Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til rase til mine foreldre


Sunlily
 Share

Recommended Posts

19 timer siden, Siri skrev:

Forskjellen er ikke så himla stor når man bor der - om man er en sløv og tankeløs eier. MEN - om man eier en hund, har man forhåpentligvis litt mer kontroll på hva den spiser i seg, man kan forsøke å forebygge at den får i seg smitte fra mygg, snegler etc som kan overføre sykdomsorganismer og parasitter. DET er det ingen som passer på med en gatehund. DET er forskjellen. Når jeg reiser med mine hunder utenlands er jeg ekstremt påpasselig med at de ikke snuser på hundebæsj, spiser snegler (det gjør de strengt tatt ikke til vanlig heller) eller oppholder seg i områder der det kan være mye smitte. 

 

Men forskjellen fra dette konkrete tilfellet og de andre som importerer er at disse bor like mye I Spania som i Norge. Derfor er det ikke relevant å sammenligne det med vanlig import.  

Hunden vil - uansett om den er født der eller her - ha den samme risikoen for å dra med smitte.  Det avhenger ikke av i hvilket land eller hvilke forhold den er født under, det avhenger av eierne det..Hvor grundig de er med helskesjekk og vaksiner etc..

Derfor synes jeg det er helt absurd at det liksom skal være mer korrekt å importere en  hund til et land som allerede har altfor mange hjemløse hunder,  enn å gi en hjemløs hund ett hjem..

Spesielt når det EGENTLIG spiller liten rolle for oss på berget hvor hunden kommer fra , sånn hvis vi stikker fingeren litt i jorden.. Den kan bli like full av dritt om den er født i Norge. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er ikke bakterier og virus som er problemet med gatehunder... det er ulike parasitter de kan bringe med seg hjem til Norge, parasitter vi ikke er kjent med her i landet og som kan smitte andre hun

Ny oppdatering fra Spania. De var innom en veterinær som hadde valper som hadde mistet moren ved 3-ukers alderen (og var nettopp fylt 8 uker). Så nå har det flyttet inn en blanding av yorkie og noe an

Syns det er synd at man automatisk tenker at hunder fra shelter skal være syke. Min mor jobber frivillig på et omplasseringssenter i Spania som ble startet av Nederlendere. De eksportere mange hunder

Posted Images

Her var det skjedd mye siden jeg tittet innom sist :P

Jeg kan oppdatere litt:

Jeg har prøvd å snakke med moren min om hva en hund krever, uansett hvilken rase det måtte være. Jeg har bedt de tenke seg nøye om og også fortalt de (som burde være noe alle faktisk vet) at man bør være 100% sikker på at man er klar til å forplikte seg i 15 år fram i tid, slik at hunden ikke bare blir en midlertidig løsning fordi man har lyst på en søt hund en periode (som jeg personlig føler at det er akkurat nå). De er likevel voksne mennesker og står fortsatt fast på sitt - de ønsker en hund. 

Jeg viste de bilder og noen filmer av italiensk mynde, fordi jeg er i likhet med mange av dere enig i at det er kanskje den rasen som passer best inn hos de. Det var et blankt nei, fordi de syntes den var mindre pen. 

Nå har de landet på yorkshire terrier eller tibetansk spaniel (noe som igjen overrasker meg av ulike grunner). Først og fremst fordi jeg kjenner foreldrene mine godt nok til at jeg vet at de ikke ønsker å legge mye penger i en hund, til tross for at jeg har prøvd å fortelle de at man faktisk kjøper seg en hund som man skal leve og bo med i de neste 15 årene (jeg for min del har foreslått en voksen hund, men nå har de funnet ut at de ønsker en valp virker det som. ) Så var det det med at de egentlig ikke ønsket pelsstell, som igjen førte til at jeg ble en anelse oppgitt i det yorkien ble nevnt. Da fikk jeg til svar "Men, nå har vi jo faktisk all verdens med tid." så da var det plutselig ikke et problem tross alt. 

Som mange av dere sikkert har forstått, så er jeg ikke videre begeistret over dette, fordi jeg er redd for at de kjøper det første og beste de kommer over - fordi de kun ser på utseendet. OG fordi de for bare noen måneder kunne fortelle meg at de ikke ville ha en hund slik det bodde nå, og syntes det var helt grusomt å i det hele tatt vurdere å ha med seg en hund boende i campingvogn. Jeg reagerer fordi dette blir så spontant og ut av det blå, og mest sannsynlig ender i en omplassering den dagen de går lei. Jeg har med andre ord ikke helt trua på dette, men vil i hvert fall prøve å gi de en sjanse og derfor hjelpe de til å finne den hunden og evt rasen som det er størst sannsynlighet for at de klarer å overleve med. 

Jeg ønsker ikke at de skal kjøpe seg en gatehund fordi JEG ikke har sansen for de enkelte shelterne som (dessverre) ødelegger for alle de andre. Fordi foreldrene mine er så ukritiske er det å sende de ut i jungelen av sheltere og be de om å finne en seriøs en, som å finne nåla i høystakken. Det er risky. Jeg vet at dette er å dra alle over en kam, men jeg ønsker jo forøvrig heller ikke at de skal skaffe seg en blandingshund verken i Spania, Norge eller et hvilket som helst annet land, nettopp fordi man har så lite kontroll over helsestatistikken på foreldredyrene. Jeg sier ikke at alle raser er friskere og sunnere en blandingshunder, men det er enklere å luke ut sykdommer fordi de fleste seriøse oppdretterne helsetester og dokumenterer det. Selvsagt finnes det jo de (og det er jo mange der og) som fusker med papirene, men så var det det med å finne en seriøs oppdretter. 

