Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner - bruks


Lailakatrin
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har lest litt om brukshundsporten og prøvd å sette meg inn i det. 
Men hva må til for å få delta i laveste klasse D? 
Og hvilke øvelser er det egentlig?

Lest gjennom reglementet på NKK men det er jo så mye og når jeg leser på andre hjemmesider så står det litt annen info igjen så blir litt forvirret.

Har skjønt at det er en lydighetsdel uansett og forstått reglene der.
Men så er det en spesialøvelse (rundering, sporog feltsøk hvis jeg ikke tar feil?) 
Velger man en av spesialøvelsene og trener på det frem mot prøven? Bruker man å trene flere spesialøvelser eller holder man seg ofte til èn?

Er det flere øvelser man skal gjennomføre i klasse D?
Antagelig blir vi å trene mest spor.

Må alle momenter i lydighetsdelen ha 5 poeng eller mer? Eller kan man få 0 på en av øvelsene uten å bli disket?

Jeg har ingen plan om å bli proff i bruks, men kanskje komme i gang og se om vi klarer å stille i laveste klasse en vakker dag. Virker som en spennende sport der hunden får brukt nesa mye. Det er et aktivt bruksmiljø i klubben her og vi har fått tilbud om å være med og trene sammen med dem :) men så langt har vi enda ikke fått vært med da jeg alltid er opptatt med annen fritidsinteresse samme kveld som de har treninger.

Kom gjerne med info, da det virker som et det er så mye å sette seg inn i!

Ser det er flere tråder her på forumet men lurte mest på hvilke øvelser klasse D egentlig består av og hva som må til for å kunne delta i laveste klasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Klasse D:
1. Lineføring
2. Dekk under masj
3. Innkalling 15 m
4.Apportering av tre apport
5 Hopp ( tilbake hoppet)
6 felles dekk 3 min
 

Spesial øvelser er enten: 
Spor, felt og lydighet
Rundering, felt og lydighet
Her kan du velge en av delene, eller begge om en ønsker det.

Du blir ikke disket om du får 0, men du mister poeng til et evt opprykk, og du kan få opprykk med 0 også ( om da total summen er nok).

I tillegg må du være medlem i en klubb som er tilknyttet NBF. Du må også ha en blåbok som resultatene skal føres inn i ( fås kjøpt i nbf butikken bla), du må betale startkort til nbf hvert år får å få starte, og om du har en hund som en liten eller medium må du ha målebrev ( slik at hunden slipper å hoppe på det høyeste og ha den tyngste tung apporten).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lailakatrin skrev:

Takk for svar. Ble litt klokere nå. 

Men leser flere steder at i klasse D er det Rapportering med. Stemmer det eller har det kommet regelendringer?

Hunden min blir rundt 60 cm så går ut i fra at han stiller i klasse stor da?

 

Rapport tror jeg ikke noen ( eller det er hvertfall få)  holder på med lenger.
60 cm så må han på stor, og da trenger du ikke målebrev heller ( om jeg ikke husker feil går grensa på 55cm).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen som trener rapport i Norge. Sverige og Finland er vel de eneste landene som har hatt med deltagere i rapport i Nordisk de siste mange årene. 

Ellers er det vel greit beskrevet over her. Du velger spor eller rundering som skogsøvelse, feltsøk henger med på spesialen, og det må du gjennom uansett gren. Total poengsum fra spor eller rundering pluss feltsøk utgjør poengsummen for spesialøvelsene. 

Ser du bor nordpå, men hvor? Det er ikke så innmari mange brukshundklubber nordover, men noen fins det jo. Bruksmiljøet er lite, og normalt pleier folk å være veldig hyggelige med nye, interesserte.

Jo, tenkte å nevne det også. Spor er den mest polulære grenen, og det er en grunn til det.  Skal du holde på med rundering er du helt avhengig av hjelp for å trene (figuranter). Spor kan man trene på egenhånd, selv om det er praktisk å få litt hjelp til å legge fremmedspor etterhvert. Rundering er knallmoro, men tar mye tid (alle hjelper alle), og man er som sagt avhengig av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Caroline skrev:

Jeg vet ikke om noen som trener rapport i Norge. Sverige og Finland er vel de eneste landene som har hatt med deltagere i rapport i Nordisk de siste mange årene. 

