Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte valper?


Lizbeth

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Jeg kjenner noen som hadde valper på tispene sine i juni 2005, og har allerede fått et nytt kull på dem nå i januar.

Er dette vanlig og forsvarlig, eller er det bare big business?

Det kan være forskjellige grunner til at man velger to tette paringer. For alt vi vet, så kan tispa ha hatt en løpetid mellom disse paringene uten at hun er paret også. Det er fullt forsvarlig å pare en gang to tette paringer, men deretter bør tispa ha minst 1 års fri fra reproduksjon.

Du skriver dem og tispene, er det snakk om mange? I så fall kan det jo være økonomiske årsaker. ;)

Men jeg har selv fortatt tette paringer for å få det til å passe inn med utstillingssesongen. Så ting trenger ikke være så negativt som det ser ut til ved første øyekast. :(:(;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tre kull på rad uten løpetid eller pause imellom?

Det kommer an på hvor ofte tispa har løpetid. Basenji, f.eks. har løpetid bare en gang i året, så da blir det gjerne valpekulll på hver løpetid. :-)

Ved mere normal løpetidsintervall, altså hver 6. mnd. blir nok tre påfølgende kull uten løpetid i mellom noe i meste laget, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver dem og tispene, er det snakk om mange? I så fall kan det jo være økonomiske årsaker. ;)

Men jeg har selv fortatt tette paringer for å få det til å passe inn med utstillingssesongen. Så ting trenger ikke være så negativt som det ser ut til ved første øyekast. :(:(;)

Jeg skriver dem og tispene fordi det dreier seg om to tisper.

Jeg håper det ikke er negativt, og jeg er glad du sier at man kan gjøre det hvis tispen får pause etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det burde gå 1 år mellom hvert kull. Man kan ikke regne løpetider, mener jeg, i og med at hunder kan ha ujevn løpetidsyklus. Men om en hund får valper juni 2004, og deretter juni 2005, synes jeg det er helt greit, om tispa er frisk. Det er, i mine øyne, ikke forsvarlig å sette masse kull på tispa si i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det forje kullet bør ha blitt 1 år før det kommer ett kull til.

Årsak(Nå prater jeg om "mine" raser):

det første kullet bør ha vokst seg til får å få en oversikt over

*helse

*mental status

*bruks egenskaper

*eksteriør

Selvsagt finst det forhold som er unntak er som eldre importer som man gjerne vil ha flere kull etter (eks ta 2 kull etter hverandre så en pause)

Om man tar 2 kull etterhverandre så bør det være slik at tispen har greid å "komme seg opp" etter forje kull. Tispene bør også ha 1 års pause etter 2 kull på 1år.( det er nå det vetrinærer anbefaler og du skal egenlig ikke få reg ett 3 kull "på rappen" av NKK(på under 2år).....men det blir somoftest godkjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står om tisper i avlsretningslinjene til "min" rase:

Tisper bør ikke ha mer enn et kull i året. Dersom tispen allikevel parres to påfølgende løpetider, skal hun etterpå ha en hviletid på ett år. Tisper som har hatt to keisersnitt, skal ikke parres på nytt. Tisper skal ikke ha mer enn 5 kull totalt.Tisper skal ikke ha mer enn 2 kull før 4 års alder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det forje kullet bør ha blitt 1 år før det kommer ett kull til.

Årsak(Nå prater jeg om "mine" raser):

det første kullet bør ha vokst seg til får å få en oversikt over

*helse

*mental status

*bruks egenskaper

*eksteriør

Selvsagt finst det forhold som er unntak er som eldre importer som man gjerne vil ha flere kull etter (eks ta 2 kull etter hverandre så en pause)

Om man tar 2 kull etterhverandre så bør det være slik at tispen har greid å "komme seg opp" etter forje kull. Tispene bør også ha 1 års pause etter 2 kull på 1år.( det er nå det vetrinærer anbefaler og du skal egenlig ikke få reg ett 3 kull "på rappen" av NKK(på under 2år).....men det blir somoftest godkjent...

Hvis du leser de etiske reglene til NKK, så ser du at de har bør regler, ikke skal regler. Så det er ikke noe problem å få registrert 3 kull på rappen.

Og unnskyld min frimodighet, :( men er du oppdretter? Jeg ser du setter opp eksteriør til slutt, eller er det helt tilfeldig? For en oppdretter bør vel ikke prioritere eksteriøret til sist?

