en hund som er aggressiv mot griser (eller andre dyr) med belønningsbaserte metoder, og viktigheten av en veterinærsjekk før man begynner å jobbe med slike saker. Skrevet av Laura Mcgaughey, CPDT-KA, ABCDT, RVA

"I have struggled, ever since this story broke, to come up with my own response. It has been one of the most difficult things ever, to come up with the right words and response to this, as it stirs a lot of emotions and outrage for me. Many of my colleagues have done great jobs in their own right, and I have read many of these great pieces, such as Lisa Mullinax and Annie Phenix with Dogster. I have to echo their sentiments and the facts they present. There are so many aspects to this case, but I guess what I’d like to concentrate on is what I would do with a dog like Simon.

First, I will admit that a pig killing dog is not something I’ve personally crossed, as there aren’t many pigs in the city of Denver, where I live and work. Most of the dogs I work with are those with aggression and/or reactivity toward other dogs or people, and most of them are either fearful or are in physical pain, or a combination of both. I work behavior modification clients with a certified TTouch practitioner, Courtney Kirman. I do this because I find those methods complementary to the training we do, as it can help them feel more aware of their physical state, and help them feel better and more calm.

In fact, this is what I would first do with Simon: evaluate his physical health first! When was his last vet exam, and what were the results? What does his gait look like? Is he showing signs of being stressed or anxious–when and where? There are many things I use to help to try and figure out what may be at the root of the problem in this regard. When you have a headache or pull a back muscle, for example, it can cause you to have a “shorter fuse.” Not feeling well physically is an important factor, and I also want to ensure the dog I’m working with feels his or her best to maximize the ability to teach him or her what I want her to do, and make it a positive experience.

Once I’ve covered that base, I would also implement a gradual, under-threshold desensitization and counterconditioning (DS/CC) protocol for Simon. This means I would work with him at his own level of comfort and pace to ensure he gets used to noticing pigs: seeing them, hearing them and smelling them, and making it a very wonderful–in fact, THE MOST WONDERFUL–thing EVER! Once he views them as something wonderful and is in a “happier” state of mind, he will be able to make the right choices to behave around them.

Since Simon is a known killer of pigs, this will take some time. The more severe the response, the more work it will generally take to get a more relaxed emotional response. Killing pigs is something to not take lightly! I would also acclimate Simon to a basket muzzle; this way, he can be fed treats, pant and drink water if needed, but not be able to bite anyone or anything. Until he is conditioned on this muzzle, I would always work my DS/CC with him on leash outside the pig pen, so he cannot get to the pig(s) at all.

Outside the pen, I would be clicking a clicker every time Simon looks at a pig (or I could use a marker word, like saying YES) and follow it with the most wonderful thing ever to him, which may be boiled chicken, or bits of hot dog, deli meat or cheese. I would do this repetitively, and for a short amount of time. This technique is known as the Look At That or the Engage – Disengage game, and is a great way for a dog to learn how to acknowledge something scary or very exciting without displaying signs of over arousal, fear or aggression.

If he shows any signs of stress or aggression, I would make note of that and make more space, and perhaps take a break. It’s important to know the limits; I may make mistakes, particularly in the beginning, of getting too close or training too long, but if I pay attention to Simon’s body language and make those connections, then I can modify my plan to make it less stressful.

For instance, if I was doing this with Simon at a distance of 10 feet from the pig pen, and had been doing it for five minutes–let’s say he had been doing fine until the last 30 seconds, showing slight signs of stress like sniffing and looking away while licking his lips–then I’d resume training later at being 10 feet away for only 3 minutes, so he would be less likely to be stressed, and have a positive training experience.

It’s key to keep the dog from practicing any aggressive, reactive behaviors, and from as much stress as possible. No one can learn when they’re stressed–behavior modification is MUCH harder if there is a lot of stress–and it will not make for a positive experience. If I go too far too fast, like sticking him into the pen without any safety measures like a muzzle or leash on him, it can lead to disaster. It is always better to go a bit more slowly and to ALWAYS consider safety. I would not let him anywhere near the pen until he was acclimated to a muzzle, and without a leash. In fact, as I said earlier, the leash would be used outside the pen as well so we could maintain the right distance we need for DS/CC.

As time goes by, I’d be able to get a little bit closer and go a little longer with training, but it would all be dependent on Simon and the signs he’s giving me. If he’s doing well, I can gradually increase my criteria for him. But I must be careful and not get greedy, and no one likes for things to be harder and harder all the time. It’s best to stop while you’re ahead, especially if you’re blessed with a great accomplishment. Perhaps I’m up to five feet away and Simon is able to look at the pig(s) but then look back at me right away–then I’d click and jackpot with lots of food! The better the response, the better the reward, teaching him how to make the right choices. Our video of Lucy’s story goes through what we have done with dogs like this, who react aggressively to other dogs.

Lucy learned how to be calm instead of aggressive around other dogs in our behavior modification sessions

Lucy learned how to be calm instead of aggressive around other dogs in our behavior modification sessions

This is a simplified version of a plan–there are many other components to what I would do as well outside of DS/CC, like teaching other incompatible behaviors, doing impulse control work, etc.–but it does give insight into how I approach such situations. Our dogs are so smart, and willing to please us, that we shouldn’t sell them short and force them into situations that can backfire. We should always set them up for success and reward them for what is good. That way we can build trust and a dog that is confident and respectful.

