Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Har sett flere blitt sagt til at de ikke må skrive på dialekt når de skriver nynorsk. Nynorsk er vårt andre skriftmål (eller hva det heter), og de skriver kun nynorsk. Er det liksom forbudt her?

;)

Æ ska nu skriv på min dialekt, ækte bodøværing, om æ ønska d B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere blitt sagt til at de ikke må skrive på dialekt når de skriver nynorsk. Nynorsk er vårt andre skriftmål (eller hva det heter), og de skriver kun nynorsk. Er det liksom forbudt her?

Trur dette har vært "luftet" før,og det er vel berre dialekt som ikkje er lov å skrive. Sjøl so skriv eg nynorsk, (av og til so sniker det seg bokmål inn) og har absolutt ikkje tenkt å forandre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere blitt sagt til at de ikke må skrive på dialekt når de skriver nynorsk. Nynorsk er vårt andre skriftmål (eller hva det heter), og de skriver kun nynorsk. Er det liksom forbudt her?

Nynorsk er et skriftspråk, og ikke dialekt.

Dialekt og sms språk synes jeg lite om å lese. Om jeg skulle ha skrevet alt på trønders så hadde det bare sett teit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt med nynorsk nei, det har jo blitt tatt opp før. Men kanskje moderatorene ikke kjenner igjen nynorsk når de ser det, og forveksler det med en dialekt?

Det har jeg nesten vanskelig for å tro... (om så er, må de finne en moderator som skriver og kan nynorsk.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg nesten vanskelig for å tro... (om så er, må de finne en moderator som skriver og kan nynorsk.. ;) )

Vet ikke om jeg ville kjent igjen nynorsk selv, for å være helt ærlig. Kan ikke nynorsk, og kan ikke slike dialekter som minner om nynorsk. Men har ingen problemer med å lese dialekt heller da, selv om jeg foretrekker bokmål. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er lov ja. :P

Mulig jeg har har forvekslet dialekt og Nynorsk asså. ;) Isåfall har det ikke vært meningen... Har vel gått litt fort i svingene ettersom det er mange som har skrevet på dialekt i det siste. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt med nynorsk nei, det har jo blitt tatt opp før. Men kanskje moderatorene ikke kjenner igjen nynorsk når de ser det, og forveksler det med en dialekt?

Nynorsk går fint å kjenne igjen, og er fullt tillatt på linje med bokmål og de andre skandinaviske språkene. Bare ikke forvent at jeg svarer dere på korrekt nynorsk, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kunne læse hvad der bliver skrevet. Selv forstår jeg ikke noget når der er en som skriver med dialekt. Men tror at nynorsk er til at læse, for det er jo det du skriver Ricco og har ikke problemer med at tyde dig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 4. SMS språk brukes minst mulig ettersom vi vil prøve å være mest mulig seriøse. Eksempel: jeg, stfu, OMFG OSV eller overdreven bruk av Z.

§ 11. Språkene her inne her: Norsk, Svensk, Dansk eller Engelsk.

Som alle ser er det lov og skrive på de 2 norske målformer, som er Nynorsk og Bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare komme med en kjapp kommentar:

Flere både i denne og i den andre tråden jeg har lest som også omhandlet nynorsk, skriver at nynorsk er likestilt med bokmål, at det er et "godkjent" skriftspråk og derfor MÅ være lov.

Selvsagt må det ikke det!! Dette er da helt opp til Administrator og eier av sonen. Hundesonen er ikke et offentligeid norsk foretak, men en privat, åpent diskusjonsforum driftet av private mennesker som selvsagt kan legge opp reglene slik de måtte ønske. De kan forby æ, ø og å om de vil, eller store bokstaver, eller tilogmed forby konsonanter. (Selv om det siste ville vært utrolig forvirrende og upraktisk :D )

Om feks hundesonen.com skal lettere tiltrekke hundeintresserte i hele skandinavia - eller spesielt norge, danmark og sverige, så kunne jeg godt ha forstått et eventuelt forbud mot nynorsk - rett og slett fordi bokmål som skriftform kan være nærmere dansk og svensk, og dermed mer forståelig.

