Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseklubbens avlsgodkjenning


maysofie
 Share

Raseklubbens avlsgodkjenning  

75 stemmer

  1. 1. Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

    • Ja
      64
    • Nei
      10
    • Vet ikke
      4


Recommended Posts

I nysgjerrighetens ånd – håper noen tar seg tid til å svare på noen av spørsmålene! :flowers: 

Her er det lov å svare for sine hunder om man har flere enn én, som oppdretter og som valpekjøper. Spørsmålene er rettet mot rasehunder som har godkjent raseklubb innen NKK eller andre utenlandske kennelklubber, og basert på raseklubbenes anbefalinger og retningslinjer for avl/avlsgodkjenning.
 

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjøp deg SH og hygg deg i skiløypa  Det er sånn det begynte for de fleste med et hundespann også. "skal bare ha en SH for å gå på tur og snørekjøre litt med" Synes Heidihj sa det fint.   

Dette argumentet hører jeg hele tiden fra sh folk som ikke syns det er nødvendig med helsetester. Jeg er ikke helt enig. På malamute er heldigvis HD røntgen et krav før paring. Jeg kjenner til et par

Det der er jeg ikke helt enig i. Har ei venninne som holder på med agility på høyt nivå. Hennes første sheltie gikk ag hele livet og når han bikket ni år så begynte han å halte svakt etter at de hadde

Posted Images

- Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard? 
Briard. 
Avlskrav for å komme på A-lista til klubben (vi formidler også kull som ikke oppfyller alle krav raseklubben stiller, men opplyser da i annonsen hvorfor): HD A eller B, kjent status for CSNB (nattblindhet - har DNA-test for dette), gjennomført mentaltest (K-test, MH, FA, KORNING).  Begge foreldre skal ha oppnådd minimum 2 ganger VG for 2 ulike dommere etter fylte 15 mnd. på offisiell utstilling. Innavlsprosenten i kombinasjonen skal ikke overstige 6,25 % over 6 generasjoner. Tisper skal være minimum 2 år og hannhunder minimum 18 mnd ved første parring. 
 

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning? 
Ja, jeg har selv vært med på å utforme deler av den.
 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?
Ja, begge hundene mine er etter hunder godkjent for avl i hhv Norge og Tsjekkia. 
 

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?
Nå er jeg ikke oppdretter (har hatt ett kull en gang i tiden og har kennelnavn, men kan vel ikke akkurat kalles en aktiv oppdretter), men da jeg hadde valpekull oppfylte begge foreldrene klubbens avlskrav den gangen. 
 

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?
Willy oppfyller klubbens krav til avl og vel så det. Han oppfyller også den franske briardklubbens krav til avlshunder. 
Yasmine har ikke gjennomført mentaltest, men oppfyller ellers klubbens avlskrav. 

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?
Willy oppfyller langt flere "krav" enn det som er minstekravet til klubben. Han har jo litt mer enn VG fra utstillinger, han har gått tre mentaltester, to i Sverige og en i Frankrike (+ eksteriørbeskrivelser alle tre ganger), Han er også røntget på albuene (fro), han har godkjent gjeteranleggstest, han har bruksmeritter (spor), han er undersøkt for Ektopisk Ureter (og er frisk), han er DNA-testet for CSNB (kravet er fri enten ved DNA-test eller gjennom foreldre). 

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?
De siste årene, etter at vi innførte krav om mentaltest, så har det vært ca halvparten av kullene - av og til flere - som ikke har oppfylt kravene. Nå er det ikke mange kull som fødes i min rase da, så f eks i fjor var det 1 kull som oppfylte alle kravene og 2 kull som ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Dvergscnauzer. 2 x VG på utstilling, en etter fylte 18 mndr. Øyelyst fri ihht veterinærenes anbefaling. Ønskelig med kjent mental status, men ikke et krav.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Nja, den er litt for snill.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Ja

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Så langt det ar seg gjøre. Dette kullet vil ikke bli godkjent da hannen mangler et utstillingsresultat (halekupert). Det forrige var godkjent og annonsert via klubben.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Ja

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Ja, alle er mentaltestet, og har bedre premieringer enn minstekravet.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Ja, det er mange. Det er stor etterspørsel av rasen, og det gir seg utslag i avlen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Australsk Kelpie

Skal:

  • være medlem av AGN.
  • følge NKK sine etiske rettningslinjer.

Foreldredyr skal oppfylle følgene krav:

Helse

  • Foreldrene skal være HD røntget med offisielt resultat A eller B (Fri).

