Gå til innhold
Hundesonen.no

Grosser schweizer sennenhund


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

12 minutter siden, Lunatic skrev:

De er fantastiske :wub: Men herregud, så mye vokt det er i dem... Masse, masse vokt. Og gjerne en god dæsj samkjønnsaggresjon. Det gjelder både tisper og hanner, selv om hannene er verst.

@Argyr

så da ville du heller gått for rottweiler f eks ? Eller tenker du at de ligger i samme bane ? (Rottweiler er jo forholdsvis enkelt å oppdra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

så da ville du heller gått for rottweiler f eks ? Eller tenker du at de ligger i samme bane ? (Rottweiler er jo forholdsvis enkelt å oppdra)

Jeg tror nok Rottweileren er litt enklere fordi den er lettere å motivere i trening. Personlig er jeg mer glad i Grossern, men det er fordi vi hadde en før og jeg har erfaring med dem. Rottisen kan jeg derimot ikke så mye om. Men du trenger en god dose erfaring for å ha en Grosser. De er jo store, sterke og de har en del egne meninger. Den kombinasjonen kan være litt vanskelig om man ikke helt har erfaringen om hvordan man skal håndtere det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Jeg tror nok Rottweileren er litt enklere fordi den er lettere å motivere i trening. Personlig er jeg mer glad i Grossern, men det er fordi vi hadde en før og jeg har erfaring med dem. Rottisen kan jeg derimot ikke så mye om. Men du trenger en god dose erfaring for å ha en Grosser. De er jo store, sterke og de har en del egne meninger. Den kombinasjonen kan være litt vanskelig om man ikke helt har erfaringen om hvordan man skal håndtere det :) 

hehe, okei. For mange så virker jeg ganske myk, og ingen kan forstå at jeg i det hele tatt kan ha hund. Men jeg hadde jo rottweiler, frem til jeg ble supersyk. Og hadde det ikke vært for det hadde hun jo fortsatt vært her hos meg :) men ja, man bør jo kunne håndtere. Snakket med en oppdretter som mer enn gjerne lånte bort en grosser for å teste da (: så det var jo pent gjort :D 

Dette blir jo langt frem i tid. Men jeg liker å være ekstremt forberedt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lunatic skrev:

De er fantastiske :wub: Men herregud, så mye vokt det er i dem... Masse, masse vokt. Og gjerne en god dæsj samkjønnsaggresjon. Det gjelder både tisper og hanner, selv om hannene er verst.

@Argyr

Huh? Nå forveksler du raser, tror jeg? Dette høres ihvertfall mer ut som kaukasisk ovtcharka enn grosser schweizer sennenhund, og siden du tagger meg og jeg har hatt den ene og har den andre, så velger jeg å hoppe til den konklusjonen.

Jeg har ikke masse info eller erfaring, dette er min første grosser og hun er bare 10 mnd gammel. Men av det jeg har sett og hørt/lest så langt, fra treff, utstilling og diskusjonsgrupper/hjemmesider, så er det ikke hauger og lass av vokt, og de pleier å få fint overens med det meste av hunder (noe samkjønnsaggresjon finnes selvsagt, men mitt inntrykk er at det er ganske mildt som oftest).

 

Mitt inntrykk er som følger:

Positivt: Greie med andre hunder, rimelig konfliktsky og veldig godt språk. Jevnt over god helse, selv om de har sine issues. Liten/medium radius løs på tur, går ikke klistra men stikker heller ikke av. Sosiale og kosete. Pels som tåler kulde, men ikke krever noe særlig stell. Stort sett stødige i hodet. Relativt enkle å trene (utifra et "stort treigt drog"-ståsted). Mye utholdenhet og spenst i forhold til en del andre tunge raser. Tilpasser seg aktivitetsnivået de blir tilbudt, er gjerne med på fjelltur, men klager ikke over sofatjeneste. Skremmer innbruddstyver.

Negativt: Litt lite selvstendighet som medfører at de ikke trives alene og gjerne klenger (ingen av delene gjør meg noe bortsett fra hangen til separasjonsangst om de er alenehund). Noe ressursforsvar. OCD i skulder, HD og AD forekommer, men er ikke veldig utbredt. Urininkontinens forekommer, spesielt hos tispevalper. Epilepsi, magedreining og miltomdreining forekommer, samt sensitiv hud. Skremmer postmannen.

