Gå til innhold
Hundesonen.no

Dømmer du folk ut i fra hvor de kjøper hund?


xxx12345
 Share

Dømmer du folk ut i fra hvor de kjøper hund?  

103 stemmer

  1. 1. Dømmer du folk ut i fra hvor de kjøper hund?

    • Ja
      52
    • Nei
      20
    • Det kommer an på om det er førstegangkjøper eller ikke
      31


Recommended Posts

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå vil jeg bare ha sagt at jeg kun har satt av 3 minutter dagelig til dømming av folk, og på søndager dømmer jeg ingen, med mindre det er et nødstilfelle. 

For min del handler det mest om dyrevelferd. Jeg synes det er fryktelig lite trivlig at hunder blir avliva over en lav sko p.g.a ymse mentalitet og sykdom, jeg synes det er helt forferdelig at valpefa

Jeg klikket på "Nei", men så kom jeg på blondiner som kjøper hund fra bagasjerommet på svenskegrensa ... De dømmer jeg veldig altså. Ellers har jeg ikke behov for å bry meg noe om hva andre mennesker

Hva mener du med "hvor de kjøper hund"? Gatehund vs finn vs oppdretter? Eller fra hvilken oppdretter? Fra oppdretter i annet land?

Jeg vil antageligvis si at jeg dømmer folk som kjøper fra oppdrettere de vet ikke sjekker relevant helse, eller er ekskludert fra raseklubb/NKK av etiske årsaker. Folk som burde visst bedre. Så svaret er vel "ja, men ikke svart hvitt"? Som så ofte ellers. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å svare "nei", men hvis jeg skal være helt ærlig så må det bli "ja". Jeg prøver ikke å være forutinntatt, men det er klart jeg ikke alltid klarer å se bort fra hvor folk kjøper hund, både på godt og vondt. Stort sett holder jeg "dømmingen" for meg selv da, om det er verdt noe. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikket på "Nei", men så kom jeg på blondiner som kjøper hund fra bagasjerommet på svenskegrensa ... De dømmer jeg veldig altså. Ellers har jeg ikke behov for å bry meg noe om hva andre mennesker gjør i forhold til kjøp/henting av hund, har bedre ting å gjøre :)

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Line skrev:

Uavhengig av om de kjøper rase eller blanding.

Det kommer jo an på hvor de kjøper den. En hundekjører som kjøper en huskyblanding av "kjente linjer" til et spann kan være ok, blondina til @Margrete som kjøper en pomsky-doodle på svenskegrensa not so much.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det kommer jo an på hvor de kjøper den. En hundekjører som kjøper en huskyblanding av "kjente linjer" til et spann kan være ok, blondina til @Margrete som kjøper en pomsky-doodle på svenskegrensa not so much.

Men da dømmer du jo basert på hvor de kjøper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg dømmer. Jeg tenker mitt når folk importerer gatehunder fra andre land, kjøper valper fra bevisste blandingsparringer (inkl doodler), fra useriøse oppdrettere som avler kun for å tjene penger, og også folk som kjøper syke raser (flatnesa hunder, schæfere som ikke greier å gå skikkelig ol). Jeg legger meg ikke opp i det, og nevner det ikke hvis de allerede har skaffet seg hunden (kan nevne det før de kjøper), men jeg dømmer de sekundene jeg møter dem på gata eller leser på facebook. [emoji14]

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så kjent med hvilke oppdrettere som er fyfy i hvilke rasemiljø osv, men ja, jeg dømmer folk på hvor de kjøper hundene sine. Kjenner f.eks til noen som har kjøpt hund via IARA. Nå er dette et ekstremt bløthjertet menneske som generelt "redder" dyra hun har, så jeg er ikke overrasket. Men jeg tenker jo mitt om det da. :P Og jeg dømmer folk med doodles og div andre designerhunder. Og som det blir nevnt over her. Blondina som handler miniatyr på svenskegrensa. Ofte synes jeg mest synd på dem, for det kommer jo en dag der gjerne hunden blir syk, eller man reagerer på den røytefrie superallergivennlige doodlen. Eller den stellfrie pelsen plutselig er rene møkkajobben å få ren/flokefri. 

