Gå til innhold
Hundesonen.no

Do as I Do


Poter
 Share

Recommended Posts

Ja! Det funka kjemperaskt, og jeg hadde faktisk akkurat en økt med det nå rett før jeg satte meg ned. Har ikke vært på kurs da, bare prøvd meg fram ut fra det jeg har sett fra video. Flere bekjente av meg var akkurat på kurs.

 

Jeg synes bare det var vanvittig fascinerende og har ikke tenkt noe lenger enn det, skulle gjerne vært på kurs først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Ja! Det funka kjemperaskt, og jeg hadde faktisk akkurat en økt med det nå rett før jeg satte meg ned. Har ikke vært på kurs da, bare prøvd meg fram ut fra det jeg har sett fra video. Flere bekjente av meg var akkurat på kurs.

 

Jeg synes bare det var vanvittig fascinerende og har ikke tenkt noe lenger enn det, skulle gjerne vært på kurs først. 

Så gøy! Synes det høres interessant ut, men sånn ved første øyekast ser det mest ut som det er en form for stimuluskontroll... men det er kanskje bare på steg 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Så gøy! Synes det høres interessant ut, men sånn ved første øyekast ser det mest ut som det er en form for stimuluskontroll... men det er kanskje bare på steg 1?

Hele poenget er vel å kunne lære inn ny atferd ved at hunden "hermer" etter oss, sosial læring. I første omgang må kommandoen for "gjør som jeg sier/do as I do", læres inn og så kan man etter hvert bruke det på å lære inn ny atferd. Kan skrive litt mer etterpå :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så veldig mye mer å si da :P Jeg bare så videoer fra kurset som var nå nettopp og leste kommentarer. Sosial læring har vist seg å ha effekter på hukommelsen slik at hunden lærer raskere, husker lengre og generaliserer atferden raskere enn ved vanlig assosiasjonsbasert læring. Jeg har ikke sett kildene eller vet fordeler/ulemper ved dette, jeg ble bare så fascinert av at hundene kan kopiere oss. Noe jeg forsåvidt visste fra før, jeg har bare ikke tenkt på det på den måten. Jeg ser jo feks at Isak kopierer meg når jeg trener Bris. Han gjør ikke øvelsene fullt ut, men jeg ser han tenker og kanskje flytter vekta si i stedet for å fullføre bevegelsen. Feks da jeg trente dekk med Bris så observerte jeg at Isak senket hodet ned mot gulvet akkurat i det jeg la meg, han liksom fulgte meg med kroppen sin. Og det har han sikkert gjort hele tiden, jeg har bare ikke sett det før nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Hvordan lærer man inn at hunden skal herme?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Du gjør først øvelsen  (viser med kroppen din), pass på at hunden ser deg når du gjør det. Så sier du "do it" eller annen kommando og rett etterpå kommandoen den skal utføre. Feks "do it sitt". Etter hvert kan man vente ut hunden for å se om den prøver selv etter du har sagt do it. Du får søke på YouTube, skal ligge videoer fra kurs der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...