Gå til innhold
Hundesonen.no

JustAussie Oh Maria Salvador "Tirith"


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Etter et turbulent år på hundefronten med en rekke uheldige hendelser ønsket sambo at vi fikk oss et nytt familiemedlem. Ikke nok med at han ønsket at vi skulle få oss et nytt, men han ønsket at han hadde en "egen" hund. For min del kunne vi gjerne ha drøyd det litt til, men slik ble det til at den vesle italieneren JustAussie Oh Maria Salvador kom inn i huset. Til daglig har hun fått navnet Tirith - hentet fra Minas Tirith i Ringenes Herre. 

Tirith er ei frøken med bein i nesa. Hun er frampå og har stemmen i behold, og kan på mange måter minne meg veldig om Nagini. Noe som både er sårt og vondt, men samtidig så føles det veldig fint og rett. Hun er lærevillig og har en unik karakter full av humor og rampestreker, og har ikke så mye i mot å hilse på barna på jobb heller :) Så det blir spennende å se hvordan hun utvikler seg på den fronten. 

Eksteriørt sett er jeg veldig glad i kroppen hennes, og bevegelsene hennes er og helt fantastiske. Hodet hennes er jeg veldig spent på hvordan skal utvikle seg, for akkurat nå synes jeg hun har en eh... veldig manglende stopp. Også pigmentflekkene hennes på nesa da. Uansett, så er det jo i hovedsak sambos hund, og han synes jo selvsagt at hun er vakker som få, og hun er jo veldig sjarmerende, så jeg kan overse hennes skjønnhetsfeil enn så lenge :P Hun er jo tross alt bare 4 måneder, så mye kan jo ennå skje :)

baby%20sin%20stamtavle_zpsy8thd3y7.jpg
For de av dere som studerer stamtavler, ser dere at Moltres er halvtante til Tirith via mors farside :)

Tirith 1 uke gammel-ish

10472784_1539160619708837_84112471632734

Tirith 2 uker gammel ish :)
11053145_1541631826128383_63500726688322

 

Tirith 4 måneder

IMG_0770_2_zpsp31lp1yd.jpg

IMG_0588_zpsyfec0fxf.jpg

IMG_0660_zpschn1dhzi.jpg

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter et turbulent år på hundefronten med en rekke uheldige hendelser ønsket sambo at vi fikk oss et nytt familiemedlem. Ikke nok med at han ønsket at vi skulle få oss et nytt, men han ønsket at han h

I går var Tirith hos veterinæren og røntget både hofter og albuer, og tok en aldri så liten tannrens i samme slengen Hun syntes grusomt synd i seg selv og måtte konstant ligge oppå meg. Om jeg reiste

Hurra!!! Hvem hadde trodd at denne lille pelsdotten skulle berike livene våre så mye, vokse opp til en snerten liten frøken, og glede oss på en grå og trist tirsdags ettermiddag med frie albuer?  Med

Posted Images

  • 2 weeks later...

Tusen takk, alle sammen :) Hun har en fantastisk personlighet :)

Forrige helg stilte vi i Letohallen, og Tirith hadde sin utstillingsdebut!

Lørdag vurderte jeg å trekke henne fordi jeg syntes dommeren var brå og relativt hardhent med hundene, særlig fordi jeg ikke ønsket at hun skulle ha noen ubehagelig opplevelse i ringen (spesielt ikke på hennes første utstilling). Men jeg stilte henne tross i mine tvil, og jaggu fikk hun en råflott kritikk og ble BIR valp! Dommeren sa til meg etter bedømmingen "PRIMA bevegelser" og jeg godtet meg litt ekstra på det :wub: I gruppa var hun begynt å bli rimelig sliten (og jeg like så.. Har ligget sjuk i over ei uke, så utstilling var jo ikke akkurat et sjakktrekk å dra på), men det stoppet henne ikke fra å toppe hele gruppa og bli BIG1 valp! I BIS-ringen nektet hun til slutt å gå, og det var egentlig helt greit, men fortsatt morsomt å løpe i den store ringen :)

_DSC0572_zps2ap6iz8o.jpg

Søndagen ble Tirith 2btk valp, og det tror jeg egentlig og var helt greit. Vi var jo begge helt utslitte fra dagen før :P

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tirith vokser og vokser, og er allerede rukket å bli 5,5 mnd :) Jeg er veldig fornøyd med henne både eksteriørt og mentalt, og hun er virkelig en morsom hund å jobbe med :ahappy:

Hun har vært på en ny runde med valpeshow, og igjen kunne hun smykke seg med både BIR-valp og BIG2 valp den ene dagen, og uplassert i klassen sin dagen etter, men det er ikke til å stikke under en stol når man leser kritikkene hennes at samtlige dommere liker bevegelsene hennes! Det varmer både matmor og matfar sine hjerter :wub:

IMG_0396_zpsapiivppv.jpg

IMG_0477_zpskowcgf3l.jpg

IMG_0614_zpsbspyvquz.jpg

IMG_0599_zpsvddiv1cd.jpg

IMG_0657_zpsdglw4idn.jpg

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har ikke skjedd noe særlig nytt på hjemmefronten, men vi har i det minste tatt oss tid til å ta litt bilder :) Noen av lydighetsøvelsene begynner sakte, men sikkert å ta form, og det er stort sett det vi bruker tiden på om dagen :)

Forøvrig har frøkna rukket å bli 6 mnd, og jeg må si at tiden går ganske raskt egentlig...!