Men jeg viser skjønn ifht om det er førstegangskjøper eller ei. Jeg og min familie gjorde jo den feilen selv liksom. Aner ikke om oppdretter er respektert i miljøet eller ei, men vedkommende avler jo utenfor NKK så det er jo gjerne kanskje en grunn for det? Jeg kjenner også andre som har gjort samme tabbe med første hund og jeg anser den som flotte hundefolk den dag idag, som også angrer på valget, men gjerne ikke på bikkja i seg selv. (Man blir jo glade i dem uansett hvor de kommer fra) 

Jeg har jo vært der selv, så jeg vet liksom hvor lett det kan skje når man ikke har nok kunnskap. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg dømmer, men må innrømme at da jeg først leste spørsmålet, så antok jeg at du sikta til raseoppdrettere. Jeg dømmer ikke folk som kjøper shiba første gang av oppdrett jeg aldri ville nærma meg bygrensa til, de veit jo ikke hva de skal se etter, men de som kjøper designerblandinger, de dømmer jeg. I tillegg til en del andre rasehunder. 

Jeg er fæl, jeg klarer nesten ikke skjerpe meg når folk forteller hva slags hund de har heller. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa jeg dømmer!! og samtlige av mine venninner (utenom Megamarie) som har hund har kjøpt fra "naboens om hadde en fin jack russel og en chihuahua"-mix. Jeg blir gal!!! Jeg prøver å fortelle de hva jeg synes uten å være nedlatende, men de hører seriøst ikke på meg, så da får de bare ha det så godt. Viser seg jo alltid at de får all slags sykdommer, så jeg ler alltid sist uansett :P . Koser meg med det jeg!

En av mine nærmeste kom jeg i totalt krangel med angående goldendoodle, vi har blitt enig om å ikke snakke mer om det. Hun har en maltepoo nå. Hun får kjøpe det hun vil, men hun VET hva jeg synes om det og hun VET at jeg dømmer henne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg dømmer. Jeg dømmer enda hardere hvilken rase de går for, hvis det er en rase med mye helseproblemer, feks. 

Og så har jeg blitt bevisst hvilke feller jeg selv har gått i på veien til å få hund. Kan vel ikke akkurat påstå at jeg hadde sjekka linjer og sånt særlig nøye da vi kjøpte Marko, selv om vi er godt fornøyde! Men helt ærlig, så visste jeg ikke hva jeg skulle se etter, eller hvordan, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så smålig at jeg dømmer innenfor rase også jeg, er dog litt mer forståelsesfull for førstegangskjøpere.. 

Men når man leker raseentusiast, og så kjøper man ifra rævva oppdrettere, så blir de litt dømt..  

Men nå dømmer jeg folk litt ut fra hvilken rase de kjøper.. Det er mang en gang jeg møter noen, har lyst å tenke mitt om de og så forteller de at de feks har kjøpt rottis, så tenker jeg slask med en gang :lol: 

holder dog kjeft altså :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gjør vel egentlig det.

Men i det stille, eller innenfor husets fire vegger...

Jeg sier det ikke til vedkommende, det kunne ikke falle meg inn egentlig.

Jeg har jo faktisk ikke noe med det.

Me mindre vedkommende spør, men det blir jo noe annet enn å bare uttale seg liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer folk som kjøper rase også jeg. Om man kjøper fra første og beste fordi det passer seg sånn, så sier det endel om kjøper. Om man googler dvergschnauzer så er det første som kommer opp raseklubbens valpeliste. Hvis man gidder å stikke nesa inn der så finner man ut at det er noen kriterier som er verdt å sjekke før man kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg svarte at det kommer an på om de er førstegangskjøpere eller ikke, men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre, for meg kommer det an på intensjonen eller om de faktisk er klar over hva de holder på med eller ikke. De som gjør dumme kjøp med viten, de dømmer jeg litt, men jeg holder det for meg selv. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...