Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille valp med delvis klipt pels


Pablo
 Share

Recommended Posts

Har en nå 6 mmd gammel Coton De Tulear som i utgangspunktet skal stilles neste helg. Da jeg skulle på ferie for noen dager siden, lot jeg en venninne passe hunden. Fikk han tilbake FULL av floker! Det var helt forferdelig, og det endte med at jeg måtte klippe ganske mye. Det ser helt grusomt ut. Nå har jeg jo betalt for utstillingen, og han kunne godt trengt erfaringen også, men kvier meg for å dra når han ser sånn ut. Kan jeg i det hele tatt stille opp med en hund i den forfatningen? 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun ønsker miljøtreningen og utstillingtreningen hadde jeg stilt. Om du synes det er viktig å gjøre et godt inntrykk ovenfor alle andre tilstedeværende hadde jeg droppet det.

Hadde det vært min valp hadde jeg sannsynligvis stilt, med annet jeg hadde mange andre utstillinger jeg kunne trene på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar man virkelig bare for å vinne på utstilling? Kan man ikke ha det hyggelig, sosialisere hunden, øve, trene lydighet osv osv. Synes greia er helt latterlig om man kommer og er flau av hunden sin, og evt. skulle velge å ikke stille pga. en sånn sitasjon. Personlig synes jeg din så helt nydlig ut, og hadde ikke selv vært flau et sekund! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fattig,  at det skal mye til for at jeg trekker en av bikkjene fra en utstiling som er påmeldt og betalt. Jeg har gjort det èn gang, da trakk jeg Jatzy fra EDS, fordi hun fikke t heftig eksemutrbudd og måtte skinnes.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg stilt den. Det er valpeshow, ikke så strengt som vanlig utstilling. Gi valpen en fin opplevelse i ringen og på utstilling, kose deg og ha det hyggelig. Vinne kan man gjøre senere, når pelsen har kommet tilbake.  Et tips er å føne pelsen,kanskje den fluffer seg på en slik måte at det ikke blir like synlig. Evnt få en attest fra vet om at hunden har klippet floker, du kan jo iallefall ringe å høre om de kan orde det til dere. Jeg har stilt valp som manglet pels rundt øyet, han ble bitt av en annen hund, og så ikke ut. Nå ble han behandlet av vet,  men jeg ba om attest, for at dommer skulle se at hunden ikke var utypisk og at pelsavviket kom av skade. Han ble Bir.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Merle skrev:

Evnt få en attest fra vet om at hunden har klippet floker, du kan jo iallefall ringe å høre om de kan orde det til dere. Jeg har stilt valp som manglet pels rundt øyet, han ble bitt av en annen hund, og så ikke ut. Nå ble han behandlet av vet,  men jeg ba om attest, for at dommer skulle se at hunden ikke var utypisk og at pelsavviket kom av skade. Han ble Bir.

Tror jeg syns det hadde vært flauere å få en attest fra veterinæren om at den var klippet pga floker. Virker som man selv ikke har klart å ta vare på hunden.

Jeg må si jeg ikke klarer å se hvor den er blitt klippet på bildet. Vet ikke om jeg ser dårlig :P Sånn ellers, jeg ville nok ha stilt. Jeg meldte på min hund på Svensk vinner utstilling kort tid etter en operasjon hvor hun var blitt barbert på halve undersiden av magen. Jeg hadde veterinæratterst da, og jeg prøvde å stille hunden slik at den viste den siden med pels mest. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elise K skrev:

Drar man virkelig bare for å vinne på utstilling? Kan man ikke ha det hyggelig, sosialisere hunden, øve, trene lydighet osv osv. Synes greia er helt latterlig om man kommer og er flau av hunden sin, og evt. skulle velge å ikke stille pga. en sånn sitasjon. Personlig synes jeg din så helt nydlig ut, og hadde ikke selv vært flau et sekund! :-) 