IMG_1720_zps6gpqjia3.jpg

IMG_1723_zpsjscjqnxc.jpg

IMG_1765_zpsv8n2vrfj.jpg

IMG_1772_zpsibme8mlc.jpg

IMG_1848_zpsae3bguto.jpg

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oj, nå er det en stund siden jeg har oppdatert her. Tirith har blitt hele 9 mnd og er klar for å debutere i junior. Nå har hun begynt å passe inn i alle fire hjørner, vi har godt i gang med målrettet trening og hun er virkelig bare en liten bompibjørn man må bli glad i :wub:

Så litt bildespam for de siste mnd :)

Tirith er som aussier flest og EEEEELSKER vann 
IMG_3246_zpstqvspqsy.jpg

Hun kan også sjarmere de fleste når hun selv bare vil :wub:
IMG_3760_zpszy7t22yz.jpg

Og kan være mindre sjarmerende andre ganger... Hun eeeeelsker som sagt vann, og bryr seg ikke om hvor rent det er, så lenge man kan bade i det...:|
IMG_5084_zpsdfpvtlhs.jpg

Men igjen - hun er en aussie, så skitt og møkk detter bare av så snart pelsen får en sjanse til å tørke :)
IMG_5142_zpsocmj6zoy.jpg

IMG_5547_zpspensycvy.jpg

Jobbe kan hun også :ahappy:
IMG_6374_zpsl7zq6jju.jpg

Også er det jo selvsagt veldig viktig å huske at livet skal være som en lek :D
IMG_6861mindre_zpsl5uzxyuw.jpg

IMG_6939_zps7agglcpl.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en søt og artig aussie! Hele ansiktet har liksom et slags smil over seg, må være markeringene som matcher menneskets oppfatning av et smil :P Virkelig en billedskjønn hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2016 at 0:29 PM, Red Merle skrev:

Hun utvikler seg flott :D Blir spenndene med junior debut! Lykke til :)!

Tusen takk :) Dommeren syntes hun var iført bikini for anledningen, og var heller ikke så fan av snutepartiet hennes (som er ganske snipete) så det ble blått i helga :) Men jeg er helt enig i kritikken hun fikk, så jeg tok det ikke spesielt tung. Hun viste seg bra i ringen og hadde som alltid helt supre bevegelser - noe som hun alltid får masse skryt av :ahappy:

På 30.7.2016 at 11:39 PM, Kangerlussuaq skrev:

Herregud for en søt og artig aussie! Hele ansiktet har liksom et slags smil over seg, må være markeringene som matcher menneskets oppfatning av et smil :P Virkelig en billedskjønn hund!

Hun er kjempekul! Hun ikke bare ser kjemperampete ut - hun ER akkurat like glad og rampete i virkeligheten og! :P 
 

 

På 30.7.2016 at 3:55 AM, WelshenNemi skrev:

Så søt:wub:

 

På 30.7.2016 at 6:04 AM, Katharina skrev:

Nydelig :wub:

 

På 30.7.2016 at 4:20 PM, Mentha skrev:

For ei nydelig lita frøken :wub: og deeet blikket :wub:

 

1 time siden, LØJ skrev:

Så vakker ei frøken :wub:

Tusen takk - hun er helt fantastisk :wub: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Oj, mye har skjedd siden august :)

Tirith har blitt en stor frøken som har vokst seg inn i kroppen :) 
Dessverre viser det seg at oppdretter har løyet til meg, og DNA-testen som vi er pålagt til å ta for omregistreringer av importer viser at hun er født med lang hale... Dermed er hun utestengt fra all aktivitet i regi av NKK og NKKs undergrupper, og også i de fleste andre land. Dermed blir det lite konkurranser på oss, så vi får kose oss med treninger og heller bare ha det morsomt sammen :) Kjedelig er det jo, men vi får ikke gjort noe med situasjonen slik den er nå så vi får gjøre det beste ut av det hele. 

Det er snart tid for røntging, så mor selv sitter på pinebenken og biter negler omtrent ;) Mens Tirith selv ikke kunne brydd seg mindre og er egentlig bare glad til :)

IMG_2130_zpsuhdpzqil.jpg

IMG_2157_zpsx142gufn.jpg

IMG_5132_zpsjnbtxkjo.jpg

IMG_7588_zpsnsspwaik.jpg

IMG_8346_zpsxpwuoqhh.jpg

IMG_8488_zps5kmo10hy.jpg

IMG_7601_zps5u5ici69.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Neimen, så utrolig dårlig gjort av oppdretter. Det der kan jeg bare ikke forstå. Hvorfor lyve om sånt? 

Ellers en utrolig pen hund da, og flotte bilder!

Du kan så si... Jeg er like skuffet og lei meg enda... Men det er risikoen man tar om man importerer en rase hvor slikt kan skje. Men på bakgrunn av dette har hun jo faktisk blitt så hatet i aussiemiljøet (ja, og generelt svindlingen hennes) at hun har måtte slutte med oppdrett faktisk.. Så noe godt har det jo kommet ut av det... :)

Tusen takk :) Hun har en fantastisk personlighet som virkelig er til å dø for :) Hun er en av de mer stødige individene innenfor rasen som jeg har møtt, og det begynner jo å bli en del :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...