Gå til innhold
Hundesonen.no

Grosser schweizer sennenhund


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

Jeg har mye erfaring med Appenzeller. Ikke veldig med GSS.

Appenzelleren er en fantastisk rase, i riktige hender. Det nærmeste du kommer Appenzelleren er Australian Cattledog, er mitt inntrykk. Veldig reservert, på jobb hele tiden. I tillegg har den massevis av lyd i seg.

Lenger unna Labrador tror jeg nesten ikke du kommer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

Jeg har mye erfaring med Appenzeller. Ikke veldig med GSS.

Appenzelleren er en fantastisk rase, i riktige hender. Det nærmeste du kommer Appenzelleren er Australian Cattledog, er mitt inntrykk. Veldig reservert, på jobb hele tiden. I tillegg har den massevis av lyd i seg.

Lenger unna Labrador tror jeg nesten ikke du kommer altså.

Har den faktisk så mye lyd? Og har den like mye egne meninger som cattledogen? Jeg har sans for cattledogen, men inntrykk av at den er ganske stri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

Jeg har mye erfaring med Appenzeller. Ikke veldig med GSS.

Appenzelleren er en fantastisk rase, i riktige hender. Det nærmeste du kommer Appenzelleren er Australian Cattledog, er mitt inntrykk. Veldig reservert, på jobb hele tiden. I tillegg har den massevis av lyd i seg.

Lenger unna Labrador tror jeg nesten ikke du kommer altså.

Reservert kjenner jeg ikke igjen i fra de 3 hundene vi traff på en messe (sogar 5 timer ut i messen, med tusenvis av mennesker som gikk forbi...) - men lyd var det. GSS'en satt bare og tittet på, Appenzelleren sa i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, var ikke ferdig med innlegget da det ble postet ?

Jeg kjenner som sagt ikke særlig til GSS annet enn noen få individer og fra noen som har begge, men inntrykket er at GSS er en god del roligere og faktisk mindre skarp enn AS. 

Jeg vet at mange bruker sine Appenzelleren til Agility, ikke fordi den er så himla god til det, men for å "få den i jobb". Mange av disse girer seg opp til tusen, som en Sheltie, og har vanskelig for å komme ned på jorda igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Har den faktisk så mye lyd? Og har den like mye egne meninger som cattledogen? Jeg har sans for cattledogen, men inntrykk av at den er ganske stri?

Sykt mye lyd faktisk. 

Jeg vil ikke si at den er stri, men den er bestandig på jobb, hos sin eier, alltid klar. Vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Reservert kjenner jeg ikke igjen i fra de 3 hundene vi traff på en messe (sogar 5 timer ut i messen, med tusenvis av mennesker som gikk forbi...) - men lyd var det. GSS'en satt bare og tittet på, Appenzelleren sa i fra.

I rasestandarden før så sto det faktisk mistroisk overfor fremmede. Jeg har møtt mange, og har hatt familie som har hatt. Og reservert er de absolutt. Mulig at de ikke tar reserverte eksemplarer på messer da ?

Men de er fantastiske familiehunder. Hadde jeg bodd på gård er det null tvil hvilken hund jeg hadde hatt. Også er de vakre i tillegg.

Edit: nå googlet jeg (tysk) Appenzeller og mistroisk, og fikk veldig mange treff fra oppdrettersider, så begrepet er tydeligvis fortsatt i bruk. Jeg trodde de hadde endra det til reservert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

I rasestandarden før så sto det faktisk mistroisk overfor fremmede. Jeg har møtt mange, og har hatt familie som har hatt. Og reservert er de absolutt. Mulig at de ikke tar reserverte eksemplarer på messer da ?

Men de er fantastiske familiehunder. Hadde jeg bodd på gård er det null tvil hvilken hund jeg hadde hatt. Også er de vakre i tillegg.

