Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor så mye intriger?


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Maria skrev:

Noen tar på seg verv for å kunne utøve makt - det har ingen ting med selve frivilligheten å gjøre. Man behøver ikke være spesielt sympatisk for å få lederverv, ei heller ha gode intensjoner. Spennet i intensjonene til folk er enormt - jeg har selv erfart begge ytterpunktene. 

og noen tar på seg verv fordi de vil gjøre en innsats for rasen (raseklubb) eller hundemiljøet (lokal hundeklubb), men det blir vel gjerne oppfattet som om maner ute etter makt fra dem som ikke selv tar verv. Selvsagt finnes det vel forskjellige mennesker, vi er vel alle forskjellige, men.. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min erfaring er vel egentlig at mange av konfliktene oppstår fordi folk overhodet ikke har peiling på verken klubbdrift, regler for klubben eller hvilket lovverk man har å forholde seg til. De synes o

Hundemiljøet tiltrekker seg jo gjerne en viss type mennesker.  Slike som fungerer veldig mye bedre med hunder enn mennesker...  

Mye kjerringer med altfor god tid? Utrolig mye personkonflikter, er helt overrasket  

Akkurat nå, Meg skrev:

og noen tar på seg verv fordi de vil gjøre en innsats for rasen (raseklubb) eller hundemiljøet (lokal hundeklubb), men det blir vel gjerne oppfattet som om maner ute etter makt fra dem som ikke selv tar verv. Selvsagt finnes det vel forskjellige mennesker, vi er vel alle forskjellige, men.. 

 

Nei, nå må du rulle inn, det er ingen hemmelighet at sånne posisjoner tiltrekker seg mange mennesker som ikke burde ta ansvar. Det betyr ikke at ikke noen er seriøse og flinke. Jeg er så kjepphøy at jeg anser meg selv som det siste. Jeg trives med å legge ned masse arbeid for å skape en hyggelig og inkluderende klubb som følger reglene og gjør ting etter boka. Men det er faktisk ganske håpløst når det havner så mange mennesker å styrer som aldri burde vært med og som heller aldri sier noe når ting ikke blir gjort riktig. Det er ingen som sier at det ikke er mennesker i klubber med gode intensjoner, men det er uendelig mange som ikke har spesielt gode tanker rundt å ta ansvar også..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett leder av valgkomiteen blitt både formann og nestformann (to forskjellige tilfeller), uten at alle foreslåtte kandidater har mottatt henvendelse fra samme komite. Da er det ikke fordi de ikke har hatt andre å spørre i alle fall, men setter opp seg selv som valgkomiteens anbefaling. Da kan man ikke påstå at de ikke er ute etter makt, og det er neppe unikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Meg skrev:

og noen tar på seg verv fordi de vil gjøre en innsats for rasen (raseklubb) eller hundemiljøet (lokal hundeklubb)

Jepp. 
Og jeg kjenner til en klubb som ble etablert av 2-3 personer kun for å demonstrere mot en klubb de ble kastet som styre i etter mistillitsforslag. :rolleyes:Medlemskap i NKK og NBF skulle de ha, men aktivitetene uteblir. 
Fint skal det være osv... 

Det er vel alle typer folk i hundemiljøer som alle andre steder. Men det blir mer åpenlyst og lett å se når de tar på seg verv og roller i en organisasjon enn om de hadde vært seg selv på privaten. Og så er det de skikkelig rare som stikker seg fram som kranglefanter, maktsjuke, osv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Meg skrev:

og noen tar på seg verv fordi de vil gjøre en innsats for rasen (raseklubb) eller hundemiljøet (lokal hundeklubb), men det blir vel gjerne oppfattet som om maner ute etter makt fra dem som ikke selv tar verv. Selvsagt finnes det vel forskjellige mennesker, vi er vel alle forskjellige, men.. 

