Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte valper?


Lizbeth

Recommended Posts

Jeg kjenner noen som hadde valper på tispene sine i juni 2005, og har allerede fått et nytt kull på dem nå i januar.

Er dette vanlig og forsvarlig, eller er det bare big business?

Hei

Som oppdretter selv så mener jeg at tispa skal ha løpetid mellom hvert kull. Min tispe har løpetid hver 10- 11 mnd. Jeg mener også at det er skrevet en regel om dette på Nkk. At tispen skal ikke parres på påløpende løpetid. (men er litt usikker) Men det mener jeg også er det beste for hunden. Jeg stiller også på utstilling og det er viktig å tenke på hundens beste før man avler på de, ikke av økonomiske grunner eller om utstillingsesongen kommer snart. Det er viktig at hunden får pause mellom kullene sine.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Veldig OT dette, men jeg slenger inn et innlegg likevel.

Når det gjelder diskusjonen om bruksegenskaper vs. eksteriør her inne, tror jeg begge sider har lukket ørene litt.

For når man avler på bruksegenskaper, avler man jo nettopp ikke på eksteriør som går mot dette. Og da setter man faktisk eksteriør ganske høyt, bare i motsats til utstillingsvariantene.

Kommer ikke på noen gode eksempler, men la oss si det er en hunderase som skal være hvit og langhåret.

Selv om man da avler bruks, ville man valgt en hvit, langhåret hund, fremfor en sort korthåret som kom frem av en feil (det ville sikkert ikke skje, men dere skjønner tegninga?).

Poenget blir jo bare at man "oppretter" sin egen standard, og dermed også eksteriør. En jaktlabbe skal jo IKKE se ut som dagens utstillinglabbe, og det går på eksteriør (eksteriøret gjør at de egner seg godt eller dårlig).

Jeg finner det merkelig at så mange har problemer med å forstå ordet helhet, og snakker så mye om prioriteringer, eksteriør først, bruks først... Helheten består jo i at bruksegenskaper og eksteriør går hånd i hånd - og for de sunne rasene stemmer dette. En eksteriørmessig (eller gemyttmessig) utypisk hund vil være bruksmessig dårlig, enkelt og greit.

Jeg tror altså ingen her inne mener (med unntak av en eller to - dem om det) mener at man skal bruke kjempestygge hunder i avl, eller bruksmessig ubrukelige hunder.

Man kan derimot fire litt på en av delene (bruk, eksteriøsr, gemytt) hvis man foretar en kombinasjon som forsterker det man "mangler".

Dette gjelder schäferen også (i mine øyne).

Schäferhundklubben ville si at jeg avlet lite rasetypisk i forhold til deres tolkning av standarden, om jeg skulle finne på å avle schäfer. Jeg ville avle etter eksteriør, men et helt annet eksteriør enn de vil ha, nemlig et sunt og funksjonelt. At de heller ikke avler stort på gemytt eller helse/bruksegenskaper hører med til historien, man da er vi langt ute på OT-viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til tema:

Resultatet av et velfungerende kull (+div annet) vil du ikke kunne se om du ikke venter 1år+ og ser avkommene vokse til. DA har du mulighet til å se hva kombinasjonen(foreldrene) gir av avkom.

Selv så kommer jeg nok til å vente 2-3år før kull nr 2 (om det da blir) før jeg tar ett kull til på min nåværende tispe. (om det overhode blir flere kull på henne..)

Jeg mener det er riktig fremgansmåte av en oppdretter! Da først ser man hva avlsdyrene gir, og sitter ikke med 2 ubruklige kull som ikke gir noe til rasen..

Det kullet som ble født i juni har en helt annet far enn de som ble fødet i januar, så dette blir en helt annen kombinasjon. Så det spiller sikkert ikke noen rolle i dette tilfellet hvordan det første kullet blir.

Jeg tror tispen er en veldig bra hund, både med hensynt il gemytt og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som oppdretter selv så mener jeg at tispa skal ha løpetid mellom hvert kull. Min tispe har løpetid hver 10- 11 mnd. Jeg mener også at det er skrevet en regel om dette på Nkk. At tispen skal ikke parres på påløpende løpetid. (men er litt usikker) Men det mener jeg også er det beste for hunden. Jeg stiller også på utstilling og det er viktig å tenke på hundens beste før man avler på de, ikke av økonomiske grunner eller om utstillingsesongen kommer snart. Det er viktig at hunden får pause mellom kullene sine.

Kristin

Jeg tror de har lov til å sette på igjen uten å ha en løpetid i mellom. Sånn har jeg forstått det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kullet som ble fødet i juni har en helt annet far enn de som ble fødet i januar, så dette blir en helt annen kombinasjon. Så det spiller sikkert ikke noen rolle i dette tilfellet hvordan det første kullet blir.

Jeg tror tispen er en veldig bra hund, både med hensynt il gemytt og utseende.

Selv om det er to forjellige kombinasjoner så vet man ikke hva tispen gir før kullet vokser seg til. Så med mindre hun har kull fra før av som er over 1år. Så vet man ikke.

