Gå til innhold
Hundesonen.no

Herpesvaksine


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Til hunden regner jeg med? Haha :)

Jeg hadde nok vaksinert om hunden skulle parres med utenlandsk hannhund uten inseminering.

Har ikke satt meg inn i hvor utbredt herpes er på hund men av hva jeg husker fra virologien er det langt mer utbredt utenfor Skandinavia. Det er vel kanskje en del smitte i Sverige?

Men hvordan er ståa i Norge?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, kan smitten like godt hentes i parken hvis en hund med utbrudd slikker tispa bak - matadoravlshannhund som stilles hver helg er ikke argument alene for å ta vaksinen, fordi viruset visstnok er såpass utbredt at du kan hente det hvor som helst. Det er i hvert fall argumentet jeg har fått fra veterinær i forhold til ikke å ta vaksinen. En undersøkelse kartla at omtrent halvparten av alle hunder har hatt herpes. Har de hatt det en gang, har de også bygd opp immunforsvar mot å få det igjen, så sjansen er faktisk stor for at vaksinen ikke trengs.

Jeg tok den et par ganger på X'en, hun ble ikke noe mer drektig av den grunn. Jeg har ikke tatt den de siste gangene. 

Men anbefalingen er vel i så fall å ta en vaksine en ukes tid før parring, for å beskytte under parringen og gjøre det tryggere for egg og sæd å befruktes og at de lettere fester seg. Og deretter en ny vaksine før fødsel, for å beskytte valpene som skal ut fødselskanalen i fall tispa har utbrudd, samt under den første diingen.

Veterinæren jeg snakket med ville heller vaksinert ei tispe som sjelden er ute og dermed ikke kan ha blitt eksponert - tisper som har vært litt på utstillinger og i andre hunde-gatheringer ville han ikke brydd seg med å vaksinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både vaksinert og ikke vaksinert, ene gangen fikk jeg et fint kull på fire store valper (førstegangstispe), andre gangen fikk jeg enebarn (forrige gangen mista tispa hele kullet). Altså to forskjellige tisper. Har ikke vaksinert etter sistnevnte, og har riktignok hatt noen tomme tisper, men rasen (sheltie) har jo en del problemer med fertilitet, så jeg tror ikke det har så mye å si egentlig. Det var veldig poppis med herpesvaksine på rasen i den perioden der, men nå har det avtatt. Nå er det antibiotika som er det store, visstnok. Om det har noe for seg har jeg ingen formening om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy er far til et kull der 3 av 6 valper døde av herpesinfeksjon etter fødsel (de ble obdusert). 
Han har hatt 6 kull: 
1. kull - 7 valper født, ingen døde - ikke herpesvaksinert.
2. kull - 6 valper født, 3 døde - ikke herpesvaksinert.
3. kull - 8 valper født, 2 døde - ikke herpesvaksinert.
4. kull - 6 valper født, 2 døde - ikke herpesvaksinert
5. kull - 11 valper født - ingen døde - tispa herpesvaksinert.
6. kull - 10 valper født - to dødfødt - tispa herpesvaksinert.

Jeg vet ikke helt jeg... jeg anbefalte de to siste å vaksinere tispene sine, men jeg vet jo ikke om det hadde noe med kullstørrelsen å gjøre. Jeg er vel litt sånn better safe than sorry, og det var vel en undersøkelse jeg leste om (mens siste oppdretter var her og parret) der de her i Norge hadde på vist herpessmitte hos ca 80% av hundene av en rase (mener det var gordonsettere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...