Eksteriør

  • Minst Very Good kvalitet i Åpen klasse eller brukshund klasse.
  • Eller minst Excellent kvalitet i unghundklasse.

Mentalitet / Egenskaper

  • Godkjent: K-test, Funksjonsanalyse (FA) eller Mentalbeskrivelse (MH) med siffrene 3,4 eller 5 på momentet kontakt 1a-1c, og siffrene 1,2 eller 3 på skudd moment 10. (Siffrene er hentet fra MH, men tilsvarende resultat på K-test eller FA) Om ikke testen er lagt ut av en Nasjonal klubb på en tilgjengelig database skal denne sendes til klubben som vil ligge den ut i forbindelse med formidling.

Annet:

  • Samme krav gjelder for hannhundlisten.
  • Ved bruk av importert sperm eller parring av hannhund i land hvor disse kravene ikke kan oppfylles, er det opp til avlsrådet om kullet skal formidles eller ikke.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Jeg har vel mer eller mindre utformet den :lol: 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Så langt har alle mine kull oppfylt kravene + mye mer.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Jeg har avlet innenfor + mye mer resultater enn de krever så langt. Og nei, jeg har aldri hatt behov for å annonsere kullene mine annet enn på min egen hjemmeside. Utenom mitt første kull, men da fantes ikke raseklubben.

 

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Ja og nei.  En har oppfylt alle avlskrav og planer ved å ha to kull. Den tredje mangler MH, og mulig hun pga sin bakgrunn ikke kommer innenfor kravet satt på MH.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Ja, utover HD så øyenlyser, rygg røntger, AA og også hjerteundersøkt helsemessig. 50% har også hatt mer enn tilfredstillende bruksresultat og utstillingsresultater.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Med unntak av noen små avvik, som kan begrunnes godt og ikke legges noe skjul på, så avler de fleste innenfor ja. Det er svært få som avviker stort fra det kravet som er satt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Siberian Husky.
Ingen krav, anbefaling om øyenlysning, valpeformidlingsskjemaet har rubrikker for utstilling og løps premiering, men ingen krav om noen av delene.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Kunne godt tenkt at noe var krav, spesielt øyelysning. Men siden vi har en delt rase så synes jeg det er greit at man ikke setter for høye krav innen eksteriør eller løpsprestasjoner.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

De importene jeg har er etter tysk avlsgodkjente foreldre. De har krav til HD rtg og øyelysning + at de skriver alle mål og en avlskritikk på alle hundene.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

De siste kullene har jeg lagt ut på hjemmesiden til klubben. Alle mine er øyenlyst som er eneste anbefalingen.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Siden klubben så og si ikke har noen, så ja alle mine voksne hunder har mer enn en øyenlysning og vise til.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Mange avler utenfor raseklubben. Noen fordi de ikke føler klubben er for dem. Andre tenker nok ikke over det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Snøfrost skrev:

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Siberian Husky.
Ingen krav, anbefaling om øyenlysning, valpeformidlingsskjemaet har rubrikker for utstilling og løps premiering, men ingen krav om noen av delene.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Kunne godt tenkt at noe var krav, spesielt øyelysning. Men siden vi har en delt rase så synes jeg det er greit at man ikke setter for høye krav innen eksteriør eller løpsprestasjoner.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

De importene jeg har er etter tysk avlsgodkjente foreldre. De har krav til HD rtg og øyelysning + at de skriver alle mål og en avlskritikk på alle hundene.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

De siste kullene har jeg lagt ut på hjemmesiden til klubben. Alle mine er øyenlyst som er eneste anbefalingen.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Siden klubben så og si ikke har noen, så ja alle mine voksne hunder har mer enn en øyenlysning og vise til.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Mange avler utenfor raseklubben. Noen fordi de ikke føler klubben er for dem. Andre tenker nok ikke over det en gang.

Norsk siberian husky klubb har egne avlsretningslinjer, der de oppfordrer oppdrettere til å øyelyse avlshundene. Det legges også vekt på rasens egenskape " Oppdretter forplikter seg til å drive sitt oppdrett i samsvar med NSHKs formålsparagraf for å bevare rasen og dens egenskaper" Valpeformidlingskjemaet har felter for løpsresultater, utstillingsresultater osv. 

