Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase til en 19 åring


andreschj
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har tenkt en stund på å anskaffe meg hund neste år og har vel egentlig tenkt mest på Rottweiler. Som jeg skrev i min forrige tråd. Jeg har sett på mange forskjellige raser nå, noen veldig interessante. 

Rottweiler
Labrador Retriever
Flatcoated Retriever
Golden Retriever
Gordon setter
Engelsk setter
Irsk setter 
Cavalier King Charles Spaniel
Cocker Spaniel
Border Collie
Engelsk Springer Spaniel

 

Noen som kan fortelle meg litt om de rasene de har erfaring med eller si meg hvilke av disse som passer godt til meg?

Aktiv og trent 19 åring, på det tidspunktet og vil gjerne ha en kosehund samtidig. En god familiehund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo veldig forelsket i  Engelsk Springer Spaniel da :wub: Virker som en super "altmulig"-hund som kan brukes til akkurat det man har lyst til. De jeg har møtt har vært veldig trivelige mentalt, og perfekt størrelse til å kunne henge med på turer om vinteren også (der sliter jeg med Cavalieren, hun er så liten at det er umulig å gå andre steder enn på godt opptråkkede stier om vinteren). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet border collie fra listen, til dels av samme grunn til rottweiler, det er en rase som jeg mener bør brukes aktivt til noe mer enn tur.

Ellers er det jo litt forskjell på de andre rasene på listen også, hvorfor har du plukket ut akkurat de rasene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er viktig? Er det viktig at den kan gå løs? At den kan leke med andre hunder i parken? At den har treningsiver? Er det viktig med en hund lett atletisk hund, eller det greit med en litt tyngre hund? Er det viktig med en hund som holder hodet kaldt i situasjoner, eller er det greit med en hund som stresser seg selv mer opp? Er det greit med en hund som tenker selv og finner egne løsninger, eller ønsker du en hund som vil at du skal finne ut av ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador Retriever: Grei "potet". Er en håndfull i puberteten. Roer seg etter 2,5 - 3-års alder.


Flatcoated Retriever: Må brukes. I mine øyne ikke en turhund for vanlige  daglige familiehund-turer. Trenger å få brukt hodet og kroppen mye.

Golden Retriever: Utstillingslinjene er  greie som familiehund.


Gordon setter
Engelsk setter
Irsk setter

Setter-rasene er skapt for høy aktivitet. Fysisk mosjonskrevende raser. Du risikerer en urolig og pipete og stressa hund innendørs om de ikke få nok mosjon. De har sterke jaktinstinkter, og kan ikke gå løs i nærheten av sau. At en slik hund går i kobbel strikt hele båndtvangen er et must og en selvfølge!

Cavalier King Charles Spaniel: Grei familiehund. Mye sykdom i rasen så man må være obs på hvor man kjøper fra og sjekke nøye ut i forkant.


Cocker Spaniel: aktive hunder, mye pelsstell. Må ha en fast og konsekvent eier. I mine øyne hunder som krever hodebry


Border Collie: må ha aktiv eier som vil bruke mye tid på mental stimulering av hunden.


Engelsk Springer Spaniel: enkle hunder, men en del forskjeller mellom individer og linjer ift hvor mye aktivitet de krever. Noen trenger en del hodebry og fysisk mosjon. Andre er fornøyde som vanlige familihunder. Sjekk hva oppdretter går etter ved avl, og hvordan foreldredyrene/linjene er. Må påberegne noe pelsstell med klipp hver 3. - 4. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Perfect Image said:

Hva tenker du er viktig? Er det viktig at den kan gå løs? At den kan leke med andre hunder i parken? At den har treningsiver? Er det viktig med en hund lett atletisk hund, eller det greit med en litt tyngre hund? Er det viktig med en hund som holder hodet kaldt i situasjoner, eller er det greit med en hund som stresser seg selv mer opp? Er det greit med en hund som tenker selv og finner egne løsninger, eller ønsker du en hund som vil at du skal finne ut av ting? 

Det hadde vært fint med en hund som kan gå løs, men dette er vel ikke så mange som kan. Jeg vil helst ikke ha en hund som bjeffer på alt og er nervøs. Vil ha en mental stabil hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, simira said:

Jeg ville droppet border collie fra listen, til dels av samme grunn til rottweiler, det er en rase som jeg mener bør brukes aktivt til noe mer enn tur.

