Gå til innhold
Hundesonen.no

10 uker gammel valp alvorlig syk


Sanne
 Share

Recommended Posts

Yoshi, lille finske lapphunden til @Siljus her inne har blitt veldig syk (jeg skriver for henne, fordi hun er temmelig utenfor og ikke helt i stand til å sammenfatte noe selv per nå), og vi lurte på om det er noen her inne som kanskje har hatt erfaringer med noe lignende, eller har noen tanker i det minste.

Det startet med at han virket litt vel rolig til valp å være, ville ikke ha noe særlig mat, kastet opp og det virka som han hadde vondt i nakke/hode-region, fordi han hyla når sele feks ble tatt på/av. Så de dro til veterinær med han, som undersøkte området der han har vondt, gav smertestillende og beskjed om å komme tilbake hvis det ikke var noen bedring. Han ble ikke bedre, så de dro tilbake igjen i går, der veterinær gjorde samme undersøkelse, ga smertestillende og ny time i dag. De følte seg ikke tilfreds med at det bare var vondt han hadde, så de dro til en annen veterinær i går ettermiddag.

Der har det blitt tatt kontrastrøntgen av mage og røntgen av hode (begge deler helt fint). Blodprøver viser sterke tendenser på infeksjon, lite røde blodceller, veldig mange hvite blodceller og blodsukker på 3,5. Alt annet fint. Han har vært innlagt på klinikken i dag, fått blodoverføring, kortison og blitt utredet videre uten at de har funnet ut hvorfor han er så syk som han er.

Nå er han hjemme igjen med beskjed om å komme inn tvert om noe endrer seg og ny time på mandag. Han virka å kvikne til litt av blodoverføringen og den øvrige behandlingen, men veterinær er ikke kjempeoptimistisk per nå.

Ingen av søsknene er syke eller viser tegn på at noe som helst er galt. 

Så ja, er det noen som har noen tanker?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har kost oss masse i helga, etter blodoverføringen har han blitt tilsynelatende frisk! Men vi venter på nedturen, mens vi håper at den aldri kommer Han går for øyeblikket på både kortison, ant

Etter timen i går kan vi konstantere at han er bedre! Mye er selvfølgelig pga blodoverføringen, men det var mye.større forandring enn det kunne bli av den mengden med blod Så vi fortsetter m

Da har vi vært til vet igjen! Egentlig i går, jeg bare glemte denne tråden. Blodprøvene viser en ganske stor forbedring, både på antall røde og hvite blodceller og mengden albumin! Hun er litt

Posted Images

1 minutt siden, Snøfrost skrev:

Huff, for en kjip situasjon :( 

Håper det går bra med ham. 

Kan han ha fått i seg noe giftig? 

Vil han spise eller drikke? 

Utrolig kjipt ja :(

Vi har ikke hatt noe han kan reagere på tilgjengelig, og vært supernøye utendørs.Veldig god matlyst, og maser etter mat! Drikke gjør han som normalt (det som har vært normalt her ihvertfall). 

Fremmedlegeme i magen er utelukket med vanlig og kontrastrøntgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hanhund fikk aseptisk hjernehinnebetennelse da han var 8 mnd. Han hadde fryktelig vondt i nakkeområdet. Kan det være noe slikt valpen har fått?
Min har gått på kortison i snart et halvt år nå og har ingen symptomer på hjernehinnebetennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, KristinR skrev:

Min hanhund fikk aseptisk hjernehinnebetennelse da han var 8 mnd. Han hadde fryktelig vondt i nakkeområdet. Kan det være noe slikt valpen har fått?
Min har gått på kortison i snart et halvt år nå og har ingen symptomer på hjernehinnebetennelsen.

Vet mistenkte hjernehinnebetennelse, men utelukket det etter en stund pga ingen symptomer stemte særlig. Han har vondt rundt kjeve-området og hoven i halsen, pluss øm ørebrusk. Så det passet ikke helt likevell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siljus skrev:

Fremmedlegeme i magen er utelukket med vanlig og kontrastrøntgen 

De fant ingenting på hverken vanlig eller kontrastrøntgen på min hund heller, men obstruksjon hadde han. Vi måtte bare sjanse det til og åpne ham til slutt, jammen bra var det. Han bæsjet også, så obstruksjonen var ikke komplett, men vi måtte likevel fjerne en slump tarm. 
Fremmedlegemet hadde han fått i seg flere måneder før han ble syk, så vi hadde ingen grunn til mistanke. 

Kaster han opp fortsatt? Er maten ufordøyd når den kommer opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kangerlussuaq skrev:

Tenker litt sånn der syringomyelia? Finske Lapphunder har jo begynt å få ganske små hoder med skarp stopp ala chihuahua.

Jeg tenkte litt i samme baner, om ikke helt syringomyelia siden det sjelden fører med seg endringer i hvite blodlegemer som standard og gir også sjelden symptomer på så unge hunder, men tanken min var vannhode/ventrikkelkomplikasjoner foreksempel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Tenker litt sånn der syringomyelia? Finske Lapphunder har jo begynt å få ganske små hoder med skarp stopp ala chihuahua.

På ingen måte små hoder med skarp stopp på de linjene altså, kjenner til morslinjene noen generasjoner bakover og de bor like ved meg. Men vannhode som @Raksha nevner er mer trolig. Han her var liten ved fødselen var han ikke? Mener å huske at han var minsten i kullet, men husker ikke akkurat hvor liten han var.