Har bare hatt et kull og det ble annonsert på klubbens nettsider. De valpene som dro til folk vi ikke kjente fra før hadde fått tips av andre, og/eller fant oss via nettsidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Norsk siberian husky klubb har egne avlsretningslinjer, der de oppfordrer oppdrettere til å øyelyse avlshundene. Det legges også vekt på rasens egenskape " Oppdretter forplikter seg til å drive sitt oppdrett i samsvar med NSHKs formålsparagraf for å bevare rasen og dens egenskaper"

 

 

Ja, men det finnes ingen krav. Verken om det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Har Breton. I korte trekk dokumentert (helst premiert) på jaktprøver og vist på utstilling etter 15mnd. HD fri.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Ja.

Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Vi har to stykker nå. En import fra Tyskland som oppfyller utenlandske krav (og norske), så en svensk import, (vi har faren) som også oppfyller svenske og norske krav. 

 Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Kan vel kanskje ikke kalle oss oppdretter når vi har hannhunder. Ene er avls godkjent og han brukes kun på parringer godkjent gjennom raseklubben. Og da blir de annonsert gjennom raseklubben sin nettside. 

Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Ja. Han er som avlsgodkjent er fullcertet, 1.premie på apportprøve. Mangler 1 premie på jakt for å bli NUCH (har svensk cert også). 
Han andre vi har har dessverre HD og er 2 cm for høy for standarden. Vil derfor ikke bli benyttet i avl. 

Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben? 

De aller fleste avler innenfor raseklubben. Noen er utenfor, men sånn vil det alltid være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meg skrev:

dessverre ikke. Skulle gjerne sett krav om helsetesting, løp og utstilling . meen . 

Samme her.... øyelysning og gonioskopi (siden en del bare tar den vanlige og ikke begge deler), og den vanlige må tas før hvert kull/ 1x pr år (hvis det er hannhund som har flere kull pr år. Siden det er dette øynelysere selv anbefaler) . Så burde i alle fall én av foreldrene ha et resultat fra utstilling og et fra bruk. Vet mine må jobbe med å komme seg på offisielt bruk, men skulle gjerne sett kravet for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Finsk lapphund.
HD A eller B (C godkjennes om hunden ellers bidrar med gode ting, men må parres med fri). HD-indeks brukes der det finnes, og da skal helst kombinasjonen sammenlagt være høyere enn 200 (ikke spesifisert skriftlig dette).

Øyelysningsattest skal ikke være eldre enn 12 måneder, og følge veterinærenes offisielle anbefalinger i forhold til den enkelte sykdom/anmerkning, dispensasjon kan gies på 2 år gamle attester.

Gentest eller status ved arv på prcd-PRA skal dokumenteres. Bærer eller utestet hun kan kun parres mot fritestet. 

Minimum very good på utstilling etter fylte 18 måneder.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Joda. Jeg skulle gjerne sett pompes inkludert med samme retningslinjer som prcd-PRA, men da det er en såpass alvorlig sykdom (100% dødelig) er dette noe de fleste uansett følger, vi har vel ikke hatt pompesdødsfall i Norge som er kjent etter at gentesten kom, men det har de i Sverige, og er så innmari unødvendig.
Skulle gjerne sett noe innenfor bruk/mentaltesting også, men veldig usikker på hvordan det skulle vært formulert. 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Jepp, og kullet var også annonsert på nettsiden om jeg husker riktig.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Er ikke oppdretter, men eier hannhund, og tisper som ikke oppfyller disse retningslinjene er uaktuelle for meg.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Japp. Både på utstilling (har excellent og cert etter fyllte 18 måneder, eller, nei, certet ble kanskje tatt før 18 måneder, men CK har han ihvertfall fått etterpå) og helsetestene (er også sjekket for pompes ved gentest, og knær da en søster utviklet patellaluksasjon), sist øyelyst for to dager siden :) Han har også gjennomført MH.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Se over :lol: 

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Det syndes mye på øyelysningene ( :getlost: En av mine kjepphester!), og iblant også på utstillingsresultatene, og det har i det siste forekommet ihvertfall en HD C mot C-parring i Norge, men de fleste parrer C mot A/B. Dog syns jeg sjeldent at C-hundene tilfører noe spesielt for rasen som en ikke finner hos andre hunder, det er bare noen få det gjelder isåfall. Syns andelen som synder på øyelysning er altfor høy ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Schäfer.

