Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseklubbens avlsgodkjenning


maysofie
 Share

Raseklubbens avlsgodkjenning  

75 stemmer

  1. 1. Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

    • Ja
      64
    • Nei
      10
    • Vet ikke
      4


Recommended Posts

1 minutt siden, 2ne skrev:

De har ikke jeg sett, heldigvis :) 

Men det har jo ikke noe med bruksegenskaper å gjøre det? De blir ikke latere og tregere av å få blåst pelsen sin, liksom.. 

neida men det sier noe om hvor nøye man tar rasestandarden på utstilling? Når pelsen MÅ presenteres FEIL 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjøp deg SH og hygg deg i skiløypa  Det er sånn det begynte for de fleste med et hundespann også. "skal bare ha en SH for å gå på tur og snørekjøre litt med" Synes Heidihj sa det fint.   

Dette argumentet hører jeg hele tiden fra sh folk som ikke syns det er nødvendig med helsetester. Jeg er ikke helt enig. På malamute er heldigvis HD røntgen et krav før paring. Jeg kjenner til et par

Det der er jeg ikke helt enig i. Har ei venninne som holder på med agility på høyt nivå. Hennes første sheltie gikk ag hele livet og når han bikket ni år så begynte han å halte svakt etter at de hadde

Posted Images

Akkurat nå, Meg skrev:

fikk ikke med meg den delen . 

JEG vil ha pene og brukandes hunder jeg ;) jeg HAR litt forskjellig her ute i gården, men ikke fortell mine kjære firbente som ikke har trukket det heldigeste kortet mht eksteriør det (De det gjelder blir ikke avlet på)

Men da går det jo ann? Når jeg stilte det spørsmålet virket det som om at nei det er ikke mulig å kombinere det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Men da går det jo ann? Når jeg stilte det spørsmålet virket det som om at nei det er ikke mulig å kombinere det! ;)

ja det går an. Men .... "this is a working dog, not a show dog" (sitat dommer) I enkelte miljøer er det faktisk NEGATIVT at hundene er testet i sele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

ja det går an. Men .... "this is a working dog, not a show dog" (sitat dommer) I enkelte miljøer er det faktisk NEGATIVT at hundene er testet i sele. 

Men det var jo ikke akkurat det jeg spurte om, jeg spurte om man ikke kan være pen og brukandes :aww: Idioter som drar det over til det ekstreme finnes det i alle raser og alle leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

neida men det sier noe om hvor nøye man tar rasestandarden på utstilling? Når pelsen MÅ presenteres FEIL 

Vel, dette er et problem når man diskuterer utstilling. Det er show. Det er meningen at de skal se flashy ut. Mer/fluffy pels gjør at de ser fluffy ut. Det betyr ikke at de ikke kan brukes til det de er avlet for. 

Ikke misforstå, jeg syns det er unødvendig mye stæsjing i utstilling - sa hun med den ultimate stæsje-rasen. Men en ting er at disse pudlene skal blåses og friseres og krøller skal rettes ut (jeg mener, puddel er liksom kjent for å være krøllehunden - også skal de visstnok ikke ha krøller.. Hva er greia med det?), men det er en del av gamet. Jo mer utstyr vi får tak i for å stelle pels, jo mer pels kommer til å stelles. Sjøl på belger har det blitt en greie med pelsstell.. Og aussie og sheltie og collie går som pelsstellraser. Det er raser som jeg personlig syns det burde holde at er reine og nybørsta :P 

Men akkurat som at eksteriør-folk må se forbi den delen, og faktisk kjenne på og vite hva det er under pelsen, så må bruksfolk det også, ikke dømme hunder nord og ned bare fordi de ser rene, pene og fluffy ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Vel, dette er et problem når man diskuterer utstilling. Det er show. Det er meningen at de skal se flashy ut. Mer/fluffy pels gjør at de ser fluffy ut. Det betyr ikke at de ikke kan brukes til det de er avlet for. 

