Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til leiebånd- hva har du og hva bruker du oftest?


Recommended Posts

Jeg har kun et bånd nå, et 1,8m bånd fra hurtta med refleks og er ute etter noen nye fine og praktiske bånd. (Til eurasieren)

-hvilke lengder bør jeg ha i samlingen i tillegg til 1,8m?

-hva er ok lengde på et smalt og mykt skinnbånd?

Har veeldig lyst på Ruffwear Knot-a-leash men dette er 1,5m. Er dette for kort når hunden er 18 kg, eller praktisk i mange situasjoner med et litt kortere enn 1,8?

Ellers, gi meg tips til bånd du ikke hadde greid deg uten :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to kobbel vi bruker til stort sett alt, begge på 2,5 eller 3 m (husker ikke hvilken lengde, men tror det er 3).

Et lærbånd, ganske mykt, som vi bruker når det regner. Det suger ikke til seg særlig mye vann, er lett og ligger godt i hånda. Tror jeg kjøpte det på stevne av KS Zoo. 

Har også et svart, flettet bånd jeg tror er av nylon. Det er godt å gå med, men blir tungt av vann når det regner. 

Jeg liker ikke å gå med kortere bånd enn 3 m, for hunden min trekker mer når han går med kortere bånd. Går passe pent med denne lengden, siden han rekker å snuse og vimse litt rundt før han er tom for bånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ganske mye an på hunden synes jeg.

Til tur bruker begge hundene 5 meter line, Odin har en smal fra K9, Kovu en bred flat som jeg ikke husker merket på. Begge gummierte. Til Kovu (40 kg) bruker jeg også av og til MR-koppel og trekksele når jeg går med begge.

På trening har Odin halsbånd og et 1m bånd (som dermed akkurat går rundt livet på meg, siden han som oftest går løs på trening), også gummiert, mens Kovu har et Hunter skinnbånd regulerbart (med flere ringer).

Bruker sjeldent noe annet enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er skinnkobbel på 2,5 m. Eller kanalkobbel. Utenom de to variantene er det ingen ting jeg MÅ ha.. :) Jeg fikser ikke kobbler som er stive eller ru å holde i, så de må altså være myke og gode. Skinn blir jo bare bedre og bedre for hvert år som går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg bruker mest er 2 stk spesialsydd runde lærbånd på 2,5 meter (strukket seg litt, så er nå ca 2,8 meter) Kjøpte av noen tsjekkiske lærmakere på WDS i Budapest. Veldig gode å holde i, men best i tørt vær. De jeg har brukt mest i vinter er 2 flate tøybånd med gummifletting på 3 meter. Kjøpt av båndmaker på Amsterdamvinner. Veldig lette, men trekker dessverre vann.

Jeg syntes de beste båndene er de du selv kan bestemme hvor lange skal være og hva slags kroker og ringer skal ha. På store utstillinger i utlandet er det ofte mulig å få bestille det man vil ha for en billig penge. 

Til halsbånd og ut inn av bil, til trening etc bruker jeg 1,5 meter reflekskobbel. Foretrekker de fra Paws of Sweden. (de kan forøvrig lage akkurat det du har lyst på også, og er ikke så veldig dyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tisseturer bruker jeg kun ruffwear retriverkobbel.  Enkelt å ta på, godt å holde i. Til vanlige turer bruker jeg et annet ruffwearkobbel med solid krok og regulering av lengden uten alle krokene. For kløvturer får han ikke like mye frihet og bruker da et kobbel fra Trines hundeartikler på 115cm. Men de to første er de som brukes mest og som jeg liker best (og stoler på at ikke ryker :P )

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hovedsaklig dette nå. Godt å holde i, selv når det blir vått, og trekker lite til seg vann. Jeg bruker minimum 2m, synes hunden får alt for lite frihet i kortere bånd, og hun hater å gå tur da.

Har lyst på et likt som er lenger, men har ikke funnet utenom langline. Minus for at det ikke har refleks da :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot korte bånd (kort bånd = mer trekking i båndet, er min erfaring) og hater sånne myke stoffbånd (behagelig å holde i helt til hunden begynner å trekke litt og man har null grep, eller det blir vått). Så jeg sverger til lærbånd eller sånne gummierte supergrip-liner på 3 m til hverdagsbruk. 5 m er også fint å ha når man vil gi hunden mer frihet, men ikke kan slippe den løs. Jeg kjøper supergrip-liner her: http://julius-k9.com/dog-gears-leashes?specs=37. Ganske billig, og de har flere forskjellige lengder og bredder, med og uten håndtak osv. (Kanskje noe for deg, @WelshenNemi?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy skrev:

Jeg er allergisk mot korte bånd (kort bånd = mer trekking i båndet, er min erfaring) og hater sånne myke stoffbånd (behagelig å holde i helt til hunden begynner å trekke litt og man har null grep, eller det blir vått). Så jeg sverger til lærbånd eller sånne gummierte supergrip-liner på 3 m til hverdagsbruk. 5 m er også fint å ha når man vil gi hunden mer frihet, men ikke kan slippe den løs. Jeg kjøper supergrip-liner her: http://julius-k9.com/dog-gears-leashes?specs=37. Ganske billig, og de har flere forskjellige lengder og bredder, med og uten håndtak osv. (Kanskje noe for deg, @WelshenNemi?)