Til syvende og sist er det jo ikke jeg som skal kjøpe hunden, men med tanke på mine foreldres manglende evne til dømmekraft, så ønsker jeg hvert fall å gjøre det jeg kan for å gi de best mulig utgangspunkt.

Det bør jo og nevnes at moren min har to typer leddgikt, og stefaren min tvilsomt kommer til å ta del i disse turene og treningene (og sliter også med helsen). I tillegg har de ikke veldig mye erfaring med hund annet enn at de selv har hatt hund som barn, og har passet aussiene mine en langhelg eller to. Så de bør jo ikke få seg en krevende omplasseringshund heller for den saks skyld, (eller en krevende valp) :)

 

Nå føler jeg virkelig at jeg er ganske kald...:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte fnise litt av deg nå, snakk om å snu alt på hodet. Ellers er det vi foreldre som holder den tordentalen der når det kommer til barna.

Har du tenkt på denne setningen her:
Til syvende og sist er det jo ikke jeg som skal kjøpe hunden, men med tanke på mine foreldres manglende evne til dømmekraft, så ønsker jeg hvert fall å gjøre det jeg kan for å gi de best mulig utgangspunkt.

Jeg synes det vitner om to foreldre som har gjort en svært god innsats når det kommer til sunn fornuft. Du er ikke født slik, du er formet slik. Gi foreldrene dine litt slakk nå, du skal se de tenker på alt du har sagt og lar det synke inn. Veiled dem litt på veien, og gi dem litt tiltro. Personlig ser jeg ikke helt problemet med blandingshund om de synes det er dyrt med rasehund. Det er lov å synes det, og det er lov å like blandingshunder.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de finner ut at de vil gå for yorkie må du ha en samtale med de om valpefabrikker og smuglervalper hvertfall. De høres dessverre ut til å være midt i målgruppa for sånne folk; dvs noen som vil ha en Yorkshire terrier valp, men ikke vil betale så mye for den. Vis fram noen bilder og filmer for å illustrere hvor forferdelige slike valpefabrikker kan være.

En yorkie i sportsklipp er da ikke så ille krevende på pelsfronten, det er ikke en briard med utstillingspels liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsmessig kan sikkert yorkien passe.. Men de bjeffer MYE, har litt ymse gemytt (usikre på folk, lett for å bite/snappe), patellaluksasjon er utbredt og det er mye pelsstell.. De kan selvsagt bare barberes ned innimellom, men selv da er det en del pelsstell. De bør vaskes i alle fall annehver uke (helst oftere om de skal ha hannhund) + børstes regelmessig. Selv kort pels (2 cm) kan tove seg om den ikke blir børstet, på grunn av at pelsen/hårstråene er så fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering fra Spania. De var innom en veterinær som hadde valper som hadde mistet moren ved 3-ukers alderen (og var nettopp fylt 8 uker). Så nå har det flyttet inn en blanding av yorkie og noe annet spennende til campingen med kommentaren "Vi skulle jo egentlig bare se, men så var han så søt at han ble med hjem." 

Så her er han - hils på Odie 

12688128_10205580046088699_3060303333897

12742829_10205580045488684_8368006874777

 

Han ser jo søt og glad ut i det minste :) Håper de er klare for å gi han alt han trenger, og at de ikke får en overraskelse om noen mnd med lydnivå eller aktivitetsnivå. (De har forøvrig fått streng beskjed av meg at de ikke få komme å sutre til meg om det er tilfellet :P Håper virkelig at jeg slipper å si "I told you so.")

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
42 minutes ago, Stjerneskinn said:

Spent på hvordan det gikk, jeg, @Sunlily. ? Håper det ble overkommelig for dem? 

Odie lever i beste velgående og har fått selskap av den andre spanske gatehundenmixen Sasha :rolleyes: 

Han er en kjempesnill og ukomplisert hannhund som aldri roter seg bort i tull :) Foreldrene mine har jo alltid vært veldig på det med mine hunder at de ikke skulle opp i møbler og det var jo bare å snakke til de når de bjeffet, så jeg godter meg litt nå når jeg tar hundene i å både sove i senga og sofaen, og bjeffer på forbi passerende :wink: Da bruker jeg ganske enkelt bare å si "åå, men jeg trodde det bare var å snakke til de, jeg?" eller "ååå, kan man ha hund i sofaen, altså?" 

Sasha på sin side er en ordentlig liten dritthund. Hun liker stort sett ingen andre hunder enn Odie, og dytter han vekk om han får kos og hun oppdager det. Hun er jo snill nok mot mennesker, men njæ.. jeg er jo ikke så positivt innstilt til disse gatehundene i utgangspunktet, så med hennes personlighet gjør det ting bare verre :P Mamma er veldig glad i henne da, og det er vel det viktigste.


Beklager for bildekvaliteten, men bildene ligger på en annen pc, så det ble rett og slett bilder fra facebook :) 

15419782_10154564402640399_4519549014388786818_o.thumb.jpg.3607ff2ffa2c71c87561f78f7eddb99a.jpg

15442384_10154564401615399_7905870060963663741_n.thumb.jpg.9ae0c1bcb418a033dc84dca7a255b689.jpg

15304609_10154564402360399_5825975685011702447_o.thumb.jpg.fe9949222df4aedd622b7ec803ef7d14.jpg

15317965_10154564402650399_8150098962825845331_n.thumb.jpg.b3085a07f623c05d72c0ba44ec8cd3df.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...