Gå til innhold
Hundesonen.no

HD: B x HD: B


maysofie
 Share

Recommended Posts

HD: B regnes som fritt, OK. Arvegang og/kontra miljøpåvirkning er vanskelig å sette fingeren på, OK :) 

Jeg har hørt og sett fra flere hold at mange unngår HD: B x HD: B-parringer. Noen fordi de regner B-hofter som borderline eller liknende, andre bare for å være på den sikre siden og ønsker avle A-hofter. Noen ser ingen grunn til å unngå B til B uansett ettersom det er fritt, andre igjen ser bare på HD-indeksen mellom kombinasjonen. Vanligvis ser vi på slektskap osv i vurderingen av HD og kombinasjoner, men nå lurer jeg rent på B til B.

B menes også med tilsvarende grader av andre graderingssystemer.

image.thumb.png.26fe030f0a3dd0afae4e092d

 

Hva er sonenfolkets tanker om slike kombinasjoner?

Har du kull, hund eller lånt ut hannhund eller vet om en slik B til B-kombinasjon og kan si noe om HD-forekomsten i kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er A eller B spiller ingen rolle for meg, det som spiller en rolle er hva kullsøsken, foreldre (og foreldres søsken), besteforeldre (og besteforeldrenes søsken), evt avkom osv er røntget med. Frie avlshunder, slekt som ligger over snittet, HD-indeks som er bedre enn snittet - der ligger jeg. :)

Det jeg dog er litt obs på, er at f. eks tyske hunder, som har normal (A), fast normal (B), noch zugelassen (C), osv, både på HD og AD, så vil en hund med fast normal (dvs frie albuer i Tyskland), bli registrert med C/1/svak grad på albuer. Så om jeg skulle paret en norsk tispe med en tysk hund, måtte den ha vært normal (A) på albuer, ellers ville det ha sett ut som jeg paret en hund med svak grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ikke noe bevis for at det er sånn, men jeg tenker ihvertfall at det er jo "noe" som skiller A og B, å på samme måte som jeg tenker at en hund med hd c like gjerne kan gi avkom med hd E at hd b kanskje også kan bli til noe mer. Jeg er ikke hysterisk på det, men ville nok selv ihvertfall ikke doblet det om jeg kan unngå. Men som med mye annet er det jo ikke sort hvit, det kommer an på resten av slekta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Malamuten skrev:

Tja, jeg har ikke noe bevis for at det er sånn, men jeg tenker ihvertfall at det er jo "noe" som skiller A og B, å på samme måte som jeg tenker at en hund med hd c like gjerne kan gi avkom med hd E at hd b kanskje også kan bli til noe mer. Jeg er ikke hysterisk på det, men ville nok selv ihvertfall ikke doblet det om jeg kan unngå. Men som med mye annet er det jo ikke sort hvit, det kommer an på resten av slekta også.

Nå vel, en hund med A hofter kan like gjerne få avkom med E, om linjer og rase tilsier det. På den andre siden, forskjellen mellom b og c er vel ofte mindre enn mellom a og b, så det blir nyanser. Men så ser man jo raser hvor kun fritt og c forekommer, ingen, eller nesten ingen med værre. Er det da et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Nå vel, en hund med A hofter kan like gjerne få avkom med E, om linjer og rase tilsier det. På den andre siden, forskjellen mellom b og c er vel ofte mindre enn mellom a og b, så det blir nyanser. Men så ser man jo raser hvor kun fritt og c forekommer, ingen, eller nesten ingen med værre. Er det da et problem?

Selvsagt... Men det var ikke poenget. For å endre litt på det da, på linjer med hd, så går gjerne hd igjen. Men graden kan variere, både verre og bedre selvsagt. Og hd'en trenger selvsagt ikke å stamme fra avlsdyrene, de kan like gjerne være fri. Men det det sier meg da er at hd er arvelig, graden kan variere. Jeg synes ihvertfall stort sett jeg ser en rød tråd, er det et eller to individer pr kull som har hd på en linje så er det ofte noe ganske nært der i antall som går igjen nedover, er det mer utbredt så er det gjerne det i arvegangen også. Så hd tenker jeg på som mye mer avansert enn foreldredyr og grad. Som sagt, jeg tror ikke det er noe stort problem, men vil selv unngå det så langt som mulig. Men siden det da sier meg at hd er arvelig, graden er varierende og hd B strengt tatt ikke er perfekte hofter så er det noe jeg har litt i bakhodet, ja. Men som sagt jeg påstår ikke at det stemmer, jeg har ingen bevis for det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...