Alle hunder som skal brukes i avl må avlsgodkjennes/kåres. For å avlsgodkjenne må hunden har enten ferdselsprøve eller bestått FA. For kåring må hunden ha IPO1/SL1/tilsvarende. Hunden må være røntget for HD og AD, og ha dårligst C/1. Hannhunder må være minst 20 mnd på kåringstidspunktet, tisper 16 mnd. Det må også dokumenteres at hunden har fått minst G (Gut) på utstilling etter tysk mønster med autorisert schäferhunddommer (tidligere var det godkjent med G/good på NKK-utstilling, fra 2016 kreves det utstilling etter tysk mønster).

Når hunden oppfyller disse krav kan den meldes opp til godkjenning/kåring. Kåringen bedømmes av en autorisert kåringsdommer fra schäferhundklubben. Først utføres det en vesenstest, som hunden må passere for å gå videre, deretter skytes det minst to skudd 15 skritt fra hunden - hunden skal forholde seg likegyldig.

Dersom alt er greit så langt blir hunden beskrevet under bevegelse og i stand, i tillegg til at mankehøyde, brystomfang og brystdybde måles. Hundens vesen bedømmes under hele kåringen. Dommer gir så en muntlig kåringsbeskrivelse, og man får senere kåringsbeskrivelsen i posten, som bevis på at hunden er godkjent/kåret.

I tillegg er det mulig å gjennomføre en tysk kåring, denne foregår på samme vis, men den har i tillegg en bitearbeidsdel, populært kalt mot&kamp.

Mange hunder er også kåret i Tyskland, og da er det kun tysk kåring som gjelder.

Er man medlem i NSCK er det krav om at hundene MÅ være avlsgodkjent/kåret for at de skal brukes i avl. Det stilles også krav til alder, innavl, HD-indeks (totalsum over 200), HD/AD (C/1 kan kun pares med fri)

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Til en viss grad.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Min hund er etter kårede foreldre.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Ja.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Ja.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Flesteparten avler innenfor, noen utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

MELLOMPUDDEL Krav

 2 x excellent kvalitet for to forskjellige dommere etter fylte 9 mnd.
 Begge foreldre skal ha kjent HD-status. Hund med diagnose C kan kun brukes mot hund med A eller B. Hund med status D eller E skal ikke brukes i avl.
 Patellastatus skal være kjent hos begge foreldre, den ene kan ha grad 1, dersom den andre har grad 0 (fri).
 Øyelysing: Alle avlsdyr skal øyelyses og attest skal ikke være eldre enn 1 år.
 PRCD-status: Minst et av foreldredyrene skal ha status normal/clear (A).
 Tispen skal være minst 24 måneder før den brukes i avl.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Ja :) 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Ja. Leah er svenskimport, kullet er godkjent av svenske puddelklubben :) Ali er norskfødt og egenoppdrettet, så det svarer jeg vel på i punktet under :P 

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Ja. Både mor og far er sjekket for alt de skal sjekket for, og fri for alt de har blitt sjekket for, bortsett fra PRCD-PRA, der er far bærer :P Far vinner en del på utstilling, så han er godt innenfor krava. Mor har 1 excellent mer enn hun trenger, men hun har gått en MH i stedet :P Begge foreldrene er AA-røntget fri i tillegg til HD-røntget fri. 

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Ja. Begge to. Kull som oppfyller raseklubbens krav vil bli annonsert der, men jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme til å bruke en hann som ikke har 2 excellent fra utstilling en gang, og da vil jeg jo åpenbart ikke annonsere det på klubbens sider :P 

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Ja. Leah har gått MH, Ali skal gå MH i mai. I tillegg, selv om det kanskje ikke hører til under dette punktet (jeg syns det gjør det :P ), så har de en brukbar HD-statistikk i slekta. Leah er fra et kull der 6 av 6 valper er røntget, 5 er A, 1 er C. Moren hennes er fra et kull der 5 valper er A, 1 er B. Leahs valper/Ali og søsken, der er 4 av 5 røntget, samtlige med A. Dvs 3 generasjoner, 17 hunder, 16 fri og 1 C - det er en ****** bra statistikk på en rase der 35-40 % har HD. Det er nesten grunn nok til å avle på de uavhengig av andre helseresultater :P 

De er også AA-røntget (mine to, samt 2 kullsøsken av Ali), hvilket er svært uvanlig på rasen, 2.1 % av alle registrerte mellompudler de 10 siste årene har blitt røntget på albuene. Fri der og, selvsagt :aww: 

*bank i bordet for sikkerhets skyld for sistemanns del* 

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Nei, jeg har ikke noe inntrykk eller formening om hvor mange det er. Det har blitt en greie å avle flerfarga pudler, og de oppfyller ikke avlskrav i og med at flerfarga pudler blir registrert med avlssperre :P Så har vi jo alle pudlene som går i doodle-avl. Det er vel en oppdretter eller tre av pudler som avler utenfor raseklubben uten at det er noe av det nevnte tullet, uten at jeg helt veit hvorfor (eller om det er en eller tre :P ).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Meg skrev:

dessverre ikke. Skulle gjerne sett krav om helsetesting, løp og utstilling . meen . 