Ikke misforstå, jeg syns det er unødvendig mye stæsjing i utstilling - sa hun med den ultimate stæsje-rasen. Men en ting er at disse pudlene skal blåses og friseres og krøller skal rettes ut (jeg mener, puddel er liksom kjent for å være krøllehunden - også skal de visstnok ikke ha krøller.. Hva er greia med det?), men det er en del av gamet. Jo mer utstyr vi får tak i for å stelle pels, jo mer pels kommer til å stelles. Sjøl på belger har det blitt en greie med pelsstell.. Og aussie og sheltie og collie går som pelsstellraser. Det er raser som jeg personlig syns det burde holde at er reine og nybørsta :P 

Men akkurat som at eksteriør-folk må se forbi den delen, og faktisk kjenne på og vite hva det er under pelsen, så må bruksfolk det også, ikke dømme hunder nord og ned bare fordi de ser rene, pene og fluffy ut. 

Totalt OT, men var på Vallentuna Internationala et år og ble stående ved puddelringen, herregud som de stæsja. Var helt fascinert jeg. Og jeg skjønner ikke at ikke dommerne sparka ut en del av dem. Det stinka hårspray rundt teltene. Rett ved dommeren står en dame og sprayer hunden sin, så sprayer hun eget hår etterpå :o 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Totalt OT, men var på Vallentuna Internationala et år og ble stående ved puddelringen, herregud som de stæsja. Var helt fascinert jeg. Og jeg skjønner ikke at ikke dommerne sparka ut en del av dem. Det stinka hårspray rundt teltene. Rett ved dommeren står en dame og sprayer hunden sin, så sprayer hun eget hår etterpå :o 

Nå er det heldigvis ikke lov å bruke spray og sånt i pelsen lenger, så nå kan de som driver med sånt tas. Når det er sagt, så syns jeg ikke egentlig at sprayinga er det verste, selv om det stinker og er ille nok - det ser vi i det minste, ikke sant? Når en halvmeter pels står rett opp uten å røre på seg under bevegelse, da veit vi at det ikke er rein pels, liksom. Men når de bruker teatersminke for å skjule rød misfarging under øynene, eller eyeliner for å skjule dårlig pigmentering/pels rundt øynene, det er ikke like lett å se. 

Jeg nekter å bruke sånt på mine. Det får holde at de er nybada og nyblåste og strikka opp så toppen står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nå er det heldigvis ikke lov å bruke spray og sånt i pelsen lenger, så nå kan de som driver med sånt tas. Når det er sagt, så syns jeg ikke egentlig at sprayinga er det verste, selv om det stinker og er ille nok - det ser vi i det minste, ikke sant? Når en halvmeter pels står rett opp uten å røre på seg under bevegelse, da veit vi at det ikke er rein pels, liksom. Men når de bruker teatersminke for å skjule rød misfarging under øynene, eller eyeliner for å skjule dårlig pigmentering/pels rundt øynene, det er ikke like lett å se. 

Jeg nekter å bruke sånt på mine. Det får holde at de er nybada og nyblåste og strikka opp så toppen står. 

Det her var i 2011 så tror ikke det var lov med hårspray da heller. Men har fått høre at en del farger hundene sine for å unngå å vise fram blekingen av pelsen, tydeligvis spesielt vanlig på de brune? Vet lite om det altså, men måtte spørre litt rundt etter den opplevelsen der siden jeg ble litt fascinert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med et konkret eksempel på dette med noen showsiberians. Da jeg stilte ut min ene malamute for et par år siden kom en kjent huskyoppdretter (show) bort til meg og lurte på hvilke klasse jeg skulle stille min siberian i. Han hadde ikke sett oss før. Hun er stor, kraftig med malamutehale. Ligner overhode ikke på en siberian. Oppdretter hadde hunder som kunne minne om min egen i kropp, pels og hale (bare mer kortbeinte og mindre). Da er det virkelig noe galt.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det ikke folk skjønner med at ekstreme trekk skjer i "alle" raser? Jeg har sett staffer som ser ut som minigriser og jeg har sett staffer som ser ut som amstaffer, er det show miljøet sin skyld? Så fordi du stiller ut hunden din og gjør det ok så er det en total ubrukelig hund? Så vidt meg bekjent er rasestandarden til for både utseende og bruksegenskaper.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, Turb skrev:

Det her var i 2011 så tror ikke det var lov med hårspray da heller. Men har fått høre at en del farger hundene sine for å unngå å vise fram blekingen av pelsen, tydeligvis spesielt vanlig på de brune? Vet lite om det altså, men måtte spørre litt rundt etter den opplevelsen der siden jeg ble litt fascinert. 

