Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrep og drepte Schäfer i Drammen


SAGA
 Share

Recommended Posts

8 timer siden, Raksha skrev:

Jeg tenker jo at det må jo være max uflaks ute og går her og da. At hunden får inn étt bitt med heng og det er fatalt - sånt skjer ikke ofte med "liten" vs større hund. 

Mener ikke å forsvare hunden eller noe, jeg vet ikke engang hva jeg tenker om den har livets rett eller ikke. Ufattelig trist sak for de som mista hunden sin. Noe så meningsløst :( 

 

Har du sett manken til en schæfer eller? Det skal litt til å komme igjennom ved ett uhell. Det er jo panserpels, og har den rikelig med underull er det vanskelig å finn hud der for oss mennesker. Sikker på de har den pelsen fordi de en gang var kamphunder og måtte ha pels der for å ikke bli drept, men så kom det en staff og hang fast og ødela alle illusjoner om tykk manke :P

Litt tull der, men jeg har mine tvil om at det var en staff jeg da. Ok de kan være hissigpropper herfra til *******, men å drepe en schæfer vet ett uhell drøyt tenker jeg. Så mistenker det er snakk om en større type hund ja. Som kommer litt lenger inn enn ulla og klarer å få bitt seg i strupen.


Jakt på små hunder kan vel kanskje skilles ut *sende rapport*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor dette diskuteres jeg. Dette er altså en hund som gikk direkte til angrep på en møtende hund, og utfallet var dødelig. Man kan vel ikke sitte og mene at slikt har livets rett?

Hadde det vært en liten en dette her, så hadde dere hylt og akket og offet dere. Nå sitter @Tuvane å forsvarer forvert og hund. Det er da vel for pokker ikke greit å være så alvorlig i ett angrep at d

Mattilsynet var hos dem forrige mandag men fant da ingen hunder (pitbullen var i Polen? og valpene i Sverige) men pitbullen drepte schæferen på torsdag, så da var den jo fortsatt i landet..... Og nå b

Posted Images

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her. Men min tanke er at den hunden som angrep "forsvarte" den lille hunden. Min eldste tispe fikk voldsomt til forsvar når jeg fikk valp i huset. Og hun gikk til direkte angrep på en hund i en situasjon hvor hun oppfattet at valpen var i "fare".  Heldigvis gikk det bra men jeg fikk en lærepenge. 
En schæfer kan være veldig intens i blikk og væremåte i møter med andre hunder. Jeg syntes de som eier schæfer her inne glemmer den siden ved rasen når de snakker om hendelsen. 
At hunden ikke slapp med all den hetsingen som pågikk er heller ikke rart. Kan ikke se at dette var noe annet en enn fatal tragisk hendelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at Modum er lite.. ;)

Syns fryktelig synd på Costa's eiere.. Det finnes ingen unnskyldning for det som skjedde. Ingen! 

Og rart at det et par dager etterpå ligger en staff til omplassering på finn... nettopp fra samme plass som dette skjedde :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Krutsi skrev:

Så du har ikke lyst på liten hund fordi det er ikke uvanlig at noen individer har så mye jaktlyst at de potensielt kan gjøre skade på små hunder? 

en stor hund kan strengt tatt gjøre skade på en liten hund på veldig mange måter som er helt innafor normalen, og sånn er det dessverre.. 

Jeg med relativt store hunder slipper heller ikke hundene mine sammen med hvem som helst, uavhengig av størrelse.. Hvorfor er det feil å kreve det samme av eiere med små hunder? 

Nei, fordi eiere som tydeligvis ikke synes det er så farlig om hunden dreper småhunder eksisterer.

Slipper aldri min hund bort til andre hunder, jeg. Fordi min ikke vil hilse på fremmede hunder rett og slett, dermed ikke noe problem å ha hunden løs heller fordi han ikke tar iniativ til kontakt med andre. Allikevel får min fysisk kontakt med flere hunder daglig normalt sett. Rart det der?

Skal jeg hindre at dette skjer må jeg jo bli sånn "hysterisk dame" som løfter opp i møte med enhver.  

