Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefor med høy smakelighet?


Pixie
 Share

Recommended Posts

Uno på 4 1/2 mnd vil ikke spise maten sin. Han vil ikke ha det tørt som godbiter, i godbitball eller i aktivitetsleker, han vil ikke ha det oppbløtt. Har til og med prøvd å røre inn masse hundeleverpostei i det oppbløtte, vil ikke ha. Han spiser litt fiskepudding om han får det fra hånda, han spiser kylling med god appetitt, litt gulrot og annet grønt, og spiser gjerne brødskiver med leverpostei eller smøreost. Men jeg vil jo helst at han skal spise hundemat!!

Neon erfaringer med valpefor som ser ut til å slå an hos småspiste valper? Har holdt oss til Eukanuba som oppdretter brukte, lam og ris og nå kylling for å se om han likte det bedre. Eller funker det med sånn smaksforbedrer man kan kjøpe? Han har ikke så mye vekt å gå på liksom, er klar over at det kan være pga tenner men han kan ikke fortsette sånn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han annen mat i løpet av dagen? :) 

Keo elsket Orijens valpefôr, dessverre fungerte han ikke så bra på det så da gikk vi over på Acana. Begge smakte visst veldig godt, til og med tispa vi hadde da spiste det som godbit. Landet til slutt på RC pga fis. Han var en småspist valp, jo mer annet han fikk, jo mer nektet han selvfølgelig å spise hundefôret.

V&H er jo somregel et sikkerstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal canin har alltid vært det som hundene har likt best av tørrfor som vi har prøvd. De fleste her i huset har vært altetende, men ser alikevell forskjell på hvor godt de liker de forskjellige. Ellers sier jo de fleste at de kjøttrike forene som orijen, acana osv smaker og lukter mye og  det er jo kanskje naturlig også når det er mer kjøtt oppi :) 

Ellers har jeg hatt en stykk matlei hund, der er jo greit nok å forsøke å finne noe de liker litt bedre, men før eller siden må man bare bestemme seg og kjøre hardt, viss ikke så ødelegger man mer enn man gagner. Min erfaring er at ny mat gjerne går ned litt bedre i starten, men så blir de "lei" av den nye også og til slutt så har man færre og færre alternativer igjen. Og jo lengre man "skjemmer" bort hunden jo verre blir  det å få den til å spise senere. Den jeg hadde ble jo en prøveklut for det meste, men det var bare en ting som hjalp og det var å kjøre hardt på at maten må spises når den kommer, vises det ikke interesse eller maten ikke spises opp så forsvinner den med en gang. Det er hardt i starten og de kan gå mange dager, noen opp til en uke uten å spise, men så begynner de gjerne å spise og ting kommer seg litt så lenge man fortsette å holde på regimet. Blir man slepphendt så faller man gjerne tilbake igjen på at hunden ikke vil spise. Veldig ofte så har også fysisk aktivitet mye å si, mer aktivitet gir mer sulten hund og motsatt. Og man kan endre på små detaljer rundt foring, feks at man forer etter morgentur istedet for før, eller at man forer frokost kanskje etter jobb,eller kanskje man forer bare et måltid og da på ettermiddag/kveld etter at hunden har vært aktiv og våken en stund (og dermed forhåpentligvis litt sulten). Eller man kan gi feks bare litt mat til frokost og mer på kvelden. 

For min del så kunne valpis gå en uke så å si uten å spise på det meste og selv om vi var mye ute så var feks en time for lite. Var vi bare ute en time en dag så følte hun ikke behov for mat og ihvertfall ikke om det ble en 2-3 dager med "lite" aktivitet. I perioder 8når jeg hadde vært flink med maten og mosjon)  så spiste hun veldig fint, men jeg merket med en gang jeg begynte å la den stå om hun ikke spiste opp så sklei det ut igjen og vi var tilbake på start. Som ung ble det altså holdt i sjakk av foringsrutiner og etter hun ble voksen har det gått veldig mye bedre av seg selv, selv om hun aldri kommer til å bli en hund som kaster seg over maten. 

Det er ingenting som er bedre enn at man finner noe som hunden vil spise, selvsagt, men om man ikke finner noe så må man se på de andre mulighetene man har, og jo før man får kommet igang, jo bedre. For som du sier, hunden har ikke mye å gå på, hunden er småspist. Noe som mest sannsynlig betyr at den blir tynnere sakte, men sikkert, og jo lengre du drøyer det, jo tynnere rekker den å bli å jo mer problematisk blir det å begynne å "sulte" den. Og ikke bare det, men jo mer bortskjemt og matlei den blir før man begynner jo lengre perioder vil den gå uten å spise, noe som også blir mer problematisk jo tynnere den blir. 

