Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med scooter?


Fillerya
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med scooter?

Jeg vurderer å skaffe meg det sånn at jeg kommer meg raskt til og fra jobb. Det tar 7 min å kjøre til jobb, men kan fort ta en nesten en time med bussen på kveldstid/helger. Jeg aner absolutt ingenting om scootere. Har skjønt at jeg må ha 50cc for å kunne kjøre med mitt vanlige klasse B førerkort (jeg er ikke interessert i å ta motorsykkellappen) og at jeg ikke har lov til å kjøre på motorveien.  Jeg kjenner jeg synes det virker superskummelt å kjøre på vei. Mannen foreslår el-sykkel, men jeg tror jeg er for lat :aww: 

Jeg er ute etter en stabil og trygg scooter. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fillerya skrev:

Er det noen som har erfaring med scooter?

Jeg vurderer å skaffe meg det sånn at jeg kommer meg raskt til og fra jobb. Det tar 7 min å kjøre til jobb, men kan fort ta en nesten en time med bussen på kveldstid/helger. Jeg aner absolutt ingenting om scootere. Har skjønt at jeg må ha 50cc for å kunne kjøre med mitt vanlige klasse B førerkort (jeg er ikke interessert i å ta motorsykkellappen) og at jeg ikke har lov til å kjøre på motorveien.  Jeg kjenner jeg synes det virker superskummelt å kjøre på vei. Mannen foreslår el-sykkel, men jeg tror jeg er for lat :aww: 

Jeg er ute etter en stabil og trygg scooter. Noen som har erfaringer?

Du er sikker på at du har M-lappen da? Det er slutt på at den kommer automatisk med B, men med BE istedenfor.. 

Gjelder alle som er født etter 1975 hvis jeg ikke husker helt feil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Du er sikker på at du har M-lappen da? Det er slutt på at den kommer automatisk med B, men med BE istedenfor.. 

Gjelder alle som er født etter 1975 hvis jeg ikke husker helt feil.. 

På vegvesenet sine sider står dette, så da regner jeg med at jeg kan kjøre moped..

Utvidede førerrettigheter i klasse B

Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fillerya skrev:

På vegvesenet sine sider står dette, så da regner jeg med at jeg kan kjøre moped..

Utvidede førerrettigheter i klasse B

Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

Det pleier å stemme det som står der, så da har jeg sikkert misforstått eller blitt feilopplært :) 

edit:

det er vist rom for misforståelser også, fant dette i starten av artikkelen..

"Klasse B gjelder internasjonalt for føring av motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører. Minstealderen for klasse B er 18 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

§ 3-5.Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.
4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.
5. Firehjuls motorsykkel.
6. Moped.

I Norge omfatter føreretten også føring av:

1. Traktor og motorredskap hvor kjøretøyenes tillatte totalvekt er høyst 3 500 kg, eventuelt med tilhenger når kjøretøyenes konstruktive hastighet er høyst 40 km/t.
2. Beltebil med eller uten tilhengerslede.
3. Tilhenger til firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm³ når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 5 nov 2007 nr. 1210, 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 1 mars 2013 nr. 240.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Krutsi skrev:

Du er sikker på at du har M-lappen da? Det er slutt på at den kommer automatisk med B, men med BE istedenfor.. 

Gjelder alle som er født etter 1975 hvis jeg ikke husker helt feil.. 

Det er dette jeg også har lært, så tror ikke man kan kjøre moped på billappen nå lenger. 

 

Til TS: Om det bare tar 5 min å kjøre, så tar det vel ikke lange tiden å gå heller? Jeg vil heller gå et kvarter enn å måtte sitte på bussen en timer hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er dette jeg også har lært, så tror ikke man kan kjøre moped på billappen nå lenger. 

 

Til TS: Om det bare tar 5 min å kjøre, så tar det vel ikke lange tiden å gå heller? Jeg vil heller gå et kvarter enn å måtte sitte på bussen en timer hvert fall.

Ehm :-p 5-6 minutter kjøring kan være 45-60 minutter å gå. Det kan være sterkt trafikkert vei, ingen gangvei og nesten farlig å gå. Jeg vet med meg selv at jeg ikke liker å gå ved 80-sone vei i trafikkstøy og støv, spesielt dersom det ikke er gangvei. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange forskjellige scootertyper at det er vanskelig å anbefale en. Jeg har hatt både moped og scooter da jeg var 16-18. Begge riktignok med, ehm, noe ekstra. Scooteren min husker jeg ikke merket på, men det var ikke av de dyre mest populære (Peugeot osv), men heller ikke noe jalla fra Kina eller noe sånt.. 

kan være lurt å styre unna de som er veldig billige selv om de ikke er brukte.. De kan det være litt trøbbel med husker jeg. Så måtte man vente lenge på deler dersom noe måtte fikses.

ellers er scooter enkelt og billig framkomstmiddel! Går utrooolig sakte orginalt, og man venner seg fort til farten og det å kjøre på veg, så det er ikke skummelt så lenge ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen for klasse B i fjor og er ikke født før 1975, fikk likevel AM påført mitt førerkort. Det er jo uansett bare å se bak på førerkortet om man har tillatelse til å føre AM (eller M som det var før). :)

Og ja, 5 minutter kjøring kan være ganske langt å gå. Tar meg 40-45 minutter å gå (jeg går veldig fort) til jobben, 15-20 minutter å sykle, men bruker toppen 5-7 minutter på å kjøre avhengig av forhold og trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shlush skrev:

Ehm :-p 5-6 minutter kjøring kan være 45-60 minutter å gå. Det kan være sterkt trafikkert vei, ingen gangvei og nesten farlig å gå. Jeg vet med meg selv at jeg ikke liker å gå ved 80-sone vei i trafikkstøy og støv, spesielt dersom det ikke er gangvei. 