Ellers er det vel greit beskrevet over her. Du velger spor eller rundering som skogsøvelse, feltsøk henger med på spesialen, og det må du gjennom uansett gren. Total poengsum fra spor eller rundering pluss feltsøk utgjør poengsummen for spesialøvelsene. 

Ser du bor nordpå, men hvor? Det er ikke så innmari mange brukshundklubber nordover, men noen fins det jo. Bruksmiljøet er lite, og normalt pleier folk å være veldig hyggelige med nye, interesserte.

Jo, tenkte å nevne det også. Spor er den mest polulære grenen, og det er en grunn til det.  Skal du holde på med rundering er du helt avhengig av hjelp for å trene (figuranter). Spor kan man trene på egenhånd, selv om det er praktisk å få litt hjelp til å legge fremmedspor etterhvert. Rundering er knallmoro, men tar mye tid (alle hjelper alle), og man er som sagt avhengig av andre. 

Takk for mer info? 

Er tilknyttet salten brukshund klubb og der er det en del som trener. Men tror de har hatt en pause nå midt i vinteren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Michellus

Stjæler tråden din litt, håper det går greit! :)

Leste litt dypere i regelverket, og ble nysgjerrig på sporliner. I regelverket står det:

Sitat

Sporline
Hunden føres i sporline. Sporlinen må være over 5 meter.

Tolker jeg det rett hvis jeg sier at sporlinen må være minst 5 meter? Eller er det for kort? Må jeg opp til 6-meter'n for å være innafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Michellus skrev:

Stjæler tråden din litt, håper det går greit! :)

Leste litt dypere i regelverket, og ble nysgjerrig på sporliner. I regelverket står det:

Tolker jeg det rett hvis jeg sier at sporlinen må være minst 5 meter? Eller er det for kort? Må jeg opp til 6-meter'n for å være innafor?

5 meter blir litt knapt tenker jeg, men jeg har aldri opplevd at noen måler. Lengre nede i regelverket står det om sporoppsøket "Føreren får først følge på hunden når denne har gått ut minst 5 meter". Så da må du holde helt i enden av linen før du følger på. Jeg synes ihvertfall det er best å ha litt å gå på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 meter er for kort, ja. Minst 12, mener nå jeg, og som Jeanette har jeg mange ganger brukt alle 15 meter, og har også opplevd at det blir for kort et par ganger. Det har jo ikke noe å si at den er litt lang, den henger jo bare etter? Til nyinnlæring bruker jeg riktignok ikke 15 meter line, men det blir noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anette skrev:

Kan jeg få målebrev på nkk Kristiansand f. Ex? Eller hvor kan jeg be om det :D antar jeg printer ut nkk sin greie bare?

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Print ut målebrevet som ligger på nbf sine sider :-) Jeg avtalte med en dommer på letohallenutstillinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Michellus skrev:

Stjæler tråden din litt, håper det går greit! :)

Leste litt dypere i regelverket, og ble nysgjerrig på sporliner. I regelverket står det:

Tolker jeg det rett hvis jeg sier at sporlinen må være minst 5 meter? Eller er det for kort? Må jeg opp til 6-meter'n for å være innafor?

Ville gått for lenger enn 5 m, det er ikke langt, og det er greit å variere hvor langt bak eller hvor tett inntil en går i lina. Selv har jeg aldri hatt lengre en 10 meter og det holder i massevis til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei, altså jeg tenker at 5 m er for kort selv! Var bare nysgjerrig på hva de mener i reglene, om 5 m er minimum eller om man må opp på 6 m grensa før det er greit! Selv tenker jeg at 10 m er en fin allroundstørrelse, mens 15 m er fint i tøft terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. januar 2016 at 11:18 AM, Lailakatrin skrev:

Takk for mer info? 

Er tilknyttet salten brukshund klubb og der er det en del som trener. Men tror de har hatt en pause nå midt i vinteren. 

