Gå til innhold
Hundesonen.no

Fraytal' Tint Of Soul "Moltres"


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Valgte å lage en egen tråd til Moltres siden hun opprinnelig delte tråd med Mew - Gjør dere klare for litt mer jevnlig bildespam :D

19.januar 2015 flyttet min russiske røde drøm hjem til meg. Hun har mye av det jeg ser etter i en aussie - både utseendet og arbeidslyst, så for meg er hun akkurat perfekt (foruten om litt småpjusk slik som med alle andre hunder). :P

Moltres, som hun så fint heter til daglig, er oppkalt etter pokémonen med samme navn - Alle 90-tallsbarn bør føle et snev av nostalgi :wub: 

Hun er født 03.september 2014, så hun er med andre ord hvert øyeblikk 1,5 år og sprudlende av hormoner. Fortsatt er hun mors gull og fars øyensten, og kan helt fint slappe 100% av inne, og ha høygir ute. Hun er en ganske lite krevende hund, helt egentlig. Litt spesiell, sær og russisk riktig nok, men innerst inne er hun en livsglad og søt frøken. 

Vi trener lydighet og bruks og håper på å være startklar til sommeren, men vi får se hvor langt vi kommer når det nærmer seg! Vi har ennå en lang vei å gå, men det er absolutt realistiske mål føler jeg. 

Videre er vi på et par utstillinger i gjennom året, og dro blant annet opp til NKK Harstad i oktober og hentet hjem både stor certet og BIR-sløyfa, og med en veldig lovende og fin kritikk. Selvsagt har vi stilt et par andre ganger og, hvor hun har fått et par CK (og forøvig en flat rød og en blå). Men målet vårt er til syvende og sist at vi begge skal ha en trivelig opplevelse i ringen, og så lenge Molt logrer og viser seg trygg i ringen så er jeg ærlig tatt veldig fornøyd :hug:

stamtavle_zpszfbfj5wo.jpg

Se så liten og søt hun en gang har vært :wub:

Moltres_zpscp6r2res.jpg

Moltres%202_zpssbh0iyid.jpg

IMG_0102_zpsc78ef345.jpg

Og nå er hun bare søt :)
IMG_7902_zpsttdm3oun.jpg
IMG_9530_zpsualfrl0v.jpg

IMG_9490_zpshkhqrobh.jpg
IMG_4023_zps1impcozp.jpg


Hun er som aussier flest, veldig glad i å bli våt og skitten...En glad aussie, er en skitten aussie :innocent:
IMG_4594_zpsjt23fk2g.jpg

IMG_4593_zpsdpx7uy5l.jpg

Også har hun jo fått prøvd seg et par ganger med innlæring av AG-hinder - noe hun synes er RÅGØY :D
IMG_8013_zpste06txed.jpg

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2016 at 3:48 PM, SandyEyeCandy skrev:

Dødsflott! :wub: Jeg har elska aussier helt siden jeg fikk Tibra i fanget for hundre år siden, så om jeg ser dere kommer jeg bort for å susse på Molt, du er herved advart! :)

Det må du gjerne bare gjøre :D Hun er dog fortsatt litt usikker på en del mennesker etter å ha stått i kennel i Russland de 4,5 første mnd sine, men det blir bedre for hver dag som går :) Hun har normalt sett sansen for hundefolk tho ;)

Til alle dere andre - Tusen takk for fine ord! Hun er like fargerik innvendig som utvendig :wub:

Dagen i dag har vi tilbragt med @Papillon og gjengen hennes, så da ble det såklart noen bilder da og :ahappy:

12716349_10153778550750399_1552209283597
12697493_10153778541215399_2675514376141
12715915_10153778540300399_2506943593281

Også var jo Moltres sin nye lillesøster Tirith med, så klart! (Egentlig er det faktisk Moltres halv-niese) :ahappy: 
12698456_10153778541690399_3904349751925

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 22.2.2016 at 5:25 PM, Red Merle skrev:

Legger herved inn en bestilling på fler bilder av vakre Moltres :ahappy:

Siden du spør så pent, Ida :P Og til alle dere andre - tusen hjertelig takk <3 Hun er noe for seg selv, den rare russeren :wub:

I helgen som var dro vi på tur med tre av mine nærmeste venner (som selvsagt alle har hund), og dette resulterte i en tur med 9 hunder - hvor fordelingen var type 2 langhårs Collier (henholdsvis Tank og Striker fra @Kensington Gate , men med @Maritus bak båndet så klart :) ) og de resterende 7 var bompedyr fra både Norge, Russland, Italia, Tyskland og Tsjekkia - så det full fest på turstien der de løp om hverandre :) Galest av de alle var jo selvsagt den gale russeren :P (Hun er til høyre for de av dere som skulle lure...)