På samme måte kunne jeg, hvis jeg elsket nynorsk og startet et forum, forby bokmål bare for å fremheve nynorsk - det er da eier og administrators valg å legge retningslinjene i sine forum, og jeg skjønner ikke at folk kan tro at det er en menneskerett å bruke sin målform i uansett fora.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning: Osv. er inget sms sprk, det er en forkortelse som vi har brukt i bokmål og nynorsk i mange år.

Vi har forresten 3 skriftspråk her i Norge, men jeg vil tro svært få vil skjønne om jeg skriver på det tredje: Samisk.

Ellers er det bra man ikke tillater dialekt eller sms-språl her inne, men normale forkortelser burde da være tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix skrev: Om feks hundesonen.com skal lettere tiltrekke hundeintresserte i hele skandinavia - eller spesielt norge, danmark og sverige, så kunne jeg godt ha forstått et eventuelt forbud mot nynorsk - rett og slett fordi bokmål som skriftform kan være nærmere dansk og svensk, og dermed mer forståelig

Unnskyld at eg sier dette men dette er bare sprøyt... Eg chatter både med norske og danske mennesker, og ingen av dei har problem med å forstå kva eg skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osv er ikke en sms-forkortelse, det er et vanlig norskt ord som er oppført i ordbøkene.

Det burde ikke være et forbud mot å skrive det...?

Jeg er enig med det Helix sier, og Rico: Helix sier at han kan forstå et forbud mot nynorsk, da bokmål kan være enklere å forstå for danske og svenske, han sier ikke at det nødvendig vis er slik eller burde være slik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avstår mer enn gjerne både fra samisk, nynorsk, SMSspråk og andre "dialekter".

Jeg leser gjerne både bokmål og nynorsk, og synes det er viktig at brukere av begge målformer føler seg velkomne her. Det har da også Espen & moderatorer gitt tydelig uttrykk for at de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix skrev: Om feks hundesonen.com skal lettere tiltrekke hundeintresserte i hele skandinavia - eller spesielt norge, danmark og sverige, så kunne jeg godt ha forstått et eventuelt forbud mot nynorsk - rett og slett fordi bokmål som skriftform kan være nærmere dansk og svensk, og dermed mer forståelig

Unnskyld at eg sier dette men dette er bare sprøyt... Eg chatter både med norske og danske mennesker, og ingen av dei har problem med å forstå kva eg skriv.

Sprøyt? Jeg da heller si svaret ditt er sprøyt. Les da hva jeg skriver - jeg skriver om feks hundesonen osv - det er et eksempel. Jeg kommer ikke med noen som helst påstand om at det absolutt er sånn, men at det kan være sånn. Jeg har ikke foretatt en større undersøkelse av hva som er mest forståelig for dansker og svensker av bokmål og nynorsk eller hva svensker og dansker flest vil foretrekke å lese av disse to målformene, og det tror jeg vel egentlig ikke noen andre her inne heller har gjort. Dessuten er jo dette helt på siden av poenget i mitt innlegg da. Hvis du leser hele innlegget mitt en gang til, så er det ikke nynorsk som skriftspråk jeg reagerer på - ikke i det hele tatt - det jeg reagerer på, og grunnen til at jeg skrev innlegget, er det faktum at flere som bruker nynorsk later til å tro at det er en menneskerett å bruke sin målform på hundesonen. At det MÅ være lov. Som om det er en opplest og vedtatt lov at man ikke kan nekte noen å bruke nynorsk på et norsk forum på nettet. Eiere av et diskusjonsforum kan bestemme formen i forumet som de ønsker. Hundesonen kunne vært et norsk forum hvor det kun var lov å legge inn innlegg på gammelnorsk - og hvor både bokmål og nynorsk var forbudt. Det hadde selvsagt blitt veldig få her inne da, men at det er lov? Selvsagt.

Det virker nesten på meg som om at bare man nevner bokmål og nynorsk, så forsvinner alt annet i diskusjonen - det blir automatisk en skriftformsdebatt av det. Jeg har ingenting i mot nynorsk, og jeg har ingenting i mot at det brukes her inne. Selv er nok dialekten min mye nærmere nynorsk enn bokmål, men jeg velger å skrive på bokmål da jeg behersker det bedre skriftlig enn nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...