Gå til innhold
Hundesonen.no

70 hunder avlivet hos østfoldbonde


Mud
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kommer aldri til å kalle en oppdretter seriøs om dem driver med burhundoppdrett! Da har man ikke hundenes beste i tankene! Sorry, for meg er ikke det et verdig hundeliv, og klarer man ikke å gi av

" Mannen er i tillegg pålagt å betale daglig tvangsmulkt på 500 kroner fram til lignende forhold i hans saue- og geitehold er utbedret. " Akkurat... Lovverket eller håndhevelsen av det i dette la

Jeg FATTER ikke at han får beholde 38... Virkelig ikke. Hva skal man med 38 hunder??? 

5 minutter siden, Mud skrev:

Kanskje du skal prøve å legge ut en link og se om noen reagerer? Jeg er ikke medlem av annet enn bedlington terrier gruppa.  

Prøvde å legge ut på Norsk terrier klubb avd Østfold sin side, men virker som om alle terrierklubb sidene ikke tillater at andre enn admin legger ut innlegg.

Eller vent, ser ut som om den kom opp på siden av tidslinja eller noe...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stine skrev:

Prøvde å legge ut på Norsk terrier klubb avd Østfold sin side, men virker som om alle terrierklubb sidene ikke tillater at andre enn admin legger ut innlegg.

Eller vent, ser ut som om den kom opp på siden av tidslinja eller noe...

Jeg finner den ikke.  Bare masse trimmekurs :( Kanskje man må være medlem. 

Jeg er liksom vant til at raseklubbene reagerer ganske kraftig på sånt, så jeg forstår ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mud skrev:

...og ikke minst at de skal få bestemme hvordan dyreholdet reduseres. Dyr har virkelig ikke rettsvern.  

Akkurat denne biten mener jeg skal ut på høring nå på vårparten, at eier ikke skal få ta den avgjørelsen. Krysser fingra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert til å lage rama skrik nå, og jeg er på ingen måte for at denne mannen skal få beholde hundene eller ha hundehold.

Men utifra de bildene som vises, så ser hundene stelte ut. Hvite hunder pleier liksom ikke forbli hvite så veldig lenge med mindre de får stell, de ser våkne ut og velfødde ut. Det kan vel muligens være årsaken til at han får beholde 8 stk inntil videre? Det ser mer ut som det går på oppstalling, aktivsering og stimulering av hundene? Antallet i seg selv gjør jo det klin umulig å gi noe av dette. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, JeanetteH skrev:

Kommer sikkert til å lage rama skrik nå, og jeg er på ingen måte for at denne mannen skal få beholde hundene eller ha hundehold.

Men utifra de bildene som vises, så ser hundene stelte ut. Hvite hunder pleier liksom ikke forbli hvite så veldig lenge med mindre de får stell, de ser våkne ut og velfødde ut. Det kan vel muligens være årsaken til at han får beholde 8 stk inntil videre? Det ser mer ut som det går på oppstalling, aktivsering og stimulering av hundene? Antallet i seg selv gjør jo det klin umulig å gi noe av dette. :( 

Tenkte jeg også. Det ser jo faktisk ut som halmen blir skiftet og slikt. Og de som sitter i bur blir helt sikkert luftet i innhegning el., ellers ville det sett ganske anderledes ut. For all del, ingen måte å oppstalle hund på, men jeg har faktisk sett tilsvarende buroppstalling hos såkaldt seriøs oppdretter... Dog innendørs, og med tepper i steden for halm...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, JeanetteH skrev:

Kommer sikkert til å lage rama skrik nå, og jeg er på ingen måte for at denne mannen skal få beholde hundene eller ha hundehold.

Men utifra de bildene som vises, så ser hundene stelte ut. Hvite hunder pleier liksom ikke forbli hvite så veldig lenge med mindre de får stell, de ser våkne ut og velfødde ut. Det kan vel muligens være årsaken til at han får beholde 8 stk inntil videre? Det ser mer ut som det går på oppstalling, aktivsering og stimulering av hundene? Antallet i seg selv gjør jo det klin umulig å gi noe av dette. :( 

Jonas har aldri fått pelsstell med mindre han har rullet seg i noe som lukter og han er kritthvit på det hvite. Samme med Toddy. 

Så med mindre de må sove i sin egen møkk skal det godt gjøres å få en Fox terrier til å se møkkete ut vil jeg tro. 

Men jepp, de ser friske ut. Derfor synes jeg det er hårreisende at slike idioter kan velge selv om de vil avlive eller omplassere. Har man så mange hunder har man allerede der vist at man faktisk er uegnet til å bedømme hundene beste.  

