Gå til innhold
Hundesonen.no

Bc og australian shephard


Heddaeng
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Regner du med å være sykemeldt hele resten av livet? Og setter sykdommen noen begrensning på aktivitetsnivået ditt? Både bc og aussie er aktive raser som bør brukes til noe mer enn tur og kos. Fo

Hvorfor slutter aussien å være traust og alminnelig fordi den har bevist at den klarer å gå igjennom et lydighetprogram, gå et 200-300 meter langt spor, evt finne folk i skogen og finne noen gjenstand

Vil du ha en turkamerat ville jeg enten ha funnet en voksen som passer hverdagen din eller funnet en rase som krever mindre.. 

18 minutter siden, Heddaeng skrev:

Har mye tid til hunden, så det gjør ingenting om hunden er krevende... jeg er sykemeldt så jeg har hele dagen til å bruke på hunden.
så tid er ingen problem..
:ahappy:

Regner du med å være sykemeldt hele resten av livet? Og setter sykdommen noen begrensning på aktivitetsnivået ditt?

Både bc og aussie er aktive raser som bør brukes til noe mer enn tur og kos. For eksempel aktiv i hundesport, gjeting, spor, agility, lydighet osv. De kan også ha en del stress i seg, som kan slå ut i nervøsitet og gjeting av folk, biler og alt mulig dersom de ikke får riktig aktivisering.

Hvis du skal ha en kompis til tur og kos så finnes det mange andre bedre alternativer.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen seriøse oppdrettere blander raser slik.

En brukshund bør bli brukt. Bc'en min hadde aldri trives med å kun tusle tur. Bordere (ol.) som kun blir brukt som turkamerat/familiehund har en tendens til å bli utrivelige etterhvert (stress, uønsket gjeting osv som nevnt over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Heddaeng skrev:

Hei! :)

 

Er det noen her inne som har erfaring med bc og australian shephard blanding?
noen som vet om seriøse oppdrettere som jeg kan kontakte ang BC og AS valp? 

 

:) 

Hvorfor ønsker du deg en bc eller aussie? Hva gjorde at du falt for disse rasene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ingen slik planlagt parring. Men dukker opp som uhell nå og da. Det betyr ikke at kullet har ett dårlig utgangspunkt selv om det er ett uhell. 

Men en oppdretter som planlegger en slik parring ville jeg holdt meg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, simira skrev:

Regner du med å være sykemeldt hele resten av livet? Og setter sykdommen noen begrensning på aktivitetsnivået ditt?

Både bc og aussie er aktive raser som bør brukes til noe mer enn tur og kos. For eksempel aktiv i hundesport, gjeting, spor, agility, lydighet osv. De kan også ha en del stress i seg, som kan slå ut i nervøsitet og gjeting av folk, biler og alt mulig dersom de ikke får riktig aktivisering.

Hvis du skal ha en kompis til tur og kos så finnes det mange andre bedre alternativer.

Nei...... Det gjør jeg ikke... Vil være sykemeldt i et år eller to...

Jeg jobber kun natt, men uansett jeg spurte vell egentlig bare om dere viste om noen oppdrettere... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg tipper at 80-90 % av alle aussier og BC'er lever helt vanlige familiehund-liv, så hvorfor skulle man ikke kjøpe seg en sånn en som kompis til tur og kos? 

Fordi jeg frykter at en del av dem ender opp som den vi går på kurs ned nå, fullstendig nervøs og stressa, og biter/napper i alle som kommer innenfor båndradius. Fordi jeg kjenner til flere bc som ble skaffet som familiehund og som har fått så kraftig problemadferd at de er, eller kanskje burde være, avlivet. Fordi det finnes en drøss andre raser som mer sannsynlig vil trives bra med tur og kos?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Fordi jeg frykter at en del av dem ender opp som den vi går på kurs ned nå, fullstendig nervøs og stressa, og biter/napper i alle som kommer innenfor båndradius. Fordi jeg kjenner til flere bc som ble skaffet som familiehund og som har fått så kraftig problemadferd at de er, eller kanskje burde være, avlivet. Fordi det finnes en drøss andre raser som mer sannsynlig vil trives bra med tur og kos?

Dette. Se bare hvor mange som omplasseres rundt 1-2-års alderen. Det at andre kjøper BC som turhund er ikke en grunn for å kjøpe BC som turhund... 

Jeg kjenner også, dessverre, mange BCer som har store adferdsproblemer. De ble kjøpt som tur- og kosehund, og fordi "BCer er så lydige vettu".