 

Jeg har selv sittet i slike verv, i flere ulike typer organisasjoner. Det er mange med gode intensjoner, men også mange med dårlige. Det er problematisk at en del hundeklubber sitter med ledere og styre som tilbakeholder informasjon, jobber utenfor medlemmenes ønsker, fremmer egne interesser osv. Sånn vil det alltid kunne være i frivillige organisasjoner. Og en ledelse som åpenbart er mer interessert i å utøve makt og å fremme egne interesser vil alltid være en kilde til konflikt. På en annen side har du medlemmene, som kan være like ille. Men det er ikke noen "nobel" ting i seg selv det å påta seg et lederverv, synes jeg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

Jeg har sett leder av valgkomiteen blitt både formann og nestformann (to forskjellige tilfeller), uten at alle foreslåtte kandidater har mottatt henvendelse fra samme komite. Da er det ikke fordi de ikke har hatt andre å spørre i alle fall, men setter opp seg selv som valgkomiteens anbefaling. Da kan man ikke påstå at de ikke er ute etter makt, og det er neppe unikt.

aj. Men kan ikke alle medlemmer fremme forslag til årsmøtet, også på kandidater, innen en gitt tidsfrist før møtet?Sliter man med sånt, må man jo gjøre sitt for at det skal bli et ordentlig valg? I min klubb sliter de vel mer med å få tak i folk enn det du skisserer over .  Og er det virkelig trøbbel, så har vel NKK en organisasjonskonsulent eller noe slikt en kan kontakte for tips og råd

jeg synes det er skikkelig kjipt at det å ha verv for mange betyr at man får et stempel som maktsyk. For det er ikke alltid sånn.  Det finnes folk som brenner for rasen og som vil ta i et tak, og som skjønner at det innebærer en del jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

aj. Men kan ikke alle medlemmer fremme forslag til årsmøtet, også på kandidater, innen en gitt tidsfrist før møtet?Sliter man med sånt, må man jo gjøre sitt for at det skal bli et ordentlig valg? I min klubb sliter de vel mer med å få tak i folk enn det du skisserer over .  Og er det virkelig trøbbel, så har vel NKK en organisasjonskonsulent eller noe slikt en kan kontakte for tips og råd

 

Det hjelper jo ikke å fremme kandidater, når valgkomiteen ikke kontakter kandidatene og heller fremmer seg selv.. Så jeg holder fast ved at det finnes endel som sitter i styrer er idioter :P Det er gjort endringer i lovverket, og fått inn en svært ryddig person i valgkomiteen da, så det skjer neppe i år i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Line skrev:

Det hjelper jo ikke å fremme kandidater, når valgkomiteen ikke kontakter kandidatene og heller fremmer seg selv.. Så jeg holder fast ved at det finnes endel som sitter i styrer er idioter :P Det er gjort endringer i lovverket, og fått inn en svært ryddig person i valgkomiteen da, så det skjer neppe i år i alle fall.

må de fremmes til valgkomiteen da? kan en ikke foreslå dem direkte til årsmøtet? (Red: sende inn forslag innen fristen)

 

folk er folk. idioter er idioter. uavhengig av om de sitter i styret eller ikke. men noen mener at man BLIR/ER idiot så fort man sitter i et styre, virker det som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

ja altså jeg tenkte på direkte til styret så det kommer ut til medlemmene innen den fristen som er satt før møtet. 

Det er jo valgkomiteen som sitter med oversikten, så det mest ryddige er jo at det går dit. De skal jo da kontakte alle det er kommet forslag på, for å få bekreftet om de stiller til valg eller ikke og få kabalen til å gå opp. Det skal jo være greit, og har vært greit stort sett - det er kun når de som sitter der blir sugne på makt at det blir et problem. Sånn sett burde det stå i lovverket at valgkomiteen ikke kan settes opp til å fylle styreverv. Hmm... Kanskje jeg skal lage et forslag om det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er vel egentlig at mange av konfliktene oppstår fordi folk overhodet ikke har peiling på verken klubbdrift, regler for klubben eller hvilket lovverk man har å forholde seg til. De synes og mener helt uten å ha skjønt hva styret faktisk forholder seg til av regler. 

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av idiotene. Jeg har sittet i styret for raseklubber flere ganger, flere år i lokalavdelingen, og har fader meg sagt ja til å stille til valg nå igjen. Jeg er åpenbart ikke like lettlært som bikkjene mine. 

Sist jeg satt i styret, ble jeg ikke spurt om jeg ville stille til gjenvalg en gang, fordi jeg var en maktsyk idiot. Det er i hvert fall "motstandssidens" versjon av det. Jeg var en av pådriverene for å få krav om kjent status på øyne før avl, så når jeg ble valgt inn i styret, var det noe av det første vi vedtok - til sånn ca halvparten av klubbens medlemmers store irritasjon. Min side av saken er selvsagt at vi burde overvåke øyestatus på belgeren i noen år for å se om de årene med statistikk som var bakgrunnen for kravet var representativt, eller om vi bare hadde noen dårlige år. Jeg irriterer meg over at det nye styret fjerna kravet så fort de fikk kasta ut oss som var for øyelysning, og jeg mener de er idioter. Så idioti er subjektivt, det samme er maktsyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av idiotene selv jeg :P Jeg sitter riktignok ikke i noe styre akkurat nå, men i avlsrådet, men jeg kommer helt sikkert til å gå inn i styret igjen senere.