@Pringlen

Håper for guds skyld du har meldt i fra da i så fall?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

For å ha bikkjene i bur? Nå kom vel disse anbefalingene til MT for et år siden eller noe, så hva melder man fra om for og til da? 

Nei, for oppstalling av altfor mange hunder i for små bur mesteparten av døgnet. 

Pringelen sa hun hadde sett tilsvarende hos en såkalt seriøs oppdretter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mud skrev:

Jonas har aldri fått pelsstell med mindre han har rullet seg i noe som lukter og han er kritthvit på det hvite. Samme med Toddy. 

Så med mindre de må sove i sin egen møkk skal det godt gjøres å få en Fox terrier til å se møkkete ut vil jeg tro. 

Men jepp, de ser friske ut. Derfor synes jeg det er hårreisende at slike idioter kan velge selv om de vil avlive eller omplassere. Har man så mange hunder har man allerede der vist at man faktisk er uegnet til å bedømme hundene beste.  

@Pringlen

Håper for guds skyld du har meldt i fra da i så fall?  

Og der kommer vi inn på den andre tråden.... Vedkommende hadde stor uteinnhegning til bikkjene, så jeg antar at de ikke tilbrakte hele døgnet i disse burene, selv om, ja- jeg vurderte sterkt å melde, noe jeg også diskuterte med andre som kjenner personen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Nei, for oppstalling av altfor mange hunder i for små bur mesteparten av døgnet. 

Pringelen sa hun hadde sett tilsvarende hos en såkalt seriøs oppdretter.  

Det har jeg og, uten at det var snakk om samme mengde hunder der. Så lenge de får det stellet, maten og vannet de trenger, så er det ingen som gjør noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pringlen skrev:

Tenkte jeg også. Det ser jo faktisk ut som halmen blir skiftet og slikt. Og de som sitter i bur blir helt sikkert luftet i innhegning el., ellers ville det sett ganske anderledes ut. For all del, ingen måte å oppstalle hund på, men jeg har faktisk sett tilsvarende buroppstalling hos såkaldt seriøs oppdretter... Dog innendørs, og med tepper i steden for halm...

Jeg tror ikke det er så veldig uvanlig hos feks småhundoppdrettere, jeg vet om mangt chihuahuaoppdrettere som driver sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Perfect Image skrev:

Jeg tror ikke det er så veldig uvanlig hos feks småhundoppdrettere, jeg vet om mangt chihuahuaoppdrettere som driver sånn...

Ja, desverre. Når jeg tenkte litt mer på det, så har jeg faktisk selv kjøpt valp fra oppdretter med liknende hundehold. for snart 25 år siden, men dog. Der satt bikkjene i bur i et uthus, og fikk noen timer i hundegård pr dag. Riktignok ikke to og to hunder i små bur stablet i høyden, som andre oppdr. jeg nevnte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pringlen skrev:

 

Feil quote 

*sukk* @Mud er det noen her som sier at det er greit? 

Det er vel mer en forklaring på at det er ikke uvanlig. Flere her sier "det er ikke OK". Det er vel mer en forklaring på hvor mye MT faktisk "må" tillate den dag i dag så lenge hundene blir stimulert nok i en løpegård, blir stelt, rengjort og foret. Da kan man til D.d ha ett slikt hundehold uten at MT får gjort noe særlig utenom å be deg øke plass, øke lufte/stimuleringstiden osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Feil quote 

*sukk* @Mud er det noen her som sier at det er greit? 

Det er vel mer en forklaring på at det er ikke uvanlig. Flere her sier "det er ikke OK". Det er vel mer en forklaring på hvor mye MT faktisk "må" tillate den dag i dag så lenge hundene blir stimulert nok i en løpegård, blir stelt, rengjort og foret. Da kan man til D.d ha ett slikt hundehold uten at MT får gjort noe særlig utenom å be deg øke plass, øke lufte/stimuleringstiden osv. 

Nå var jo faktisk oppstallingen en av hovedgrunnene til ar vedkommende måtte redusere antall hunder? 

Men nå skjønner jeg jo veldig godt hvorfor sånt kan pågå i årevis uten at noen rapporterer selv om mange må ha visst.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mud skrev:

Nå var jo faktisk oppstallingen en av hovedgrunnene til ar vedkommende måtte redusere antall hunder? 

Men nå skjønner jeg jo veldig godt hvorfor sånt kan pågå i årevis uten at noen rapporterer selv om mange må ha visst.  

Det var en hyggelig kommentar Mud... Takk for insinueringen om at jeg lar slike ting "gli forbi". Tusen takk, det var hyggelig av deg. 

