Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrep og drepte Schäfer i Drammen


SAGA
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om dette er riktig side å legge sånt på, men.......
http://www.dt.no/nyhet/politiet/strandgata/angrep-og-drepte-sch-fer-i-strandgata/s/5-10-47651?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

Dette er jo tragisk. Stakkars eiere av begge hundene.

Nå står det ikke hvordan rase den andre hunden var, men det må jo ha vært et rått drapsinstinkt på gang her.

Hundene kjente hverandre tydeligvis. Så hva som kan ha utløst dette kan man vel bare spekulere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor dette diskuteres jeg. Dette er altså en hund som gikk direkte til angrep på en møtende hund, og utfallet var dødelig. Man kan vel ikke sitte og mene at slikt har livets rett?

Hadde det vært en liten en dette her, så hadde dere hylt og akket og offet dere. Nå sitter @Tuvane å forsvarer forvert og hund. Det er da vel for pokker ikke greit å være så alvorlig i ett angrep at d

Mattilsynet var hos dem forrige mandag men fant da ingen hunder (pitbullen var i Polen? og valpene i Sverige) men pitbullen drepte schæferen på torsdag, så da var den jo fortsatt i landet..... Og nå b

Posted Images

58 minutter siden, SAGA skrev:

Hundene kjente hverandre tydeligvis. Så hva som kan ha utløst dette kan man vel bare spekulere i.

Det vet man jo ikke. For alt vi vet så var det første gang de to møttes, selv om eierne tydeligvis kjente hverandre godt nok til å avtale tur.

Men selv om det ikke er dagligdags med angrep mellom hunder, så er det jo ikke akkurat et ukjent fenomen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuvane skrev:

Hvis man har en hund som er kapabel til å drepe en schäfer, så må man jo være klar over det? Og da bruker man vel munnkurv når hunden er ute i offentligheten?

Jeg har en hund som sannsynligvis er kapabel til å drepe en schäfer, han går ikke med munnkurv av den grunn. Han har ikke for vane å fly på andre hunder heller, men det betyr jo ikke at det aldri kan skje.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tuvane skrev:

Hvis man har en hund som er kapabel til å drepe en schäfer, så må man jo være klar over det? Og da bruker man vel munnkurv når hunden er ute i offentligheten?

Da må vel alle hunder over en viss størrelse gå med munnkurv :P Jeg vet forresten om at en schäfer ble drept av en dachs... Det er sikkert 40 år siden nå, men dog. Dachsen hadde bitt seg fast i strupen på schäferen når de var uten tilsyn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme var millimeter fra å skje en gang hos meg, det var en "ordinær" slosskamp med ett uheldig treff nær pulsåre i bakbeinet. En annen jeg kjenner mistet en like stor hund pga den andre hunden fikk tak i halsbåndet og knakk nakken. Det trenger ikke være rått drapsinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Jeg har en hund som sannsynligvis er kapabel til å drepe en schäfer, han går ikke med munnkurv av den grunn. Han har ikke for vane å fly på andre hunder heller, men det betyr jo ikke at det aldri kan skje.

Men da antar jeg at du tar andre forholdsregler, slik at ikke bikkja di dreper en annen hund? Hvis man har en hund som kan gjøre noe sånt, så har man et særdeles stort ansvar når man tar den med ut i offentligheten.

En ting er om goldenfrøken på 35 kg knekker ryggen på en minihund med en labb under lek - det KAN skje og er et hendelig uhell og noe man risikerer dersom man slipper en mini med en stor hund. Det skal dog litt mer til for å drepe en schäfer.

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Da må vel alle hunder over en viss størrelse gå med munnkurv :P Jeg vet forresten om at en schäfer ble drept av en dachs... Det er sikkert 40 år siden nå, men dog. Dachsen hadde bitt seg fast i strupen på schäferen når de var uten tilsyn.