Takk for linken:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ruffwears Roamer Leash med strikk http://www.zooper.no/produkt/hund/leieband-kobbel/ruffwear-roamer-leash-lilla , og et lærbånd som er satt sammen av to lærbånd og en strikk som man kan feste på fra Hunter http://www.smileydog.dk/shop/hunter-anti-ryk-line-3739p.html. Foretrekker 3 m og lengre, og fester i sele på ryggen så det at de tråkker i det er ikke noe problem. Legger lærbåndet dobbelt om jeg må bruke kort bånd. Liker også når det er strikk i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun bånd på 3 meter så har endel korte som aldri blir brukt gitt.  Liker myke bånd så bruker et veldig godt skinnkobbel og ble veldig overasket over at synes non-stop sitt kanalkobbel er godt holde i! Da har prøvd andre typer kanal kobbel før å likte ikke de. Så veksler mellom de to båndene der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker justerbare leiebånd, min favoritt som jeg brukte hele tiden før ble ødelagt forrige sommer. Nå sikler jeg på dette, ettersom jeg har halsbåndet i samme stil, og det er kjempemykt og deilig!  https://www.hundsomhobby.no/hunter/kobbel/mykt-skinn-kobbel/hunter-linum-kobbel-justerbart.html  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lærkobbel på 1,80 og et hurtta "treningskobbel" på 1,80. Treningskobbelet(navnet på modellen) har tre ringer så man kan justere lengde på båndet, evnt ha det rundt livet. Lærkobbelet går til et lærhalsbånd og er litt mer pyntete, mens hurtta kobbelet er mer tur. Jeg trenger ikke flere jeg da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt favorittbånd var et brunt lærkobbel på 180 cm av ukjent merke, superbehagelig. Men en hundepasser mistet det i skogen i november, hun lette i timesvis, men et brunt lærkobbel i høstfarget skog er ikke det letteste å finne igjen :( Har lett siden da etter nytt lærbånd, men ikke klart å finne det perfekte, så i mellomtiden ble det kanalkobbel fra trines hundeutstyr på 180 cm, fungerer greit det, men savner det myke og gode lærbåndet jeg hadde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt lærfrelst og bruker kun lærkobbel. Har et på 2,5 meter og et på 1,5 meter. Det lengste brukes til vanlig, det korte kun i by eller veldig folkesomme områder. Har for så vidt også et par nylonbånd fra FK jeg bruker om jeg går med flere hunder, og strikkbånd til jogging.
Ellers kommer jeg nok til å investere i et leiekobbel med strikk i når neste hund kommer en vakker dag (til forebygging av senebetennelse og sånt i hormonelle pøbelperioder :sleep:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er storfan av lær må jeg ærlig innrømme. Har et standard brunt kobbel på 1,2 eller ,1,5m. Har hatt det siden Rocky var valp og det holder jo i all evighet. Blitt mykt og fint med åra også. :D  Og et langt med krok i begge ender og ringer til justering på 2,5m tror jeg det er. Sistnevnte er litt tungt, ville ikke brukt det på en mindre hund enn Rocky. Kjøpte det av noen her på sonen som har mops, som båndet ble for tungt for. 

Ellers synes jeg coop sine runde nylonbånd med refleks er fine om man vil være synlig også, samt hööks sine. Hööks sine er hakket lettere enn coop sine. (http://www.hooks.no/produktsida/reflekskobbel/40741/40839/ ) Grei pris også ifht å bytte ut når refleksen begynner å bli dårlig.

Ønsker meg dog et bånd som fungerer bedre til langtur i terreng med magebelte. Har til nå brukt det lange lærbåndet, men det blir litt styrete synes jeg. Skulle hatt ett litt lettere ett med strikk i tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre kobbel jeg bruker fast. Et lærband på 2 meter og et 2 meter langt reflekskobbel fra Norsk hundeutstyr (de har absolutt best refleks). Lærbåndet kjøpte jeg da hunden min var valp og det er nå 8 år gammelt, det ser helt nytt ut. :) Jeg klarer ikke å gå med kobbel under 2 meter, det blir bare surr og trekking. Mitt 8 meter lange fleksikobbel brukes på skogsturer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...