Ellers er det jo litt forskjell på de andre rasene på listen også, hvorfor har du plukket ut akkurat de rasene?

Okei. 

Jeg har vurdert utseende og det jeg har lest om disse rasene og syntes disse rasene hørtes interresante ut. Derfor ønsker jeg å vite mere fra dere som har erfaring med disse rasene. Jeg har hørt om mange som har Rottweiler som familiehund og det har gått fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såpass ung er det nok en fordel med en litt mindre hund, både mtp at de er enklere å ta med seg rundt, og det er vanskelig nok å få leid leilighet/hybel med hund om du ikke i tillegg har stor hund. Det gjør ting litt vanskeligere.  
Hva med Fransk Bulldog? De er kule, tåler en støyt, men tåler fint late dager på sofaen.  Vær dog obs på oppdretter, da det er mye sykdom på rasen. Men finner du en god oppdretter som ikke har for korte snuter kan det være en super hund. :)  

 

Det er litt lettere å anbefale raser hvis du kunne fortalt litt mer om hvordan du ser for deg dagene dine? Hva er realistisk i forhold til hvor mye tur/trening hunden vil få?  Vil du gå mye kurs, eller kun et valpekurs? Vil du jogge, gå fjellturer eller bare rusle i skogen? Mye som spiller inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ozzy said:

Når du er såpass ung er det nok en fordel med en litt mindre hund, både mtp at de er enklere å ta med seg rundt, og det er vanskelig nok å få leid leilighet/hybel med hund om du ikke i tillegg har stor hund. Det gjør ting litt vanskeligere.  
Hva med Fransk Bulldog? De er kule, tåler en støyt, men tåler fint late dager på sofaen.  Vær dog obs på oppdretter, da det er mye sykdom på rasen. Men finner du en god oppdretter som ikke har for korte snuter kan det være en super hund. :)  

 

Det er litt lettere å anbefale raser hvis du kunne fortalt litt mer om hvordan du ser for deg dagene dine? Hva er realistisk i forhold til hvor mye tur/trening hunden vil få?  Vil du gå mye kurs, eller kun et valpekurs? Vil du jogge, gå fjellturer eller bare rusle i skogen? Mye som spiller inn :)

Jeg ser helst at det blir en av disse rasene og bosted er ikke det største problemet med tanke på at jeg skal på hos min far i studietiden. Jeg ser for meg at det kan bli lange dagsturer i helgene, 30 minutters tur morgen og kveld og 1-2 timer midt på dagen. 

Den må nok være hjemme alene 5-6 timer om dagen ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, andreschj skrev:

Jeg ser helst at det blir en av disse rasene og bosted er ikke det største problemet med tanke på at jeg skal på hos min far i studietiden. Jeg ser for meg at det kan bli lange dagsturer i helgene, 30 minutters tur morgen og kveld og 1-2 timer midt på dagen. 

Den må nok være hjemme alene 5-6 timer om dagen ca. 

Og du kommer da til å kjøpe uten å leie når du ikke skal bo der mer?  Er greit å ha i bakhodet uansett :)  
Hva med kurs, hjernetrim? Mange hunder er avhengig av å bruke hodet sitt hver dag, ikke bare gå tur. Det krever ikke så mye av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ozzy said:

Og du kommer da til å kjøpe uten å leie når du ikke skal bo der mer?  Er greit å ha i bakhodet uansett :)  
Hva med kurs, hjernetrim? Mange hunder er avhengig av å bruke hodet sitt hver dag, ikke bare gå tur. Det krever ikke så mye av dem. 

Ja, jeg skal absolutt tenke på det.  Tenker at det kan være aktuelt med et nybegynnerkurs. Hjernetrim kan hunden min få nok av, samtidig som den kan få mye mosjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jakte? Om ikke ville jeg strøket setterne, de må få brukt seg til jakt. 

Retrieverne er trivelige og sosiale og om du skal ha en som aktiv familiehund, er det vel egentlig bare smak og behag hvilken type. Sjekk helsen hos de ulike og på linjer. Vet bla at flat har hatt en del kreft. Når det gjelder labrador vil det være lurt å velge en litt lettere eller moderat type og ikke av den kraftigste utstillingsvarianten. Det er ikke bare fett som gjør dem store. 

Spaniels er trivelige og sosiale de også. De har en del pelsstell, så det må en ta med i beregningen. De har veldig hendig størrelse, da. De kan kanskje virke litt vimsete uten at de nødvendigvis er det. 