Men et styre i en hundeklubb er jo sammensatt av folk flest - det sitter engasjerte og dyktige folk der, det sitter idioter, det sitter folk der som ikke har lyst til å sitte der, og alle mulige andre. De med sterkeste meninger snakker gjerne høyt, men det gjør dem ikke til idioter. Idioter blir det når man nekter å være åpen for utvikling.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noe bråk i rottweilerklubben om noe underslag eller noe sånt også, eller er det jeg som husker feil?

I min lokalavd er det heldigvis fred og ro - vi har god økonomi takket være solid dugnadsinnsats fra medlemmene (hvor mange hundeklubber har råd til å sende 20 medlemmer på en fire dagers Tysklandstur?), og vi har kjempemange som stiller opp når det måtte være + god ledelse. Sentralt i schäferhundklubben virker det som om det er litt mer splittelse og grupperinger, men jeg har ikke lagt meg noe oppi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuvane skrev:

Var det ikke noe bråk i rottweilerklubben om noe underslag eller noe sånt også, eller er det jeg som husker feil?

I min lokalavd er det heldigvis fred og ro - vi har god økonomi takket være solid dugnadsinnsats fra medlemmene (hvor mange hundeklubber har råd til å sende 20 medlemmer på en fire dagers Tysklandstur?), og vi har kjempemange som stiller opp når det måtte være + god ledelse. Sentralt i schäferhundklubben virker det som om det er litt mer splittelse og grupperinger, men jeg har ikke lagt meg noe oppi det.

Joda, flere runder.. 

Men vi er ikke alene i den gruppa da.. Underslag er ingen uvanlig greie opp gjennom historien dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke gitt hvem som er idiotene nødvendigvis. Men jeg mener virkelig at alle som påtar seg verv, skal drifte klubber med mange medlemmer og styre en god pengesekk bør inneha et lite minimum av kompetanse. Som at man forstår at klubbvedtektene er til for å følges. At man forstår at man ikke kan jage vekk de man vil fra treninger fordi de velger å ikke la hunden sin hilse, har den i sele i stede for bånd, etc. Og da mener jeg jage. Eller bevilger hinsides penger bare for å kjøpe utstyr som er like dårlig som det gamle fordi man ikke orker spørre de som bruker utstyret. Man må ha en liten vilje til samarbeid, forstå at.folk er forskjellige og har forskjellige meninger. Og et lite ønske om å følge regler, tenke over at det er andre sine penger man bruker, o.l. et lite minimum liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke medlem av noen hundeklubb lenger, gidder ikke og orker ikke. 

Har vært med i styret i en klubb, og uten å nevne rase kan jeg si at i den raseklubben er det sinnsykt mye drama. 
Nei takk! 

Nå har den klubben nytt styre igjen, så man kan jo håpe. Men engasjert er jeg ikke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i raseklubbstyre. Ingen konflikter. Alt var på stell, inkludert det økonomiske. Vi greidde å rekruttere folk med reell kompetanse som klubben trenger (feks med økonomiutdannelse, erfaring med å drive private bedrifter selv, erfaring fra bank og finans, osv),  inn i de uike vervene. Overvekt menn i styret, enkle karer opptatt av fuglejakt ;)
Jeg ble rekruttert inn fordi de ønsket en person med fartstid fre flere ulike hundemiljøer, ikke bare jakt, som kunne komme med innspill på hvordan gjøre ting på en annen måte enn hva man tradisjonelt gjør i fuglehundmiljøet. Så absolutt en gjeng åpen for alt som kunne bedre rekruttering og bedre kvaliteten på klubbens tilbud.
Opplevde ikke sladder, rykter eller bakvaskelser i styret, eller fra/om noen i styret. Veldig hyggelig faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidihj skrev:

I mitt rasemiljø er det tidvis ganske heftig også. Årsmøtet er spennende hvert år :P

 

Jepps sånn er det hos oss å gitt. :P

 

Men i år har styret flytta årsmøte til østlandet og helgen før spesialen på ål.