Edit: nå googlet jeg (tysk) Appenzeller og mistroisk, og fikk veldig mange treff fra oppdrettersider, så begrepet er tydeligvis fortsatt i bruk. Jeg trodde de hadde endra det til reservert.

Nja, tja. Står på raseklubbens hjemmeside:
"Im Standard ist festgelegt, dass der Appenzeller Sennenhund lebhaft, temperamentvoll, selbstsicher und furchtlos, leicht misstrauisch gegenüber Fremden, ein unbestechlicher Wächter, freudig und lernfähig ist."

Altså, lett mistroisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

Det er jo flere GSS i Norge enn Appenzeller, helt motsatt fra hvordan det er i Tyskland og Sveits. Litt rart egentlig. Men de GSS jeg har møtt her til lands har vært veldig fine. Rolige store hunder som tusler med eierene sine.

Det er flere GSS enn Appenzeller også i Tyskland, iallefall i antall oppdrettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Nja, tja. Står på raseklubbens hjemmeside:
"Im Standard ist festgelegt, dass der Appenzeller Sennenhund lebhaft, temperamentvoll, selbstsicher und furchtlos, leicht misstrauisch gegenüber Fremden, ein unbestechlicher Wächter, freudig und lernfähig ist."

Altså, lett mistroisk :P

Jeg skjønnte det, det er morsmålet mitt ?

Poenget var at mange oppdrettere bruker ordet fremdeles, og ikke alle bruker ordet lett foran heller.  Jeg trodde det hadde blitt til at det på en måte ble erstattet med reservert, men mulig jeg husket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

Jeg skjønnte det, det er morsmålet mitt ?

Poenget var at mange oppdrettere bruker ordet fremdeles, og ikke alle bruker ordet lett foran heller.  Jeg trodde det hadde blitt til at det på en måte ble erstattet med reservert, men mulig jeg husket feil.

Ja var ikke ment utelukkende til deg, men det er jo andre mennesker som leser diskusjonen også uten å være medlem/delta i diskusjonen :P Er spent på hvordan det blir å komme på besøk dit da :) Jeg er enda mest fan av GSS'en rent mentalt, men finner Appenzelleren veldig interessant. Fint at oppdretter driver med begge :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Ja var ikke ment utelukkende til deg, men det er jo andre mennesker som leser diskusjonen også uten å være medlem/delta i diskusjonen :P Er spent på hvordan det blir å komme på besøk dit da :) Jeg er enda mest fan av GSS'en rent mentalt, men finner Appenzelleren veldig interessant. Fint at oppdretter driver med begge :P 

Da får du jo sammenlignet dem live der og da.

Var det Entlebucher der på den messa også? Jeg har aldri sett en sånn i ekte noensinne, men det skal visst finnes noen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst to entlere som går rally nå. Kos. Det er også en i Oslo som ikke er helt god, så jeg er litt skeptisk til mentaliteten på dem, men det kan jo være et unntak. De to som går rally har jeg ikke sett nok av til å få så mye inntrykk. Jeg synes de virker mye mildere enn det de to større skal være, men om man får svak mentalitet med på kjøpet så kan det jo være det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Woola said:

Da får du jo sammenlignet dem live der og da.

Var det Entlebucher der på den messa også? Jeg har aldri sett en sånn i ekte noensinne, men det skal visst finnes noen i Norge.

Ja det er noen her, men er vel ikke mange. Trenet rally med en Entlebucher. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.10.2017 at 10:49 PM, Woola said:

Da får du jo sammenlignet dem live der og da.

Var det Entlebucher der på den messa også? Jeg har aldri sett en sånn i ekte noensinne, men det skal visst finnes noen i Norge.

Ja var representanter fra alle rasene, men jeg var ikke sä interessert siden det er en mindre hund. Stakkars Entlebucher og Berner, ble oversett :P :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 at 10:03 PM, Kangerlussuaq skrev:

For oss står det nå seriøst mellom Labrador og GSS/Appenzeller - men jeg har en del tanker.