Både retriever og spaniel er stille hunder, noe jeg synes er et pluss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tenkt til å jakte. 

Har tenkt mest på Rottweiler og Labrador egentlig. Desverre, er endel i mot at en ung mann uten mye erfaring skal ha en Rottweiler. Min far fikk selv sin første hund som 20 åring, og det var en Rottweiler hann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, andreschj skrev:

Har tenkt mest på Rottweiler og Labrador egentlig. Desverre, er endel i mot at en ung mann uten mye erfaring skal ha en Rottweiler. Min far fikk selv sin første hund som 20 åring, og det var en Rottweiler hann.

Det er vel heller det at mange synes det er urettferdig ovenfor hunden å skaffe en bruksrase når man bare skal ha den til selskap. Det kan helt sikkert gå kjempefint, men det er jo ikke optimalt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er i utgangspunktet en brukshund, det begynner også å bli en del sykdom på rasen, de er store og tunge og kan mildt sagt være en håndfull :-) 

Å skaffe seg plass å bo kan faktisk være vanskeligere med en rottis, det er mange fordommer ute å går. 

Med mindre du har planer om hundesport og mye trening så ville jeg lagt rottweileren og border collie på hylla! Dette er raser som fortjener å brukes og som kan være en skikkelig håndfull. Dersom du ikke skal jakte så ville jeg lagt setterne på hylla også. 

Jeg slår et slag for Retriever eller spaniel :-) Antar du er en ganske aktiv person siden du ser på disse rasene??

Både Retrieverne og spanielene liker å få brukt hue sitt :-) Jeg ville sett på engelsk springer spaniel, engelsk cocker spaniel, labrador eller golden. Fire greie raser som er aktive, læringsvillige og som skal være førerorienterte. Det skal ikke være noe problem å lære disse å være løse på tur osv. Men litt hjernetrim ville jeg lagt inn i hverdagen, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tenkt til å jakte. 

Har tenkt mest på Rottweiler og Labrador egentlig. Desverre, er endel i mot at en ung mann uten mye erfaring skal ha en Rottweiler. Min far fikk selv sin første hund som 20 åring, og det var en Rottweiler hann.

En Rottweiler kan funke fint som hobby/familiehund men det er en brukshund. Så den vil aldri være 100% fornøyd med bare mosjon og litt hjernetrim. Alt for mange velger i ignorere det når de kjøper seg brukshund.

Kan jo også si at i noen land så må en søke om å ha noen raser. Blant de rasene er Rottweiler. Det er ikke uten grunn.

Jeg tror du vil få en mye mer fornøyd hund om du velger en annen rase. Labrador som du selv nevner tror jeg er en veldig mye bedre match :) Og om du senere finner ut at du vil ha en brukshund så blir ikke Rottweileren borte heller!

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese litt om brukshundsporten evt. redningshund (ikke optimalt i studietiden kanskje men). 
Altså les om forskjellige hundesporter; Lydighet, bruks, agility, jakt, blodspor, frilufttsliv og trekk osv.
Det er lettere å velge rase hvis du har en idè om hva du kan like. 

Hvis du kun vil ha en kompis / familie / turhund med at passe aktivt liv så kjøp labrador. Hvis du virkelig ønsker deg rottweiler der det jo ikke noe galt i å lese seg opp, kanskje blir du hekta på å bruke hunden til det den er ment til? :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Marie said:

Hva med å lese litt om brukshundsporten evt. redningshund (ikke optimalt i studietiden kanskje men). 
Altså les om forskjellige hundesporter; Lydighet, bruks, agility, jakt, blodspor, frilufttsliv og trekk osv.
Det er lettere å velge rase hvis du har en idè om hva du kan like. 

Hvis du kun vil ha en kompis / familie / turhund med at passe aktivt liv så kjøp labrador. Hvis du virkelig ønsker deg rottweiler der det jo ikke noe galt i å lese seg opp, kanskje blir du hekta på å bruke hunden til det den er ment til? :)
 

Ja, vi får se hva det blir.

Det står mest mellom Labrador og Rottweiler, men både dere og min mor ser helst at jeg velger Labrador med tanke på at det skal være en familiehund, mens min far synes jeg skal gå for Rottweiler hvis jeg har lyst til det og setter meg inn i det. 