Overraska over det ikke er noe krav når de gar en del krav i norsk alaskan malamute klubb for avl på malamuten. 

Ikke høye krav men helsetester i form av HD testing, øyelysing og testing av pn genet og så må de ha fått good på en utstilling etter en viss alder. Ikke høyeste krava men. Ihvertfall noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Kooikerhund.

Hunden skal være PL-sjekket av godkjent veterinær, etter 01.01.2015. Hunder med grad 2 eller mer skal ikke brukes i avl. Hunder med grad 1 skal brukes med fri.

Hunden skal være testet FRI for vWd (DNA-test).

Øyelysning skal utføres årlig på hunder som skal brukes i avl. Utenlandske hunder som skal brukes i avl i Norge skal minimum følge VHNK sine regler for øyelysning (øyelysning annenhvert år).

Hunder med epilepsi og slektninger i første ledd til hunder med epilepsi skal ikke brukes i avl.

Hunder med overhyppig mye polymyositt på begge linjer skal ikke brukes i avl.

Hunden skal testes mot ENM (DNA-test). Ikke lov å ha kombinasjoner med bærer x bærer. Derimot er fri x fri eller fri x bærer tillatt.

Hunden skal ha oppnådd minst en excellent på utstilling.  

Tispen skal minimum være 2 1/2 år ved parringstidspunktet. Hannhunder skal være minimum 18 måneder.

Hannhunder skal ikke ha mer enn 5 kull/maks 25 valper i Norge, og kritisk til å brukes mye i utlandet mtp valper per hannhund.

Det anbefales å røntge for HD.

- NKK sine etiske grunnregler for avl og oppdrett.

 

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

De er ikke så verst. Men HD-røntgen burde være krav, og AD.

MH, burde også være et krav. Enten norsk eller svensk.

Utstillingskravet kan kanskje for utenforstående virke høyt. Derimot er det veldig enkelt å stille en "stygg"-kooiker til rødt. Dommere på utstillinger er ikke strenge, og gir veldig mye rødt. Men ved å ha dette kravet, så får man utelukket en del av de hundene som trekker seg/ikke oppfører seg. Kooikeren trenger ikke å bli mer reservert og/eller usikker. Har sett ved flere tilfeller at fine hunder trekker seg og får blå pga. dette. Per dagsdato vet jeg ikke om noen avlshunder som er utelukket pga. dette kravet. Til og med en jeg trodde ville slite MYE med å få rødsløyfe (kul mentalitet, men dårlig utseende) har fått 3 excellent på de tre siste utstillingene. 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Ja. Begge fra Sverige. Oppfyller svenske avlsregler så vidt jeg vet også.

 

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Er ingen oppdretter, men har brukt hannhunden min i avl. Men parres utelukkende med tisper som følger raseklubbens anbefaliner og retningslinjer (pluss litt til). Obs! Kom nettopp på at kooikeren Luiz parret med fra Finland hadde ikke oppnåd excellent. Derimot var den stødig mentalt og brukes i agility kl. 3. 

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Ja, min hund parret sist helg, og oppfyller alle krav og litt til.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Luiz er HD/AD-røntget, gått MH i Sverige, stilt til N UCH og S UCH.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Det mest populære er å avle innenfor raseklubben. Hvertfall når rasen og miljøet er så lite som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Alaskan malamute. Foreldredyrene skal være røntgen fri for HD. Avlsdyr skal være øyelyst med kjent status etter fylte 22.mnd. Det skal også tas en gentest for PN, der minst et av foreldredyrene skal være fri (den andre kan være bærer). 

På utstilling på hunden ha oppnådd minst en good etter fylte 15 mnd. 

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Ja, egentlig. Nå får vi brukskrav på NUCH fra neste år, og det syns jeg holder. Er veldig skeptisk til å ha for strenge krav til bruk i avlskravene. 