For det første, er det noen med *førstehåndserfaring* fra Appenzeller OG GSS? Appenzeller er en mye mye mindre hund, som fint kan løpe ved sykkelen. En mer varslende, mer "utadvent", mer krevende hund (aktivitetsmessig). GSS'en er mer innesluttet, en slags oksen ferdinand. Kort oppsummert hva jeg har fått med meg (med mye, mye mer nyanser, men gidder ikke skrive såååå mye :P ). Jeg føler at Appenzelleren er mer agil og hopper enklere ut av bilen, mens GSS'en må jeg lempe på til jeg får isjas :lol: Men Appenzelleren var jo mindre enn en Labrador... :fear:

Spør du meg, så har grosser og appenzeller ikke mer til felles enn farge, opprinelsesland og sennenhund-navnet. Hadde du sagt at det stod mellom grosser og berner eller entlis og appenzeller så hadde jeg skjønt det.

Jeg lemper ikke rundt på min grosser, hun er mer enn smidig nok til å få det til helt selv. Vil ikke kalle grosseren for innesluttet, men rolige (når de ikke leker kenguru, that is). 

På 30.10.2017 at 10:03 PM, Kangerlussuaq skrev:

Så, deretter typespesifikt mot Großer Schweizer (ping @Argyr )

*Separasjonsangst - er det mye arbeid og/eller er det et seriøst problem? Er det type Welsh springer spaniel-nivå?

Vi hadde en runde hvor jeg synes det var problematisk og måtte begynne på nytt med hjemme alene-trening. Så kom det en hund til og da slapp hun å være alene, men det hadde nok gått seg til uansett. Andre har helt uproblematiske grossere, så hvor stort problemet er i rasen vet jeg ikke, ikke så veldig tror jeg. Det ligger vel uansett litt på linjer, så hør med oppdretter om hans/hennes hunder

På 30.10.2017 at 10:03 PM, Kangerlussuaq skrev:

*Vokt - er det mye arbeid man må legge ned, eller er det bare "fornuft"?

Det varierer. Om målet er å ha en hund som ikke driver med vakthold og varsling, så velg en annen rase. Det sagt så er det lite handling i grosseren, det er aller mest varsling. Min liker unger, så "naboens unger som kommer inn døra" ville aldri blitt noe problem, og det er ikke uvanlig at grossere er sånn. Katla kan virkelig skremme fanden på flatmark (stor svart hund med bust fra nese til haletipp som bjeffer av full hals), men det er ikke egentlig noe vondt i henne.

På 30.10.2017 at 10:03 PM, Kangerlussuaq skrev:

*(vet ikke hvorfor punktet hoppet ned, OCD-vondt) er de alle veldig "mastiff" i bygningen? Mange bilder jeg ser, har GSS'er med lite bakbeinsvinkler. Dette minner meg mye om dogos, og jeg synes det er direkte schtøgt. Vil helst ha hund med bakbeinsvinkler. De hundene vi møtte på messa hadde derimot bakbeinsvinkler, så jeg ble litt forvirra når jeg gikk på google'ainen.

Tror det var mye av det før, men at det er bedre nå? Uansett linjeavhengig det og, selvsagt. 

På 30.10.2017 at 10:03 PM, Kangerlussuaq skrev:

*Sikler de mye?

Nei. De skal ikke sikle til vanlig, men om jeg setter mat foran Katla, så renner det i strie strømmer, som vann. Jeg skiller mellom sulten-sikling og slengtryne-sikling, sistnevnte har det vært null av på de jeg har truffet. 