Hvis man bare skal ha turhund så burde man velge en hund som trives med å bare være turhund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, simira skrev:

Fordi jeg frykter at en del av dem ender opp som den vi går på kurs ned nå, fullstendig nervøs og stressa, og biter/napper i alle som kommer innenfor båndradius. Fordi jeg kjenner til flere bc som ble skaffet som familiehund og som har fått så kraftig problemadferd at de er, eller kanskje burde være, avlivet. Fordi det finnes en drøss andre raser som mer sannsynlig vil trives bra med tur og kos?

Interessant det der, egentlig. I tråder der folk skal trene og kanskje konkurrere litt, anbefales heavy brukshunder som jaktgolden, maller og gråschäfer, da er ikke aussie bikkje nok, men om noen bare skal ha tur og kosehund, så blir aussie for mye. Aussien er ikke egna til noen ting de, tydeligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, simira skrev:

Fordi jeg frykter at en del av dem ender opp som den vi går på kurs ned nå, fullstendig nervøs og stressa, og biter/napper i alle som kommer innenfor båndradius. Fordi jeg kjenner til flere bc som ble skaffet som familiehund og som har fått så kraftig problemadferd at de er, eller kanskje burde være, avlivet. Fordi det finnes en drøss andre raser som mer sannsynlig vil trives bra med tur og kos?

Atte du! En BC skal IKKE, jeg gjentar IKKE IKKE IKKE bite alle som kommer innenfor båndradius, bli nervøs og stressa fordi den ikke får hodebry hver dag. Da er det noe gærn't oppi huet i utgangspunktet. De fleste arbeidshunder på gårder rundt om kring har mye fri på vinteren uten at det gjør de til nevrotiske leggjagere av den grunn. Vi har fire border collier her på gården hvorav tre av de er aktive gjetere med MYE jobb på sommeren og dessuten aktive konkuransehunder med en utrolig arbeidskapasitet. På vinteren ved endel snø og drektige søyer får de stort sett bare turer (utenom den ene som ikke gjeter som trener rally lp og diverse) og de er jammen ganske tilfredse med det også, selv om de såklart helst skulle jobbet med sau døgnet rundt. Jeg har hatt ei som krevde å få brukt seg hver dag (hun ble masete og rastløs ellers) og hun bodde det ganske lite i som arbeidshund på sau...

 

Det er min mening, men det er nok folk som er uenig også og har hatt hunder som ble bedre av mye mental stimuli.

 

Edit: Jo, jeg har også hatt ei som var en smule skrudd og helt plutselig kunne funnet på å fly på andre hunder. Denne hunden ble trent en hel del med hver dag av ulike hundesporter... Selv om jeg var ganske ung da jeg fikk henne tror jeg faktisk ikke utfallet hadde vært noe annerledes i dag.. :( 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Interessant det der, egentlig. I tråder der folk skal trene og kanskje konkurrere litt, anbefales heavy brukshunder som jaktgolden, maller og gråschäfer, da er ikke aussie bikkje nok, men om noen bare skal ha tur og kosehund, så blir aussie for mye. Aussien er ikke egna til noen ting de, tydeligvis. 

Mulig det er forskjellige folk som anbefaler de ulike rasene? Jeg kan ikke huske å ha anbefalt malle eller jaktvarianter til noen, siden jeg mener at folk flest greier seg mer enn langt nok med standardvariantene til hobbybruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ingen slik planlagt parring. Men dukker opp som uhell nå og da. Det betyr ikke at kullet har ett dårlig utgangspunkt selv om det er ett uhell. 

Men en oppdretter som planlegger en slik parring ville jeg holdt meg unna. 

Å joda, desverre finnes det de som bevisst blander, men de bryr seg lite om sykdom på slekta til avlsdyrene. Som feks epilepsi...

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, simira skrev: Fordi jeg frykter at en del av dem ender opp som den vi går på kurs ned nå, fullstendig nervøs og stressa, og biter/napper i alle som kommer innenfor båndradius. Fordi jeg kjenner til flere bc som ble skaffet som familiehund og som har fått så kraftig problemadferd at de er, eller kanskje burde være, avlivet. Fordi det finnes en drøss andre raser som mer sannsynlig vil trives bra med tur og kos?

Interessant det der, egentlig. I tråder der folk skal trene og kanskje konkurrere litt, anbefales heavy brukshunder som jaktgolden, maller og gråschäfer, da er ikke aussie bikkje nok, men om noen bare skal ha tur og kosehund, så blir aussie for mye. Aussien er ikke egna til noen ting de, tydeligvis. 

