Gå til innhold
Hundesonen.no

På veien mot å bli hundeeier


Gine
 Share

Recommended Posts

Jeg holder på å bestemmer meg for rase, og jeg blir sprø, for jeg ombestemmer meg annenhver uke, nå nærmer det seg tiden for et endelig valg (2-3mnd) og jeg trenger råd.

Litt om oss: aktiv familie, 1 voksen 1 barn,  ute i all slags vær, noen dager er rolige, ett barn 6 år, bor i leilighet (det er ganske lytt her) jeg er vokst opp med hunder. 

Raser vi vurderer: Bichon Havanais, Dvergschnauzer, Puddel( mellom eller dverg) og Welsh terrier. Hunden må være allergivennlig.

Den rasen jeg syns er finest er dvergshnauzeren, den er stilig, stolt og morsom. Men er redd for bjeffing i forhold til at vi bor i blokk. Ellers liker jeg at den er utholden og kan være med på alle slags turer. 

Den rasen jeg stadig faller tilbake på er Bicon Havanais. Den er morsom, veldig søt, elsker "den bustete loocken". Det jeg er redd for med rasen er at den ikke kan være med på lange turer, ikke makter skiturer pga korte ben og at den ikke vil kunne være alene hjemme (jobber 4 dager i uka). Men liker også at den skal være barnevennlig og lett å trene, i tillegg til å være fornøyd med noen roligere dager på sofaen. Den omtales også som ikke bjeffete.

Puddel syns jeg også er fine, her er jeg redd for bjeffing. Liker at de er intelligente og lette å trene og at de er aktive og kan bli med på all slags turer. Har hørt at de kan være enmannshunder, dette like rjeg ikke, da jeg skaffer hund mye for barnet sin skyld (overlater IKKE noe ansvar, men av personlige grunner)

Welsh Terrier vet har jeg ikke hørt så mye om, annet enn at det skal være en stødig og trygg hund. Angående bjeffing vet jeg ikke, heller ikke så mye om aktivitetsnivå. Syns de er fine hunder som ser sporty ut.

Er det noen der ute som kan hjelpe meg på vei mot et endelig valg? Tar imot alle innspill og erfaringer med et stort takk.

Hilsen spent men også noe frustrert snart hundeeierLer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med noen som vurderer welsh terrier! Jeg har veldig sansen for dem og kan ikke skjønne at de ikke er mer populære enn de er! Jeg skal ikke påberope meg all verdens kjennskap til rasen, men sånn som jeg har skjønt det så er de trivelige og sosiale hunder som tåler en trøkk. De er jo terriere med alt det medfører og den jeg kjenner best kan ha problemer med å være løs pga jaktinstinktet. Vet ikke hvordan det med å være løs er generelt på rasen, så det kan jo være verdt å ta med i beregningen og sjekke ut om du vil ha en hund det er lett å ha løs eller en du må ta mer hensyn til. Tipper de er som terriere flest hvor de er ok å ha løs, men at man må passe på.

De er ikke spesielt bråkete hunder, men de er ikke stille som en retriever heller. De er utholdende og kan være med på lange turer. Synes han jeg kjenner greier seg fint i løssnø også, men det går jo litt langsommere med ham enn med labradoren pga kortere bein.

Det jeg liker best med rasen er at de er så stødige og trygge! De tåler en trøkk og er ikke redd av seg. Også er de jo veldig pene også :) Har inntrykk av at de er gode familiehunder og flinke rundt barn, har jo så klart med oppdragelse å gjøre, men hjelper på at de er solide av seg.

Usikker på om de regnes som allergivennlige, men siden de ikke røyter vet jeg det er noen allergikere som tåler dem bedre. De må nappes to ganger i året, tror jeg det er. Ellers lite pelsstell og jeg synes pelsen er praktisk også. Det er lite som fester seg i den siden den er så ru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et fint svar og masse fint om welsh terrieren :) Usikker på det med allergi jeg også, noen steder står det at de er det andre steder er det ikke utdypet. Men vi er ikke allergiske, har noen i familien som er, så for oss er det viktigst at de ikke røyter så vi ikke legger igjen masse hår og en jobb med støvsugeren om vi er der på besøk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært bekymret for bichon og lengde på turer. Det er svært få hunder/raser som ikke kan gå lange turer med trening. Skal man gå veldig langt på ski kan man vurdere å ha en sekk den kan sitte i, men jeg tror ikke den greier lange turer noe dårligere enn noen av alternativene dine.

