Gå til innhold
Hundesonen.no

Retrieverklubbens oppdretterliste - god fisk?


Sixett
 Share

Recommended Posts

Overskriften sier vel sitt... Lurer på om grundig bakgrunnssjekk er "nøye" hvis planlagte kull/valper er listet opp hos retrieverklubben? Aktuell rase er labrador og hunden er tenkt som familiehund og turkompis. Kanskje litt hundesport for gøy og variasjon. Er det da like viktig med stamtavle og oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) Nå vet ikke jeg akkurat hva retrieverklubbens krav er, ei heller hvordan ståa er på labrador mtp helse osv, men slike krav har jo alltid ganske store hull i hvor godt de dekker. For det første så gjelder jo kravene foreldredyr, men ta feks hd/aa og sikkert en del andre genetiske ting så kan det jo ligge mye på linjene, selv om foreldrene er fri, og sannsynligheten da er jo at flere av valpene i kullet får hd/aa eller andre ting som måtte ligge latent. Helseresultater sier jo gjerne heller ikke så mye om lynne på foreldre (selv om det vell kanskje ikke er det største problemet på labben) eller andre sånne ting. Og det kan sikkert være ting som hundene kan få som ikke dekkes av avlskravene til klubben. 

Valpelisten kan være et fint utgangspunkt for å finne oppdrettere å sjekke ut, men jeg ville alltid ha gjort nøye sjekk av de enkelte jeg vurderte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, stamtavle og oppdretter er minst like viktig for en familiehund som for en konkurransehund. Ihvertfall så lenge dere vil ha en frisk, oppegående hund. Nå er ikke stamtavle noen garanti for å få det altså, men det er lettere å sjekke hva som finnes i slekta til hunden ellers. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...