Sånn at de slipper så mye folk. :P Så da blir det vel stille og fredlig i år tenker jeg. Ikke alle som har økonomi til å reise fra vest til øst 2 helger på rappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Line skrev:

Jeg er en av idiotene selv jeg :P Jeg sitter riktignok ikke i noe styre akkurat nå, men i avlsrådet, men jeg kommer helt sikkert til å gå inn i styret igjen senere.

Men et styre i en hundeklubb er jo sammensatt av folk flest - det sitter engasjerte og dyktige folk der, det sitter idioter, det sitter folk der som ikke har lyst til å sitte der, og alle mulige andre. De med sterkeste meninger snakker gjerne høyt, men det gjør dem ikke til idioter. Idioter blir det når man nekter å være åpen for utvikling.

Hva som er utvikling, er også subjektivt da :P 

15 timer siden, soelvd skrev:

Selvsagt er det ikke gitt hvem som er idiotene nødvendigvis. Men jeg mener virkelig at alle som påtar seg verv, skal drifte klubber med mange medlemmer og styre en god pengesekk bør inneha et lite minimum av kompetanse. Som at man forstår at klubbvedtektene er til for å følges. At man forstår at man ikke kan jage vekk de man vil fra treninger fordi de velger å ikke la hunden sin hilse, har den i sele i stede for bånd, etc. Og da mener jeg jage. Eller bevilger hinsides penger bare for å kjøpe utstyr som er like dårlig som det gamle fordi man ikke orker spørre de som bruker utstyret. Man må ha en liten vilje til samarbeid, forstå at.folk er forskjellige og har forskjellige meninger. Og et lite ønske om å følge regler, tenke over at det er andre sine penger man bruker, o.l. et lite minimum liksom.

En hundeklubb, samme om det er en treningsklubb eller en raseklubb, burde jo først og fremst være inkluderende, det er medlemmene som gjør at det er en klubb å snakke om, liksom. 

Til dette med å kjøpe inn utstyr, så er vel det et ansvar der begge veier. De som bruker utstyret og er misfornøyd, burde jo klare å ytre dette på en forståelig og voksen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Hva som er utvikling, er også subjektivt da :P 

En hundeklubb, samme om det er en treningsklubb eller en raseklubb, burde jo først og fremst være inkluderende, det er medlemmene som gjør at det er en klubb å snakke om, liksom. 

Til dette med å kjøpe inn utstyr, så er vel det et ansvar der begge veier. De som bruker utstyret og er misfornøyd, burde jo klare å ytre dette på en forståelig og voksen måte? 

Ja, en skulle tro et inkluderende miljø er en god start for alle. Uansett om det er en organisasjon, bedrift eller noe annet. I forhold til utstyr så hjelper det lite å ytre ønske når de som spør driter i svarene de får og gjør som de vil allikevel ;) Eller ikke spør i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2016 at 10:01 AM, *Kat84* skrev:

Det har jeg også lagt merke til! Ett ord: Papillon. Det var forståelig når svindel ble avdekket. Men alt som ikke har med underslag å gjøre forstår jeg ikke. 
Mestvinnerlister, baksnakking, og skriking mellom folk rundt ringen når feil "mostandere" stiller ut har vært helt normalt. Ikke alle som klarer å tie still og konsentrere seg om seg selv! Støynivå og kjefting står godt i stil med rasen :P Men stort sett så har det foregått utenom årsmøter. Det har kommet i full kraft før og etter. Godt at rasene er over i NMHK. Da blir det mindre intriger. 

Min konklusjon er at rasemiljøer er bare til å styre unna. Folk tar ting alt for seriøst, og går ikke av veien for å tråkke på andre for å få det som de vil. 
Har enda ikke opplevd slåsskamper, men det passer kanskje godt til Dobermann :P 

Usj, hadde helt glemt hvor dritt papillonklubben var, ja.. Meldte meg ut rimelig kjapt derfra, og godt var det slik det gikk etterpå.. Har aldri opplevd skriking rundt ringen, men jeg stilte for siste gang i fjor på Norsk- og Europavinner utstillingen. Da var ihvertfall ringmiljøet veldig hyggelig og jeg følte meg like velkommen etter et par års pause fra ringen, som den gang jeg var aktiv :ahappy:

Derimot husker jeg godt den gangen min hund vant Norsk vinner og ble champion på samme utstilling. Det kom aldri ut noe post om resultatet på den utstillingen, og jeg fikk aldri hunden min inn på champion siden. Hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...