Og hvor ofte en oppdretter skal ha kull på hver tispe kommer vel også an på hvor mange tisper oppdretteren har til rådighet og hvor gamle de er. Ofte er det jo slik at man vil ha gjort den og den kombinasjonen, og da hender det rett som det er at man ikke kan vente til forrige kull har passert et år. Og hvis du tenker på HD/AA resultat, så er det veldig mange raser det ikke anbefales å røntge før de er 18 mndr., ja hos noen blir det ikke engang godkjent hvis man røntger før de er 18 mndr.

Så mange ting spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser de etiske reglene til NKK, så ser du at de har bør regler, ikke skal regler. Så det er ikke noe problem å få registrert 3 kull på rappen.

Og unnskyld min frimodighet, :( men er du oppdretter? Jeg ser du setter opp eksteriør til slutt, eller er det helt tilfeldig? For en oppdretter bør vel ikke prioritere eksteriøret til sist?

Og hvor ofte en oppdretter skal ha kull på hver tispe kommer vel også an på hvor mange tisper oppdretteren har til rådighet og hvor gamle de er. Ofte er det jo slik at man vil ha gjort den og den kombinasjonen, og da hender det rett som det er at man ikke kan vente til forrige kull har passert et år. Og hvis du tenker på HD/AA resultat, så er det veldig mange raser det ikke anbefales å røntge før de er 18 mndr., ja hos noen blir det ikke engang godkjent hvis man røntger før de er 18 mndr.

Så mange ting spiller inn.

Nå ver det vel ganske likegyldig orden på disse punktene da. Ekstriør er også viktig, og det tror jeg alle er enige i! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser de etiske reglene til NKK, så ser du at de har bør regler, ikke skal regler. Så det er ikke noe problem å få registrert 3 kull på rappen.

Og unnskyld min frimodighet, :( men er du oppdretter? Jeg ser du setter opp eksteriør til slutt, eller er det helt tilfeldig? For en oppdretter bør vel ikke prioritere eksteriøret til sist?

Og hvor ofte en oppdretter skal ha kull på hver tispe kommer vel også an på hvor mange tisper oppdretteren har til rådighet og hvor gamle de er. Ofte er det jo slik at man vil ha gjort den og den kombinasjonen, og da hender det rett som det er at man ikke kan vente til forrige kull har passert et år. Og hvis du tenker på HD/AA resultat, så er det veldig mange raser det ikke anbefales å røntge før de er 18 mndr., ja hos noen blir det ikke engang godkjent hvis man røntger før de er 18 mndr.

Så mange ting spiller inn.

Det er en stund siden jeg leste reglene, men jeg har reagert på at jeg har funnet tisper med 2x3 kull reg og opp til 5 kull på rappen. DET syns jeg er heftig!!!

Nei jeg er foreløpig ikke oppdretter(i mitt navn og egen hund) og JA jeg satt Eksteriør sist, men det er med i min vudering. Når det står sist så betyr det ikke at jeg IKKE ser på det, men jeg ar mine krav og tanker om den avlen JEG skal drive. Der er ikke eksteriør (div hvor mange tittler osv) vektlagt.

Selv så har jeg en meget vakker tispe av rasen, men jeg har INGEN planer om å bruke en tung "show" kelpie på henne. Når jeg ser på ekseriør så ser jeg på det av bruksmessige hensyn div: Hva er belastene i bruke? Jeg ønsker ikke eks kuhaser/fransk stilte framben.

Nå nevner du 18 mnd, men hvis du leser teksten min igjen så er det min vudering på min rase.

Årsak(Nå prater jeg om "mine" raser):

det første kullet bør ha vokst seg til får å få en oversikt over

*helse

*mental status

*bruks egenskaper

*eksteriør

Men dette er også en helt annen diskusjon :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke noe galt i å ha valpekull med et halvt års mellomrom på to forskjellige tisper.

Det er folk som har to valpekull på samme tid også pga forskjellige grunner. Med pom f.eks så får de ikke så mange i hvert kull. Så å ha to kull på to valper så er ikke det det samme som f.eks ha to kull på 8 valper.

