Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker leveringsklar valp mai/juni


andreschj
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Min mor vurderer en hund, som skal være i mitt eie, men hun er fortsatt i tenke-fasen. 

Jeg lurte bare på om noen hadde planlagte kull som er leveringsklare i Mai eller Juni?

Raser jeg vurderer:

Golden Retriever

Labrador Retriever

Cavalier King Charles Spaniel

Cocker Spaniel 

Shetland Sheepdog 

muligens engelsk, irsk, Gordon setter. 

Vil høre meg litt rundt om noen planlegger kull for disse rasene. Ønsker helst å få valp nærmest mulig skoleferien som begynner i midten av juni. Helst ikke før 1. juni. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Wilhelmina said:

Hvis dere velger Cavalier, vær i alle fall veldig, veldig nøye på research rundt oppdretter og helse på foreldredyrene/linjene. For å si det sånn så kan jeg telle de oppdretterne jeg ville vurdert å kjøpe valp hos på én hånd.

Kjenner du til noen gode oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, andreschj skrev:

Kjenner du til noen gode oppdrettere?

Liljeskogen er i alle fall veldig opptatt av og har stor kunnskap om helse, det er vel den oppdretteren her i landet som har stått først i køa for å teste hundene så grundig som mulig. Om de venter valper vet jeg ikke, men de kan sikkert være behjelpelig med  henvise deg videre til andre oppdrettere de anser som gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, andreschj skrev:

Hei. 

Min mor vurderer en hund, som skal være i mitt eie, men hun er fortsatt i tenke-fasen. 

Jeg lurte bare på om noen hadde planlagte kull som er leveringsklare i Mai eller Juni?

Raser jeg vurderer:

Golden Retriever

Labrador Retriever

Cavalier King Charles Spaniel

Cocker Spaniel 

Shetland Sheepdog 

muligens engelsk, irsk, Gordon setter. 

Vil høre meg litt rundt om noen planlegger kull for disse rasene. Ønsker helst å få valp nærmest mulig skoleferien som begynner i midten av juni. Helst ikke før 1. juni. 

 

Rasene du lister opp har veldig ulike egenskaper- retrievere, spaniels, gjeterhunder og stående fuglehunder - det nytter ikke å ønske seg en av disse rasene uten videre refleksjon.

Jeg foreslår at du/dere bestemmer dere for en eller to raser som dere ønsker å gå for, og forholder dere til det. Å finne en oppdretter ut i fra hvem som har ledig valp til sommeren er sjeldent noen god taktikk. Valg av rase og kull er mye viktigere, om du spør meg. Det krever tid å finne gode oppdrettere, og om det er ledig valp fra et sommerkull er avhengig av ren flaks i mange tilfeller. 

  • Golden og labrador fra "vanlige" utstillingslinjer har trolig mye til felles. De er relativt store og sterke hunder som krever aktivisering og trening. Det er viktig å gjøre gode undersøkelser på helsesiden. Jeg kjenner ikke til rasenes helseproblemer i særlig grad, men HD, AD, mentalitet, allergi mm. er ting som slår meg. 
  • Cavalier og cocker er mindre, men krever selvsagt også sitt. Det samme gjelder for helse og gemytt, men i tillegg er dette raser som krever pelsstell og som har lange ører som også krever sitt stell. 
  • Shetland sheepdog er en gjeterrase med litt andre egenskaper enn spanielene. De er kvikke og lærer fort, kan ha en del lyd og energi. 
  • Setterrasene er jakthundraser. Det er mange oppdrettere av disse rasene som kun selger valper til jaktinteresserte folk. Det er aktive hunder som krever mye fysisk mosjon! 

 

Felles for alle rasene er at det er viktig å sette seg inn i hva de krever og å bruke tid på å finne en seriøs oppdretter. Jeg synes dere må ta stilling til hva dere ønsker med hundeholdet. Hva er det moren din vil ha? 

- Hvor mye tur går hun?

- Hva tenker hun å aktivisere hunden med? Vil hun trene lydighet eller gå på kurs og lære med hunden?

- Er hun interessert i jakt?

- Foretrekker hun små eller store hunder? 

- Hva med pelsstell? 

- Hva liker moren din best av hundetyper? Hva er det hun virkelig ønsker seg?

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Maria said:

Rasene du lister opp har veldig ulike egenskaper- retrievere, spaniels, gjeterhunder og stående fuglehunder - det nytter ikke å ønske seg en av disse rasene uten videre refleksjon.