 

Skal man sammenlikne med rottweiler, så er grosseren en mildere, treigere hund med mindre av det meste i seg (mindre alvor, mindre behov for stimuli, mindre drifter, mer sirup). Grosseren har hovedsaklig vært familiehund utover sitt opprinnelige formål som kjerre- og vakthund, mens rottweileren har vært avlet som brukshund. Så da er jo spørsmålet hva du skal ha hund til. En grosser klarer fint å brukes, men er ikke førstevalget om man vil opp og frem, kanskje.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristin_nord skrev:

hehe, okei. For mange så virker jeg ganske myk, og ingen kan forstå at jeg i det hele tatt kan ha hund. Men jeg hadde jo rottweiler, frem til jeg ble supersyk. Og hadde det ikke vært for det hadde hun jo fortsatt vært her hos meg :) men ja, man bør jo kunne håndtere. Snakket med en oppdretter som mer enn gjerne lånte bort en grosser for å teste da (: så det var jo pent gjort :D 

Dette blir jo langt frem i tid. Men jeg liker å være ekstremt forberedt :)

Jeg sier ikke at man ikke kan være myk, jeg tror det er en fordel med dem jeg. Man må være konsekvent på hva som er lov og ikke, men jeg har troen på å "lure" Grosseren til å tro at de får viljen sin. Det er nok veldig viktig å trene ekstremt mye på kontakt fra de er små. Passeringer der de ikke skal hilse på alt og alle, pluss sosialisering :) 

5 minutter siden, Argyr skrev:

Huh? Nå forveksler du raser, tror jeg? Dette høres ihvertfall mer ut som kaukasisk ovtcharka enn grosser schweizer sennenhund, og siden du tagger meg og jeg har hatt den ene og har den andre, så velger jeg å hoppe til den konklusjonen.

Jeg har ikke masse info eller erfaring, dette er min første grosser og hun er bare 10 mnd gammel. Men av det jeg har sett og hørt/lest så langt, fra treff, utstilling og diskusjonsgrupper/hjemmesider, så er det ikke hauger og lass av vokt, og de pleier å få fint overens med det meste av hunder (noe samkjønnsaggresjon finnes selvsagt, men mitt inntrykk er at det er ganske mildt som oftest).

 

Mitt inntrykk er som følger:

Positivt: Greie med andre hunder, rimelig konfliktsky og veldig godt språk. Jevnt over god helse, selv om de har sine issues. Liten/medium radius løs på tur, går ikke klistra men stikker heller ikke av. Sosiale og kosete. Pels som tåler kulde, men ikke krever noe særlig stell. Stort sett stødige i hodet. Relativt enkle å trene (utifra et "stort treigt drog"-ståsted). Mye utholdenhet og spenst i forhold til en del andre tunge raser. Tilpasser seg aktivitetsnivået de blir tilbudt, er gjerne med på fjelltur, men klager ikke over sofatjeneste. Skremmer innbruddstyver.

Negativt: Litt lite selvstendighet som medfører at de ikke trives alene og gjerne klenger (ingen av delene gjør meg noe bortsett fra hangen til separasjonsangst om de er alenehund). Noe ressursforsvar. OCD i skulder, HD og AD forekommer, men er ikke veldig utbredt. Urininkontinens forekommer, spesielt hos tispevalper. Epilepsi, magedreining og miltomdreining forekommer, samt sensitiv hud. Skremmer postmannen.

 

Skal man sammenlikne med rottweiler, så er grosseren en mildere, treigere hund med mindre av det meste i seg (mindre alvor, mindre behov for stimuli, mindre drifter, mer sirup). Grosseren har hovedsaklig vært familiehund utover sitt opprinnelige formål som kjerre- og vakthund, mens rottweileren har vært avlet som brukshund. Så da er jo spørsmålet hva du skal ha hund til. En grosser klarer fint å brukes, men er ikke førstevalget om man vil opp og frem, kanskje.

Nå har vi også bare hatt en, og jeg var ganske så ung, men pappa var veldig inn i miljøet da, pluss at jeg har fulgt litt med fordi rasen står meg ganske nære hjertet. Rottisen er nok mer aktiv, og mer skarp, og sånn sett vanskeligere, men Grosseren har hatt mye vokt utifra det jeg har hørt fra andre og selv sett.

