Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan dømmes hundene på Westminster?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter og ser på livestreamingen fra Westminster, men må si jeg er litt forvirret over hvordan systemet funker der borte?
Kan noen gi meg step by step hvordan klasser, dømming og slikt foregår? Ser bare en haug hunder som løper, og plutselig er de plassert, både BOB,BOS etc.

Help?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første hundene som er inne er de som ikke allerede er champions. Aussiene hadde to hannhunder i hhv. bred by exhibitor og open, og to tisper i open. Den som vinner av disse blir med i konkurransen om Best Of Breed senere. Deretter kommer alle championene, først hanner og så tisper, og til sist kommer alle som kan være med i konkurransen om BOB inn (dvs alle champions pluss de som vant helt i starten), dommeren gjør et utvalg, og plasserer deretter BOB, BOS, BOW, select og AOM (award of merit). Det var i korte trekk :P Ta det med en klype salt, da, for jeg skriver bare hvordan jeg mener å huske at det fungerer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Takk for svar, @Caroline:flowers:

Hvordan er klasseinndelingen der borte? Og har de kvalitetsbedømming før plassering?

På Westminster er det omtrent bare champions som stiller, de har mange flere klasser på vanlige utstillinger :) Jeg tror ikke de har noen form for kvalitetsbedømming, men jeg skal ikke si det for sikkert. Det bare ser sånn ut. Ganske likt England, sånn sett.

Edit: Jeg vet de kan diskvalifisere, men utover det vet jeg ikke om noe som går på kvalitet slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Caroline skrev:

De første hundene som er inne er de som ikke allerede er champions. Aussiene hadde to hannhunder i hhv. bred by exhibitor og open, og to tisper i open. Den som vinner av disse blir med i konkurransen om Best Of Breed senere. Deretter kommer alle championene, først hanner og så tisper, og til sist kommer alle som kan være med i konkurransen om BOB inn (dvs alle champions pluss de som vant helt i starten), dommeren gjør et utvalg, og plasserer deretter BOB, BOS, BOW, select og AOM (award of merit). Det var i korte trekk :P Ta det med en klype salt, da, for jeg skriver bare hvordan jeg mener å huske at det fungerer. 

Hva er egentlig forskjellen mellom BOB og BOW? I mitt (enkle) hode høres dette så likt ut; er man best of winners er man liksom den beste, altså best in breed :P Og hva er egentlig select og AOM, kan det sammenlignes med noe i vårt system, fx select er en slags reserve-vinner og AOM en slags CK?

Hilsen grønnskolling *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøfflus skrev:

Hva er egentlig forskjellen mellom BOB og BOW? I mitt (enkle) hode høres dette så likt ut; er man best of winners er man liksom den beste, altså best in breed :P Og hva er egentlig select og AOM, kan det sammenlignes med noe i vårt system, fx select er en slags reserve-vinner og AOM en slags CK?

Hilsen grønnskolling *flir*

Best Of Winners deles ut til den som vinner av Winners Dog og Winners Bitch, altså de to som vant av alle de som ikke var champions. Best Of Winners kan altså teoretisk sett være BOB eller BOS også, dersom dommeren mener at denne hunden er bedre enn alle de som stilte i champion. Makes sense? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caroline skrev:

Best Of Winners deles ut til den som vinner av Winners Dog og Winners Bitch, altså de to som vant av alle de som ikke var champions. Best Of Winners kan altså teoretisk sett være BOB eller BOS også, dersom dommeren mener at denne hunden er bedre enn alle de som stilte i champion. Makes sense? 

Tusen takk og joda, makes sense, men et "rotete" system syntes jeg (det enkle er ofte det beste og det beste er det jeg forstår, hahahaha). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøfflus skrev:

Tusen takk og joda, makes sense, men et "rotete" system syntes jeg (det enkle er ofte det beste og det beste er det jeg forstår, hahahaha). 

Blir jo litt det samme som at certvinner og BIR-hund kan være den samme, men ikke nøvendigvis er det dersom den første allerede er champion. Ikke helt det samme, men litt. :P Ja, alt er litt rotete når det ikke er sånn man er vant til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...