Enig! Fikk helt sjokk en gang jeg skulle gå en strekning som tar maks fem minutter med bil, det tok nærmere 50 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Krutsi skrev:

Du er sikker på at du har M-lappen da? Det er slutt på at den kommer automatisk med B, men med BE istedenfor.. 

Gjelder alle som er født etter 1975 hvis jeg ikke husker helt feil.. 

Hvis de tar lappen nå?
For jeg har i alle fall både moped, traktor og snøscooter på min B-lapp. Og er født etter 1975.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket min vei til jobb på google maps. 12 min å kjøre,1 1/2  time å sykle og 3 timer & 40 min å gå. :P Tror jeg tar bilen i morgen også. :aww:

 

Det er vel slutt på snescooter og traktor på B-lappen nå, men det har først og fremst med datoen man kjørte opp på, ikke fødselsår.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en scooter i tillegg til bil og motorsykkel :) . Bruker den til bykjøring, liten tur på butikken, jobb og sånt. Helt genialt, koster ca ingenting og sparer i tillegg bilen for mye (eller deg for tid, hvis buss er alternativet). En tank varer i evigheter.

Noen bilister kjører som svin rundt deg da, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket førerkortet, og jeg kan kjøre moped :)

Om jeg kjører til bil til jobb, kjører jeg på motorveien. Med moped vil jeg naturligvis bruke litt lengre tid iom jeg må finne småveier og kjøre omveier for å komme meg dit. Jeg er lite lysten på å gå hjem på kveldstid, slutter på jobb 22.30 og skal gjerne på jobb igjen 7.15 dagen etter.

Med moped slipper jeg unna å betale i bomringen og slipper unna månedskort og parkering på jobb(500 kr i måneden). Så det vil jo være verdt det.

Jeg er superforelsket i Vespa, men synes de er litt dyre og man betaler kanskje litt mye for designet? Jeg trenger noe som går som ei klokke, for jeg kan ikke skru og kjenner ingen som skrur på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fillerya skrev:

Jeg sjekket førerkortet, og jeg kan kjøre moped :)

Om jeg kjører til bil til jobb, kjører jeg på motorveien. Med moped vil jeg naturligvis bruke litt lengre tid iom jeg må finne småveier og kjøre omveier for å komme meg dit. Jeg er lite lysten på å gå hjem på kveldstid, slutter på jobb 22.30 og skal gjerne på jobb igjen 7.15 dagen etter.

Med moped slipper jeg unna å betale i bomringen og slipper unna månedskort og parkering på jobb(500 kr i måneden). Så det vil jo være verdt det.

Jeg er superforelsket i Vespa, men synes de er litt dyre og man betaler kanskje litt mye for designet? Jeg trenger noe som går som ei klokke, for jeg kan ikke skru og kjenner ingen som skrur på slikt.

Bare husk at du ikke kan bruke moped om vinteren (stort sett). Det er greit å ta det med i betraktningen :) Ellers synes jeg jo moped hørtes ut som et utmerket alternativ for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kom snøen og kulden sent, og jeg antar at jeg sikkert kunne ha kjørt scooteren til november. Nå har det vært noen veldig milde uker så jeg kunne sikkert ha kjørt nå også. Det hjelper iallefall med en scooter resten av året, selv om vinteren kanskje ikke er særlig scootervennlig. 

Vi har lånt svigers sin bil en stund og har blitt avhengig, men den gikk ikke gjennom EU kontrollen og skal vrakes før veiavgiften skal betales. Å kjøpe en ny bil er fullstendig uaktuelt fordi det er alt for dyrt og det er heller strengt tatt ikke helt nødvendig, selv om det er fryktelig behagelig å ha hver vår bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Det kommer vel litt ann på hvor en bor. På klink is og nysnø tror jeg at jeg ville vært en smule forsiktig... 

Klart. Og det kommer an på om de brøyter/salter veiene der man bor. Det går jo dog an å få vinterdekk til moped også. Jeg har selv kjørt på nysnø med sommerdekk, det er glatt, men det går om man er forsiktig, men det kommer igjen an på hvor man bor og hvor mye trafikk det er der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hvorfor ikke? Jeg kjørte moped hele året de to årene jeg hadde moped.

Du bor vel i Rogaland. Vintrene der er mye mildere enn her jeg bor. Så her kan man ikke kjøre sånt på vinteren, med få unntak. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...