I forhold til utstilling kunne det vel være en very good i steden for en good.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Ja.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Nå avler ikke jeg, men om jeg kommer til å gjøre det engang blir det innenfor raseklubben.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

En ja og en nei. Ene tispa mi har HD C.

-Andre resultater

Mayah har kjent MH, og 2x VG på utstilling. Nuka har 2x VG på utstilling. Jobber meg å få trekkresultater på Nuka.

 Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

det virker som de fleste avler innenfor klubben, men det er flere kull som kommer utenfor også dessverre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?
Belgisk fårehund. Krav er HD + AA fri, ikke feilfarget (black and tan), tannmangel er maks 2xP1 og da må det kun være tannmangel på en av foreldrene. Anbefalinger er at avlsdyrene er øyelyst fri, oppnådd minimum 1. premie i åpen klasse eller det samme med HP i juniorklasse, og at det er gjennomført MH/karaktertest/FA/korning. Selvfølgelig er det innavlskrav (maks 25%), alder på tispe ved første (24 mnd) og siste (8 år, men her spiller veterinær en rolle også) parring og hvor mange kull tispen kan ha (her spiller også veterinær en rolle).

Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?
Nja. Kunne tenke meg noe mer lignende australske gjeterhunder Norge sin, da spesifikt den som gjelder for kelpie, spesielt når det kommer til den mentale biten. Brukskrav på CERT hadde ikke gjort noe heller.

Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?
Begge mine hunder har foreldre som er innenfor kravene i sine respektive land (Norge og Sverige).

Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?
Ja. Dessverre ikke fått øyelyst han. Om jeg øyelyser han blir det kun for min egen del og ikke for videre avlsgodkjenning.

Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?
Gjennomført MH og 1. premie i åpen klasse.

Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?
Jeg føler mesteparten er innenfor reglene som de står i dag. Skulle bare ønske at reglene var litt strengere, da at det var et krav om godkjent mentaltest med diverse verdier (gjerne i det minste i forhold til hva som er ønskeprofilen for rasen) og at det var brukskrav på CERT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?
Jeg har to raser, tar for meg aussien denne gangen, nå er min aussie 8 år, og jeg tror ikke reglene er de samme nå som den gangen. Så nei hun er ikke fra et kull som oppfylte krav vil jeg si, ikke var det godkjent heller (nå blir ca 2 av 10 kull godkjent av askn da). De har veldig detaljerte retningslinjer, så det er vanskelig å korte ned på det.

Avlspålagte tester Australian Shepherd:
Skal være Fri for HD og AD (A eller B), den skal være øyelyst, attesten (ECVO) skal ikke være eldre enn 1 år før parring. Den skal ha gjennomført MH og/eller Funksjonsanalyse.

Avlsretningslinjene begge kjønn:
Skal være fylt 2 år ved første paring. Rasetypisk gemytt uten redsler. Ved første kull skal ikke tispa være mer enn 5 år.
Tispe som har hatt 2 kull etter hverandre, pause på minimum ett år. Tispe som har hatt to keisersnitt SKAL IKKE pares på nytt.
Tispe eller hannhund som mangler 2 pre-molarer eller flere, anbefales ikke brukt i avl. Blir den brukt, må den pares med avlsdyr som har ett komplett tannsett. Avlsdyr som utvikler epilepsi skal tas ut av avl. Slektninger som foreldrene, kullsøsken, skal også tas ut av avl. Øvrige slektninger bør kun anvendes med stor forsiktighet.
Hunden bør minimum GOOD ved offisiell utstilling .

Hunder som beviselig har produsert CEA og/eller PRA skal DNA testes og kun pares med avlsdyr som er DNA testet fri (normal). Avkom etter disse anbefales og DNA-testes før avl.
Avlsdyr som har nære slektninger (avkom /foreldre, hel/halvsøsken) som beviselig er bærer av en sykdom skal testes før paring. (Der det finnes DNA test)

Avlsdyr som har produsert avkom med katarakt, skal DNA testes for HSF4*2. Er begge avlsdyr fri for mutasjonen og avkommet allikevel har øyesykdommen, har de en annen type katarakt. Begge avlsdyr og helsøsken skal tas ut av avl. (Evnt. kan det affiserte avkommet testes for å bekrefte type katarakt) .
Anbefaler på det sterkeste at man kun bruker hunder som er fri for HSF4*2 i avl. Om en hund er en meget bra representant for rasen, men er bærer, så kan denne brukes i avl med forsiktighet dersom den er øyelyst u.a. etter 4 års alder, har foreldre som er øyelyst u.a. etter 4 år og blir paret med en hund som er DNA testet fri. Oppdretter må informere valpekjøperne, samt at hele kullet bør DNA testes før salg.

