Gå til innhold
Hundesonen.no

Misfarget /hårløs flekk på halen


Recommended Posts

De siste månedene har Casper hatt en flekk på halen. Jeg har tenkt på den som misfarget, men så litt nærmere på den i dag, og den er ganske hårløs, så det er vel egentlig det som skaper fargen. Snakket med dyrlege om den, som mente det ikke var grunn til bekymring så lenge den ikke er irritert eller Casper slikker  på den. Noe han ikke gjør så vidt jeg har sett. Men fikk ikke noe klart svar på hva det kommer av, og er litt nysgjerrig på det. Må avlyse veterinær neste uke, så blir to uker til jeg får spurt mer.

Har lagt merke til at andre dalmatinere har en slik flekk på halen og, i veteranklassen på utstillinger.  Casper blir jo veteran i mars. 

Noen som vet hva det kommer av og har sett lignende? Er det ikke en kjertel der? Eller var det hos undulater kanskje.

20160211_151857.thumb.jpg.24f132c26875fb

20160211_151906.thumb.jpg.6f92635191f76a

20160211_151804.thumb.jpg.b1955f07de2442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på halen, men svigers sin hund hadde hårløs flekk på flanken en lang periode. Gikk vekk av seg selv etterhvert, men det tok noen måneder. Vi aner ikke hva det kom av, dyrelegen hadde heller ikke peiling på hva det kunne være. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være betennelse i den kjertelen. En venninnes hund fikk det. Mistet først all pelsen, så hovnet kjertelen mer opp og han fikk vondt der. Måtte på antibiotikakur og fikk dorull på halen :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polfarer skrev:

Som Shlush sier ligger supracaudal gland rett i område der :) Har han alltid hatt litt mindre ned hår der eller har det komt nylig?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

 Nei aldri lagt merke til det før, må ha kommet de siste månedene, veldig gradvis. Så har tenkt at det var en aldersgreie egentlig.  Men ikke så pent da...

57 minutter siden, Turb skrev:

Det kan være betennelse i den kjertelen. En venninnes hund fikk det. Mistet først all pelsen, så hovnet kjertelen mer opp og han fikk vondt der. Måtte på antibiotikakur og fikk dorull på halen :P 

Huff da, håper ikke det er noen betennelse i sikte... han går dagelig på smertestillende da, som og virker betennelsesdempende, så håper det ikke blir noe mer. Sa veterinær noe om hva som kunne forårsake betennelse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er veldig vanlig på whippet i alle fall. Begge mine har det i varierende grad. Den ene har det sånn at det ikke går an å se med mindre en vet det (pelsen er bitte litt stivere der kjertelen befinner seg). Den andre er det ganske synlig på, men varierer litt hvor mye pels det er der. Ingen av mine (eller noen andre whippeter jeg vet om med dårlig pels der) bryr seg om flekken. Så jeg ville nok sjekket det ut om det virker å irritere hunden, hvis ikke ville jeg ikke tenkt noe mer over det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lola Pagola skrev:

 Nei aldri lagt merke til det før, må ha kommet de siste månedene, veldig gradvis. Så har tenkt at det var en aldersgreie egentlig.  Men ikke så pent da...

Huff da, håper ikke det er noen betennelse i sikte... han går dagelig på smertestillende da, som og virker betennelsesdempende, så håper det ikke blir noe mer. Sa veterinær noe om hva som kunne forårsake betennelse der?

Viste bildet til venninnen som hadde det på sin hund. Hun sa at det nok var samme sak, men at det ikke så ut som om det var noen betennelse. Hennes hund var veldig rød i området. I følge hennes veterinær var det ikke uvanlig på intakte hannhunder. Er sikkert bare å se det an å se om det endrer seg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Violet_gland

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget en hårløs flekk akkurat der på Milla og for et par måneder siden. Så kom noe som lignet på sårskorpe, og jeg renset lett men hjalp ikke. Så hovnet det opp, til en kul, og den ble større og større... Så vi dro til dyrlegen-infeksjon. Han kuttet opp kulen, renset og bandasjerte og satte henne på 10-12 dager antibioktikakurs. Kulen/såret er helt borte og pelsen kom sakte tilbake igjen. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som har slik på setteren sin (bare mye større). Det irriterer han i perioder så størrelsen går opp og ned. Dyrlegen sa det bare fikk gro seg til (er ikke noe infeksjon eller betennelse i hans tilfelle), men han begynner alltid å klø før det blir helt bra :P Men farlig var det visstnok ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

tar opp trånden igjen. liste - korthårs collie har å fått en hårløs flekk på halen. den har blitt større. men ikke noe værre enn den var når hun var yngre. er det noe jeg kan smøre på eller går det bare over av seg selv etter hvert ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Taco har nå hatt en ekkel flekk på halen siden i mars. Det startet med at jeg oppdaget hun reagerte ved berøring, og fant en hudforandring med ekkelt gult "verk" nede ved hårrøttene- det ble barbert og jeg fant ett par kuler- den ene hadde litt verk. Huden er blålig og sorte prikker ved hårrøttene. Vi har forsøkt med antibiotika, kortison salve, honningsalve og laserbehandling. Huden er bedre, men det er fortsatt ømt og det er minst en kul der- men det rare er at den forandrer seg- noen ganger virker den nesten borte-- andre ganger er den veldig følbar. 
Har behandlet med honningsalve og laser lenge nå, men det skjer ikke så mye. (det gule som ses på det siste bildet fra i dag er rester av honningsalven)

Veterinæren mener det IKKE er den kjertelen (og dette er jo tispe, og den kjertelen er vel mest vanlig på gutta) og kulen sitter nederst i det "blå" partiet, litt på siden,  ca det det kom verk ut, men utenom det aner vi virkelig ikke hva det er. Siste mulighet er å prøve å åpne opp, men siden den forandrer seg så vet man liksom ikke helt hvor mye som da evnt må fjernes...
Ser ikke ut til å plage henne i det daglige, selv om hun ikke liker at det klemmes på...

 

 

Endret av AussieAllTheWay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...