Dette har jeg også tenkt over.... Aussien er for mye for de aller fleste, men ikke bra nok til resten. Da kan man jo begynne å lure [emoji6]

Jeg har jo aussier jeg, og lat som f. Men de MÅ bli brukt, ellers kan de finne på mye dritt. Som mange andre hunder....

Viktigeste er vel å se på linjene man kjøper fra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Papillon skrev:

Atte du! En BC skal IKKE, jeg gjentar IKKE IKKE IKKE bite alle som kommer innenfor båndradius, bli nervøs og stressa fordi den ikke får hodebry hver dag. Da er det noe gærn't oppi huet i utgangspunktet. De fleste arbeidshunder på gårder rundt om kring har mye fri på vinteren uten at det gjør de til nevrotiske leggjagere av den grunn. Vi har fire border collier her på gården hvorav tre av de er aktive gjetere med MYE jobb på sommeren og dessuten aktive konkuransehunder med en utrolig arbeidskapasitet. På vinteren ved endel snø og drektige søyer får de stort sett bare turer (utenom den ene som ikke gjeter som trener rally lp og diverse) og de er jammen ganske tilfredse med det også, selv om de såklart helst skulle jobbet med sau døgnet rundt. Jeg har hatt ei som krevde å få brukt seg hver dag (hun ble masete og rastløs ellers) og hun bodde det ganske lite i som arbeidshund på sau...

 

Det er min mening, men det er nok folk som er uenig også og har hatt hunder som ble bedre av mye mental stimuli.

De aller færreste bc/aussie som lever som familiehunder har en gård å tusle rundt på sommer og vinter. Det utgjør en stor foskjell. Mange tilbringer med stor sannsynlighet 9 timer i bur daglig, minimum (hvis ikke blir de stressa...) og går de samme turene gjennom nabolaget hver dag. Jeg sier ikke at det er sannheten for alle, men minst et par av de jeg henviser til, og sannsynligvis mange flere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, 2ne skrev:

Interessant det der, egentlig. I tråder der folk skal trene og kanskje konkurrere litt, anbefales heavy brukshunder som jaktgolden, maller og gråschäfer, da er ikke aussie bikkje nok, men om noen bare skal ha tur og kosehund, så blir aussie for mye. Aussien er ikke egna til noen ting de, tydeligvis. 

Nei? Synes det for det meste blir anbefalt "standard"varianter av raser her på sonen jeg. Og malle er jo en hund for overmennesker som ikke har jobb eller noe annet enn hundetrening i livet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

De aller færreste bc/aussie som lever som familiehunder har en gård å tusle rundt på sommer og vinter. Det utgjør en stor foskjell. Mange tilbringer med stor sannsynlighet 9 timer i bur daglig, minimum (hvis ikke blir de stressa...) og går de samme turene gjennom nabolaget hver dag. Jeg sier ikke at det er sannheten for alle, men minst et par av de jeg henviser til, og sannsynligvis mange flere.

Uansett, en stødig hund skal jo ikke bli nervøs og det som verre er av den grunn. :) Synes jeg! Å gå noen små lufteturer rundt nabolaget hver dag hørtes stusselig ut, uansett hvilken hund det er snakk om...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Papillon skrev:

Uansett, en stødig hund skal jo ikke bli nervøs og det som verre er av den grunn. :) Synes jeg! Å gå noen små lufteturer rundt nabolaget hver dag hørtes stusselig ut, uansett hvilken hund det er snakk om...

Det er jeg forsåvidt enig i. Og litt av problemet er nok at bc er såppas populært at det avles altfor mye på og selges uregistrert til alle og enhver som synes at de er så søte og gjerne vil ha en ferdig lydig hund. Men jeg er ikke sikker på om jeg noen gang har møtt en familiehund-bc uten issues. Noen kjenner jeg gjennom familie/nabolag, andre gjennom kurs der de er nettopp pga problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, simira skrev:

Fordi jeg frykter at en del av dem ender opp som den vi går på kurs ned nå, fullstendig nervøs og stressa, og biter/napper i alle som kommer innenfor båndradius. Fordi jeg kjenner til flere bc som ble skaffet som familiehund og som har fått så kraftig problemadferd at de er, eller kanskje burde være, avlivet. Fordi det finnes en drøss andre raser som mer sannsynlig vil trives bra med tur og kos?

Mmmmmm, ja selvfølgelig er den slik fordi den evt. lever som en vanlig familiehund. Ikke fordi det er mye crappy mentalitet og avl på disse (og mange andre) raser..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...