Hvis jeg stiller, så stiller jeg for å vinne ja. Men jeg kan godt dra på utstilling uten å stille, bare for å være sosial for min og hunden sin del :) At jeg velger å ikke stille en delvis nedklipt hund handler ikke om at jeg er flau over hunden min, hvor er sammenhengen i det? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass overfladisk at jeg hadde nok prøvd å klippe hunden jevnt  ihvertfall. siden den er valp er vel ikke pelsen helt på stell enda, så hadde kanskje prøvd å lure de med at den ikke hadde kommet så langt i pelsutviklingen enda :P. Jeg stilte jo min Cairn ganske nednappet første gang, fordi som valp har de ikke enda fått den pelsen de skal ha. Men selv om hun var nednappet var hun jevnt nednappet, så den så ganske helhetlig forseggjort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper egentlig ikke at veterinærer skriver ut veterinærattester på at hunden har hatt floker. Så sant man ikke var hos veterinæren og fikk klippet bikkja, så burde ikke veterinæren si noe som helst om hvorfor den er klippet, for det kan ikke vedkommende vite. 

Jeg ville stilt. Det er valpeshow. Uoffisielle resultater er uoffisielle resultater. Valpeshow burde ikke tas alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Red Merle skrev:

 Evnt få en attest fra vet om at hunden har klippet floker, du kan jo iallefall ringe å høre om de kan orde det til dere.

Hvordan skal du få attest fra veterinær på noe veterinæren verken har gjort eller sett? Det ville være dokumentfalsk om veterinæren skrev en slik attest. Hvis man ikke kan stole på at det som står i en attest faktisk er bevitnet av en veterinær, da er hele poenget med attester borte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Line skrev:

Hvis jeg stiller, så stiller jeg for å vinne ja. Men jeg kan godt dra på utstilling uten å stille, bare for å være sosial for min og hunden sin del :) At jeg velger å ikke stille en delvis nedklipt hund handler ikke om at jeg er flau over hunden min, hvor er sammenhengen i det? 

Sammenhengen er vel at trådstarter kvier seg for å stille ut en valp på valpeshow med halvklipt pels, hvor hun sier at hunden ser helt grusom ut. Jeg tolket det som at hun var passelig flau. Du sier atpåtil at du ikke ville stilt ut valpen. Av ren nysgjerrighet: Hvorfor ville du ikke gjort det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på utstilling, og ta det som trening og sosialt samvær!

Det er jo et valpeshow, og uansett pels, så er det jo fin trening.

Jeg har stilt "nakenshiba" et par ganger for treningens skyld.

Resultatet ble så som så, men det ble en fin treningsøkt og god opplevelse for hunden i ringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Elise K skrev:

Sammenhengen er vel at trådstarter kvier seg for å stille ut en valp på valpeshow med halvklipt pels, hvor hun sier at hunden ser helt grusom ut. Jeg tolket det som at hun var passelig flau. Du sier atpåtil at du ikke ville stilt ut valpen. Av ren nysgjerrighet: Hvorfor ville du ikke gjort det? :) 

Jeg ville ikke gjort det fordi min rase krever en bestemt klipp/trim, og når jeg viser frem mine hunder i en ring så skal de ha den looken som kreves. Om jeg hadde måttet klippe skjegget av en eller annen årsak så er jeg ikke flau over hunden, men jeg ville ikke stilt den, da det er dårlig reklame både for meg og hunden. Miljøtrening får de på andre valpeshow, ringtreninger, og alt annet jeg drar den med på. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Pablo skrev:

Takk for innspill! Ettersom jeg ikke drar særlig mye på utstilling fra før, tror jeg rett og slett jeg stiller han uansett, så får vi ta det som miljøtrening :) 

Lykke til!

Husk å ha det gøy og kos deg både i og utenfor ringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også stilt :) Det får være grenser for hvor "perfekt" alt skal være på et valpeshow synes nå jeg. 

For øvrig - veterinærattest blir helt feil her synes jeg. En slik attest skal kunne fremvises dersom det finnes helsemessige avvik på hunden. Dessuten kan dommeren velge å se bort fra en slik attest, og det kan gjerne virke mot sin hensikt. 

En av portisene som stilte der jeg var på utstilling i går fikk KIP pga. for kort pels. Jeg synes ikke det er helt logisk mtp at den faktisk fikk en bra kritikk, jeg ville kanskje heller trukket den en premiegrad. Men det kan altså dommeren gjøre. Du kan likevel få en fin kritikk på hunden, som sier noe om de kvalitetene den har utenom pels. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...