Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling hjelp


Angelina
 Share

Recommended Posts

Hvis man stiller en hund i unghundklasse, en i juniorklassen og en i åpen klasse og om da to eller tre får BIR må de da stilles i BIG finalen samtidig når man kun er en handler som løper rundt? Finalene er som oftest sent på dagen og da går vell alle de som ikke gikk videre hjem fra rasen sin og da er det vanskelig å spørre om en kan være igjen i feks. Tre timer kun får å stille ut hunden min? Er ekkelt det. Ønsker det hadde vært hver sin klasse og at de kunne bli BIR unghund eller BIR junior eller BIR åpen som da ikke går mot hverandre i BIG unghund eller BIG junior eller BIG åpen før den siste dømminga starter på BIS men da må jo alle gå mot hverandre. Siden da hadde det vært mye mindre sjanse på handlerkluss når man kun er en person.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det spiller ingen rolle hvilken klasse hunden din går i. Har du hunder i 3 forskjellige raser, som er i samme gruppe og alle blir BIR, ja da må du finne handler til de to av dem. Heldigvis er det ikke flere finaler enn det vi allerede har, hadde ikke dratt fra hallen før klokken 22 på kvelden :lol: Bli kjent med soniser, det er alltid noen gærninger i gjengen vår som alltid blir til BIS og kan løpe inn i en gruppering om man trenger hjelp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller du tre hunder av tre ulike raser? I så fall vil det være veldig vanskelig for deg å være tilstede i alle ringene i utgangspunktet.

Om du stiller hunder av samme rase, så er det bare en av dem som kan blir BIR, og ergo er det bare en hund du må ta med til BIG-finalen. Evt BIR junior/veteran.

Sannsynligheten for at du vinner alt med alle hundene er dog veldig sannsynlig, med mindre du har veldig, veldig gode hunder og har en rase med veldig, veldig få deltagere.

Cluet er vel uansett å ikke melde på flere hunder enn man klarer å håndtere, evt ha med seg en medhjelper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvis den som blir BIR blir bestemt samtidig som alle i samme rase går i ringen så er det lettere med handlerhjelp fra de i raseklubben. Da slipper vedkommende å vente i flere timer som jeg skrev over her og det gjør alt mye lettere. I tillegg så er nok liten sannsynlighet at to hunder med samme eier/handler går videre begge to. Spesielt jeg som bare kløner alt til i utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du lurer på, så jeg håper jeg svarer nå:

På en ordinær utstilling bedømmes alle voksne hunder i rasen samtidig, klasse for klasse - junior, unghund, åpen, bruks, champion, veteran, først alle hannhunder, og så alle tisper.

Beste hannhund og beste tispe møtes til BIR og BIM.

BIR-vinneren går videre til gruppefinale, som vanligvis starter rundt klokken 15:00, men ikke før alle andre ringer også er ferdig for dagen, i og med at flere BIR-vinnere skal konkurrere mot hverandre i gruppene. Det er også BIS veteran-finale, hvor beste veteran i hver rase møtes. Noen arrangører kjører også BIS junior-finale, men det er unntaket.

Skal du stille tre hunder i samme rase, kan du trenge handlerhjelp. Går de i hver sin klasse, kan du i teorien rekke å stille alle tre selv, men det blir jo hektisk. Hvis to av samme kjønn får CK, så skal de konkurrere mot hverandre i beste hannhund-/tispeklasse, og da trenger du handlerhjelp. Får du beste hannhund og beste tispe, trenger du handlerhjelp.

Med fare for å oppfattes som frekk, men det høres ut som om utstilling er såpass nytt for deg enda at kanskje du skal ta deg en tur på en utstilling med noen du kjenner, for å se og bli fortalt litt? Også melde på kanskje bare én hund på en utstilling for å teste selv, og finne ut om du har kapasitet til å stille tre. Jeg stiller ofte både to og tre, men jeg har rutine og kan reglene, så det koster meg som regel mindre enn det koster nybegynnere å stille én (og med "koster" mener jeg ikke penger, men alt annet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk svar på det jeg lurte på nå ja. Bare jeg som er en kløne på å ordlegge meg. Har vært på flere utstillinger før og sett så vet litt. Stilt ett par ganger også. 

 

Det som spørsmålet mitt egentlig var er: Får man vite hvem som blir BIR før selve finalen går ca. Klokka tre? Og fikk svar ja. Bare det jeg lurte på. 

Og jeg har kun hunder i samme rase og i samme kjønn så da blir det nok liten sannsynlighet begge går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Angelina skrev:

Har vært på valpeshow bla. To ganger på Oslo Pet show og der fikk man BIR med en gang etter kun en runde i ringen. Derfor jeg lurte.

Da tenker jeg at det ikke var så veldig mange i rasen din på OPS, og da går det fortere. 

Det er for øvrig to ulike bedømmingssystem for valp og voksen. For at en voksen hund skal bli BIR, må den ha fått CK. Det deles ut i klasseplasseringen, etter den individuelle bedømmelsen hvor hunden får excellent, very good, good, sufficient, KIP (kan ikke premieres) eller diskvalifiserende. Kun hunder med excellent har lov til å motta CK, men de må ikke få det. Hunder med very good konkurrerer om plassering i klassen hvis tre eller færre fikk excellent. Det er altså betydelig flere nåløyer og runder en skal gjennom før BIR-rosetten eventuelt deles ut i voksenringen - men det er det siste som skjer i rasen, uten pause for noe annet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Angelina skrev:

 

Og jeg har kun hunder i samme rase og i samme kjønn så da blir det nok liten sannsynlighet begge går videre.

Da er det ikke noe problem med gruppen, for det er 0 sannsynlighet for at begge går videre da det er bare en i hver rase. Men du kan oppleve at begge må inn i beste tispe klassen, og da må trenge en ekstra handler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...