Tispen kan også være den eneste i ett kull med bra gemytt og utseende.. Har selv vært med på en parring med gode rasetypiske hunder-alt var tipp topp!! 2 stk ble avlivet pga gemytt 1-spondliose.. Dette av 8 avkom. Man vet aldri hva som dukker opp derfor er det lurt å vente og se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

"Vel, labradorene som vinner på utstilling blir mer og mer kompakte (les tyngre) etterhvert som tida går, og de har mistet sin gode viltfinnerevne og ser slettes ikke ut som jakthunder. For ikke så veldig mange tiår siden var rasestandarden en helt annen, en rasetypisk labrador så ut som dagens jaktlabrador.

Hvis man vil ha en labrador som apporterende hund (det den faktisk er avlet til i utgangspunktet) så må man importere fra rasens opprinnelsesland eller vente tålmodig på valpeliste hos de få gode oppdretterne på jaktlabbe her i Norden. Vil du da mene at disse jaktlabrador oppdretterne er useriøse, siden de avler på hunder som i følge NKK ikke er rasetypiske? Men som er suverene i arbeidet de er avlet opp til.."

Mangen gode poeng, har også en jaktlabrador som jeg har overtatt da arb lysten ble for høy (les: mye lyd).

Imitt hode hadde vært flott om utstillingsfolka og jakt folka kunne komme til en enighet, dvs at de kunnet avlet frem en mellomtype (dual purpose) når det gjelder størrelse som kunne jobbe med høy intensitet slik som rasen i utgangspunktet var avlet frem til.

Må nok dessv si meg enig i mangen utstillings folk som mener at endel jakt labber ser mest ut som en blandingshund. Selvfølgelig er min lille Merethe på 22 kg verdens vakreste i mine øyne, men på utstilling har vi ikke noe å gjøre.

En bekjent har en tispe fra Laboeiras, en utrolig nydelig dual purpose type. Hun har både utsenede, men er ikke for tung + at hun har en fantastisk arb kapasitet. Gid det fantes flere slike!

Mvh Monica ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du sa det Monica!

Det beviser jo at det faktisk går an å kombinere dette - også på labrador. Begynnelsen av å kombinere slike linjer ville man da kanskje få noen valper med supre egenskaper - og et OK utseende - og noen valper motsatt. Ingen er helt ubrukelige på det ene eller det andre.

Til slutt vil rasen bli mere homogen som en og samme type - noen med bedre egenskaper/eksteriøe enn andre, men slik vil det jo alltid være.

Å avle på en virkelig stygg hund bare fordi den har et så fabelaktig temperament/jaktlyst/bruksegenskaper er i alle fall de fleste valpekjøperne lite tjent med. Men akkurat det samme omvendt - en "vakker idiot" orker man jo heller ikke å ha i hus...

Men i sin streven etter den perfekte brukshunden må man aldri glemme eksteriøret heller. Det er en grunn for at rasene har blitt avlet frem som de har - det er enklere å bruke mynder til hetsjakt enn en cavalier...

Det er også klart enklere å bruke en av de tib.tempelhundene som vokter på silkepute i ett tempel (dvs de skal ligge stille) - enn en halvvill border collie..

Og det at det finnes noen få innen en rase som faktisk får til dette *dual purpose' prosjektet burde jo vise fanatikerne (på den ene og andre siden) at det finnes absolutt muligheter for forbedring av rasen sin.

På min egen rase (bearded collie) får vi endel "pepper" fordi de har nå-til-dags fått så mye pels at de ikke kan brukes til noe som helst..

Det er jo selvsagt bare tøv - hvis man hadde hatt den flotteste, mest velpelsede championhunden boendes ute i fjøset (etter utst.karriæren) klippet den sammen med sauene på våren (som de faktisk gjorde før) - så hadde man ikke hatt en slik pels på den hunden. Den hadde blitt slitt av naturlig.

Hunden under selve pelsen er dog stort sett lik den langt mere kortraggede versjonen 50-tallet... Og man kan aldri vurdere en hunds mentale egenskaper utifra hvor pen den er (eller omvendt)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det ikke bare er jeg som tenker i andre baner når det gjelder oppdrett... da hadde vi ikke hatt tjenestehunder igjen i Norge.

Jeg har en klar mening om hva jeg ønsker å få fram med avl, tydligvis har Charlotte det også, begge (antaglivis) med god støtte av nåværende oppdrettere. Og man kan nå se hva slags raser det er og jeg tror nok dem begge bærer sitt karetaristisk rase- preg & gemytt. Så hva men velger å sette øverst på "prioritets" listen må jo være opp til den enkelte uten å bli sett på som "oppdretter" (div ikke en oppdretter & annet brukt ord i diskusjonen)

Hadde alle avlet med eksteriør som første prioritet så hadde nok vi ikke hatt mange spesialliserte (og vellfungerende) raser igjen!

Men tilbake til tema:

Resultatet av et velfungerende kull (+div annet) vil du ikke kunne se om du ikke venter 1år+ og ser avkommene vokse til. DA har du mulighet til å se hva kombinasjonen(foreldrene) gir av avkom.

Selv så kommer jeg nok til å vente 2-3år før kull nr 2 (om det da blir) før jeg tar ett kull til på min nåværende tispe. (om det overhode blir flere kull på henne..)

Jeg mener det er riktig fremgansmåte av en oppdretter! Da først ser man hva avlsdyrene gir, og sitter ikke med 2 ubruklige kull som ikke gir noe til rasen..

Heilt einig her!

At mange berre ser på utstillingsresultatene til foreldra når dei kjøper ein hund, meinar eg er totalt meinigslaust. Hunden bør vere brukande til andre ting enn berre å sjå flott ut inne i ein ring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...