Nå tenker jeg på "kapabel" som i at bikkja er tenkelig til å prøve å drepe en annen hund. De fleste hunder av en viss størrelse kan jo potensielt drepe en annen hund dersom de går inn for det, men de færreste friske og mentalt stabile hunder prøver å drepe andre hunder sånn helt ut av det blå...

Dacsher er forøvrig noe av det mest hissige jeg har møtt, og min schäfer har blitt uprovosert angrepet av en, dog kun et bitt i snuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tuvane skrev:

Hvis man har en hund som er kapabel til å drepe en schäfer, så må man jo være klar over det? Og da bruker man vel munnkurv når hunden er ute i offentligheten?

Hva mener du med kapabel? Fysisk styrke til å klare det, eller et temperament som utgjør en fare? Så godt som alle hunder har jo noen som er fysisk underlegne, så det fysiske kan jo ikke være grunn nok til å måtte bruke munnkurv, og noen hendelser skjer helt ut av det blå, og kan ikke forutsies på forhånd. Om det er en hund som tidligere har vist adferd som gjør at eier burde vite at noe sånn kan skje, så er jeg enig at den burde sikres på alle måter, f.eks. med munnkurv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HHH skrev:

Hva mener du med kapabel? Fysisk styrke til å klare det, eller et temperament som utgjør en fare? Så godt som alle hunder har jo noen som er fysisk underlegne, så det fysiske kan jo ikke være grunn nok til å måtte bruke munnkurv, og noen hendelser skjer helt ut av det blå, og kan ikke forutsies på forhånd. Om det er en hund som tidligere har vist adferd som gjør at eier burde vite at noe sånn kan skje, så er jeg enig at den burde sikres på alle måter, f.eks. med munnkurv.

Det har jeg akkurat skrevet. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tuvane skrev:

Men da antar jeg at du tar andre forholdsregler, slik at ikke bikkja di dreper en annen hund? Hvis man har en hund som kan gjøre noe sånt, så har man et særdeles stort ansvar når man tar den med ut i offentligheten.

En ting er om goldenfrøken på 35 kg knekker ryggen på en minihund med en labb under lek - det KAN skje og er et hendelig uhell og noe man risikerer dersom man slipper en mini med en stor hund. Det skal dog litt mer til for å drepe en schäfer.

Nå tenker jeg på "kapabel" som i at bikkja er tenkelig til å prøve å drepe en annen hund. De fleste hunder av en viss størrelse kan jo potensielt drepe en annen hund dersom de går inn for det, men de færreste friske og mentalt stabile hunder prøver å drepe andre hunder sånn helt ut av det blå...

Dacsher er forøvrig noe av det mest hissige jeg har møtt, og min schäfer har blitt uprovosert angrepet av en, dog kun et bitt i snuten.

Jeg skjønner ikke hva du mener? Jeg har hatt hund som var kapabel til å knerte en schäfer, det holder med et feilplassert bitt det, så dør schäferen også. Hun var ei purke og ville flydd på en nærgående hund, og selv om jeg tok mine forhåndsregler, så kunne hun, hvisomattedersomatte drept en schäfer. Jeg hadde ikke på henne munnkurv av den grunn, og hun knerta aldri en schäfer (eller noe annet, for den saks skyld). Jeg går ut fra at du heller ikke bruker munnkurv på din hund, selv om han kan, hvisomattedersomatte, kan drepe en annen hund? 

At du drar inn at store hunder kan knerte mindre hunder under lek, ser jeg ikke helt poenget med, i all den tid disse hundene ikke lekte. Men jeg finner det interessant at eiere av større hunder syns sånt er "forståelig" at kan skje, men samtidig har en noe nedlatende holdning mot småhundeiere som ikke vil at deres småhunder skal omgås større hunder. 