Nei, men nå er det sånn at man kan si fra på NKK-utstillinger i hvert fall, så kommer en eller annen og advarer. Blir de tatt, kan de tas for doping/faking, og det er nok litt avskrekkende på noen. 

Jeg veit ikke om de farger pelsene, ikke i Norge, tror jeg? Jeg har ikke hørt om noen som gjør det, i hvert fall. Men klart, det er nok ikke noe noen snakker høyt om, særlig ikke til ei som deleier kennelnavn med en NKK-ansatt ;) Bleking er et problem, så med disse som mister fargen, så er det et race for å bli champion før de er mer grå enn brune/sorte. Og det brukes jo shampoer med pigmenter, men det er ikke bare i puddelmiljøet altså, det er nok mer vanlig enn en skulle tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Og hva er det ikke folk skjønner med at ekstreme trekk skjer i "alle" raser? Jeg har sett staffer som ser ut som minigriser og jeg har sett staffer som ser ut som amstaffer, er det show miljøet sin skyld? Så fordi du stiller ut hunden din og gjør det ok så er det en total ubrukelig hund? Så vidt meg bekjent er rasestandarden til for både utseende og bruksegenskaper.

skjønner ikke helt hvor du vil? har noen her hevdet det motsatte? Det som imidlertid ER tilfelle er at en del avler UTEN å ta hensyn til bruksegenskapene. en hund som løper 3-5 km foran sykkel kan ikke sies å være testet.  Hovedandelen showhuskyer er ikke testet i selen. og en del trekk er direkte uforenelig med funskjonell trekkhund, som rasestandarden faktisk beskriver

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

skjønner ikke helt hvor du vil? har noen her hevdet det motsatte? Det som imidlertid ER tilfelle er at en del avler UTEN å ta hensyn til bruksegenskapene. en hund som løper 3-5 km foran sykkel kan ikke sies å være testet.  Hovedandelen showhuskyer er ikke testet i selen. 

Jeg er enig i at 3-5 km ikke er nok til å si noe om en SHs trekkhundegenskaper (så langt løper pudlene foran sykkelen også, liksom), men hvor langt syns du de bør løpe? Må det være i spann? Eller foran slede? For jeg sykla 1 mil med AH'en, han trakk hele veien, jeg vil si at det gjorde han til en passelig brukbar trekkhund for meg i hvert fall :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

skjønner ikke helt hvor du vil? har noen her hevdet det motsatte? Det som imidlertid ER tilfelle er at en del avler UTEN å ta hensyn til bruksegenskapene. en hund som løper 3-5 km foran sykkel kan ikke sies å være testet.  Hovedandelen showhuskyer er ikke testet i selen. og en del trekk er direkte uforenelig med funskjonell trekkhund, som rasestandarden faktisk beskriver

 

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil, jeg har jo presisert det at det er mulig å være pen og være brukandes. Men det virker jo som på noen at utstilling er roten til alt vondt. Stiller du ut hunden din så kan den ikke brukes liksom og den ser ut som et monstrum av pels og fett med kort snute og ufunksjonelle bevegelser :P Ja takk, begge deler for min del :) (og jeg veit at du vil ha begge deler og, så håper ikke du tror at jeg mener deg når jeg skriver :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg er enig i at 3-5 km ikke er nok til å si noe om en SHs trekkhundegenskaper (så langt løper pudlene foran sykkelen også, liksom), men hvor langt syns du de bør løpe? Må det være i spann? Eller foran slede? For jeg sykla 1 mil med AH'en, han trakk hele veien, jeg vil si at det gjorde han til en passelig brukbar trekkhund for meg i hvert fall :lol: 

det er heldigvis ikke opp til meg å bestemme hva som er langt nok. Men langt nok til at man får sett  arbeidsvilje, evne til å restituere, evne til å spise selv om sliten, evne til å jobbe i ulikt føre og værforhold, potekvalitet, "stayer"evne (ikke gi seg selv om sliten", fart (ja, det er en del av pakka), bevegelser, jobbe fremoverretta til tross for ting langs løypa, jobbe bra selv om løpetid (på seg selv (tisper) eller tisper i spannet (for hanner).  osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stine skrev:

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil, jeg har jo presisert det at det er mulig å være pen og være brukandes. Men det virker jo som på noen at utstilling er roten til alt vondt. Stiller du ut hunden din så kan den ikke brukes liksom og den ser ut som et monstrum av pels og fett med kort snute og ufunksjonelle bevegelser :P Ja takk, begge deler for min del :) (og jeg veit at du vil ha begge deler og, så håper ikke du tror at jeg mener deg når jeg skriver :) )

 jeg mener ikke at hunder som stilles ut blir dårlige trekkhunder av å stilles ut. Jeg mener at hovedandelen av showhunde r som stilles og avles for å stilles ut som første pri, ikke er testet som trekkhunder, og en del har trekk som ikke gjør dem til funksjonelle trekkhunder foran sleden. Noen avler sågar på hunder de vet ikke duger  (vil ikke trekke) på 3-5 km turer engang.... 

 

Beklager dobbeltpost. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stine skrev:

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil, jeg har jo presisert det at det er mulig å være pen og være brukandes. Men det virker jo som på noen at utstilling er roten til alt vondt. Stiller du ut hunden din så kan den ikke brukes liksom og den ser ut som et monstrum av pels og fett med kort snute og ufunksjonelle bevegelser :P Ja takk, begge deler for min del :) (og jeg veit at du vil ha begge deler og, så håper ikke du tror at jeg mener deg når jeg skriver :) )

Det tror jeg ikke er det folk mener. Det er flere som både stiller og kjører løp. Dommerne har preferanser som på alle andre raser. Noen dommere foretrekker atletiske løpshunder (som følger standarden), og noen foretrekker grovere showhunder som ikke likner like mye på løpshunder. Den flotteste og godeste siberianen jeg veit om (som jeg ønsker valp etter selv) er både NUCH og gjør det veldig bra på lengre løp. Knallflott hund! 

Jeg er veldig glad malamuteklubben tar tak i dette før rasen blir veldig delt her til lands. Utrolig trist å se hvordan tilstanden er i forhold til arbeidsegenskaper og polare trekk andre steder i verden (også endel i Skandinavia).. Fra 2017 blir det brukskrav for NUCH. Man kan fint oppfylle kravet med ski, pulk og en hund om du har en hund som kan arbeide godt nok. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om utstillingsfolket foretrekker visse farger og blåser opp pelsen før de stiller den, så spiller ikke det noen rolle, men når de går vekk fra å avle på egenskaper, og i noen tilfelles kroppsbygning, som gjør dem egna som trekkhunder, så burde de ha valgt en annen rase. Vis at hundene kan trekke mange mil over flere dager i varierende vær og føreforhold, så er det selvfølgelig helt greit at man i tillegg liker å stille ut. Problemet er at mange av de show-avlede hundene går vekk fra disse egenskapene. Noen helt bevisst, da skjønner jeg ikke hvorfor de har den rasen i det hele tatt, og mange ubevisst fordi de aldri trekker med hundene sine (bortsett fra ei mil i lysløypa nå og da, men det kan alle hunder). Man trenger ikke ett stort spann for  teste en hunds trekkegenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Meg skrev:

det er heldigvis ikke opp til meg å bestemme hva som er langt nok. Men langt nok til at man får sett  arbeidsvilje, evne til å restituere, evne til å spise selv om sliten, evne til å jobbe i ulikt føre og værforhold, potekvalitet, "stayer"evne (ikke gi seg selv om sliten", fart (ja, det er en del av pakka), bevegelser, jobbe fremoverretta til tross for ting langs løypa, jobbe bra selv om løpetid (på seg selv (tisper) eller tisper i spannet (for hanner).  osv osv. 