12764635_10153795050740399_6250303964020

12716310_10153795050910399_3789508147483

Forøvrig så trener vi litt bruks også, og slenger ved et bilde fra en av treningene våre - her er det vel snakk om 2.gangen hun har prøvd seg på feltsøk, og det gikk helt strålende! :) 
12356305_10206544953517279_300490318_o_z

Og sist et bilde fra Norsk Vinner på Hamar i fjor (tatt av selveste Red Merle selv). Målet vårt er aldri å vinne - det er kun at Moltres skal føle seg trygg og komfortabel i ringen, og ikke minst trene halemuskelen sin og få fart på logringa :P Det klarte vi jaggu der og, og hun var så fokusert og glad i ringen at jeg nesten hadde lyst til å gråte av glede! I tillegg klarte hun å bli 4.beste juniortispe med CK, så jeg kunne ikke annet enn å smile :wub:

12108982_10153559499800399_8590803143916

I løpet av helga kommer det nok litt flere og nyere bilder 
:) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Red Merle skrev:

Snille deg :hug:. Så ut som en sikkelig hærlig tur, men mange flotte hunder :D !!!  Moltres er nydelig, sånn happy go lucky logrerumpe aussie :D, spennende med brukstrening, lykke til videre!

For å si det sånn - du merker lett på henne hva hun synes om en situasjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg lovte - bilder fra helgas utflukter :ahappy:

Snusmumrikken

IMG_1189_zpssfcyyih5.jpg

IMG_1211_zps27tsivqg.jpg

Hun ser ikke alltid like pen og smart ut :P

IMG_1224_zpsllecfhaa.jpg

IMG_1070_zpszige02ie.jpg

IMG_1058_zpsc1boh5ui.jpg

IMG_0986_zpsm2udseoi.jpg

 

Forøvrig så er hun på en aldri så liten slankekur etter å ha funnet ut hvor valpefôret står...Hun slukte i seg hele 3 kilo en dag i forrige uke mens jeg var på jobb, og var fortsatt like sulten til kvelds...Vi kan si hun ble rimelig skuffet da hun ikke fikk mer mat, og måtte se på at lillesøster slukte i seg kveldsmaten sin :hmm: Det er et hardt liv å være en utsultet bompibjørn :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du kaller henne for Snusmumrikken, det kaller jeg Tidi for også :lol: Men det er egentlig fordi jeg syns Tidi ligner på Sniff fra Mummitrollet, men jeg syns Sniff passer bedre til å hete Snusmumrikken fordi han har en lang nese. 

Ser ut som Moltres har et hjertet i pannen :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2016 at 7:14 AM, MegaMarie skrev:

Morsomt at du kaller henne for Snusmumrikken, det kaller jeg Tidi for også :lol: Men det er egentlig fordi jeg syns Tidi ligner på Sniff fra Mummitrollet, men jeg syns Sniff passer bedre til å hete Snusmumrikken fordi han har en lang nese. 

Ser ut som Moltres har et hjertet i pannen :wub: 

Hun hadde tatt på seg snusleppa si på det bildet :P
Det er flere som bruker å kommentere det :) Så selvsagt sjarmerer hun seg inn på alle og en hver :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige helg tilbragte vi som mange andre, inne i Letohallen :)
Lørdagen var ikke dommeren så glad i den nedrøytede Moltres og ga henne en flat rød :) Hun strålte i ringen og var en drøm i mine øyne, så det kunne egentlig ikke gått bedre! 
Søndagen presterte frøkna å få excellent, CK og CERT, og att på til blir BIR! Hun var superflink hele dagen og vi hadde en fin runde i gruppa :) 

Foto: Helene Nilsen

IMG_0112_zpsqg6j0m1k.jpg

Foto: Malin Abrahamsen
IMG_0063_zps0sb24v69.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Forrige søndag deltok Moltres og jeg på et uoffisielt lydighetstevne (klasse 1) helt ut av det blå. Jeg visste med meg selv at det ikke kom til å bli de høyeste karakterene da vi ennå har MYE å jobbe med før vi er klare til vår debut, men jeg må si at jeg fikk meg litt av et hakeslep da karakterene ble følgende (Nå har jeg klart å rote bort selve kritikken, men det var noe som dette): 