Jeg skal lese litt om hundesport og se om det er interresant for meg. Kan tenke meg at lydighet er noe for meg. Jeg skal tenke godt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, andreschj skrev:

Kanskje jeg skal sette meg enda mere inn i rasen Labrador da

Det fine med labrador er at man får mye gratis og slipper å jobbe med tillegsutfordringer som rottweiler kan ha. Det at de vokter og er skarpe er ikke bare-bare å ha med og gjøre. Men om rotweiler er drømmerasen din med stor D, så lærer du deg det du trenger for å ha den, gå masse på kurs, komme inn i et godt miljø, finne en god oppdretter osv.

Det handler vel egentlig om hva du vil med hundeholdet ditt, hvordan du vil at hundelivet ditt skal være og hvilke egenskaper du ønsker å ha i hunden din. Jeg er veldig fan av å gjøre det enkelt for seg selv i hundeholdet, med det mener jeg at man velger den rasen som passer til hvordan man er, hva man ønsker å drive på med og hva man har kapasitet til. Det blir bare slitsomt og utrivelig å ha en rase man ikke trives med eller som man plages med. Man kan så klart plages med en hvilken som helst rase og man får jo noen grå hår som hundeeier uansett, sånn er det bare ;) Men om man er ærlig med seg selv og åpen om hva man vil ha og trenger, så finnes det raser som er mer passende enn andre og de rasene som er passende, gjør det gjerne enklere for en selv. Man velger f.eks ikke en siberian husky om man ønsker en hund som kan gjete sauene sine. Og en langdistanse hundekjører velger seg ikke en engelsk bulldog. Bare for å sette det på spissen :)

Så du får tenke litt på hvilke egenskaper du vil at din firbente venn skal ha og hvilket hundehold du ønsker deg :) Vil du den skal være sosial eller mer reservert? Vil du at den vokter deg, huset og bilen og kanskje i tillegg mener noe er "farlig" selv om det ikke er det? Vil du ha en trygg og omgjengelig hund som går overens med "alt og alle"? Hvor mye pelsstell orker du og hvor mye av skogen tolererer du at den drar med seg inn? Vil du ha en som er lett å ha løs og som holder seg i nærheten (med trening?) eller er det ok for deg at den har stor radius og du oftere må ha den i bånd?

Ingen egenskaper er udelt positiv eller udelt negativ. F.eks en sosial labrador kan godt finne på at den vil hilse på de fleste den møter på tur. Trivelig at den er så trygg, men litt irriterende at den må bort til alle, det kan jo også være skremmende for noen. Men det er enklere å jobbe med et slikt problem enn med en som har skarphet og vokt i seg og finner det for godt å passe på deg når dere møter en "skummel" person med paraply.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jma skrev:

Men finnes det ikke litt mindre aktive typ utstillingslinjer innenfor rottweileren da?  

Jo, men problemet kan ofte oppstå å finne individet som faktisk fungerer bare som en familiehund og likevel ifra friske linjer fra en seriøs oppdretter.. 

Det er mange som har kjøpt utstillingslinjer og fått seg sjokk, fordi det har bare litt mer og mer poppis og bruke utenlandske linjer.. Og mange aner jo ikke hva som ligger i de linjene, av diverse grunner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Krutsi said:

Jo, men problemet kan ofte oppstå å finne individet som faktisk fungerer bare som en familiehund og likevel ifra friske linjer fra en seriøs oppdretter.. 

Det er mange som har kjøpt utstillingslinjer og fått seg sjokk, fordi det har bare litt mer og mer poppis og bruke utenlandske linjer.. Og mange aner jo ikke hva som ligger i de linjene, av diverse grunner.. 

Jeg tror helt ærlig ikke det er noen problem å ha noen hund som familiehund. Alle hunder liker kos og jeg tror de fleste individer vil kose deg uansett. 

Det er snakk om det ekstra som hunden egentlig burde få, men alt for mange ikke gir hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, andreschj said:

Jeg tror helt ærlig ikke det er noen problem å ha noen hund som familiehund. Alle hunder liker kos og jeg tror de fleste individer vil kose deg uansett. 

Det er snakk om det ekstra som hunden egentlig burde få, men alt for mange ikke gir hundene.

Enkelte raser fungerer _veldig_ mye bedre som familiehund enn andre, noe som er veldig viktig å ha i bakhodet når en velger rase. Ja, mange hunder liker kos og koser seg i familien sin, men er en god del som til slutt vil løpe på veggen (eller verre) i eventuell mangel på stimuli. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...