Jeg foreslår at du/dere bestemmer dere for en eller to raser som dere ønsker å gå for, og forholder dere til det. Å finne en oppdretter ut i fra hvem som har ledig valp til sommeren er sjeldent noen god taktikk. Valg av rase og kull er mye viktigere, om du spør meg. Det krever tid å finne gode oppdrettere, og om det er ledig valp fra et sommerkull er avhengig av ren flaks i mange tilfeller. 

  • Golden og labrador fra "vanlige" utstillingslinjer har trolig mye til felles. De er relativt store og sterke hunder som krever aktivisering og trening. Det er viktig å gjøre gode undersøkelser på helsesiden. Jeg kjenner ikke til rasenes helseproblemer i særlig grad, men HD, AD, mentalitet, allergi mm. er ting som slår meg. 
  • Cavalier og cocker er mindre, men krever selvsagt også sitt. Det samme gjelder for helse og gemytt, men i tillegg er dette raser som krever pelsstell og som har lange ører som også krever sitt stell. 
  • Shetland sheepdog er en gjeterrase med litt andre egenskaper enn spanielene. De er kvikke og lærer fort, kan ha en del lyd og energi. 
  • Setterrasene er jakthundraser. Det er mange oppdrettere av disse rasene som kun selger valper til jaktinteresserte folk. Det er aktive hunder som krever mye fysisk mosjon! 

 

Felles for alle rasene er at det er viktig å sette seg inn i hva de krever og å bruke tid på å finne en seriøs oppdretter. Jeg synes dere må ta stilling til hva dere ønsker med hundeholdet. Hva er det moren din vil ha? 

- Hvor mye tur går hun?

- Hva tenker hun å aktivisere hunden med? Vil hun trene lydighet eller gå på kurs og lære med hunden?

- Er hun interessert i jakt?

- Foretrekker hun små eller store hunder? 

- Hva med pelsstell? 

- Hva liker moren din best av hundetyper? Hva er det hun virkelig ønsker seg?

Jeg skal ta meg av alt av utgifter og stell. 

Jeg går mye tur, ingen problem med aktivisering. Ingen av oss er spesielt interessert i jakt, men kunne kanskje tenke meg det etterhvert. Pelsstell er egentlig ingen problem, det er det samme bare jeg får den riktige hunden for meg. Jeg ønsker meg litt større familiehund, mens hun ønsker seg en mindre hund. Jeg har siste ord, med tanke på at jeg flytter ut om 1,5 år og skal betale den selv. 

Jeg lar selvfølgelig henne også være med å velge. Har for eksempel droppet mitt største ønske, som er Rottweiler. Dette på grunn av at hun ikke vil ha Rottweiler i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, andreschj skrev:

Jeg skal ta meg av alt av utgifter og stell. 

Jeg går mye tur, ingen problem med aktivisering. Ingen av oss er spesielt interessert i jakt, men kunne kanskje tenke meg det etterhvert. Pelsstell er egentlig ingen problem, det er det samme bare jeg får den riktige hunden for meg. Jeg ønsker meg litt større familiehund, mens hun ønsker seg en mindre hund. Jeg har siste ord, med tanke på at jeg flytter ut om 1,5 år og skal betale den selv. 

Jeg lar selvfølgelig henne også være med å velge. Har for eksempel droppet mitt største ønske, som er Rottweiler. Dette på grunn av at hun ikke vil ha Rottweiler i hus.

Men hva vil du ha mest? hvilken av disse rasene vil du helst ha? De er så ulike, at du er nødt for å ta stilling til hvilken av rasene du aller helst vil ha, for så å velge riktig individ i riktig kull :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags egenskaper ønsker DU i en hund? Hva er viktig, og mindre viktig for deg? En setter feks har stooor radius og er ikke en hund man kan regne med å ha løs, og er derfor ikke en hund man velger om ett av kriteriene er at den kan gå løs overalt. Det går fint å trene lydighet med en setter, men om du vil konkurrere gjør du det mye lettere for deg selv å velge en hund med mindre jaktinstinkt, for det er til tider umulig å konkurrere mot det jaktinstinktet (altså, det er vanskelig å finne en kulere belønning enn å løpe etter fugler/vilt, og det viktigste verktøyet du har i feks konkurransetrening er nettopp det å ha en god belønning). Så vil du ha en hund som feks er enkel å ha med å gjøre på trening burde du gå for en mer førerorientert rase. Nå virker det som du bare går etter utseende omtrent? Lag en liste over hvilke egenskaper du ønsker, så er det mye lettere å komme fram til riktig rase.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv sagt i tidligere tråder at labrador er ett alternativ til Rottweiler så jeg ville kanskje begynt der med å se etter alternativer kull. Valpeformiddler i raseklubben kan helt sikkert hjelpe deg der :)

Så ville jeg satt opp en liste med kriterier for hvilke egenskaper hunden burde ha. Det er som de andre sier stor forskjell på de rasene du lister opp. Det gjør det veldig vanskelig å finne en hund du vil trives med og som du klarer å dekke behovene til.