Ja, jeg har kjørt spann i min ungdom, så jeg veit hva de ser etter, jeg lurte mer på hvor langt de måtte løpe for at man skulle kunne si at disse er brukbare trekkhunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

det er heldigvis ikke opp til meg å bestemme hva som er langt nok. Men langt nok til at man får sett  arbeidsvilje, evne til å restituere, evne til å spise selv om sliten, evne til å jobbe i ulikt føre og værforhold, potekvalitet, "stayer"evne (ikke gi seg selv om sliten", fart (ja, det er en del av pakka), bevegelser, jobbe fremoverretta til tross for ting langs løypa, jobbe bra selv om løpetid (på seg selv (tisper) eller tisper i spannet (for hanner).  osv osv. 

Siden diskusjonen er SH , da.. Det er vel en langdistanse trekkhund? Da holder det liksom ikke med en mil eller fem, det trekker "alle" hunder. MEN de er vel heller aldri ment til å være sprintere, eller raske md hunder. Det er vel fartskravene som bekymrer showfolket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Siden diskusjonen er SH , da.. Det er vel en langdistanse trekkhund? Da holder det liksom ikke med en mil eller fem, det trekker "alle" hunder. MEN de er vel heller aldri ment til å være sprintere, eller raske md hunder. Det er vel fartskravene som bekymrer showfolket?

Kjører man langt blir det jo ikke sånn absurd høy fart. Disse sprint-sibbene trekker jo ikke lange distanser. De trekker fort og kort. Og da beveger man seg like mye vekk fra opprinnelsen som utstillingshundene ja. Men kjører man langt med dem vil man få testa de egenskapene som opprinnelig gjorde rasen til det den er (i noen tilfeller var). Og da skal farta være høyere enn hos malamuten, men ikke sprint-fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pringlen skrev:

Siden diskusjonen er SH , da.. Det er vel en langdistanse trekkhund? Da holder det liksom ikke med en mil eller fem, det trekker "alle" hunder. MEN de er vel heller aldri ment til å være sprintere, eller raske md hunder. Det er vel fartskravene som bekymrer showfolket?

 

20 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Kjører man langt blir det jo ikke sånn absurd høy fart. Disse sprint-sibbene trekker jo ikke lange distanser. De trekker fort og kort. Og da beveger man seg like mye vekk fra opprinnelsen som utstillingshundene ja. Men kjører man langt med dem vil man få testa de egenskapene som opprinnelig gjorde rasen til det den er (i noen tilfeller var). Og da skal farta være høyere enn hos malamuten, men ikke sprint-fart :)

De første siberians (eller opphavet til det som ble rasen siberian, rettere sagt) som kom til alaska (importert som løpshunder faktisk)  løp raskere enn de hundene de hadde der da. og i den første standarden  (Fra 1932) var faktisk hastigheten de skulle klare å holde nevnt, og det var raskt! Vi snakker 34 km/t. 

De gode langdistanse (LD) hundene, løper ganske fort faktisk. Og sender man dem ut på sprint eller MD løp, så løper de fort der også. Så SH ER faktisk ganske raske.  

Ideelt sett synes jeg SH burde gå LD. Da får en testet dem maksimalt. (selv kjører jeg "Bare" MD (mellomdistanse), men vil sørge for å i evt avl bruke avlsdyr utenfra som har vist at de kan gå LD. Og så trener vi faktisk ganske mye (mer enn vi trenger til MD) så dermed får vi sett en del, men ideelt LD ja!) . På et løp i vinter, gikk et renraset SH spann hen og vant over alle ah spann i klassen 80 km. Med 18-20 km/t i snitt. Samme løp kjørte et annet spann 40 km og slo alle AH spann men ikke hounds (ah/vorsteh/greyhound/pointer.blandinger). Ingen ekstreme hunder i de to spannene.  Så den redsel for fart en del har, er litt ubegrunnet. At hundene går raskt betyr ikke at de må se ut som alaska huskyer heller, som noen i showverdenen tror. Der er fart "farlig". 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...