Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken størrelse kunne du ønske hunden din hadde?


mushi
 Share

Recommended Posts

Frøkna er så liten at det er upraktisk annet enn når jeg reiser med mye bagasje (som jeg gjør sånn en gang i skuddåret). For langt ned for å belønne, og selv om hun er langbeint er hun fortsatt så pass lav at det blir ufunksjonelt når det er mye snø i marka eller på fjellturer med mye stein. Til gjengjeld er hun er lita nok til å stappe i en sekk og er lett å holde igjen når hun ser katter, så det går for så vidt opp i opp. :sleep:
Ideel størrelse på en hund er rundt 50-60 cm og 20 kg, men aldri i verden om jeg ville hatt samme rase i den størrelsen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I bil: liten som mulig..  Hjemme i sofaen: mye mindre..  Ellers synes jeg de er helt passende  

Synes også kelpien er perfekt størrelse  men min er over rasestandarden så tipper den er mer det Malamuten vil ha. Perfekt for meg hadde vært hvis han var hakket mindre, men han hadde tydeligvis ikke

Hadde dalmatiner kommet i en dvergvariant på ca samme størrelse som en fox terrier/gårdshund hadde jeg hatt minst 2 av de, antagelig drevet oppdrett...  Har veldig sansen for rasen etter å hatt en

Stort sett fornøyd med størrelsen på mine. Minsten er liten uten å være knøttliten. Han er 43 cm og 11-12 kg. 

De to store er litt større og eneste er at det er upraktisk med størstemann i forhold til bur i bil. Han er rundt 65cm, veier ca 25 kg. Tispa er rundt 58 og veier 20 kg - mye enklere i forhold til bilbur ol. men ellers syns jeg størrelsene er fine. 

Liker både små og store hunder, men kjenner at jeg vil ikke mye ned i størrelse i forhold til bansenjien, han tåler en trøkk, forsvinner sjelden i dypsnø og kan henge med i alt av terreng jeg orker å ferdes i.  Salukiene er store nok til at jeg får stor-hundfølelsen men ikke digre uhåndterlige hunder. Elsker store og massive hunder også, men hvert til sitt bruk. 

Jeg har vel hatt fra liten til mellomstor/stor - spørs hva man definerer som stor. Største i tyngde var risentispa mi som lå rett opp under 30kg, og minste var griffonen som veide 3,3kg i perfekt hold. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

Stort sett fornøyd med størrelsen på mine. Minsten er liten uten å være knøttliten. Han er 43 cm og 11-12 kg. 

Haha, morsomt at det er din lille hund :lol: Her i huset er det min store hund. Tidi er 45 cm høy og veier ca 14 kg. VS Blondie som er 28 cm høy og veier 4,3 kg :P Jeg kaller også Tidi for en stor hund, ikke en liten som du kaller Kasko. Selv om Tidi egentlig regnes som mellomhund da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MegaMarie skrev:

Haha, morsomt at det er din lille hund :lol: Her i huset er det min store hund. Tidi er 45 cm høy og veier ca 14 kg. VS Blondie som er 28 cm høy og veier 4,3 kg :P Jeg kaller også Tidi for en stor hund, ikke en liten som du kaller Kasko. Selv om Tidi egentlig regnes som mellomhund da. 

:lol: !  der har man forskjeller ja. Men stor? Hva regner du saluki ol som da ? :lol: Mellom er kanskje mer riktig på den størrelsen ja, men for meg blir han liten. Hottie er mer mellomstor :lol: 

 

Min Abby var forøvrig 32 og 3,3 kg - hun var ikke liten, hun var miniatyr :lol: 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo er i cirka 60cm, 24kg. Skulle gjerne ønske han var litt mindre kalvete i kroppen, han er ganske tungt og hengslete bygget. 20kg og noen cm lavere hadde ikke gjort noe.