Du har altså INGEN tanke om st den erfaringen som deles her når det kommer til dette og MT, har med erfaring med slike ting å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

Det var en hyggelig kommentar Mud... Takk for insinueringen om at jeg lar slike ting "gli forbi". Tusen takk, det var hyggelig av deg. 

Du har altså INGEN tanke om st den erfaringen som deles her når det kommer til dette og MT, har med erfaring med slike ting å gjøre? 

Jeg har ikke sagt at du lar sånne ting gli forbi,  har jeg vel?  

Men det jeg leser av denne tråden er at det ikke er uvanlig og at det er en aksept for at sånn er det bare.  

Det er ikke greit. Og da bør det rapporteres. Og det er ingen av de som har sett  slike forhold som har sagt at de har rapportert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Jeg har ikke sagt at du lar sånne ting gli forbi,  har jeg vel?  

Men det jeg leser av denne tråden er at det ikke er uvanlig og at det er en aksept for at sånn er det bare.  

Det er ikke greit. Og da bør det rapporteres. Og det er ingen av de som har sett  slike forhold som har sagt at de har rapportert...

Først du quote meg også skriver du at det er ikke rart det glir forbi. 

Og nå har du bestemmt at med mindre man skriver det her så har man ikke gjort noe. 

Jeg tenkte meg om to ganger før jeg skrev i denne tråden for jeg viste en eller annen kom til å vri det slik de ville. Og det ble det det. Man skal ikke sitte med en nøytralt syn på ting, man må finne fram høygaffelen. Jeg melder meg ut igjen, for det blir ikke noe konstruktivt annet enn høygaffel og fakler av slike diskusjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JeanetteH skrev:

Først du quote meg også skriver du at det er ikke rart det glir forbi. 

Og nå har du bestemmt at med mindre man skriver det her så har man ikke gjort noe. 

Jeg tenkte meg om to ganger før jeg skrev i denne tråden for jeg viste en eller annen kom til å vri det slik de ville. Og det ble det det. Man skal ikke sitte med en nøytralt syn på ting, man må finne fram høygaffelen. Jeg melder meg ut igjen, for det blir ikke noe konstruktivt annet enn høygaffel og fakler av slike diskusjoner. 

Jeg quotet deg fordi jeg svarte deg på ditt svar til meg om MT må tillate slik oppstalling.  De må ikke det , og de GJØR åpenbart ikke det. 

Det ville vært direkte unaturlig å ikke skrive at man har rapportert ville det ikke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de jeg veit om, har besøk av MT med jevne mellomrom, så folk lar det nok ikke bare "gli forbi". Så lenge bikkjene får mat, vann og stell, så er det ikke altfor mye MT får gjort med det heller, folks rettssikkerhet er større enn dyrs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til denne saken fra før og synes det er flott at de har fått redusert antall hunder kraftig, i det minste. Som flere andre her sier, så er min oppfatning at det ikke dreide seg om "direkte" vanskjøtsel i form av mangel på vann, mat og renhold. Hovedpunktet gikk ut på mangelen på stimuli, aktivisering og for små ”oppstallingsforhold”, som nok er grunnen til at MT har brukt så lang tid på saken.
Personen har visstnok "alltid" holdt hund på dette viset (tviler på at det har dreid seg om så stort antall hunder da). Etter min mening burde det blitt gitt ut forbud mot alt hold av dyr.

Selv er jeg litt ambivalent i forhold til avlivingen av hundene. Det er selvfølgelig opprørende at så mange hunder ble avlivet uten å få en sjanse. Men på den andre siden er jeg småskeptisk til å slippe usosialiserte fjøshunder som er avlet fram uten tanke på mentalitet av denne rasen ut i samfunnet. Det finnes ganske mye dårlig mentalitet på rasen, det kombinert med mye skarphet og mot er ikke helt heldig. Det er også en tungsolgt rase og generelt en terrier for litt spesielt interesserte på et vis, så selv om noen av hundene var omplasserbare tror jeg det ville tatt lang tid å finne egnede hjem til dem. Markedet er i alle fall ikke stort nok til å kunne redde mer enn en liten andel.

Rasemiljøet er for øvrig mikroskopisk lite her i Norge, og ganske så delt mellom utstillings- og jakt-miljø, så at det ikke er noen som engasjerer seg offentlig kommer ikke overraskende.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele saken er jo bare kjempetrist :( Synes absolutt det burde blitt et forbud mot å ha hund, men vi får håpe at de siste 8 i hvert fall får det bedre nå.

Vet noen om h*n nå har lov til å avle på hundene som er igjen? Det er jo ikke veldig vanskelig å komme opp til samme antall hunder om h*n har lov til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...