Jeg er veldig enig i at de er sosiale og kosete, men de fleste jeg har møtt har vært uinteressert i fremmede, men ekstremt kosete med familien sin :) 


RED: Og nei, jeg blandet ikke KO og Grosser ;) 

RED: Men det kan jo absolutt hende de har blitt enda mer "familie"hunder nå enn da vi hadde. Det er en stund siden, som sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lunatic skrev:

Nå har vi også bare hatt en, og jeg var ganske så ung, men pappa var veldig inn i miljøet da, pluss at jeg har fulgt litt med fordi rasen står meg ganske nære hjertet. Rottisen er nok mer aktiv, og mer skarp, og sånn sett vanskeligere, men Grosseren har hatt mye vokt utifra det jeg har hørt fra andre og selv sett.

Jeg er veldig enig i at de er sosiale og kosete, men de fleste jeg har møtt har vært uinteressert i fremmede, men ekstremt kosete med familien sin :) 

Utifra hva jeg har blitt fortalt, så er grosseren mindre skarp i gemyttet enn den var før, og av de jeg har truffet, så vil jeg ikke beskrive noen av dem som hverken ekstremt voktete eller med en masse samkjønnsaggresjon. Det er flere grossertreff i året der hundene slippes løs og omgås hverandre helt fint, det ville ikke gått an på en rase med mye samkjønnsaggresjon. Ekstremt voktete er de absolutt ikke, de har relativt lite alvor i seg i det daglige. Lager lyd gjør de, da.

Jeg sammenlikner naturlig nok med KOen, og grosseren er a walk in the park i forhold. 

 

De jeg har truffet har vært enten rimelig uinteresserte, eller så har de villet ha kos. En ville at vi helst skulle gå vekk fra valpene "hennes", men hun gjorde ikke noe mer enn å klage sin nød og stå og se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Argyr skrev:

Utifra hva jeg har blitt fortalt, så er grosseren mindre skarp i gemyttet enn den var før, og av de jeg har truffet, så vil jeg ikke beskrive noen av dem som hverken ekstremt voktete eller med en masse samkjønnsaggresjon. Det er flere grossertreff i året der hundene slippes løs og omgås hverandre helt fint, det ville ikke gått an på en rase med mye samkjønnsaggresjon. Ekstremt voktete er de absolutt ikke, de har relativt lite alvor i seg i det daglige. Lager lyd gjør de, da.

Jeg sammenlikner naturlig nok med KOen, og grosseren er a walk in the park i forhold. 

KOen er nok i en helt liga. Det kan vi nok være enige i. De har jeg absolutt ikke erfaring med, men utifra det jeg har hørt, og de to jeg har møtt så er ikke det en rase jeg vil ha i hvert fall :P

Jeg synes ikke de er ekstremt voktete, misforstå meg rett, men det er mye vokt der. De vokter hagen, de vokter hjemme, de vokter gjerne en del om man går tur på kveldstid. Vår var kjempesnill og søt han, men han var utrolig kjapp på avtrekkeren om det var noen som tok i døra, om det var noen som gikk inn på gårdsplassen vår eller om det ringte på. Heldigvis var det greit å stoppe når man gikk fram og "godkjente" at personen utenfor var ok. De skal jo passe på, men jeg har full tiltro til at han ikke hadde gjort noe om det kom inn noen. (så sant de ikke var unormale i kroppsspråk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Argyr skrev:

Skal man sammenlikne med rottweiler, så er grosseren en mildere, treigere hund med mindre av det meste i seg (mindre alvor, mindre behov for stimuli, mindre drifter, mer sirup). Grosseren har hovedsaklig vært familiehund utover sitt opprinnelige formål som kjerre- og vakthund, mens rottweileren har vært avlet som brukshund. Så da er jo spørsmålet hva du skal ha hund til. En grosser klarer fint å brukes, men er ikke førstevalget om man vil opp og frem, kanskje.

Så rart. Det jeg har lest tidligere, av rasefolk, er at den har mer vokt enn rottweileren, men mindre førerorientert (og derav mindre "brukbar" som sådan, men ikke enklere). Og en av grunnene til at jeg droppet å se mer på den. Det er jo det motsatte av det du sier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Så rart. Det jeg har lest tidligere, av rasefolk, er at den har mer vokt enn rottweileren, men mindre førerorientert (og derav mindre "brukbar" som sådan, men ikke enklere). Og en av grunnene til at jeg droppet å se mer på den. Det er jo det motsatte av det du sier.