Lyn er cirka 45cm, 16kg(?). Kompakt, men atletisk, rask og eksplosiv. Hun kunne sikker en kilo lettere i kroppen, men ellers veldig hendig, kunne gjerne hatt flere slike :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim er egentlig perfekt sånn han er, men på trikken feks. kunne han godt vært i lommestørrelse. Så kunne hele han ligget på fanget isteden for halve. Og i mini str kunne jeg sniki han med meg over alt. :D

Han er vel rundt 66cm og 28-29 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Raksha skrev:

:lol: !  der har man forskjeller ja. Men stor? Hva regner du saluki ol som da ? :lol: Mellom er kanskje mer riktig på den størrelsen ja, men for meg blir han liten. Hottie er mer mellomstor :lol: 

 

Min Abby var forøvrig 32 og 3,3 kg - hun var ikke liten, hun var miniatyr :lol: 

I mine øyne er hun stor, med tanke på hva jeg har fra før. Og jeg skal nok neppe ha større hund noen gang (man skal aldri si aldri da :aww: ). Men jeg er jo klar over at hun egentlig er mellom. Så saluki er selvfølgelig stor :P Grand danois, nuffe, osv er giganter! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ganske så stor størrelsesforskjell på bikkjene,  men begge har "feil" størrelse flere ganger i løpet av døgnet. 

Nico er for langt ned,  Toddy tar for mye plass og har en lei tendens til å rydde stuebordet med halen.  

Hunder skulle hatt en mer fleksibel størrelse,  det skulle vært mulig å krympe de eller blåse de opp ved behov. 

Feks hvis man skal ut å reise : vips ! Lett plass i lomma eller veska! 

Ut på skauen: vips! Stor og sterk så den kan bære både kaffen og nista.  

Det hadde vært genialt :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka var 54cm og 25kg, det var helt perfekt størrelse, samtidig så kunne jeg godt klart å gå ned til ca 47cm og 14kg, men helst ikke noe mindre, da er jeg redd for at jeg vil angre og vil ha tilbake større hund. En eller annen gang SKAL jeg ha en langhåret, lysebrun Chihuahua, guiltypleasure :P

Ziva, Am Akita, er 63cm høy, jeg trooor hun veier ca 38-39 kg, uten å være 100% sikker. Når jeg går turer med hun, så gjør ikke høyden meg noe, men siden hun er en stor og massiv hund så tar hun mye plass i sofa og seng. Og hun må jo ligge oppå tante når hun er på besøk hos meg, det er så koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er egentlig helt perfekt, kanskje han skulle vært bittelitt høyere, for lettere kos og belønning fra stående stilling?

Dogoen skulle vært akkurat like høy og bred som han er, bare 20 kilo lettere, sånn i forhold til kontroll med bånd og ikke minst, de gangene han tenker han er fanghund...... :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1. mars 2016 at 10:49 PM, Rocket skrev:

(Mannen er derimot dypt uenig i at skrangleverk kan være pene. ) 

Det var sånn 50% vi også, men jeg skal love deg man ender opp med å digge sin egen hund uansett.. :D Vi gikk litt på kompromiss med utseendet men nå er hun jo såklart THE ONE og vi fikk de innvendige egenskapene vi ønsket oss.

 

Hvis jeg kunne kopiert opp Mirai til "perfekt" størrelse" så vet jeg ikke hva jeg ville valgt. Kanskje litt større for fjellturer og slikt. Men da får jeg jo et problem med å bære henne som lille babyen i armene mine :wub: .. 

Edit: siden det er en del snakk om belønningshøyde så fungerer hun bra pga den lange halsen og hodet, haha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vært en veldig fin størrelse for meg. Luna var 55 i høyden og 29 kg. Hun var litt tung, sånn ideelt sett, for det hadde ikke vært aktuelt for meg å bære henne om det skjedde noe langt ut i skogen. Rulletrapper var også en bekymring med henne.
Nyx er 59 i høyden og hun veier 17,5 kg. Synes det er en utrolig hendig og fin størrelse både i hverdagen og mtp trening. Lett å bære, men også stor nok til å være ordentlig hund :P Kunne jeg valgt helt selv så ville jeg nok hatt Nyx bittelitt høyere. 65-ish tror jeg hadde vært supert for meg.

Og begge mine er selvfølgelig medium-størrelse :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si. Tre hunder og ingen under 30 kg snakker vel for seg. Jeg må ha hunder med litt størrelse. :lol:

Odin og Lunah er perfekte i størrelsen for meg og mitt bruk. 60-65 cm høye og litt mer enn 30kg=helt perfekt! Atletiske og store med god masse uten å bli for tunge. Jeg har aldri hatt lyst på mindre hunder, ennå jeg vet man sikkert kan både kløve og snørekjøre med de også.  :P 

Saga synes jeg er hakket for tung (40kg) selvom hun er muskuløs og overraskende spenstig har hun litt for tung kroppsbygning synes jeg. Men det er mulig hun virker tyngre enn hun er fordi hun kommer med en stor porsjon divanykker og marginalt med arbeidslyst i forhold til de to andre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...