På 30.10.2017 at 10:03 PM, Kangerlussuaq skrev:

Jeg vil ha en Labrador med litt vokt i seg, da jeg - når den tiden kommer - er en mor som sitter alene med barn og stort hus + gårdsplass alene 8 mnd i året. Men jeg vil allikevel at hunden skal godta at barnas venner kommer inn på gårdsplassen. Labrador er å sette penga på konto i banken med 0,05% rente. Trygt, men gir ikke så mye mer. Føler vi kanskje kan få ENDA mer tilbake ifht vårt behov med en av de to sennenhundene. Ellers alt av info, kuriositeter og andre ting jeg ikke har tenkt på i farta mottas med glede :)

Jeg tror en grosser kan passe fint til det, de sier ifra når det kommer noen, men prøver ikke å spise dem opp hvis de går inn porten. Grosseren er generelt sett veldig tolerant for å bli klemt, holdt fast, dratt i og alt sånt som unger kan finne på, uten at jeg mener de skal få lov å herje, selvsagt. 

 

Ellers: Vær obs på HD, AD, OCD og øyne. Det er ikke mye av det, men noen linjer har mer enn andre og minimum bør foreldre være sjekket og fri, men viktig å se til sidene også. Spør om inkontinens på linjene (Katla var lekk som en sil mens hun sov inntil første løpetid, og det er et kjent raseproblem), tannproblemer/feilstillinger og gemytt (nervøsitet, grei med hunder/folk).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. februar 2016 at 9:11 PM, Argyr skrev:

Huh? Nå forveksler du raser, tror jeg? Dette høres ihvertfall mer ut som kaukasisk ovtcharka enn grosser schweizer sennenhund, og siden du tagger meg og jeg har hatt den ene og har den andre, så velger jeg å hoppe til den konklusjonen.

Jeg har ikke masse info eller erfaring, dette er min første grosser og hun er bare 10 mnd gammel. Men av det jeg har sett og hørt/lest så langt, fra treff, utstilling og diskusjonsgrupper/hjemmesider, så er det ikke hauger og lass av vokt, og de pleier å få fint overens med det meste av hunder (noe samkjønnsaggresjon finnes selvsagt, men mitt inntrykk er at det er ganske mildt som oftest).

 

Mitt inntrykk er som følger:

Positivt: Greie med andre hunder, rimelig konfliktsky og veldig godt språk. Jevnt over god helse, selv om de har sine issues. Liten/medium radius løs på tur, går ikke klistra men stikker heller ikke av. Sosiale og kosete. Pels som tåler kulde, men ikke krever noe særlig stell. Stort sett stødige i hodet. Relativt enkle å trene (utifra et "stort treigt drog"-ståsted). Mye utholdenhet og spenst i forhold til en del andre tunge raser. Tilpasser seg aktivitetsnivået de blir tilbudt, er gjerne med på fjelltur, men klager ikke over sofatjeneste. Skremmer innbruddstyver.

Negativt: Litt lite selvstendighet som medfører at de ikke trives alene og gjerne klenger (ingen av delene gjør meg noe bortsett fra hangen til separasjonsangst om de er alenehund). Noe ressursforsvar. OCD i skulder, HD og AD forekommer, men er ikke veldig utbredt. Urininkontinens forekommer, spesielt hos tispevalper. Epilepsi, magedreining og miltomdreining forekommer, samt sensitiv hud. Skremmer postmannen.

 

Skal man sammenlikne med rottweiler, så er grosseren en mildere, treigere hund med mindre av det meste i seg (mindre alvor, mindre behov for stimuli, mindre drifter, mer sirup). Grosseren har hovedsaklig vært familiehund utover sitt opprinnelige formål som kjerre- og vakthund, mens rottweileren har vært avlet som brukshund. Så da er jo spørsmålet hva du skal ha hund til. En grosser klarer fint å brukes, men er ikke førstevalget om man vil opp og frem, kanskje.