And for the record, if you want to know my opinion on Cesar Millan–you can refer to this earlier piece of mine. I might also add, I consider pretty much all reality TV as total unreality. :)

Thank you,
Laura, Owner, Delightful Doggies

http://delightfuldoggies.com/2016/03/14/the-cesar-millan-pig-killer-show-my-response/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig for folk å forstå at hunden er et rovdyr og at jaktatferd er sterkere hos enkelte hunder/raser enn andre?
Er det så viktig at hunden og grisene MÅ bo sammen? Kanskje vedkommende burde revurdere tanken om å ha rovdyr/byttedyr under samme tak? Det er dyr vi snakke om, dyr kan ikke alltid styres eller forståes...


Cesar burde hatt hjerne nok til å tre på bikkja en munnkurv, det er det eneste som slo meg med dette. Jeg er også enig i at hunden burde vært strømmet på gris. Hadde gladlig fått min ene strømma på rådyr/vilt, for hun er helt crazy etter å jakte de. Hadde hu vært gjeterhund hadde hun ikke fungert om hun hadde fått fert av villt, da hadde hun stukket til skogs. Men nå brukes hun ikke til det, og kan fint være i bånd der vilttetteheten er stor.

Cesar er et menneske og han tabba seg ut, det har mange andre gjort også. Han drev med mye rart før, men virker reflektert, og har endret mange av metoder og latt seg lære. Det er det ikke alle hundetrenere som mestrer.
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt å få mine hunder sauereine, så hadde jeg valgt strøm, selv om jeg ellers i hverdagen tilstreber å trene positivt. 

En ting er aversjonstrening mot sau og lignende dyr for f.eks. jakthunder etc. Her snakker man om instinkter hos hundene. Jeg kan ikke se for meg at man kan trene en hund til å ikke jage sau etc, man kan evt. lære hunden å avbryte jakta om man starter fra den er ung. Jeg er f.eks. rimelig sikker på at jeg hadde greid å avbryte schäferen i jakt etter sau. Jeg har avbrutt henne i jakt etter kanin og hare. Whippeten tviler jeg sterkt på at jeg hadde greid å avbryte, der tror jeg et reelt jaktinstinkt ligger mye sterkere, enn det gjør hos schäferen.

Men, jeg mener likevel at det meste av det jeg har sett av CM kan trenes med vennligere metoder. Mange av casene hans baserer seg på at hunden er redd for noe, og reagerer på redsel/frykt, med de responsene en hund har for å vise at den ønsker avstand. Bruk av positiv straff og tidvis sterke aversiver gjør gjerne atferden tilsynelatende bedre, men jeg tror ikke hundene har blitt mindre redd det den reagerer på, jeg tror heller den lærer seg å la vær å reagere, fordi konsekvensene er enda mer skremmende og tett på. Konsekvenser den ikke greier å rømme fra. Man får gjerne tilsynelatende raske resultater enn ved positive metoder, men ved riktig bruk av positive metoder så tror jeg at hele hundens tankesett endrer seg. Fra å være redd og reagere, til å ikke være like redd lenger. Jeg mener også helt ærlig at enkelte hunder i disse episodene helt klart hadde fått det bedre om de fikk ei sprøyte hos dyrlegen heller enn at de skal gjennom et massivt stress, frykt og påkjenninger ved rehabilitering. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pringlen said:

Når man starter med å forveksle jaktlyst/byttebevissthet med aggressjon, så blir det ikke så veldig interessant å lese videre...

Jøssda til flisespikkeri. Om det er jaktlyst eller aggresjon er det vel ikke så stor forskjell på hvordan man jobber med det når man jobber belønningsbasert. Hunden kan vel ha blitt skremt av grisene også, og derfor blitt redd og aggressiv mot dem, hva vet vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere treningsmetoder til kuene kommer hjem, men jeg syns egenlig ikke det handler så mye om treningsmetoder i denne episoden med grisen. Det er vel mere mangel på dem overhodet. Hvaslags treningsmetode er det egentlig han bruker på hunden, kan noen fortelle meg det? Og hvor hører det hjemme å binde en gris og en hund sammen så de skal bli venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sprettballen said:

Men, jeg mener likevel at det meste av det jeg har sett av CM kan trenes med vennligere metoder. Mange av casene hans baserer seg på at hunden er redd for noe, og reagerer på redsel/frykt, med de responsene en hund har for å vise at den ønsker avstand. Bruk av positiv straff og tidvis sterke aversiver gjør gjerne atferden tilsynelatende bedre, men jeg tror ikke hundene har blitt mindre redd det den reagerer på, jeg tror heller den lærer seg å la vær å reagere, fordi konsekvensene er enda mer skremmende og tett på. Konsekvenser den ikke greier å rømme fra. Man får gjerne tilsynelatende raske resultater enn ved positive metoder, men ved riktig bruk av positive metoder så tror jeg at hele hundens tankesett endrer seg. Fra å være redd og reagere, til å ikke være like redd lenger. Jeg mener også helt ærlig at enkelte hunder i disse episodene helt klart hadde fått det bedre om de fikk ei sprøyte hos dyrlegen heller enn at de skal gjennom et massivt stress, frykt og påkjenninger ved rehabilitering. 

Det kalles "flooding".
http://www.dogster.com/lifestyle/what-do-outdated-dog-training-and-a-pit-of-spiders-have-in-common

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...