Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til rase til mine foreldre


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Slenger meg på Marie, det må da være greit å gi et hjem til en av de hundene som ikke er vant med å få allverdens av aktivitet. Jeg ser for meg at en liten, rolig hund som er vant med å bo på gata/shelter/mye i hundegård vil synes at å henge med på livet til et pensjonistpar må være ganske alright? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er ikke bakterier og virus som er problemet med gatehunder... det er ulike parasitter de kan bringe med seg hjem til Norge, parasitter vi ikke er kjent med her i landet og som kan smitte andre hun

Ny oppdatering fra Spania. De var innom en veterinær som hadde valper som hadde mistet moren ved 3-ukers alderen (og var nettopp fylt 8 uker). Så nå har det flyttet inn en blanding av yorkie og noe an

Syns det er synd at man automatisk tenker at hunder fra shelter skal være syke. Min mor jobber frivillig på et omplasseringssenter i Spania som ble startet av Nederlendere. De eksportere mange hunder

Posted Images

Så, vi er i mot kommersiell import av gatehunder, bortsett fra når vi "kjenner" noen som vurderer det, da er det greit? For det er det det handler om for min del. Så lenge det er marked for sånne bikkjer her i landet, så kommer vi til å få sånne bikkjer her i landet, og da kan man ikke syte og klage om flere sykdommer, strengere vaksine/ormkur-regler og vanskeligere regler for import/utenlandsreiser i tillegg. 

Og jo. Disse shelterne er kommersielle. De lever av turister som syns synd på de stakkars sultne gatehundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Så, vi er i mot kommersiell import av gatehunder, bortsett fra når vi "kjenner" noen som vurderer det, da er det greit? For det er det det handler om for min del. Så lenge det er marked for sånne bikkjer her i landet, så kommer vi til å få sånne bikkjer her i landet, og da kan man ikke syte og klage om flere sykdommer, strengere vaksine/ormkur-regler og vanskeligere regler for import/utenlandsreiser i tillegg. 

Og jo. Disse shelterne er kommersielle. De lever av turister som syns synd på de stakkars sultne gatehundene. 

Nå bor disse store deler av året i Spania.  Jeg ser faktisk ikke forskjell på å få seg spansk omplasseringshund eller norsk da altså.  

Det er liksom ikke svart /hvitt.  Det er ikke sånn at de automatisk er syke. Hva er egentlig forskjellen på å ta med en hund født i Norge til og fra Spania eller å ta med en hund født i Spania til og fra? 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Nå bor disse store deler av året i Spania.  Jeg ser faktisk ikke forskjell på å få seg spansk omplasseringshund eller norsk da altså.  

Det er liksom ikke svart /hvitt.  Det er ikke sånn at de automatisk er syke. Hva er egentlig forskjellen på å ta med en hund født i Norge til og fra Spania eller å ta med en hund født i Spania til og fra? 

Ingen forskjell for hunden, men en liten dråpe i oljeriet som er kommersiell import, kanskje? For som du kanskje veit, ting folk tjener penger på, kommer folk til å fortsette å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 2ne skrev:

Ingen forskjell for hunden, men en liten dråpe i oljeriet som er kommersiell import, kanskje? For som du kanskje veit, ting folk tjener penger på, kommer folk til å fortsette å gjøre. 

Så du mener de avler gatehunder i stor skala for å tjene penger?  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke adoptere en hund i Spania? Det hadde jeg gjort iallefall, når jeg alikevel stod der nede med campingvogna. Jeg tror ikke på dette hysteriet med at de skal spre så mye sykdommer. Jeg tror heller på skikkelig stell, mosjon og ordentlig mat foran å skulle beskytte seg mot alt hele tiden. Bakterier og virus er jo overalt, så om vi var så mottagelige skulle vi vel vært syke hele tiden da, både vi og hundene våre, for ikke å snakke om gatehundene, som ser ut til å leve i beste velgående i den grad det er mat til dem.

Kan man ta imot en omplasseringshund, uansett hvor det er fra, så mener jeg det er bedre enn å støtte produksjonen av nye hvalper når det er mer enn nok voksne hunder å ta av. Men ikke det at jeg har noe imot de som kjøper valper heller altså.