Skal forhøre meg med de jeg kjenner som har oversikt over litt mer udde sykdommer. Det er jo pompes som er store stygge ulven av dødelige sykdommer, men her er mor frisjekket, så det skal i teorien ikke være mulig, og symptomene stemmer heller ikke ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mari skrev:

De fant ingenting på hverken vanlig eller kontrastrøntgen på min hund heller, men obstruksjon hadde han. Vi måtte bare sjanse det til og åpne ham til slutt, jammen bra var det. Han bæsjet også, så obstruksjonen var ikke komplett, men vi måtte likevel fjerne en slump tarm. 
Fremmedlegemet hadde han fått i seg flere måneder før han ble syk, så vi hadde ingen grunn til mistanke. 

Kaster han opp fortsatt? Er maten ufordøyd når den kommer opp?

Får man vondt rundt kjeve-området og hoven i halsen, pluss øm ørebrusk ved obstruksjon  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nervrologisk sykdom som har ført til betennelse symtomer?

Egentlig veldig vanskelige symtomer, men nevrologisk sykdom kan jo evt føre til betennelse pga anspenthet/overbelastning av annet.

Eller er tenner skjellet ordentlig? At det ikke er noen knekte tenner eller noe som har satt seg der? Regner egentlig med det siden den har blitt grundig undersøkt alt, men verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Jeg tenkte litt i samme baner, om ikke helt syringomyelia siden det sjelden fører med seg endringer i hvite blodlegemer som standard og gir også sjelden symptomer på så unge hunder, men tanken min var vannhode/ventrikkelkomplikasjoner foreksempel. 

Ja, nå er jeg ikke noen ekspert på det definisjonene. Det var sikkert noe ala det jeg mente :P  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I danmark var det nylig noen unge valper som ble avlivd pga påvist kjevekreft, men de hadde blemmer i munnen og blødde neseblod, så det virker jo heller ikke å ligne? De hadde rukket å bli eldre enn han her da, 4 måneder tror jeg. Mulig tidlig stadie? TROR ikke det er slekt av han her, men kan dobbeltsjekke. Uansett er det hovedsaklig mistanke om infeksjon utenfra i det tilfellet da, men de jobber med prøvene de har tatt enda, så vet ikke. Ihvertfall ingen som har vært borte i noe lignende før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Skal skrive de ned og gå igjennom med vet på mandag, om vi kommer oss så langt..

Så må jeg beklage at jeg er litt "fraværende" i tråden, men ting er veldig vanskelige akkurat nå :(

Lille Yoshi er akkurat som en valp skal være nå, våken og utforskende, med skarpe pirayatenner han gladelig bruker! Det er jo slik jeg håper han forblir :heart:

Lille pelsen min, det var virkelig ikke slik jeg ville tilbringe valpetiden hans, jeg ville bare bekymre meg over ledninger og tissing inne :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siljus skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Skal skrive de ned og gå igjennom med vet på mandag, om vi kommer oss så langt..

Så må jeg beklage at jeg er litt "fraværende" i tråden, men ting er veldig vanskelige akkurat nå :(

Lille Yoshi er akkurat som en valp skal være nå, våken og utforskende, med skarpe pirayatenner han gladelig bruker! Det er jo slik jeg håper han forblir :heart:

Lille pelsen min, det var virkelig ikke slik jeg ville tilbringe valpetiden hans, jeg ville bare bekymre meg over ledninger og tissing inne :cry:

:hug::hug:Aller fineste Fluffen i verden :heart: 

Husk, natt og dag, samme hva så er vi her og hjelper til med hva som helst :heart: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siljus skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Skal skrive de ned og gå igjennom med vet på mandag, om vi kommer oss så langt..

Så må jeg beklage at jeg er litt "fraværende" i tråden, men ting er veldig vanskelige akkurat nå :(

Lille Yoshi er akkurat som en valp skal være nå, våken og utforskende, med skarpe pirayatenner han gladelig bruker! Det er jo slik jeg håper han forblir :heart:

Lille pelsen min, det var virkelig ikke slik jeg ville tilbringe valpetiden hans, jeg ville bare bekymre meg over ledninger og tissing inne :cry:

:hug: Du, bare være så fraværende du vil. Jeg skal si ifra om jeg finner noe blant de oppdretterne/rasekjennerne jeg har spurt, foreløpig ingen som har vært borte i noe lignende, verken som arvelig sykdom (eller forgiftning eller infeksjon for den saks skyld, har spurt om det og). Men jeg leiter videre :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at ikke Siljus ikke burde lese i tråden jeg. Stakkars jente, blir jo bare enda mer skremt av alt dere snakker om! Husj ut og vekk med deg, ta den lille i armen og kos dere. Krisemaksimere kan dere gjøre når du snakker med veterinæren på mandag. For i helgen skal dere kose dere uten at han blir verre!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Margrete skrev:

Synes egentlig at ikke Siljus ikke burde lese i tråden jeg. Stakkars jente, blir jo bare enda mer skremt av alt dere snakker om! Husj ut og vekk med deg, ta den lille i armen og kos dere. Krisemaksimere kan dere gjøre når du snakker med veterinæren på mandag. For i helgen skal dere kose dere uten at han blir verre!

Kjenner jeg er litt enig egentlig... for det er ikke mye trivelig lesing her :heart: Selv om absolutt alt av tanker og forslag settes enormt stor pris på, så tenker jeg som Margrete, at jeg kanskje skal ta det videre herfra, Silje.. Vi har vært ganske tett oppi hele greia, så jeg vet jo det meste sånn sett :heart: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...