En annen ting er å gå etter kull som er leveringsklare til en viss tid. Jeg skjønner veldig godt at det hadde vært praktisk. Men på den måten er det også veldig mange færre kull å velge mellom.

Jeg vet ikke om kull i Norge på de rasene du lister opp. Men ta kontakt med de raseklubbene som er mest aktuelle for dere og få hjelp til å finne alternativer kull eller hjelp til å utelukke raser.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at du er ung og ikke nødvendigvis kan ta med deg hunden når du flytter hjemmefra (selv om du er skråsikker nå), så ville jeg valgt en rase som moren din også synes er grei å håndtere. Å skulle holde en setter fornøyd er ganske annerledes enn å gi feks en labrador det den trenger. 

Heller enn å se på utseendet, ville jeg startet med å se på hvilke egenskaper som er ønskelig eller ikke-ønskelig:

jakt

vakt

må den kunne gå løs?

bjeffing

røyting

pelstell

behov for fysisk mosjon 

behov for mental stimulering

aggresjon mot andre hunder

maks- og minimumsvekt

Ikke alle disse er viktige for alle, men noen er garantert viktige og gjør det enklere å eliminere en del uaktuelle raser.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Helianthus skrev:

Med tanke på at du er ung og ikke nødvendigvis kan ta med deg hunden når du flytter hjemmefra (selv om du er skråsikker nå), så ville jeg valgt en rase som moren din også synes er grei å håndtere. 

Hør, hør!

Jeg har selv en hund jeg fikk da jeg gikk på videregående, som skulle være min hund når jeg flyttet hjemmefra. Sånn ble det faktisk ikke, fordi hunden "hører til" hjemme med min mor, i huset der vi alle bodde sammen. Hvis hun ikke hadde passet hos mamma hadde alt blitt så mye mer komplisert. jeg er sjeleglad for at mamma hadde kapasitet og mulighet til å ha hunden vår hjemme mens jeg studerte og hadde en hel rekke andre tanker i hodet. Interessene forandrer seg, og man er faktisk prisgitt hjelp fra andre noen ganger. Det er utrolig viktig at moren din også vil ha den hunden du skal kjøpe - at hun føler det er en bra hund også for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Maria said:

Men hva vil du ha mest? hvilken av disse rasene vil du helst ha? De er så ulike, at du er nødt for å ta stilling til hvilken av rasene du aller helst vil ha, for så å velge riktig individ i riktig kull :) 

Tenker mest på Labrador og Golden Retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, andreschj skrev:

Tenker mest på Labrador og Golden Retriever.

Da går du for det. Send en henvendelse til retrieverklubben og spør etter info om kommende kull. Det er en bra begynnelse. Du får en flink oppdretter til å velge et individ som passer dine behov, men velg en rase som du gjør deg godt kjent med slik at du får konsentrert deg om det som er viktig - helse, gemytt osv. Hvis du fortsetter å se på masse forskjellige raser blir det mye vanskeligere å finne den hunden som passer deg best. :) 

Hvis du egentlig ønsker deg en retriever så kjøper du ikke en shetland sheepdog eller en setter. Du kan helt sikkert ha en golden/labrador, men du må ha riktig individ som passer akkurat deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maria said:

Da går du for det. Send en henvendelse til retrieverklubben og spør etter info om kommende kull. Det er en bra begynnelse. Du får en flink oppdretter til å velge et individ som passer dine behov, men velg en rase som du gjør deg godt kjent med slik at du får konsentrert deg om det som er viktig - helse, gemytt osv. Hvis du fortsetter å se på masse forskjellige raser blir det mye vanskeligere å finne den hunden som passer deg best. :) 

Hvis du egentlig ønsker deg en retriever så kjøper du ikke en shetland sheepdog eller en setter. Du kan helt sikkert ha en golden/labrador, men du må ha riktig individ som passer akkurat deg :)

 

54 minutes ago, mokken said:

Valpelister finner du her 

www.retrieverklubben.no/index.cfm?id=275210

 

Tusen takk for tipsene. Sender kanskje en mail samtidig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, andreschj skrev:

 

 

Tusen takk for tipsene. Sender kanskje en mail samtidig. :)

Og kanskje du starter med en liten tispe heller enn en stor hannhund ... igjen med tanke på at det ikke bare er du som skal ha ansvaret :) Labradorer kan være en håndfull, spesielt i unghundperioden når de ofte er i ekstra godt humør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Helianthus said:

Og kanskje du starter med en liten tispe heller enn en stor hannhund ... igjen med tanke på at det ikke bare er du som skal ha ansvaret :) Labradorer kan være en håndfull, spesielt i unghundperioden når de ofte er i ekstra godt humør!