Jeg kjenner faktisk til veterinærer her i Norge som har adoptert gatehunder fra utlandet, og det er ikke fra noen "kommersielle" organisasjoner akkurat, men fra organisasjoner der man bruker all fritida si og ikke tjener noe penger på det i det hele tatt. Det er SÅ mange hunder som lider både i Spania og andre steder i Europa, så om man kan hjelpe en slik hund så hvorfor ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de hadde trivdes med en italiens mynde om de hadde sett på dem. Mye personlighet i liten kropp :)

En ting som jeg synes man bør tenke på i forhold til spansk gatehund istedet for norsk omplasseringshund er at de aller fleste omplasseringshunder i Norge er oppvokst i et hjem. De er renslighetstrente, de er håndterte fra de er små og de er vaksinerte og de fleste er trent på å være alene hjemme. Det kan godt hende du finner en sånn hund i spania også, men mange av gatehundene er lite håndterte, lite båndtrente, lite vant med å være i et innemiljø og mange av de krever at man er flink med dem og jobber mye med dem for at de skal bli vettige. Er det noe foreldrene dine klarer? 

Kjenner flere som feks har bodd i USA tatt til seg shelterhunder som de så har tatt med tilbake til Norge når de har flyttet hjem igjen. De har ofte måttet legge ned masse arbeid i de hundene, feks bare det å få klippe klør eller børste pels osv osv... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mud skrev:

Så du mener de avler gatehunder i stor skala for å tjene penger?  

Nei, eksport av random gatebikkjer er storindustri, hvor vi veit de fusker med vaksiner og ormkurer og helseattester. 

Du kan jo fortelle meg forskjelen på å kjøpe en gatehund fra Spania bare fordi man bor der halve året, og å kjøpe en via en finn.no-annonse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Bakterier og virus er jo overalt, så om vi var så mottagelige skulle vi vel vært syke hele tiden da, både vi og hundene våre, for ikke å snakke om gatehundene, som ser ut til å leve i beste velgående i den grad det er mat til dem.

Det er ikke bakterier og virus som er problemet med gatehunder... det er ulike parasitter de kan bringe med seg hjem til Norge, parasitter vi ikke er kjent med her i landet og som kan smitte andre hunder her til lands. Det er ingen krav ut over rabiesvaksine og ormekur for å ta en slik hund inn til landet. Ingen undersøkelser mht andre parasitter enn revens dvergnendelorm.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Og dette vet du at gjelder alle?

Selvfølgelig veit jeg at det ikke gjelder alle, det er dog ikke det som er poenget, poenget er at det er en storindustri med mye fusk i, som er en helserisiko for våre hunder, og som gjør at importregler blir strengere (nettopp fordi det fuskes med papirer).

Og i samtlige tråder om at MT strammer inn reglene, så bannes disse importerte gatebikkjene opp og ned i mente, men i denne tråden så er det greit? Jeg syns ikke det jeg. At du og Mud er uenig med meg, gir jeg egentlig blanke f.. i, for meg er det ingen forskjell på å kjøpe en gatehund mens man er i Spania, og å importere enn via en finn.no-annonse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 2ne skrev:

Selvfølgelig veit jeg at det ikke gjelder alle, det er dog ikke det som er poenget, poenget er at det er en storindustri med mye fusk i, som er en helserisiko for våre hunder, og som gjør at importregler blir strengere (nettopp fordi det fuskes med papirer).

Og i samtlige tråder om at MT strammer inn reglene, så bannes disse importerte gatebikkjene opp og ned i mente, men i denne tråden så er det greit? Jeg syns ikke det jeg. At du og Mud er uenig med meg, gir jeg egentlig blanke f.. i, for meg er det ingen forskjell på å kjøpe en gatehund mens man er i Spania, og å importere enn via en finn.no-annonse. 

Om de kjøper en hund fra et shelter i Spania mens de bor i Spania, så er det jo DE som er ansvarlig for at den sjekkes i hue og ræva før de reiser til Norge, og det minsker vel risikoen for fusk betraktelig (sett at dette er ærlige folk)? Nå var det vel også snakk om et shelter hvor moren til noen jobber som frivillig og som kan hjelpe? Ikke er det snakk om smugling heller. Joda, jeg er veldig skeptisk til ukritisk import av alt som kryper og går og jeg går egentlig bare og venter på den dagen vi får melding om at nå har vi fått rabies på fastlandet, men når noen tilbringer halvparten av tiden sin et sted, så er det akkurat det samme hvor de får hunden sin fra.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MaritaS skrev:

Om de kjøper en hund fra et shelter i Spania mens de bor i Spania, så er det jo DE som er ansvarlig for at den sjekkes i hue og ræva før de reiser til Norge, og det minsker vel risikoen for fusk betraktelig (sett at dette er ærlige folk)? Nå var det vel også snakk om et shelter hvor moren til noen jobber som frivillig og som kan hjelpe? Ikke er det snakk om smugling heller. Joda, jeg er veldig skeptisk til ukritisk import av alt som kryper og går og jeg går egentlig bare og venter på den dagen vi får melding om at nå har vi fått rabies på fastlandet, men når noen tilbringer halvparten av tiden sin et sted, så er det akkurat det samme hvor de får hunden sin fra.. 