Paring av merle x merle, nært beslektede individer som søsken, mor/sønn eller far/datter e.l. godkjennes ikke. Klubben forholder seg til  5 % regelen.

ASKN ønsker at alle avlsdyr er meritter fra enten: Bruksprøver, Agility, Lydighet, Blodspor, RIK, Redningshunder, dokumentert gjeterprøve(r), eller annen aktivitet. Det anbefales at alle avlsdyr DNA testes på det som er på markedet, som HSF4, MDR1, PRA og CEA/CH


 

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?
Jeg synes det er bra regler, og gode retningslinjer, men ønsker minimum exellent i eksteriør. Dette er fordi det er mye rart eksteriørt på aussie.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?
Nei, faren var 1 år da han ble brukt. Han fikk katarakt når han ble 2 år.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?
Jeg er ikke oppdretter, men hadde jeg vært det ville jeg selvsagt forsøkt å forholde meg til klubbens regler og retningslinjer.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?
Min hund fyller ikke kravene fordi faren som sagt fikk katarakt samt søsken med katarakt. Selv mangler hun 2 x P4 i underkjeven, har hatt endel hud og tarm problemer, samt at hun ikke har gått noen MH eller FA. Foruten om det så er hun fri for HD og AD, øyelyst fri, har LP resultater og Cert på utstilling.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?
Hmmmm, nei det tror jeg ikke, for de nevner ikke noe om avknapp og lite stress :P Jatzy er en eksepsjonelt enkel og grei aussie, selvom hun innehar de rasetypiske egenskapene.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?
Ja det har jeg. Jeg har intrykk av at de som avler mer på brukstypen, også er de som forholder seg til reglene og får godkjent kullene sine. De som avler mer utstillingstype, kjører sitt eget løp, men jeg synes de fleste (av de jeg har snakket med) er ærlige, og helsetester hundene sine, og er åpne om hva/hvorfor de gjør som de gjør.  Det er intrykket jeg sitter med.  Nå har jo klubben også blitt mer bruksrettet, så kanskje ikke så rart at det har blitt sånn. Jeg synes rasen er mer delt nå, enn noen gang før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Toller, og rasen er underlagt retrieverklubben. De har satt opp generelle krav til avlsdyr + har tilleggskrav for hver rase, utformet av raserådene. 

  •  Generelle krav: Hunden bør være fri for HD, dvs grad A eller B. Hunden skal være øyelyst og erklært fri for alvorlige arvelige øyensykdommer, der attest ikke er eldre enn 1 år på paringstidspunktet. Totalt antall avkom etter en hannhund bør ikke overskride et antall tilsvarende 5 % av registrerte i rasen i Norge i løpet av de siste 5 år. Dersom det er ønskelig med ytterligere bruk av hannhunden, skal det overfor raserådet dokumenteres at hannhunden avler spesielt godt når det gjelder helse-, bruks- eller eksteriørmessige kvaliteter.
  • Tilleggskrav for tolleren:
    Bør gentestes for øyensykdommer hvor det finnes tilgjengelige tester.
    Minst en av foreldrene skal ha kjent status, Normal, clear/A når det gjelder PRA.
    Hvis hunden IKKE er jaktpremiert gjelder følgende krav til utstillingsresultater: 2 x HP fra JK/AUK eller 2 x 1 AK eller en av hver av disse. (oppnådd før 1.februar 2011) eller 2 x Excellent (oppnådd etter 1. februar 2011).
    Gjentak av nærliggende kombinasjoner bør ikke forekomme.
    Gjenparinger skal ikke forekomme såfremt forrige kull ga 3 eller flere levende valper.
    Etter 20 avkom, skal bruk av hanndyr avventes i 1 år for å kunne vurdere status på
    avkom i forhold til helse og mentalitet. Hannhunder som har flere enn 45 valper registrert etter seg i Norge, vil ikke få godkjent flere kull på valpelisten.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Ja. Jeg er og fornøyd med at det har kommet tilleggskrav på tolleren som begrenser bruk av hannhunder, og fremmer avkomsgranskning. Vi har noen matadorer i rasen hvor det knapt er gjort en eneste helsetest av avkom ... Jeg er også fornøyd med at man kan få godkjent kull der foreldrene kun er jaktpremierte og ikke premiert fra utstilling. Dette vil si at f.eks tollere som er overtegnet med hvitt kan få kull med på valpelista om de er jaktpremierte, selv om de ikke vil kunne få excellent på utstilling. Det er synd om en hvit nakkeflekk eller for høye sokker skal gjøre at de må avle utafor klubben, om det ellers er en bra hund.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Ja, begge to er det.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Ja, og vel så det. Både hannhunden jeg planlegger å bruke og Bris er premiert ut over kravene fra avlsklubben, og er gentestet for sykdommer utenom PRA. Hannhunden er også godt innafor kravene om antall valper tidligere + tester av disse. Jeg har ikke hatt noe kull enda (planlegger nå til våren) og vet ikke om jeg kommer til å annonsere via klubben. Jeg tror kanskje det siden det er første kullet og vi ikke er noen kjente oppdrettere, men samtidig så har vi fått flere henvendelser allerede og jeg har kun annonsert på hjemmesida og vi kom med på oppdretterlista til klubben først i går. Får se an hvor mye som ryr inn før det blir aktuelt. :P