@*Kat84*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Margrete skrev:

Har du sett manken til en schæfer eller? Det skal litt til å komme igjennom ved ett uhell. Det er jo panserpels, og har den rikelig med underull er det vanskelig å finn hud der for oss mennesker. Sikker på de har den pelsen fordi de en gang var kamphunder og måtte ha pels der for å ikke bli drept, men så kom det en staff og hang fast og ødela alle illusjoner om tykk manke :P

Litt tull der, men jeg har mine tvil om at det var en staff jeg da. Ok de kan være hissigpropper herfra til *******, men å drepe en schæfer vet ett uhell drøyt tenker jeg. Så mistenker det er snakk om en større type hund ja. Som kommer litt lenger inn enn ulla og klarer å få bitt seg i strupen.


Jakt på små hunder kan vel kanskje skilles ut *sende rapport*

Du mener at det er lettere at hunden, i bånd, sikter seg inn på strupen til schæfern og biter étt fatalt bitt med vilje og iskald beregning? Har den røntgensyn som ser gjennom manken?  Enn at det er skikkelig max uflaks? Hadde hunden truffet over, under, litt til siden, litt lenger ut osv. så hadde antakeligvis den andre overlevd (spekulasjoner selvsagt, siden jeg ikke har lest noe obduksjonsrapport eller noe). 

Angripende hund er like mye å klander/ikke klandre - dens skadeintensjon var jo antakeligvis å gjøre nettopp det den gjorde - men at den faktisk traff og klarte det på ett bitt, er den biten jeg ser på som max uflaks. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Margrete skrev:

Har du sett manken til en schæfer eller? Det skal litt til å komme igjennom ved ett uhell. Det er jo panserpels, og har den rikelig med underull er det vanskelig å finn hud der for oss mennesker. Sikker på de har den pelsen fordi de en gang var kamphunder og måtte ha pels der for å ikke bli drept, men så kom det en staff og hang fast og ødela alle illusjoner om tykk manke :P

Litt tull der, men jeg har mine tvil om at det var en staff jeg da. Ok de kan være hissigpropper herfra til *******, men å drepe en schæfer vet ett uhell drøyt tenker jeg. Så mistenker det er snakk om en større type hund ja. Som kommer litt lenger inn enn ulla og klarer å få bitt seg i strupen.

 

Akkurat nå, Raksha skrev:

Du mener at det er lettere at hunden, i bånd, sikter seg inn på strupen til schæfern og biter étt fatalt bitt med vilje og iskald beregning? Har den røntgensyn som ser gjennom manken?  Enn at det er skikkelig max uflaks? Hadde hunden truffet over, under, litt til siden, litt lenger ut osv. så hadde antakeligvis den andre overlevd (spekulasjoner selvsagt, siden jeg ikke har lest noe obduksjonsrapport eller noe). 

Angripende hund er like mye å klander/ikke klandre - dens skadeintensjon var jo antakeligvis å gjøre nettopp det den gjorde - men at den faktisk traff og klarte det på ett bitt, er den biten jeg ser på som max uflaks. 

Det var litt fjoll der ;)

Nå ser det ut til at den er til omplassering så da ser det jo ut til at den faktisk har klart det, noe som for meg virker rimelig ufattelig. Bikkja døde på åstedet og da har det vært stygt! Att en staffe klarer å drepe en stor schæfer på stedet sier meg at det har vært brutalt, hvilket for meg ikke trenger noen obduksjonsrapport. Uhell eller ei, den hunden er ikke trygg i forhold til andre hunder når den er såpass brutal og hard i hodet at den dreper en annen hund ved ett uhell. Jeg håper alle kan være enige om det.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

 

Det var litt fjoll der ;)

Nå ser det ut til at den er til omplassering så da ser det jo ut til at den faktisk har klart det, noe som for meg virker rimelig ufattelig. Bikkja døde på åstedet og da har det vært stygt! Att en staffe klarer å drepe en stor schæfer på stedet sier meg at det har vært brutalt, hvilket for meg ikke trenger noen obduksjonsrapport. Uhell eller ei, den hunden er ikke trygg i forhold til andre hunder når den er såpass brutal og hard i hodet at den dreper en annen hund ved ett uhell. Jeg håper alle kan være enige om det.

:icon_redface: Sånn går det når man svarer før man er i bunn av første kaffekopp :lol: 

Helt enig i resten, er resutatet av angrepet som er uflaks, der har det nok vært marginer som har bikket feil vei for den som ble angrepet. Men jeg har jo selv hatt hund hengende i strupen på en annen (ikke helt samme setting da, siden det var en real slåsskamp fra begges side, ikke et spontanangrep hvor en gikk direkte i strupen), og ganske sikker på at det kunne vært samme resultat hos oss, om marginene ikke hadde vært på vår side. Strupen ER et sårbart punkt. 