Interessant tråd :) For mange år siden vurderte jeg GSS men siden rasen var så liten, så ble det med tanken da. Kan jeg komme med noen tilleggspørsmål her, bare for å være sikker på at jeg forstår beskrivelsen din rett :) 

Voktingen med lyd, er det sånn typ bjeffer på alt som passerer hagegjerdet eller nærmer seg tomta eller er det mer hvis noen kommer 'nærmere' om du forstår hva jeg mener? Hvis det er typ, bjeffer på alt som nærmer seg, så er det kanskje ikke så gunstig i et nabolag..? 

Jaktinstinkt; Som jeg oppfatter det her , så er det ikke noe problem å ha rasen løs? Lite sannsynlighet for  at den skal sette avgårde på jakt etter et eller annet? 

Hunde/samkjønnsaggresjon; Jeg ser jo her i tråden at det er litt varierende meninger  om saken.. For meg er det svært viktig at hunden er uproblematisk i forhold til andre hunder. Her tenker jeg ikke først og fremst på fremmede hunder, da jeg uansett prøver å unngå slike møter. Jeg har hunder i flertall, der ingen er i bur eller skilles ad, uansett tid på døgnet. Heller ikke når jeg er hjemmefra. Så jeg må altså være rimelig sikker på at det ikke ville kunne bli noe problem. ( har både hanner og tisper) 

Inkontinens; oj..med en så stor hund ser jeg jo for meg en liten sjø på gulvet hvis det ikke er uvanlig.. Vokser de av seg dette, stort sett? 

Helse; ser hva du har nevnt her. Mage/miltdreining, er dette relativt uvanlig eller er det noe man kan 'regne med' om du forstår? Med tanke på magedreining, taes det normalt spesielle hensyn til foring /mosjon med tanke på dette? 

Levealder; Hva er forventet/snitt levealder på GSS? 

Som jeg oppfatter det her, så er ikke dette en spesiellt krevende rase dvs, den fungerer godt som bare tur/familiehund, det er ikke en rase som trenger timer med trening for å være 'grei' innendørs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Interessant tråd :) For mange år siden vurderte jeg GSS men siden rasen var så liten, så ble det med tanken da. Kan jeg komme med noen tilleggspørsmål her, bare for å være sikker på at jeg forstår beskrivelsen din rett :) 

Voktingen med lyd, er det sånn typ bjeffer på alt som passerer hagegjerdet eller nærmer seg tomta eller er det mer hvis noen kommer 'nærmere' om du forstår hva jeg mener? Hvis det er typ, bjeffer på alt som nærmer seg, så er det kanskje ikke så gunstig i et nabolag..? 

De er rimelig løsmunna, de jeg har møtt. Jeg ville nok ikke hatt grosser med fri tilgang til hage i et nabolag, tror jeg. Men det er vel litt hva de er vant med også, kanskje. Katla er rimelig idiot første dagen på besøk i bolighus med hage og folk gående forbi, men så roer det seg. Hadde hun bodd der, så hadde hun antakelig ikke giddet å fare opp og bjeffe på absolutt alt (særlig ikke om de får beskjed om å ti stille). Men de er ikke av typen som står og tombjeffer for ingenting, da.  Du kan jo spørre inne på grossergruppa på facebook, der er det sikkert noen som bor i nabolag og eier en eller to. :) 

1 time siden, QUEST skrev:

Jaktinstinkt; Som jeg oppfatter det her , så er det ikke noe problem å ha rasen løs? Lite sannsynlighet for  at den skal sette avgårde på jakt etter et eller annet? 

De kan nok finne på å gjøre det om de får øye på noe, men vil stort sett ikke følge etter spesielt lenge, både av manglende jaktlyst og stor interesse for å oppholde seg nær eier.  Katla er stort sett båndløs.