 

Hei! Jeg er også tilknyttet Salten brukshundklubb, er ny i klubben og har også vurdert å hive meg ut i å konkurrere bruks! Jeg trener først og fremst i NRH men hadde vært artig å prøve seg! Det skal være et spennende brukshundkurs i Mosjøen i juni, jeg har meldt meg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hei! Jeg er også tilknyttet Salten brukshundklubb, er ny i klubben og har også vurdert å hive meg ut i å konkurrere bruks! Jeg trener først og fremst i NRH men hadde vært artig å prøve seg! Det skal være et spennende brukshundkurs i Mosjøen i juni, jeg har meldt meg på. 

Så spennende!

Jeg har ikke kommet meg på noen treninger enda, men tror det har vært ganske lite aktivitet når i de mørkeste vintermånedene, men tror det begynner å ta seg opp igjen nå :) 
Kanskje vi treffes der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2016 at 4:49 PM, Carpediem skrev:

Hei.

Klasse D:
1. Lineføring
2. Dekk under masj
3. Innkalling 15 m
4.Apportering av tre apport
5 Hopp ( tilbake hoppet)
6 felles dekk 3 min

Å herregud, jeg trodde det stod "apportering av 3 apporter" altså 3 ulike apporter :lol: Jeg trodde jeg kunne reglene her altså, men nå ble jeg nesten skremt. Treapport, metallapport og tungapport i Klasse D så jeg for meg nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MegaMarie skrev:

Å herregud, jeg trodde det stod "apportering av 3 apporter" altså 3 ulike apporter :lol: Jeg trodde jeg kunne reglene her altså, men nå ble jeg nesten skremt. Treapport, metallapport og tungapport i Klasse D så jeg for meg nå :lol:

Skrivefeil og da skjønner jeg hvorfor du leste 3 apporter. Godt du ikke ble skremt og tenkte en apport i tre 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

s 52 i reglementet under Kommentarer til NKKs fellesbestemmelser står det:

DELTAKELSE Hunder Hunden må være fylt 12 mnd. senest første prøvedag for å kunne delta på prøve. Før hunden kan starte i klasse C kreves dokumentasjon på en av følgende punkter:
• Gjennomført karaktertest, (Bestått / ikke bestått, avbrutt av dommere).
• Gjennomført funksjonsanalyse (inkludert Forsvarets), (Helt gjennomført med bestått / ikke bestått, eventuelt avbrutt av dommere).
• Godkjent politihund.
• Bestått ferdselsprøve.
• Gjennomført MH (med gjennomført MH menes at denne er helt gjennomført, alternativt avbrutt av beskriveren).
• Bestått Jaktanleggsprøve for Spaniels. Andre alternativer kan godkjennes etter søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

s 52 i reglementet under Kommentarer til NKKs fellesbestemmelser står det:

DELTAKELSE Hunder Hunden må være fylt 12 mnd. senest første prøvedag for å kunne delta på prøve. Før hunden kan starte i klasse C kreves dokumentasjon på en av følgende punkter:
• Gjennomført karaktertest, (Bestått / ikke bestått, avbrutt av dommere).
• Gjennomført funksjonsanalyse (inkludert Forsvarets), (Helt gjennomført med bestått / ikke bestått, eventuelt avbrutt av dommere). • Godkjent politihund.
• Bestått ferdselsprøve.
• Gjennomført MH (med gjennomført MH menes at denne er helt gjennomført, alternativt avbrutt av beskriveren).
• Bestått Jaktanleggsprøve for Spaniels. Andre alternativer kan godkjennes etter søknad.

Takk, jeg leste bare den første bolken om deltakelse tydeligvis :P Så gjennomført BPH gjelder ikke, da må jeg evt søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

Takk, jeg leste bare den første bolken om deltakelse tydeligvis :P Så gjennomført BPH gjelder ikke, da må jeg evt søke?

Aner ikke, vet det er likestilt i Sverige, men siden testen ikke avholdes i Norge så henger vi vel etter... som vanlig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Teserere skrev:

Takk, jeg leste bare den første bolken om deltakelse tydeligvis :P Så gjennomført BPH gjelder ikke, da må jeg evt søke?

Du må søke da ja, men det er enkel og grei prosess. Jeg har fått godkjent å få starte i bruks med BPH-en til Bris f.eks. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...