Vi veit ikke hva som har skjedd her, om en av de har vært bråkete, om begge er bråkete, eller om de for første gang møtte en hund de ikke gikk overens med, så å spekulere i hva slags monster hunden som overlevde må ha vært for å kunne knerte en schäfer, kan vi kanskje spare oss for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg skjønner ikke hva du mener? Jeg har hatt hund som var kapabel til å knerte en schäfer, det holder med et feilplassert bitt det, så dør schäferen også. Hun var ei purke og ville flydd på en nærgående hund, og selv om jeg tok mine forhåndsregler, så kunne hun, hvisomattedersomatte drept en schäfer. Jeg hadde ikke på henne munnkurv av den grunn, og hun knerta aldri en schäfer (eller noe annet, for den saks skyld). Jeg går ut fra at du heller ikke bruker munnkurv på din hund, selv om han kan, hvisomattedersomatte, kan drepe en annen hund? 

At du drar inn at store hunder kan knerte mindre hunder under lek, ser jeg ikke helt poenget med, i all den tid disse hundene ikke lekte. Men jeg finner det interessant at eiere av større hunder syns sånt er "forståelig" at kan skje, men samtidig har en noe nedlatende holdning mot småhundeiere som ikke vil at deres småhunder skal omgås større hunder. 

Vi veit ikke hva som har skjedd her, om en av de har vært bråkete, om begge er bråkete, eller om de for første gang møtte en hund de ikke gikk overens med, så å spekulere i hva slags monster hunden som overlevde må ha vært for å kunne knerte en schäfer, kan vi kanskje spare oss for? 

Har du i det hele tatt lest hva jeg skrev? Virker ikke helt sånn.

Alle hunder kan hvisomeattedersomatte drepe en annen hund, men det er sjelden normalen at en frisk og mentalt stabil hund gjør det, eller?

Jeg har da vel ikke noen nedlatende holdning mot småhundeiere? Jeg er selv forsiktig med min egen hund i lek med små hunder, nettopp fordi han liker å leke voldsomt, og jeg vil helst ikke at han skal knekke ryggen på en liten hund under lek.

Ikke har jeg sagt at hunden er noe monster heller; jeg har sagt at eiere som har en hund som kan finne på å gjøre noe sånt har et ansvar for å sørge for at det ikke skjer. Det står jo forøvrig at hunden gikk "i strupen" på den andre, og at eieren forsøkte å skille dem og selv ble skadet, så det høres ikke akkurat ut som noe hendelig uhell at den ene hunden døde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Har du i det hele tatt lest hva jeg skrev? Virker ikke helt sånn.

Jeg leste det du skreiv, men som jeg skreiv, jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Alle hunder kan hvisomeattedersomatte drepe en annen hund, men det er sjelden normalen at en frisk og mentalt stabil hund gjør det, eller?

Definer "frisk og mentalt stabil hund" for meg? For det er ikke uvanlig at hunder sloss - særlig ikke hannhunder. Det gjør dem ikke til syke eller ustabile, det gjør dem til dyr. Noen ganger møter selv dyr på andre dyr de virkelig ikke går overens med, selv om det er samme type dyr. 

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Jeg har da vel ikke noen nedlatende holdning mot småhundeiere? Jeg er selv forsiktig med min egen hund i lek med små hunder, nettopp fordi han liker å leke voldsomt, og jeg vil helst ikke at han skal knekke ryggen på en liten hund under lek.

Det var ikke egentlig rettet mot deg, men mer en digresjon om hvor forståelig det er når småhunder dør under lek (eller angrep, for den saks skyld), men hvor morsomt vi syns det er når Fifi må sitte på armen fordi de møter store skumle hunder. Det er jo en stående vits i hundeverden det. Bortsett fra hos oss som har småhunder da. 

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Ikke har jeg sagt at hunden er noe monster heller; jeg har sagt at eiere som har en hund som kan finne på å gjøre noe sånt har et ansvar for å sørge for at det ikke skjer. Det står jo forøvrig at hunden gikk "i strupen" på den andre, og at eieren forsøkte å skille dem og selv ble skadet, så det høres ikke akkurat ut som noe hendelig uhell at den ene hunden døde.