Så lenge man vet hva man driver med og har god nok tid til å ta vare på valpene og gi dem det dem trenger så ser ikke jeg store problematikken i det. Hvis man har kull på gang HELE tiden så er det en annen sak. Men så lenge man tenker over hva man gjør og har tid,penger og energi nok så tror jeg nok at det går bra :(

Men nå er ikke jeg noen oppdretter da så jeg kan ikke sette meg ordentlig inn i det siden jeg aldri har hatt valpekull selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud:

Hvorfor mener du ikke

*helse

*mental status

*bruks egenskaper

er viktigere enn ekstriør? Det hjelper fint lite å ha en vakker hund hvis den er klin kokkos i hodet, eller?

Jeg mener at alt er like viktig og at man må se på helheten. En oppdretter som prioriterer eksteriøret på siste plass er ingen god oppdretter i mine øyne.

Hva hjelper det å ha en hund med gode bruksegenskaper hvis den ikke likner på rasen, for å snu litt på flisa?

Husk at jeg er oppdretter og ikke bare en vanlig hundeeier. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud:

Det er faktisk litt forsjell på å avle utypiske hunder og ikke prioritere det?

Dem oppdretterene jeg finner som bare avler eksteriør vil jeg faktisk ikke kalle en oppdretter heller..

Når jeg ramser opp dem punktene så er jo det snakk om helhet, men hva man vektlegger er jo faktisk opp til DEN oppdretteren sine mål med rasen. Er du helt uenig i dette? Eller bør alle som kaller seg oppdretter BARE avle eksteriør og vekt legge dette 99% og resten kan man skyve under en skuff..... (som helse og gemytt... det fins nok av dem oppdretterene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver at man må se på helheten når man er oppdretter, så mener jeg det. Men som oppdretter, så må det å avle rasetypisk alltid komme i høysetet. Å avle rasetypisk betyr ikke bare å se på eksteriøret, det er flere ting som skal være rasetypisk, bl. a. et rasetypisk temperament og rasetypiske bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er forsvarlig parring må jo være opp til oppdretteren.En oppdretter som er med sine fulle fem,følger vel det som (bør)følges av satte regler:)

Men for meg blir det ille å bruke tisper som fødemaskiner.Du har dem som gjør dette og det er forkastelig.(penger er vel et sentralt tema her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver at man må se på helheten når man er oppdretter, så mener jeg det. Men som oppdretter, så må det å avle rasetypisk alltid komme i høysetet. Å avle rasetypisk betyr ikke bare å se på eksteriøret, det er flere ting som skal være rasetypisk, bl. a. et rasetypisk temperament og rasetypiske bruksegenskaper.

Hehe, det er her min rase (labrador) skiller seg ut. En rasetypisk hund bør ha eksteriør og mentalitet som er funksjonelt i forhold til nedarvet bruksegenskap. Dvs en lett golden som faktisk har god viltfinnerevne, en beagle som jager hare i timesvis eller en aussie med passe pels som har full kontroll over okseflokken. Til slikt arbeid bør hunden ha en funksjonell og utholdende kropp.

Vel, labradorene som vinner på utstilling blir mer og mer kompakte (les tyngre) etterhvert som tida går, og de har mistet sin gode viltfinnerevne og ser slettes ikke ut som jakthunder. For ikke så veldig mange tiår siden var rasestandarden en helt annen, en rasetypisk labrador så ut som dagens jaktlabrador.

Hvis man vil ha en labrador som apporterende hund (det den faktisk er avlet til i utgangspunktet) så må man importere fra rasens opprinnelsesland eller vente tålmodig på valpeliste hos de få gode oppdretterne på jaktlabbe her i Norden. Vil du da mene at disse jaktlabrador oppdretterne er useriøse, siden de avler på hunder som i følge NKK ikke er rasetypiske? Men som er suverene i arbeidet de er avlet opp til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Charlotte!

Jeg vet det er ot, men Aud:

Du vil ikke kalle profosjonelle hundekjørere som avler Alask Husky for oppdrettere siden dem er ute etter en hurtig, vell fungerende trekk hund?

Du vil ikke kalle Politiskolen/Statens hundeskole i Sverige for oppdrettere siden dem avler egenskaper og helse i høysete?