Tannvisning: 8,5 
Fellesdekk:0
Lineføring:7,5
Stå under marsj: 8,5
Innkalling fra sitt:  7.5
Dekk fra Holdt:8,5
Innkalling over hinder: 8,5 
Avstandskommandering: 7
Helhet:8,5
Total sum: 138

Hun gikk til en 3.plassering på grunn av 0-en på fellesdekken. Hun lå sammen med en 9 mnd gammel valp som så gjerne ville tilbake til mammaen sin, og sakte, men sikkert krabbet bortover helt mot slutten. Det var det som skulle til for at Moltres spratt opp og så sitt snitt til å by opp til lek ;) Dommeren sa at Moltres ville ha blitt liggende de siste 15 sekundene, og ville med det ha gått til en 1.plassering. Så mer terping på forstyrrelser! 

Lineføringen detter hun litt ut i fra underveis, men samtidig så kan det være litt på grunn av min nervøsitet. Uansett, så ønsker jeg å forbedre den betraktelig og kunne trekke ut tiden ennå lenger, og også få henne til å "henge med" :)

Tannvisningen er jeg faktisk ganske fornøyd med at hun klarte å bli sittende, da hun ikke er så glad i verken fremmede eller menn, så for min del var det helt fantastisk! Så nå trenger jeg masse fremmede menn som vil ta på henne :D

Stå under marsj - den tar hun gjerne et par skritt før hun stopper opp, men da står hun som regel. Likevel var det MIN feil at vi trakk der, fordi jeg surrer det helt til når jeg blir nervøs :P Men her ønsker jeg meg hvert fall en stå hvor hun STÅR uten å gå de ekstra skrittene, og selvsagt at jeg ikke surrer det til selv da :)

Innkalling fra sitt... ja... Hun kommer alltid løpende mot meg i ei hei-dundrende fart og kaster seg inn i siden på meg. Det ser ikke helt bra ut, men hun er ivirig i det minste - og ikke usikker på hva akkurat den kommandoen betyr :| Men, her må det virkelig jobbes :P 

Dekk fra holdt - der surret jeg det til ennå en gang, og blandet dekk fra holdt og dekk under marsj, og rakk akkurat å ta meg selv i det. Men dette er en kommando Moltres kan, så der var det førerfeil.

Innkalling over hinder klarer hun og med glans, men vi sliter logisk nok med det samme her som på vanlig innkalling... Hun er for fartsgal og brutal :P 
 

Avstandskommanderingen gikk ok. Litt dobbelkommandering, fra dekk og opp i den første sitten, men så forstod hun at vi var på "jobb" og hvilken øvelse det dreide seg om. Så det bør vi jo også jobbe mer med. 

 

Det hele resulterte hvert fall i 2.plass og en helt fantastisk opplevelse i lydighetsringen! Jeg er så utrolig glad for at JEG endelig klarte å komme ut av en stevnering med en positiv opplevelse, og kjempeglad for at Moltres fikk en fantastisk start på sin lydighetskarriere med så mange positive opplevelser.

Forøvrig har jeg flere happy brags! HD-resultatet hennes tikket inn for to uker siden og hun har A på begge sider :D Nå venter jeg bare på albuene (som ikke så fullt så lovende ut.) De burde komme i løpet av uken :)

IMG_1875_zpscrkvitrk.jpg

IMG_1944_zpsbtrieopb.jpg

IMG_1383_zpswfor9kva.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempegøy å lese! Gratulerer så masse, dere er flinke, og DU er flink! :) Tipper en del av det som skal til for dere flinke jentene som aldri kommer dere ut i konkurranse pga nerver (eller som gruer dere fillete) er nettopp noen sånne små seiere hvor dere ser at både hund og fører funker, og at det strengt tatt ikke er så himla farlig om ikke alt er perfekt. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Dette var kjempegøy å lese! Gratulerer så masse, dere er flinke, og DU er flink! :) Tipper en del av det som skal til for dere flinke jentene som aldri kommer dere ut i konkurranse pga nerver (eller som gruer dere fillete) er nettopp noen sånne små seiere hvor dere ser at både hund og fører funker, og at det strengt tatt ikke er så himla farlig om ikke alt er perfekt. :hug:

Tusen takk! Det var sååå gøy! Så nå har vi virkelig funnet gnisten :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...