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Decoy trenger øyelysningsattest, ellers er han innafor kravene og vel så det. Bris er også innafor.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Begge er premierte på andre ting enn utstilling (rally og LP + Bris har startet på tollingjaktprøve) og er viltsporchampion. Decoy har gjennomført MH og Bris har gjennomført BPH. Bris er genetisk fri for CEA-CH, og er utover PRA dna-testet for DE (degenerative encephalopathy) og DM (degenerative myelopathy). Hadde Decoy vært aktuell  for avl hadde jeg testet han for i alle fall DE og CEA-CH (far er fri så jeg vet han er enten fri eller bærer) i tillegg. Nå skal ikke han i avl pga mine strenge krav, han ligger for høyt i stress og har for mye lyd til at jeg syns han bør avles på.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Det er litt begge deler ja. Vi har noen som avler VELDIG utafor klubben, og som knapt er innafor NKK sine krav, noen som avler så de akkurat oppfyller kravene, og noen som oppfyller kravene og vel så det. Så vi har litt av vært av oppdrett på rasen, blir vel sånn mtp popularitet og hvor lettsolgte de er ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Michellus skrev:

Anbefalinger er at avlsdyrene er øyelyst fri, oppnådd minimum 1. premie i åpen klasse eller det samme med HP i juniorklasse, og at det er gjennomført MH/karaktertest/FA/korning.

Virker som om dere kanskje bør oppdatere anbefalingene? Er vel en stund siden det ble gitt HP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
6 timer siden, Tuvane skrev:

Virker som om dere kanskje bør oppdatere anbefalingene? Er vel en stund siden det ble gitt HP...

Nå bare skrev jeg det som sto på siden til NBFK, den ble sist oppdatert i 2012 ser jeg. Om utstillingsreglene er endret på akkurat det punktet (aner ikke, følger ikke så mye med på utstillingsreglene), så bør jo siden endres snart, selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Michellus skrev:

Nå bare skrev jeg det som sto på siden til NBFK, den ble sist oppdatert i 2012 ser jeg. Om utstillingsreglene er endret på akkurat det punktet (aner ikke, følger ikke så mye med på utstillingsreglene), så bør jo siden endres snart, selvfølgelig :P

HP forsvant en stund før 2012 :P Rundt 2008-2009 om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, olga skrev:

Hvordan kan du hevde at mange avler utenfor raseklubben når raseklubben ikke har noen regler for avl`?

Fordi de heller ikke følger de få anbefalingene som er eller tar høyde for klubbens formålsparagraf. De er ei heller medlemmer av klubben. Dermed avler de utenfor klubben, fordi om klubben ikke har noen bestemte krav.

 

9 minutter siden, Line skrev:

HP forsvant en stund før 2012 :P Rundt 2008-2009 om jeg ikke husker feil.

fra 1.1.2011 tror jeg. Jeg har en tispe født i 2009, hun har fått 1.JK med HP i 2010 ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Snøfrost skrev:

fra 1.1.2011 tror jeg. Jeg har en tispe født i 2009, hun har fått 1.JK med HP i 2010 ;) 

Da må hun ha fått feil premiering, for Willy, som er født i 2008 har aldri sett snurten av en HP gjennom sin karriere :)

Ehhhh... på den annen side - han fikk jo alltid CK, så det var kanskje ikke et tema med HP uansett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...