Gå til innhold
Hundesonen.no

CRUFTS 2016


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Likte veteranhannen jeg  

Viste poden video av schæferen og han trodde den var syk eller skadet... Unger har et ærlig blikk...  

Sliten? Helt klart, selvsagt er det greit at enkelte er sliten etter stort opplegg, mye inntrykk osv. Det er måten hunden fremstår når den er sliten jeg reagerer på. Feks min mellomste synes utstillin

Posted Images

Guest Michellus

Synes westien var søt også! Viste seg bedre i gruppefinalen enn i BIS ringen, men det er kanskje ikke så rart når begge ble holdt samme dagen. Håpte på den eller bouvieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende med schæferen ja. Guri malla... hadde forstått det bedre om klippet var fra en dommerkonferanse eller noe som et eksempel på hvordan en schæfer/hund IKKE skal se ut. Får vondt av å se på den, den ser jo direkte sykelig ut. Veteranhannen derimot, han kunne blitt bir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år synes jeg det var mye bra på Crufts, men det er ingen tvil om at de har en lang vei å gå. Den stakkars schæferen er et godt tegn på det. OG at både den og pekingneseren kom til gruppefinale er bare ufyslig. Skamme seg burde de. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt den lille hvite :wub::wub::wub: var den og whippeten jeg hadde sett meg ut som BIS :-) 

 

Og den stakkars schæferen,  flaut og se... Det får enn til og lurer på hvor mye dårlige hunder det må ha vært påmeldt, hvis det var den beste i sin rase ??!! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Easy skrev:

Et klipp fra Crufts i 1965. Ser ut som schäferen ble BIS det året,  og den er enda reddere og mer ukomfortabel enn årets BIR-hund... 

https://www.youtube.com/embed/E_fPmjn8uP4?rel=0&showinfo=0 (ca 7 minutter ut i videoen)

Trist syn det også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Easy skrev:

Et klipp fra Crufts i 1965. Ser ut som schäferen ble BIS det året,  og den er enda reddere og mer ukomfortabel enn årets BIR-hund... 

https://www.youtube.com/embed/E_fPmjn8uP4?rel=0&showinfo=0 (ca 7 minutter ut i videoen)

Jøss var jammen mye feite hunder der da også...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Easy skrev:

Et klipp fra Crufts i 1965. Ser ut som schäferen ble BIS det året,  og den er enda reddere og mer ukomfortabel enn årets BIR-hund... 

https://www.youtube.com/embed/E_fPmjn8uP4?rel=0&showinfo=0 (ca 7 minutter ut i videoen)

syns flere hundene på filme ser lit redde og skvettene ut. Og at de ikke trives i settinga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sett så mye av filmene dere nevner, så må jeg jo si at det er litt bakvendt tankegang generelt når det gjelder utstilling.. 

I hverdagen skal man hele tiden ta det sakte med feks valper, for at de skal føle seg trygge, og folk har generelt et lavt nivå på hva de synes er bra mentalitet på hva hunden takler i hverdagen.. Allikevel sitter mange av samme gjengen og mener at en utstillingshund skal takle å løpe i en stor ring, med mange lyskastere på seg, høyttaleranlegg, musikk, tusenvis av folk osv.. Og da kanskje etter flere døgn på reise.. 

Det er ikke hverdags opplevelse, så det er kanskje ikke rart at noen hunder reagerer på dette.. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Uten å ha sett så mye av filmene dere nevner, så må jeg jo si at det er litt bakvendt tankegang generelt når det gjelder utstilling.. 

I hverdagen skal man hele tiden ta det sakte med feks valper, for at de skal føle seg trygge, og folk har generelt et lavt nivå på hva de synes er bra mentalitet på hva hunden takler i hverdagen.. Allikevel sitter mange av samme gjengen og mener at en utstillingshund skal takle å løpe i en stor ring, med mange lyskastere på seg, høyttaleranlegg, musikk, tusenvis av folk osv.. Og da kanskje etter flere døgn på reise.. 

Det er ikke hverdags opplevelse, så det er kanskje ikke rart at noen hunder reagerer på dette.. 

 

De fleste av Crufts-deltakerne er vel stort sett hunder som er vant til å bli stilt en del? For øvrig mener jeg, uavhengig av hva disse hundene måtte være vant til, at gode raserepresentanter og kanskje spesielt schæferen, skal være trygg og ha litt ryggrad i en hver setting og i et hvert miljø. Det er liksom slik den allsidige bruksrasen schæfer, skal være. Trygg og stødig uansett miljø. Det er det som gjør rasen blant annet. Sånn bortsett fra at denne BIR-hunden er fysisk for mye for min del, så virker den veik og det er direkte feil i forhold til standarden. Den har ikke noe i en gruppering å gjøre i det hele tatt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Emilie skrev:

De fleste av Crufts-deltakerne er vel stort sett hunder som er vant til å bli stilt en del? For øvrig mener jeg, uavhengig av hva disse hundene måtte være vant til, at gode raserepresentanter og kanskje spesielt schæferen, skal være trygg og ha litt ryggrad i en hver setting og i et hvert miljø. Det er liksom slik den allsidige bruksrasen schæfer, skal være. Trygg og stødig uansett miljø. Det er det som gjør rasen blant annet. Sånn bortsett fra at denne BIR-hunden er fysisk for mye for min del, så virker den veik og det er direkte feil i forhold til standarden. Den har ikke noe i en gruppering å gjøre i det hele tatt.

Men hvor mange utstillinger i den størrelsen har en hund på 2-3 år vært på da? 

Men jeg er enig at bir-hundene skal være gode raserepresentanter.. 