Det er slik jeg og alltid har oppfattet den :) 

Jeg vil absolutt ikke si at den har mindre drifter (kommer jo sikkert an på hvordan man definerer drifter også), men den er nok mindre skarp. Og ifht Rottisen så er den jo en del treigere, men jeg regner den som mer krevende på visse områder fordi den er vanskeligere å motivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

KOen er nok i en helt liga. Det kan vi nok være enige i. De har jeg absolutt ikke erfaring med, men utifra det jeg har hørt, og de to jeg har møtt så er ikke det en rase jeg vil ha i hvert fall :P

Jeg synes ikke de er ekstremt voktete, misforstå meg rett, men det er mye vokt der. De vokter hagen, de vokter hjemme, de vokter gjerne en del om man går tur på kveldstid. Vår var kjempesnill og søt han, men han var utrolig kjapp på avtrekkeren om det var noen som tok i døra, om det var noen som gikk inn på gårdsplassen vår eller om det ringte på. Heldigvis var det greit å stoppe når man gikk fram og "godkjente" at personen utenfor var ok. De skal jo passe på, men jeg har full tiltro til at han ikke hadde gjort noe om det kom inn noen. (så sant de ikke var unormale i kroppsspråk). 

Ja, KOen ER som du skriver i første innlegget ditt (og naturlig nok ikke en rase for de fleste). Grosseren er ikke sånn. At de er kjappe på avtrekkeren med å varsle er jo ikke noe rart, det er en vakthund. Bjeffing og skremming av både innbruddstyver (som man vil skremme) og postmenn (som man helst ikke vil skremme) har jeg jo nevnt. 

Akkurat nå, simira skrev:

Så rart. Det jeg har lest tidligere, av rasefolk, er at den har mer vokt enn rottweileren, men mindre førerorientert (og derav mindre "brukbar" som sådan, men ikke enklere). Og en av grunnene til at jeg droppet å se mer på den. Det er jo det motsatte av det du sier.

At de er mindre førerorienterte stemmer nok, og hva som er enkelt kommer jo an på hva man snakker om. Enkel å eie i hverdagen, enkel å tilfredsstille er ikke det samme som enkel å konkurrere med. 

Jeg vet ikke hvordan ståa er med rottweileren nå, det er så mange av dem og så mye ymse oppdrett. Før sa jo folk at man kom inn i et hus med en rottweiler i, men ikke ut. Jeg har vel ikke inntrykk av at de vokter så mye så lenge eier er med, men er desto mer alvorlige hvis de først gjør det. Rottweileren har nok mer mot, mer kamplyst, mer jakt og mer av det meste. Hadde jeg kjøpt rottweiler i stedet og behandlet den helt likt som jeg har gjort med grosseren, samt gitt like mye stimuli og tur, så tror jeg at jeg hadde manglet litt tapet, for å si det sånn. 

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Kan det være ganske store forskjeller på linjene?

Har møtt noen her nede og to av dem (halvsøsken) har mye vokt og er ganske slik Lunatic beskriver, mens den ene hannen er en av de mest behagelige hundene jeg har møtt. Han går overens med alt og er bare snill og god :) 

Selvsagt er det det, vi har jo bare et lite antall her i landet, men jeg går utifra de vi har her og i Sverige. Men det samme er tilfelle hos rottweileren (og mange andre raser) også, jeg ville ikke kjøpt ungarsk rottweiler og forventet å få det samme som hos en norsk oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, så får man det man handler av linjer ;) 

 

missforstå meg rett, det hadde vært greit å ha en hund som bjeffa litt grovt når det kom noen hit. Jeg bor alene og har hatt en del ekle opplevelser :P (jeg er ikke redd da, særlig ikke nå som jeg har fått meg machete til tur :lol:

Men rottweiler er jo bjeffete de også :P 

vanskelig å se ann en rase man aldri har sett :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristin_nord skrev:

Med andre ord, så får man det man handler av linjer ;) 

 

missforstå meg rett, det hadde vært greit å ha en hund som bjeffa litt grovt når det kom noen hit. Jeg bor alene og har hatt en del ekle opplevelser :P (jeg er ikke redd da, særlig ikke nå som jeg har fått meg machete til tur :lol:

Men rottweiler er jo bjeffete de også :P 

vanskelig å se ann en rase man aldri har sett :( 

Det er som sagt treff flere ganger i året på flere steder. Og så pleier det å være noen på utstilling, og så bor det jo noen litt her og der med rasen som det går an å treffe. :) Hvis du melder deg inn i grossergruppa på fb, så er det sikkert en smal sak å få ordnet et møte eller tre. 