Det hun sa :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MaritaS skrev:

Om de kjøper en hund fra et shelter i Spania mens de bor i Spania, så er det jo DE som er ansvarlig for at den sjekkes i hue og ræva før de reiser til Norge, og det minsker vel risikoen for fusk betraktelig (sett at dette er ærlige folk)? Nå var det vel også snakk om et shelter hvor moren til noen jobber som frivillig og som kan hjelpe? Ikke er det snakk om smugling heller. Joda, jeg er veldig skeptisk til ukritisk import av alt som kryper og går og jeg går egentlig bare og venter på den dagen vi får melding om at nå har vi fått rabies på fastlandet, men når noen tilbringer halvparten av tiden sin et sted, så er det akkurat det samme hvor de får hunden sin fra.. 

Nei, det er mammaen til MegaMarie som jobber på shelter. Det er Sunlilys foreldre som vil ha hund, og som vi kan se i startinnlegget, er Sunlily super-positiv til det: 

På 2/2/2016 at 10:25 PM, Sunlily skrev:

Mine foreldre er på jakt etter sin egen hund. Jeg har litt blandede meninger og tanker om nettopp dette, men har hvert fall tenkt å gjøre et forsøk på å få de inn på rikitg rase.

De bor sommerhalvåret i Norge og vinterhalvåret i Spania, så de ønsker ikke en polarhund eller en hund med såpass pels at den vil slite i varmen.

Det det kan tilby er:

- mye tid med hunden (da de begge er pensjonert)

- noen småturer (jeg er nemlig rimelig sikker på at de bør ha en hund som er svært lite krevende)

- masse kjærlighet

 

De ønsker:

- minimalt med pelsstell

- lite lyd og vokt

- selskapshund

- en hund av liten størrelse (som skal bo i campingvogn nede i Spania)

- IKKE en av bichon-rasene, chihuahua eller puddel

- en veldig lite krevende hund som kan være fornøyd med en spasertur rundt i nabolaget

- gjerne en omplasseringshund

- hanne

 

For å være ærlig, så tror jeg de hadde klart seg greit med en hamster ;) Men nå har de bestemt seg for at de skal ha hund, og de er type nede i Spania og ser på gatehunder, så jeg får helt fnatt. De er veldig opptatt av at hunden skal se søt ut, og tenker ikke så veldig på annet enn at de har opplevd 1 individ av en rase slik så da drar de alle under en kam.

 

De har snakket litt om både dverg-schnauzer og ulike terriere, men som jeg sa til de - jeg tror dere ville vært mer fornøyd med litt enklere raser som heller ikke jevnt over har mye lyd. (De går på veggen av aussiene sin vokt for eksempel :P )

 

Kom gjerne med forslag og tanker, for jeg er helt målløs :)

Ånei, vent.. Kanskje ikke helt positiv..? 

Jeg går selvsagt ut fra at de er ærlige, foreldrene hennes, men det ser ut som at jeg har problemer med å gjøre meg tydelig om dagen, for igjen handler det om å se det store bildet. Dvs importindustrien av gatehund. Som en importert gatehund fra Spania vil være en del av, selv om de importerer den selv. Jeg er litt usikker på hvorfor dette er så vanskelig å forstå for folk, men vil man ha slutt å noe, så kan man ikke være med å støtte det, på en måte. Dvs at hvis du ikke ønsker importerte gatehunder, ikke importer gatehunder. Hvis du ikke ønsker valpefabrikker, ikke kjøp fra valpefabrikker. Hvis du ikke har sansen for doodlehunder, ikke kjøp doodlehund. Ønsker du mer helsetesting, kjøp fra oppdrettere som helsetester og helsetest sjøl. Dette er åpenbar logikk, trodde jeg. 

Så da står jeg igjen med: Jeg ønsker ikke import av gatehunder. Ergo, jeg oppfordrer ikke folk til å importere gatehunder. Så enkelt, men akk så vanskelig. 

