Gå til innhold
Hundesonen.no

Mykere sporline


Lailakatrin
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en 15 meter lang sporline i oransj farge. Husker ikke hvor jeg kjøpte den men kanskje på animail for et års tid siden.  Men den blir ikke mykere!  Fortsatt ganske stiv og ikke så god å holde i. Finnes det tips til å få den mykere eller har dere tips til steder jeg kan kjøpe en bedr line, på nettet?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lailakatrin skrev:

Hei!

Har en 15 meter lang sporline i oransj farge. Husker ikke hvor jeg kjøpte den men kanskje på animail for et års tid siden.  Men den blir ikke mykere!  Fortsatt ganske stiv og ikke så god å holde i. Finnes det tips til å få den mykere eller har dere tips til steder jeg kan kjøpe en bedr line, på nettet?

?

Dogman sine sporliner i stoff er mye mykere enn de i "plast". :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ks-zoo.no/nettbutikk/32-liner/29-gummiert-sporline-paa-10-m-i-rosa/ Disse er fantastisk gode synes jeg, veier nesten ingenting, veldig myke og gode å holde i, men jeg vet ikke om noen som selger dem i lengre enn 10m.. Men det går jo an å evt høre om spesialbestilling for jeg tror forhandler lager lengdene selv. Jeg mener å huske at KS zoo ihvertfall gjør det. Om du ikke finner de i 15 annen plass, om du trenger så lang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eplefe skrev:

Dogman sine sporliner i stoff er mye mykere enn de i "plast". :)

 

Er de greie og hekter seg ikke fast i skogen og sånn?? 

Akkurat nå, Malamuten skrev:

http://www.ks-zoo.no/nettbutikk/32-liner/29-gummiert-sporline-paa-10-m-i-rosa/ Disse er fantastisk gode synes jeg, veier nesten ingenting, veldig myke og gode å holde i, men jeg vet ikke om noen som selger dem i lengre enn 10m.. Men det går jo an å evt høre om spesialbestilling for jeg tror forhandler lager lengdene selv. Jeg mener å huske at KS zoo ihvertfall gjør det. Om du ikke finner de i 15 annen plass, om du trenger så lang da.

Skal sjekke ut ? til sporarbeid i bruks tror jeg man må ha line på maks 15 meter men samtidig ikke gå nærmer hunden enn 10 meter hvis jeg har skjønt riktig.  Så må nok ha ei line som er opp mot 15 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lailakatrin skrev:

Er de greie og hekter seg ikke fast i skogen og sånn?? 

Skal sjekke ut ? til sporarbeid i bruks tror jeg man må ha line på maks 15 meter men samtidig ikke gå nærmer hunden enn 10 meter hvis jeg har skjønt riktig.  Så må nok ha ei line som er opp mot 15 meter.

Vel, de hekter seg nok litt, dessverre, for de er jo i stoff og litt mer "mottakelig" til å henge fast i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporliner skal ikke være myke, som det skrives over her. De myke linene setter seg fast og/eller samler vann og annet som gjør at de blir våte og tunge. De ekle nylonlinene er de beste (den tynneste har jeg). Bruker hansker på hunder som drar mye, spesielt på sporoppsøk.

Til IPO-spor, som går på jorde, bruker jeg gjerne sånn gummiert webline, men det hender jeg bare ender med å bruke den stygge oransje der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 18. februar 2016 at 10:24 PM, Lailakatrin skrev:

Er de greie og hekter seg ikke fast i skogen og sånn?? 

Skal sjekke ut ? til sporarbeid i bruks tror jeg man må ha line på maks 15 meter men samtidig ikke gå nærmer hunden enn 10 meter hvis jeg har skjønt riktig.  Så må nok ha ei line som er opp mot 15 meter.

Om det er NBF spor, så trenger du ikke 15 m lenger. Jeg har 10 m og det holder i massevis. Hvor langt unna du går, bestemmer du helt selv ingen som legger seg borti det. Er bare deg og hunden som er ute på sporet i alle klasser nå, så du kan bestemme helt selv hvor lang avstand du vil ha, og belønne på hvert funn også.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1. mars 2016 at 6:31 PM, Michellus skrev:

Slår et slag for gummierte liner selv jeg, altså! De av typen @Malamuten har linket til er bare helt :heart:. Trenger ikke hansker engang! :o

Har også to liner av samme type, en 5 m og en 10 m. Jeg kunne ikke gått med annen line enn denne. Dette fordi jeg har en hund med vanvittig trøkk i lina, så med en glatt line klarer jeg ikke og holde lina fast. Dermed har jeg fått krampe i underarmer, og ble forbannet over dette. Fikk ikke jobbet med sporet og sporadferden slik jeg ønsket.
Når det er sagt, er det litt sånn smak og behag, noen liker dem og andre ikke. Noen hunder takler ikke sånne liner fordi de sitter fast i vegitasjon og da tar de det som en korreksjon av det de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til denne http://www.gavpi.com/shop/product/hundeline--metervare?tm=reindrift-og-friluft. Myk og god helt ned til -25 (og kaldere enn det går ikke jeg spor :P) glir godt i terrenget, brenner ikke med mindre man har et ekstremt sterkt trekkmonster, og blir ikke våt å holde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 19.2.2016 at 10:50 AM, simira skrev:

De gummierte til Biltema er faktisk helt fine.

 

På 29.2.2016 at 1:57 PM, Turb skrev:

Jeg er veldig fornøyd med den fra biltema :) 

Nå har jeg vært på Biltema og kjøpt den dere foreslo her. Den er mye mykere og lettere å håndtere enn den jeg hadde fra før og billig var den også!

Takk for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...