Ja, når det først smeller, så blir det fort stygt, og da er det også fort gjort å bli skadet selv om man stikker kroppsdeler i mellom. At hunden "gikk i strupen" er heller ikke unormalt, det er stort sett der de biter, i manken og deromkring, når de sloss. Det gjør ikke noen av hundene til ustabile og syke. 

Jeg veit ikke om det var et hendelig uhell jeg, men for alt jeg veit, så kan det være det, det var poenget mitt. For alt vi veit, så kan det være schäferen som var "monsteret" her, selv om det var den som døde. Den som overlevde kan, for alt jeg veit, være en skikkelig idiotbikkje med en idioteier som ikke kan kontrollere den, for alt jeg veit. Ut fra de opplysningene jeg har fått ut av artikkelen, så veit jeg egentlig ingenting annet enn at en schäfer ble drept i en slosskamp med en annen hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke dagligdags at to hunder angriper hverandre på denne måten i Norge.

– Jeg har ingen statistikk på det, men kan nesten ikke huske at vi har hatt lignende saker, sier operasjonslederen."

Reagerer veldig på dette? Er hvertfall ikke uvanlig at hunder blit hardt skadd av andre dessverre, nei, og ikke lenge siden en liten ble drept i nærheten av Drammen (men var rett utenfor et sted, Asker eller Bærum), og regner med at de aller fleste tilfeller får jeg ikke med meg for å si det slik da det heller ikke havner i media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre må man betale for å lese, jeg har ikke tilgang...

http://www.dt.no/nyhet/hunder/kjaledyr/politiet-lot-drapshunden-bli-med-hjem/s/5-10-47754

«Costa» ble drept på luftetur

– Jeg er veldig sint,men mest lei meg

 

Politiet lot drapshunden bli med hjem

Hannhunden gikk løs på tispa og bet henne til døde. Så kom politiet og lot drapshunden bli med hjem.

 

Dette er forøvrig en flott avlstispe med et meget godt gemytt, som ble drept av en hannhund, noe som sier meg at drapshunden må være rimelig klin kokos. Hannhund som uprovosert angriper og dreper en tispe? Da hadde jeg avlivet TVERT!

 

http://www.bygdeposten.no/nyhet/hunder/kjaledyr/politiet-lot-drapshunden-bli-med-hjem/s/5-10-47754

(også betaling, dessverre) Dersom noen har tilgang må de gjerne kopiere det som står.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, simira skrev:

Hvordan vet du at det var uprovosert? Og er det eieren av tispa som sier at hun hadde godt gemytt, eller kjenner du dem?

Jeg kjenner til den... Og sorry altså, men uansett om det har vært noen forandledning eller ikke, så synes jeg at hunder som angriper og dreper hunder av et annet kjønn (da er det INGEN grunn til å slåss!) har livets rett. Hadde det vært to hannhunder som hadde braket sammen og den ene hadde dødd - ja, det kan skje, eller to tisper for den saks skyld - men hannhund som dreper tispe... den har ikke livets rett i mine øyne.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Enig med deg @Tuvane.  Jeg mener at hunder som dreper andre hunder er en fare for omgivelsen og ikke bør leve, eller gå med munnkurv på utendørs. 

Syns du? For etter hva jeg har forstått i ymse diskusjoner om mynder, så kan ikke de slippes med mindre hunder, fordi de jakter de ned og innimellom dreper dem. Er de en fare for omgivelsene og bør ikke leve da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de kan ta små hunder pga jaktinstinkt, så må de bruke munnkurv ute ja. Det er ganske vanlig i utlandet at de bruker det. Mynder må sosialiseres med små hunder, jeg har ikke hørt at det har vært noe typisk "problem" med rasene, men at de kan skade dem ved lek (løpe på/ned), så da må man ikke slippe hunden løs med for små hunder, hvis det ikke er en rolig type hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...