*sukk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av disse spanske gatehundene har faktisk vært eied av turister som tilbringer noen måneder der, og reiser fra hunden. Når de så skal tilbringe et nytt halvår i solen, skaffer de seg en ny hund, som de så reiser fra. Og sånn "går no dagan", det er ikke godt å si hva som rører seg i hodet på folk. Flere av disse stakkars dyrene har kanskje tilbragt deler av livet på flere forskjellige sheltere, innimellom tiden de bor på gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mud skrev:

Nå bor disse store deler av året i Spania.  Jeg ser faktisk ikke forskjell på å få seg spansk omplasseringshund eller norsk da altså.  

Det er liksom ikke svart /hvitt.  Det er ikke sånn at de automatisk er syke. Hva er egentlig forskjellen på å ta med en hund født i Norge til og fra Spania eller å ta med en hund født i Spania til og fra? 

 

Enig! Når man bor like mye i Norge som i Spania, ser jeg ingen forskjell på å ta til seg omplasseringshund fra Norge vs Spania så lenge man sjekker for ulike sykdommer. Sannheten er at det er flere hunder på omplasseringssenter i Spania, og oddsen for å finne en hund på en senter i Spania vs Norge som passer til foreldrene til TS er mye større. Jeg har sett mange små hunder som krever lite mosjon der nede. I Norge føler jeg man stort sett finner store/middels hunder til omplassering på senter. 

9 timer siden, 2ne skrev:

Ingen forskjell for hunden, men en liten dråpe i oljeriet som er kommersiell import, kanskje? For som du kanskje veit, ting folk tjener penger på, kommer folk til å fortsette å gjøre. 

Som jeg sa, min mor jobber frivillig på dette senteret. Alle som jobber der jobber frivillig. Ingen får betalt for å jobbe der såvidt jeg vet det. Alle penger går til omplassering, sterilisering/kastrering av hundene, mat og andre helsesjekker av hundene. Jeg kan selvsagt ikke snakke for alle omplasseringssenter i Spania, derfor jeg sa at det er lurt å sjekke opp om det er et seriøst senter og jeg kan som sagt tipse om det min mor jobber på (som jeg selv har vært å besøkt flere ganger). Tro meg, det er ikke penger å tjene i det senteret der. 

8 timer siden, Siri skrev:

Det er ikke bakterier og virus som er problemet med gatehunder... det er ulike parasitter de kan bringe med seg hjem til Norge, parasitter vi ikke er kjent med her i landet og som kan smitte andre hunder her til lands. Det er ingen krav ut over rabiesvaksine og ormekur for å ta en slik hund inn til landet. Ingen undersøkelser mht andre parasitter enn revens dvergnendelorm.

Men hva er forskjellen på hunder som er født og oppvokst der nede, vs eks min mor som reiser ned med sin renraset cocker spaniel fra Norsk oppdrett og reiser hjem igjen til Norge? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2ne skrev:

Nei, det er mammaen til MegaMarie som jobber på shelter. Det er Sunlilys foreldre som vil ha hund, og som vi kan se i startinnlegget, er Sunlily super-positiv til det: 

Ånei, vent.. Kanskje ikke helt positiv..? 

Jeg går selvsagt ut fra at de er ærlige, foreldrene hennes, men det ser ut som at jeg har problemer med å gjøre meg tydelig om dagen, for igjen handler det om å se det store bildet. Dvs importindustrien av gatehund. Som en importert gatehund fra Spania vil være en del av, selv om de importerer den selv. Jeg er litt usikker på hvorfor dette er så vanskelig å forstå for folk, men vil man ha slutt å noe, så kan man ikke være med å støtte det, på en måte. Dvs at hvis du ikke ønsker importerte gatehunder, ikke importer gatehunder. Hvis du ikke ønsker valpefabrikker, ikke kjøp fra valpefabrikker. Hvis du ikke har sansen for doodlehunder, ikke kjøp doodlehund. Ønsker du mer helsetesting, kjøp fra oppdrettere som helsetester og helsetest sjøl. Dette er åpenbar logikk, trodde jeg. 

Så da står jeg igjen med: Jeg ønsker ikke import av gatehunder. Ergo, jeg oppfordrer ikke folk til å importere gatehunder. Så enkelt, men akk så vanskelig. 

*sukk* 

Dette er jo bare totalt ulogisk resonnering?  