Jeg var med på vårslepp før jeg bestemte meg 100% for grosser, det var en fin erfaring. :) 

https://www.facebook.com/groups/400243860028047/?ref=ts&fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Argyr skrev:

Det er som sagt treff flere ganger i året på flere steder. Og så pleier det å være noen på utstilling, og så bor det jo noen litt her og der med rasen som det går an å treffe. :) Hvis du melder deg inn i grossergruppa på fb, så er det sikkert en smal sak å få ordnet et møte eller tre. 

Jeg var med på vårslepp før jeg bestemte meg 100% for grosser, det var en fin erfaring. :) 

https://www.facebook.com/groups/400243860028047/?ref=ts&fref=ts

Ja, eller låne av oppdretter da som gjerne ville låne bort i sommer :) da hun skulle på ferie :P passer fint :innocent: For da blir man jo ikke bikkjesjuk... Men hun var veldig åpen. Derfor jeg spør her inne for hun ga meg motsatt bilde av rasen enn hva google gjorde - google ga meg litt bakoversveis :P

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Jeg skal ikke skryte på meg noen egentlig erfaring med rasen, men har møtt noen individer. Og de var supertrivelige. Litt labradoraktige. Faktisk langt hyggeligere enn sine langhårede "søskenbarn". (det lille jeg har sett av rasene, da)

Spennende.. Oppdretteren sa Rottweiler uten rottweiler inni. hehe. Så jeg ser jo egentlig for meg en skikkelig rolig klump ! men jeg tar sikkert litt feil :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

Ja, eller låne av oppdretter da som gjerne ville låne bort i sommer :) da hun skulle på ferie :P passer fint :innocent: For da blir man jo ikke bikkjesjuk... Men hun var veldig åpen. Derfor jeg spør her inne for hun ga meg motsatt bilde av rasen enn hva google gjorde - google ga meg litt bakoversveis :P

Spennende.. Oppdretteren sa Rottweiler uten rottweiler inni. hehe. Så jeg ser jo egentlig for meg en skikkelig rolig klump ! men jeg tar sikkert litt feil :icon_confused:

Er alltid lurt å hilse på flere individer, gjerne fra flere oppdrettere, men det er jo en flott mulighet! :) Google er ikke alltid helt til å stole på, hverken med den ene eller den andre rasen!

Jeg synes jeg har en rolig klump, og det er en unghund på 10 mnd. Jeg kommer på at jeg har unghund sånn av og til, f.eks. når hun blir helt døv fordi det kommer noen hun kjenner og så spretter opp og skaller dem i nesa når hun skal hilse.:hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Argyr skrev:

Er alltid lurt å hilse på flere individer, gjerne fra flere oppdrettere, men det er jo en flott mulighet! :) Google er ikke alltid helt til å stole på, hverken med den ene eller den andre rasen!

Jeg synes jeg har en rolig klump, og det er en unghund på 10 mnd. Jeg kommer på at jeg har unghund sånn av og til, f.eks. når hun blir helt døv fordi det kommer noen hun kjenner og så spretter opp og skaller dem i nesa når hun skal hilse.:hyper:

da synes jeg du kan komme hit på besøk så jeg kan hilse på :P du bor jo ikke sååååå langt unna :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

da synes jeg du kan komme hit på besøk så jeg kan hilse på :P du bor jo ikke sååååå langt unna :P 

Jeg har ikke lappen eller bil, så jeg farter ikke så mye rundt dessverre. Hender jeg er i Sørum eller på Eidsvoll. Du må gjerne komme hit og hilse på, da. :) Eller så er det som sagt grossere å treffe på en del utstillinger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Argyr skrev:

Jeg har ikke lappen eller bil, så jeg farter ikke så mye rundt dessverre. Hender jeg er i Sørum eller på Eidsvoll. Du må gjerne komme hit og hilse på, da. :) Eller så er det som sagt grossere å treffe på en del utstillinger.  