Det som kan være en "quick fix" er jo å prøve vom og hundemat eller norwegian polar, ofte synes jo hunder at dette er snadder og selv mange matleie hunder spiser dette med liv og lyst :) (ikke alle dog) Det løser jo problemet her og nå, å på sikt så er det nok god sannsynlighet for at tørrfor også går ned, rett og slett fordi hunder som spiser får mer matlyst/sultfølelse (større magesekk) og mange blir mindre kresne med alder. En annen ting som ikke nødvendigvis fikser problemet, men som kan hjelpe på problemet er høyenergifor. Det er mer kalorier på mindre mengde så selv om hunden ikke spiser mer så vil den få i seg mer kalorier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg gjør er å fjerne alt annet enn hundemat. Han får resten av den lille fiskepuddingen vi har, men ikke noe brødskiver eller annet. Og så skal jeg bli flinkere til å bare fjerne maten når han ikke spiser. 

Skal bestille noen prøvepakker på fish4dogs når bare DNB-kortet mitt slutter å tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat er ofte populært blant småspiste hunder. De produserer og eget fôr tilpasset valper. 

Hvis man synes hunden er tynn er det ofte lett å få de opp i vekt siden man bare øker dagsdosen med vom og hundene spiser som regel alt de får servert av vom og hundemat og da går de lettere opp i vekt hvis det er nødvendig. 

Krever litt lagringsplass i fryser men har man det, så går det veldig greit å bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pixie skrev:

Første jeg gjør er å fjerne alt annet enn hundemat. Han får resten av den lille fiskepuddingen vi har, men ikke noe brødskiver eller annet. Og så skal jeg bli flinkere til å bare fjerne maten når han ikke spiser. 

Skal bestille noen prøvepakker på fish4dogs når bare DNB-kortet mitt slutter å tulle.

Men husk at når du gir hunden fiskepudding så får den spist litt, da blir den ikke skikkelig sulten, og det lille den spiser da (som antagelig er mye mindre enn den egentlig trenger og det mangler sikkert det meste av næringsstoffer som valpen trenger) kan være nok til at valpen ikke spiser kveldsmat til kvelden heller, selv om man kanskje tenker at den burde være sulten igjen da. En annen ting å tenke på er at han kan lære seg å vente på noe bedre, så når dere setter frem tørrfor så lar han vær å spise det også jaggu får han noe annet i løpet av dagen så han ikke blir så sulten likevell. Det lærer de raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Men husk at når du gir hunden fiskepudding så får den spist litt, da blir den ikke skikkelig sulten, og det lille den spiser da (som antagelig er mye mindre enn den egentlig trenger og det mangler sikkert det meste av næringsstoffer som valpen trenger) kan være nok til at valpen ikke spiser kveldsmat til kvelden heller, selv om man kanskje tenker at den burde være sulten igjen da. En annen ting å tenke på er at han kan lære seg å vente på noe bedre, så når dere setter frem tørrfor så lar han vær å spise det også jaggu får han noe annet i løpet av dagen så han ikke blir så sulten likevell. Det lærer de raskt. 

Er klar over det men liker ikke å kaste mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forøvrig det er helt ok å blande i ting el, så lenge man da er forberedt på at man kanskje må fortsette med det, men skal man blande i ting så bør man gjøre det med en gang, ikke tilby de tørrfor alene først også belønne de med noe bedre når de ikke spiser det. Og det bør jo helst være noe som blandes i hundematen så de spiser den (og dermed sikres å få i seg det de trenger av næringsstoffer osv) og ikke tulleting med dårlige/lite næringsstoffer som ikke er verdt noen ting. Eller om man gir ting som tilsammen blir et sammensatt måltid passende til en hund, slik som de som driver med barf osv feks :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være tenner på vei? Opplever ofte nedsatt matlyst hos valper da. 

Ellers hadde jeg fjernet alle alternativer for leverpostei, fiskepudding og den slags, de lærer fort at dersom de ikke spiser egen mat så kommer det noe bedre på et tidspunkt :)

Har kun brukt valpefór fra rc og pro plan (med laks) utenom v&h. Fikk inntrykk av at begge to hadde høy smaklighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...