Det er ikke ment for å forsvare hunden på noe måte, mer som at dette er faktisk ikke vanlig. Det kan skje, men det er ikke vanlig at hunder klarer å drepe andre hunder med ett eneste bitt. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Taz skrev:

Men står det ikke at en av personene ble skadet da? 
Med mindre de har fysisk stappa hånda INN i munnen på bikkja, mens den holdt fast i strupen, så har vel den bytta tak ihvertfall 1 gang?

Det kan jo være den arme schæferen som prøvde å forsvare seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn , når vi først diskuterer små Vs store hunder , jaktlek osv.. 

Jeg har en stor husky hannhund og en puli på 10-11 kg. De leker veldig godt sammen. Huskyen har noen uhell noen ganger,  men ikke mer enn at pulien bare blir litt sur. 

Han leker godt med hunder i Nico sin størrelse , men jeg slipper han ikke med mindre hunder enn det. Det går helt sikkert greit,  men jeg tør ikke likevel. Jeg er redd han kan få tråkket eller ramlet på de, han er klønete. 

Nico derimot - hun får ikke leke med hunder som er veldig mye mindre seg overhodet . Hun er for voldsom. Det er ikke alle hunder på hennes størrelse hun får leke med en gang.  

Det har ingenting med jaktlyst å gjøre, ei heller med aggresjon. At hun kan komme til å drepe en Chi i rent uhell tviler jeg ikke et sekund på. Sikkert i jaktLEK,  men det ville allikevel vært bare lek.  Hunder leker gjerne sånn.  De er hunder.  

Hun er ikke en farlig hund av den grunn , hun er bare veldig leken.  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Yellow skrev:

Nei, fordi eiere som tydeligvis ikke synes det er så farlig om hunden dreper småhunder eksisterer.

Slipper aldri min hund bort til andre hunder, jeg. Fordi min ikke vil hilse på fremmede hunder rett og slett, dermed ikke noe problem å ha hunden løs heller fordi han ikke tar iniativ til kontakt med andre. Allikevel får min fysisk kontakt med flere hunder daglig normalt sett. Rart det der?

Skal jeg hindre at dette skjer må jeg jo bli sånn "hysterisk dame" som løfter opp i møte med enhver.  

@*Kat84*

Det er vel strengt tatt ingen som mener det her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, blomst skrev:

Jeg var veldig spent på å se hvordan denne saken ble mottatt på div. staffesider (på Facebook), de skuffet ikke denne gangen heller; flere av kommentarene dreier seg om hvor lav schæfertispa er i bakparten :huh:

*ler* Så klart, sikkert derfor den ble drept!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, *Kat84* skrev:

Det var ikke det jeg skrev i innlegget over. Og jeg har forklart hvorfor også. Ikke fordi at eiere eller raser er ustabile eller ikke til å stole på. Men fordi leken kan bli voldsom, og fordi det skal så lite til før en liten får en svær labb over ryggen, og der sitter jeg plutselig med to Papilloner... 
Jeg har skrevet at mine to fungerer veldig bra sammen. Men selv de får ikke lov til å være alene sammen løse. Ikke annet enn at jeg går rett utenfor døra. Over lang tid kan de bare glemme det. Fordi ting kan skje under lek. 
Og det er der eiere skal være bevisste. Eiere av små har et like stort ansvar som eiere av store for å gjøre slike vurderinger. Ting kan skje uten at det har med idioter av noen eiere eller ustabile hunder å gjøre. 

Men i denne saken så er det jo helt tydelig at staffen ikke var helt god. For å si det mildt. 

Det du skreiv var: 

13 timer siden, *Kat84* skrev:

Det er godt mulig at jeg har vært heldig med hvilket hundemiljø jeg er i her lokalt. 
Men at det skal være mer normalt at generelle hundeeiere ikke forstår hvilket ansvar de har høres ikke rett ut. Og jeg har sett uansvarlige eiere. Men vil ikke si at de har vært i flertall. 