jeg har heller ikke lappen eller bil :lol: enda hvertfall ! Jobber iherdig med saken etter å ha sitti sykmeldt i over ett år og kjeder gørra ut av meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kristin_nord skrev:

jeg har heller ikke lappen eller bil :lol: enda hvertfall ! Jobber iherdig med saken etter å ha sitti sykmeldt i over ett år og kjeder gørra ut av meg :lol:

Da blir det vanskelig, gitt! Da ville jeg satset på en NKK-utstilling, evt. hørt om det er noen inne på gruppa som kunne svingt innom deg. :) Hvis det ikke haster, så kommer det jo muligheter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Argyr skrev:

Da blir det vanskelig, gitt! Da ville jeg satset på en NKK-utstilling, evt. hørt om det er noen inne på gruppa som kunne svingt innom deg. :) Hvis det ikke haster, så kommer det jo muligheter. :) 

hehe, ja ! :P driver å tar den da så forhåpentligvis så dukker den opp snart :P jada, muligheter er det massevis av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg var på en hundemesse her i Tyskland i helga, hvor jeg traff Appenzeller og GSS for første gang. Nå er vi relativt solgt, mannen min synes Appenzeller var amazing, mens jeg synes GSS var amazing. Vi er allerede invitert på besøk hos oppdretter, men siden mannen min reiser bort i 3 måneder ganske snart, så drøyer det enda noe med besøker. Har lyst å lese meg opp inntil da. Kjekt å ha interesse for en alpehunderase som er svært sjelden i Norge - når man nå engang bor i kontinentale Europa. Oppdretter sa hun ofte har interessenter fra Norge som tar kontakt, men at det er slitsomt med karantenetiden. Føler jeg sitter på en skattekiste :P

For oss står det nå seriøst mellom Labrador og GSS/Appenzeller - men jeg har en del tanker.

For det første, er det noen med *førstehåndserfaring* fra Appenzeller OG GSS? Appenzeller er en mye mye mindre hund, som fint kan løpe ved sykkelen. En mer varslende, mer "utadvent", mer krevende hund (aktivitetsmessig). GSS'en er mer innesluttet, en slags oksen ferdinand. Kort oppsummert hva jeg har fått med meg (med mye, mye mer nyanser, men gidder ikke skrive såååå mye :P ). Jeg føler at Appenzelleren er mer agil og hopper enklere ut av bilen, mens GSS'en må jeg lempe på til jeg får isjas :lol: Men Appenzelleren var jo mindre enn en Labrador... :fear:

Så, deretter typespesifikt mot Großer Schweizer (ping @Argyr )

*Separasjonsangst - er det mye arbeid og/eller er det et seriøst problem? Er det type Welsh springer spaniel-nivå?
*Vokt - er det mye arbeid man må legge ned, eller er det bare "fornuft"?

*(vet ikke hvorfor punktet hoppet ned, OCD-vondt) er de alle veldig "mastiff" i bygningen? Mange bilder jeg ser, har GSS'er med lite bakbeinsvinkler. Dette minner meg mye om dogos, og jeg synes det er direkte schtøgt. Vil helst ha hund med bakbeinsvinkler. De hundene vi møtte på messa hadde derimot bakbeinsvinkler, så jeg ble litt forvirra når jeg gikk på google'ainen.

*Sikler de mye?

Jeg vil ha en Labrador med litt vokt i seg, da jeg - når den tiden kommer - er en mor som sitter alene med barn og stort hus + gårdsplass alene 8 mnd i året. Men jeg vil allikevel at hunden skal godta at barnas venner kommer inn på gårdsplassen. Labrador er å sette penga på konto i banken med 0,05% rente. Trygt, men gir ikke så mye mer. Føler vi kanskje kan få ENDA mer tilbake ifht vårt behov med en av de to sennenhundene. Ellers alt av info, kuriositeter og andre ting jeg ikke har tenkt på i farta mottas med glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en et sted i landet som har hunder av begge rasene, men husker ikke lengre hvor/når jeg var i kontakt... Selv liker jeg appenzelleren veldig godt, men skeptisk pga vokt og at den skal være mer krevende. GSS-en skal jo også ha en del vakt, selv om jeg har inntrykk av at frøkna til Argyr ikke er den verste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...