Igjen : de BOR store deler av året i Spania.  Uansett hvor de kjøper hund fra så må de stå for vaksiner etc selv..Spanske hunder har ikke en smittsom gendefekt bare fordi de er født i Spania.  

Å bruke som argument at noen shelters tjener penger på det henger ikke på greip. 

Da vil jeg påstå at det er en mye verre industri man i hvertfall IKKE bør støtte : oppdrettere. 

Oppdrettere som gruppe har tross alt ansvar for å ha produsert en ufattelig mengde syke og psyke hunder for penger.  Det er faktisk ganske mye verre enn å tjene penger på å omplassere gatehunder faktisk.  

Oppdrettere  er ikke ukjent med å jukse litt med papirer når de importerer eller eksporterer de heller , sånn  når vi først skal generalisere så veldig liksom.

Så jeg vet ikke jeg..

Jeg synes gatehund fra Spania høres ut som et helt ok alternativ for disse folkene,  det betyr ikke at jeg støtter at folk shopper gatehunder fra Spania på nett. 

Men verden ER faktisk ikke svart /hvitt .

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Okay, da er det med andre ord helt greit å importere gatebikkjer fra Spania. Det var det jeg lurte på for noen innlegg siden. Det hadde bare vært å svare ja på det, eller? 

Forskjell på å importere en gatehund ifra spania om du sitter i stua di hjemme i Norge eller om du går til et shelter på stedet hvor du BOR og adopterer en hund. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MaritaS skrev:

Forskjell på å importere en gatehund ifra spania om du sitter i stua di hjemme i Norge eller om du går til et shelter på stedet hvor du BOR og adopterer en hund. 

Okay, hva er forskjellen på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MegaMarie skrev:

Men hva er forskjellen på hunder som er født og oppvokst der nede, vs eks min mor som reiser ned med sin renraset cocker spaniel fra Norsk oppdrett og reiser hjem igjen til Norge? 

Forskjellen er ikke så himla stor når man bor der - om man er en sløv og tankeløs eier. MEN - om man eier en hund, har man forhåpentligvis litt mer kontroll på hva den spiser i seg, man kan forsøke å forebygge at den får i seg smitte fra mygg, snegler etc som kan overføre sykdomsorganismer og parasitter. DET er det ingen som passer på med en gatehund. DET er forskjellen. Når jeg reiser med mine hunder utenlands er jeg ekstremt påpasselig med at de ikke snuser på hundebæsj, spiser snegler (det gjør de strengt tatt ikke til vanlig heller) eller oppholder seg i områder der det kan være mye smitte. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.2.2016 at 6:50 PM, Siri said:

Det er ikke bakterier og virus som er problemet med gatehunder... det er ulike parasitter de kan bringe med seg hjem til Norge, parasitter vi ikke er kjent med her i landet og som kan smitte andre hunder her til lands. Det er ingen krav ut over rabiesvaksine og ormekur for å ta en slik hund inn til landet. Ingen undersøkelser mht andre parasitter enn revens dvergnendelorm.

Jeg mener det samme om parasitter, at et friskt system har mye vanskeligere for å bli "tatt over" av paraisitter enn et sykt. Men er enig i at vi ikke trenger å innføre parasitter vi ikke allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Jeg mener det samme om parasitter, at et friskt system har mye vanskeligere for å bli "tatt over" av paraisitter enn et sykt. Men er enig i at vi ikke trenger å innføre parasitter vi ikke allerede har.

Det er klart, men det finnes mange parasitter som gjør friske system ganske så syke.. Vi oppå berget her er forferdelig heldige som har ekstremt lite dritt av både bakterier og parasitter, hvorfor endre det? I alle fall på grunn av tankeløshet., 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg mener det samme om parasitter, at et friskt system har mye vanskeligere for å bli "tatt over" av paraisitter enn et sykt. Men er enig i at vi ikke trenger å innføre parasitter vi ikke allerede har.

Parasitter gir ikke bare sykdom for hundene. Men de smitter via kroppsvæsker/avføring til miljøet rundt, så andre dyr OG mennesker kan smittes.
Vi kan fremdeles her i landet plukke blåbær og multer og spise dem rett fra lyngen. Men om noen av parasittene slår seg ned her, er denslags luksus bare å glemme. I tillegg har man rabies som også ville dyr kan smittes av. Og er man ikke vaksinert av rabies, og blir bitt av et dyr som er infisert, er der lite effektiv behandling å oppdrive. Død er som regel enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...