Det er nå slik at ikke alle er ute etter å avle utstillingshunder, men det betyr ikke at man går vekk fra det rasetypiske. Grunnen til at man avler er jo for å bevare eller forbedre. Når det med noen raser er problem med at dem IKKE fungerer til det opprinnlige (eks. Labrador) da må jo det jobbes med å forbedre rasen og somoftest så er jo det tilbake til det opprinnlige. En jakt labrador er jo fortsatt en labrador. Det samme er en Bruks(grå) schäfer. dem gode egenskapene man ønsker er satt i høysete når det gjelder avl og de fleste får jo faktisk rødet på utstilling (om ikke får dem blått som OGSÅ betyr at dem er godt innenfor rasestandaren!!!) Eller er du sterkt uenig i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt på dette med antall kull på en tispe. Ikke det at jeg forsvarer å avle på tisper uhemmet, men dersom man ser i naturen, så har faktisk de fleste dyr kull en gang i året fra de er fertile til de blir gamle eller dør av andre årsaker. Disse dyrene må i tillegg gjøre ALT selv, de har ikke mennesker som pusler rundt seg og stuller og steller.... Er det da etisk forkastelig å ha ett kull på ei tispe med et års mellomrom ?

Bare for å ha sagt det - JEG ville ikke parret noen av mine tisper hvert år, men altså - sett i perspektiv til det som skjer i naturen så er det kanskje ikke så ille ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud:

Det er faktisk litt forsjell på å avle utypiske hunder og ikke prioritere det?

Dem oppdretterene jeg finner som bare avler eksteriør vil jeg faktisk ikke kalle en oppdretter heller..

Når jeg ramser opp dem punktene så er jo det snakk om helhet, men hva man vektlegger er jo faktisk opp til DEN oppdretteren sine mål med rasen. Er du helt uenig i dette? Eller bør alle som kaller seg oppdretter BARE avle eksteriør og vekt legge dette 99% og resten kan man skyve under en skuff..... (som helse og gemytt... det fins nok av dem oppdretterene)

Vell om du har en rasehund som ser ut som et dass i forrhold til standarden og en som er meget bra eksteriørmessig så vil du altså heller avle på den stygge hunden enn den som er bra eksteriør messig om den stygge gjør det brdre som brukshund??

de etiske retlingslinjene sier jo at en skal fremme rasen, altså du skal avle på hunder som helt gir bedre valper enn seg selv(noe en ikke kan garantere om hunden eksteriørmessig ikke holder standarden)

Selv har jeg hatt kull på tispe som ikke har gjort det noe bedre på utstillinger enn at hun i sitt lange liv har fått 1 cert(hun holder altså standarden). men der i mot så har hun uansett hvilken hannhund vi har brukt gitt hunder som eksteriørmessig er mye penere enn henne og som samtidig har fått hennes herlige gemytt.

Har også en tispe som er NUCH som nå i sommer hadde sitt første kull og jeg venter spent på å se disse valpene vokse til og se hvordan de ser ut, neste mnd skal den ene stiles på valpeskue så det blir spennede, disse også har fått morens og bestemorens gode gemyt(men jeg har da vært nøye med å finne hannhunder med like godt gemytt som tispene og bedre en mine tisper eksteriør messig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som hadde valper på tispene sine i juni 2005, og har allerede fått et nytt kull på dem nå i januar.

Er dette vanlig og forsvarlig, eller er det bare big business?

For å ta denne diskusjonen tilbake til topic:

Det er selvsagt komplett likegyldig for hunden hvorfor man velger å disponere fertiliteten hennes slik at hun får to kull på ett år, om man gjør det for å dra henne med på utstillinger, eller for å tjene penger. En frisk og rask tispe som ikke får et ekstremt stort kull og som føder normalt og uten komplikasjoner kan i sin beste alder ha to kull på to påfølgende løpetider uten at det er til skade for henne.

Det er ganske vanlig og kan være forsvarlig - uten at man kan sammenligne det med hva som ville skjedd i naturen. Der ville de fleste kull blitt betydelig redusert pga høy valpedødelighet, mange raser ville ikke kunne formere seg i det hele tatt pga parrings- og fødselsproblemer, og langt de færreste tisper ville overhode fått mulighet til å formere seg i flokken, uansett...

Om det er "big business"? Vel, det må ihvertfall være en ekstremt lettsolgt rase hvis oppdretter orker å sette på 4 kull på så kort tid, om han sitter igjen med et overskudd vet vel bare oppdretteren selv... Men der finnes enklere måter å bli rik på enn å drive seriøst med hund ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...