Ja, har tenkt mye på tispe. 

Tror dere det er et problem å få bosted under studier med en sånn type hund hvis man går inn for det? Har hørt at det er vanskelig, men er vel fullt mulig hvis man går inn for det? Blir studier om ca. 2,5 år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Helianthus said: Og kanskje du starter med en liten tispe heller enn en stor hannhund ... igjen med tanke på at det ikke bare er du som skal ha ansvaret [emoji4] Labradorer kan være en håndfull, spesielt i unghundperioden når de ofte er i ekstra godt humør!

Ja, har tenkt mye på tispe. 

Tror dere det er et problem å få bosted under studier med en sånn type hund hvis man går inn for det? Har hørt at det er vanskelig, men er vel fullt mulig hvis man går inn for det? Blir studier om ca. 2,5 år.

Bosted er alltid vanskeligere med hund enn uten hund, og stor hund er værre enn liten hund. Men er du tidlig ute så burde ikke det være umulig å finne :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Polfarer said:

Bosted er alltid vanskeligere med hund enn uten hund, og stor hund er værre enn liten hund. Men er du tidlig ute så burde ikke det være umulig å finne :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Det jeg også tenker. Og jeg tror de fleste skjønner at det er vanskelig for meg som har hatt lyst på hund hele livet. Jeg prioriterer heller hund enn fester og andre ting. 

Jeg vil ikke vente på hund i 5-7 år til jeg er helt ferdig med studier og skal flytte ut. Jeg skjønner at det er mer fornuftig og vente, men selv min mor skjønner at jeg ikke ønsker å vente så lenge. Og det er jo bedre å flytte ut og studere med en hund som allerede er vandt til å være litt alene hjemme og er voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som meg selv. Jeg kjøpte min første egne hund for 6 år siden, jeg gikk på høgskole og hadde ventet flere år på å få kjøpt min egen hund :-) Jeg var 21 år da. Jeg angrer ikke den dag i dag, men jeg hadde alt en plass å bo når jeg kjøpte meg valp... Jeg fant meg senere annen leilighet å leie når jeg hadde 2 hunder. Mitt råd er å finne plass å bo først :-) Hvertfall belage deg på å bruke LANG tid på å finne leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Shlush said:

Høres litt ut som meg selv. Jeg kjøpte min første egne hund for 6 år siden, jeg gikk på høgskole og hadde ventet flere år på å få kjøpt min egen hund :-) Jeg var 21 år da. Jeg angrer ikke den dag i dag, men jeg hadde alt en plass å bo når jeg kjøpte meg valp... Jeg fant meg senere annen leilighet å leie når jeg hadde 2 hunder. Mitt råd er å finne plass å bo først :-) Hvertfall belage deg på å bruke LANG tid på å finne leilighet. 

Jeg vil helst anskaffe nå, slik at valpeperioden osv ikke går utover utdanning. Skal selvfølgelig være med sammen med hunden uansett, men er nok bedre for meg å oppleve valpeperioden nå. Ellers må jeg vente 2-3 år til uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, andreschj skrev:

Jeg vil helst anskaffe nå, slik at valpeperioden osv ikke går utover utdanning. Skal selvfølgelig være med sammen med hunden uansett, men er nok bedre for meg å oppleve valpeperioden nå. Ellers må jeg vente 2-3 år til uansett. 

Det er mye lettere å flytte for seg selv og så skaffe hund. Tro meg. Jeg hadde en labrador da jeg skulle flytte ut første gang, og det er neimen ikke lett å finne et sted å bo. Jeg brukte evigheter, mange måneder, på å finne en leilighet der det var ok med hund, men heldigvis for meg "arvet" jeg en leilighet fra en her på sonen.

Det er heller ikke bare valpeperioden som er slitsomt å ha ved siden av utdanning. Hunder er ikke voksne før de er rundt 2-3 år, og spesielt labradorer kan være en håndfull i unghundperiodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...