Det var det jeg kommenterte - jeg stoler ikke på at den generelle hundeeier forstår hvilket ansvar de har. Ikke med den overdrevent snille store hunden jeg har, ikke med de små hundene jeg har. Fordi generelt sett så suger hundeeiere på å lese signaler både på sine hunder og andres, det er overraskende mange som mener hunder kan ordne opp selv, og om noe skulle skje, så er det ytterst få som tør å gå i mellom.

13 timer siden, Pringlen skrev:

Det tror jeg går litt "alle veier". De fleste av mine små slipper jeg ikke med random hunder. Først og fremt fordi de kan være noen brødhuer selv. Støverene kan jeg slippe med absolutt alt av andre hunder (inngjerdet, da :P ) Skulle det skje noe galt da, må det være at den andre hunden går i trynet på mine, som da ikke vil svare engang..

Selvsagt går det alle veier, men det er ytterst sjeldent at små hunder skader store hunder alvorlig, og det er ytterst sjeldent vi flirer av storhund-eiere som går omveier rundt småhundeiere, og det er shit happens om en stor hund knerter en liten hund.. 

25 minutter siden, Mud skrev:

Det har ingenting med jaktlyst å gjøre, ei heller med aggresjon. At hun kan komme til å drepe en Chi i rent uhell tviler jeg ikke et sekund på. Sikkert i jaktLEK,  men det ville allikevel vært bare lek.  Hunder leker gjerne sånn.  De er hunder. 

Lek er ikke nødvendigvis "bare" lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, 2ne skrev:

Det du skreiv var: 

Det var det jeg kommenterte - jeg stoler ikke på at den generelle hundeeier forstår hvilket ansvar de har. Ikke med den overdrevent snille store hunden jeg har, ikke med de små hundene jeg har. Fordi generelt sett så suger hundeeiere på å lese signaler(....)  

Da forstår jeg hva du mente :) 

Jeg er enig i at mange er elendige på å lese signaler, men jeg har ikke inntrykk av at det gjelder de aller fleste. Heldigvis! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomst skrev:

Jeg var veldig spent på å se hvordan denne saken ble mottatt på div. staffesider (på Facebook), de skuffet ikke denne gangen heller; flere av kommentarene dreier seg om hvor lav schæfertispa er i bakparten :huh:

Ja, det er fantastisk! :P Liker også at de kommenterer hoftene, da burde de kanskje feie for egen dør først; staff har jo langt større problemer med HD enn det schäferen har, men det er jo ikke så farlig, så lenge staffen SER frisk ut.

 

Ut i fra diverse info på facebook er dette en hund som har vært i søkelyset til Mattilsynet, og det er visst sannsynligvis ikke en staff, men en større hund. Hundens chip/ID ble ikke sjekket (godt politiarbeid!), og hunden ble bare sendt hjem.

Ny artikkel her, men igjen bak betalingsmur...

http://www.bygdeposten.no/nyhet/hunder/kjaledyr/folket-gir-drapshunden-dodsdom/s/5-10-47864

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

 

Lek er ikke nødvendigvis "bare" lek. 

Nei, det er det ikke. Men jeg har faktisk nok kunnskap om  hunder til at jeg klarer å se hva som er lek og ikke :)

Og at mine hunder kunne klart å skade ev drepe en mindre hund under LEK tar jeg hensyn til. Men om jeg skulle vært tjukk i hodet og sluppet de med feks en Chi og den hadde blitt skadet så hadde det ikke gjort mine hunder aggressive eller farlige.  

Det hadde gjort meg uansvarlig.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle hunder i landet, hva er oddsen for at det er piten? En hund som er tilnærmet landskjent, tilsynelatende i Polen og i Mattilsynets søkelys vil vell bli gjenkjent på gata.

Har visst ikke bitt meg merke i dette, men noen som kan klargjøre hvor dette angrepet skjedde og hvor piten hører hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries
7 minutter siden, maysofie skrev:

Med alle hunder i landet, hva er oddsen for at det er piten? En hund som er tilnærmet landskjent, tilsynelatende i Polen og i Mattilsynets søkelys vil vell bli gjenkjent på gata.

Har visst ikke bitt meg merke i dette, men noen som kan klargjøre hvor dette angrepet skjedde og hvor piten hører hjemme?

Irsk staff/chihuahua miksen var fra Drammensområdet. Hunden som drepte schæfer var i Drammen. Hunden som drepte hadde ifølge DT blitt anmeldt 41 ganger til MT. Hunden som angrep var en hannhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...