Men jeg blir litt forundret at man skal pakke unghundene omtrent i plast fordi man legger normalt lista lavt, men så putter man unghundene i en slik setting; da skal de takle alt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krutsi skrev:

Men hvor mange utstillinger i den størrelsen har en hund på 2-3 år vært på da? 

Men jeg er enig at bir-hundene skal være gode raserepresentanter.. 

Men jeg blir litt forundret at man skal pakke unghundene omtrent i plast fordi man legger normalt lista lavt, men så putter man unghundene i en slik setting; da skal de takle alt.. 

Men det finnes jo hunder som takler det helt fint? Så hvorfor ikke legge lista der? Det er vel ikke akkurat noe problem hos de fleste raser at vi har for høye krav til mentaliteten deres. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Krutsi skrev:

Men hvor mange utstillinger i den størrelsen har en hund på 2-3 år vært på da? 

Men jeg er enig at bir-hundene skal være gode raserepresentanter.. 

Men jeg blir litt forundret at man skal pakke unghundene omtrent i plast fordi man legger normalt lista lavt, men så putter man unghundene i en slik setting; da skal de takle alt.. 

Sliten? Helt klart, selvsagt er det greit at enkelte er sliten etter stort opplegg, mye inntrykk osv. Det er måten hunden fremstår når den er sliten jeg reagerer på. Feks min mellomste synes utstilling er ganske kjedelig, han kan vise seg greit i raseringen, men er da gjerne sliten og lei når gruppa og evt bis skal trå til. Da blir han daff, uinteressert osv, gjør alt han skal osv, men uten noe show :-P men han blir ikke skvetten, nervøs og redd fordi... Han bare viser seg som et dass! 

Jeg tenker at dersom en hund faktisk blir nervøs og betydelig påvirket fordi den er sliten så ligger det muligens en brist der fra før som kommer tydelig frem når hunden er sliten.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Men hvor mange utstillinger i den størrelsen har en hund på 2-3 år vært på da? 

Men jeg er enig at bir-hundene skal være gode raserepresentanter.. 

Men jeg blir litt forundret at man skal pakke unghundene omtrent i plast fordi man legger normalt lista lavt, men så putter man unghundene i en slik setting; da skal de takle alt.. 

Hvem er det du refererer til? Jeg mener i hvert fall ikke at unghunder skal pakkes inn i bobleplast og skjermes. Tvert i mot. Med mindre det er snakk om en hund med så dårlig psyke at den egentlig hadde hatt det bedre et annet sted da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at valper skal skjermes ja, men en hund på 2-3 år er jo ikke akkurat valp lengre? De burde vell være vant til å være med på litt av hvert? Og selv om de blir slitne, er det naturlig at de blir å fremstå som utilpass og usikker da? Eller er det kanskje da heller naturlig å tenke at det er en hund som kanskje ikke er helt komfortabel i utgangspunktet, men som kanskje håndterer det bedre(og dermed gjør at det er vanskelig å oppdage) når den er fresh i formen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tonje skrev:

Men det finnes jo hunder som takler det helt fint? Så hvorfor ikke legge lista der? Det er vel ikke akkurat noe problem hos de fleste raser at vi har for høye krav til mentaliteten deres. 

Det finnes jo hunder som takler både å være hjemme alene, at de er på en skyteplass mens det skytes, osv.. Allikevel er jo dette langt fra lista som legges hos hundeeierene i hverdagen.. 

Jeg synes selvfølgelig at hunder skal takle slikt, men det nevnes omtrent i nesten hver tråd om store utstillinger at hunder er for pysete i ringen.. Og allikevel sitter jeg med et inntrykk at den gjengse sonis setter ikke samme krav til hva hunden skal takle i hverdagen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krutsi skrev:

Det finnes jo hunder som takler både å være hjemme alene, at de er på en skyteplass mens det skytes, osv.. Allikevel er jo dette langt fra lista som legges hos hundeeierene i hverdagen.. 

Jeg synes selvfølgelig at hunder skal takle slikt, men det nevnes omtrent i nesten hver tråd om store utstillinger at hunder er for pysete i ringen.. Og allikevel sitter jeg med et inntrykk at den gjengse sonis setter ikke samme krav til hva hunden skal takle i hverdagen.. 

Utstilling burde jo ha andre krav enn hva folk flest har i hverdagen. Her er det jo (eller skal være ihvertfall) erfarne hundefolk som skal bedømme hunden. Eksteriørt hovedsaklig, men de fleste standarder sier vell også noe om gemytt, ihvertfall om hva som er uønsket. Jeg tror nå forøvrig at de fleste hundeeiere, både her inne og andre plasser foretrekker en hund som tåler alt man tar den med på, men aksepterer at det ikke er tilfelle for alle hunder. Uten at det nødvendigvis betyr at de synes det er greit eller ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Krutsi skrev:

Det finnes jo hunder som takler både å være hjemme alene, at de er på en skyteplass mens det skytes, osv.. Allikevel er jo dette langt fra lista som legges hos hundeeierene i hverdagen.. 

Jeg synes selvfølgelig at hunder skal takle slikt, men det nevnes omtrent i nesten hver tråd om store utstillinger at hunder er for pysete i ringen.. Og allikevel sitter jeg med et inntrykk at den gjengse sonis setter ikke samme krav til hva hunden skal takle i hverdagen.. 

Jeg har ikke samme inntrykk som deg, men jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg mener en hund bør takle å være på en stor utstilling uten å bli så tydelig stressa og oppkava. Jeg ønsker også skuddfaste hunder som takler å være alene hjemme. Jeg synes det er rart om disse egenskapene anses som ekstra god mentalitet hos den gjengse sonen-bruker og at dette ikke forventes? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...