1 time siden, QUEST skrev:

Hunde/samkjønnsaggresjon; Jeg ser jo her i tråden at det er litt varierende meninger  om saken.. For meg er det svært viktig at hunden er uproblematisk i forhold til andre hunder. Her tenker jeg ikke først og fremst på fremmede hunder, da jeg uansett prøver å unngå slike møter. Jeg har hunder i flertall, der ingen er i bur eller skilles ad, uansett tid på døgnet. Heller ikke når jeg er hjemmefra. Så jeg må altså være rimelig sikker på at det ikke ville kunne bli noe problem. ( har både hanner og tisper) 

Noe er det, men om vi sammenlikner med gruppa "store bikkjedrog", så vil jeg si grosseren ligger i lavere sjikt. Katla er særdeles enkel, kan slippes med alt. Grosservenninna hennes er ikke like enkel først og fremst med ukjente hunder (og litt mennesker), men hun går kjempefint overens med de hun kjenner og liker.  Min oppfatning er at de ikke er problematiske med hundevenner, men har potensiale for helt ordinær samkjønnsaggresjon. 

1 time siden, QUEST skrev:

Inkontinens; oj..med en så stor hund ser jeg jo for meg en liten sjø på gulvet hvis det ikke er uvanlig.. Vokser de av seg dette, stort sett? 

Heldigvis var dette i hovedsak frem til første løpetid og det var litt av og på, men det var rimelig slitsomt med en hund som lakk i søvne, ja. Det ble ikke sjøer på gulvet, men store våte flekker på både underlag og henne. Hun kan ha mindre tilbakefall med smålekking i forbindelse med løpetid, men ellers har hun vokst fra det. Jeg vet ikke nøyaktig hvor vanlig det er, det skrives en del om det i amerikanske grossergrupper (dreier seg stort sett om erfaring med medikamenter for å holde blæra tett), men der borte steriliserer de jo rubbel og bit, gjerne i ung alder, og siden det er hormonelt betinget inkontinens de sliter med, så blir tallene derfra ikke helt til å stole på. 

Jeg spurte veterinæren da vi likevel var innom, om inkontinensen hennes, og svaret var mer eller mindre et skuldertrekk og "fortsetter det etter kjønnsmodning, så kan vi se på det da", så det er tydeligvis ikke et helt ukjent fenomen på hund. Jeg synes uansett det var slitsomt, og det er en av tingene på minuslista når jeg spør meg selv om jeg skal ha grosser igjen. 

1 time siden, QUEST skrev:

Helse; ser hva du har nevnt her. Mage/miltdreining, er dette relativt uvanlig eller er det noe man kan 'regne med' om du forstår? Med tanke på magedreining, taes det normalt spesielle hensyn til foring /mosjon med tanke på dette? 

Her har jeg heller ikke tall å komme med, men jeg har ikke inntrykk av at man må regne med det, nei. Mer en sånn ting som hender innimellom. Det er ikke som på GD, f.eks. Jeg kjenner ikke til andres foringsrutiner, men det har ikke vært et tema som jeg har sett.  Jeg tar ingen spesielle hensyn, og tror ikke min venninne med grosser gjør det heller. 

1 time siden, QUEST skrev:

Levealder; Hva er forventet/snitt levealder på GSS? 

Nok en gang ingen tall, men jeg leste en gang "three years a young dog, three years a good dog, three years an old dog" og det er vel ikke kjempelangt fra det man kan forvente, tror jeg. Synes vel kanskje det er litt tidlig å kalle dem gamle når de er seks, men der har jeg ingen tyngde å uttale meg med.

1 time siden, QUEST skrev:

Som jeg oppfatter det her, så er ikke dette en spesiellt krevende rase dvs, den fungerer godt som bare tur/familiehund, det er ikke en rase som trenger timer med trening for å være 'grei' innendørs? 

Jeg synes Katla er den minst krevende hunden jeg har hatt, hun er med på det meste jeg vil, men krever veldig lite. Mer traktor enn sportsbil, det går jevnt og trutt, men det går ikke fort. Hun er liksom bare med. Om jeg ikke orker å gjøre noe som helst en dag, så er hun fornøyd med å bare ligge på sofaen sammen med meg. Tror hun regner kos som en aktivitet. :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...