De aller fleste hunder/raser kan også være alene hjemme med riktig trening. Noen er kanskje mer utsatte for separasjonsangst enn andre, men jeg ville ikke bekymret meg for det på de rasene der.

Når det gjelder lyd så tror jeg alle rasene stiller ganske likt. Jeg kjenner ikke welshen, men de andre har jeg møtt både gneldrebikkjer og noe stillere individer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har ikke erfaring med havanais, men har hatt bichon frisé samt at venninna mi sin farmor hadde en bichon frisé. :) Du har ikke vurdert den rasen da?
Kan ta det fysiske først. Disse bichonene jeg kjente var med lett på over en mil med skitur ofte og de trakk tilogmed. Ingen begrensning der sånn på det fysiske. Var med på alt og de elsket det! De hadde på seg kondomdress noe som jeg tror var ganske greit mtp pelsen. Opplever dem som hunder som ikke krever så mye, men som blir lykkelige med å være med på ting om det er tur til venner, tur i skogen eller lange skiturer. Vil tro det samme gjelder for havanais. :) 
Treningsmessig blir vanskelig å kommentere på, da jeg lett sammenligner med de belgerne jeg har nå. Av det jeg husker var disse veldig engasjerte i hva vi drev med og synes trening var morsomt! De hadde lett for å lære seg triks, var lekne og generelt veldig morsomme. Alltid glade i folk no matter what! Den vi hadde var med mamma på jobb på eldresenter og gjorde beboende overlykkelige over å få en glad, hvit fluffball i fanget. :ahappy:
Angående lydnivået så husker jeg ikke helt hvordan det var der, men kan ikke huske at noen av de vi kjente hadde noe særlig lyd i seg. Noen ivrigbjeff ble det jo, men det er lov tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig at hunden skal henge med på ski så tror jeg at jeg hadde gått for puddel. Ja, mye pelsstell, men med en kondomdress på er de i hvert fall lange nok i beina (særlig mellom) til å henge godt med i nedoverbakkene også. De aller fleste kan greit gå løse også og de er lekne, artige hunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! Kanskje blir mellompuddelen mest riktig for oss.

Til dere som har erfaring, mestrer ikke havanaisen å holde følge på ski? Vi går turer i vanlig tempo og ikke toppturer på ski, men det er viktig for oss å være aktive alle årstider, også på ski på vinteren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har du med dvergschnauzere og bjeffing? Regner med du kjenner godt til rasen som oppdretter?! Jeg vil jo ha en hund og bjeffing er endel av pakka, men på grunn av slik vi bor vil bjeffing (gneldring) ofte og over tid bli et ganske stort problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det til en viss grad kan avlæres, spesielt om man har en. Jeg bor selv i leilighet, og det er lite lyd i forhold til vante lyder i huset, selv om jeg har to. Det er imidlertid høylytt glede når det kommer besøk, og det varsles godt når de er ute i hagen og det går hunder forbi. I tillegg kommer selvfølgelig individuelle forskjeller, noen er mer løsmunnede enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg inngående kunnskaper om noen av disse rasene, men den beste kompisen til Ayla'n min er en Havanais. Han bjeffer på ringeklokka, men ellers er han ganske stille inne. Han er en aktiv kar, som lever et godt hundeliv. Han er med på lange joggeturer med matfar, og går i skogen, sommer som vinter, med en hundegjeng en gang i uka. Ikke fryser han, heller, selv om han er kortklipt. Han er ikke spesielt glad i mye løssnø, men det er vel de færreste i den sizen. 

Vet ikke om dette hjalp noe, men fortalte læll :) Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bichon-rasene er veldig like, så der er det personlige preferanser som avgjør hva man velger.

Ang tur:
Hvor du har fra at en havanais ikke kan være med på lange turer vet jeg ikke, men den jeg vokste opp med elsker et aktivt liv. Tror ikke du finner med turglad hund. Selvfølgelig kan man komme over individer som ikke er like begeistra, men sannsynligheten er ikke større enn for andre raser. De kan også gå på vinteren/i dyp snø, men du må ha klær til dem. Gamasjer, dekken, kondomdress osv. Minkolje skal visst også være veldig effektiv mot at snø skal henge seg fast i pelsen, samt at det er veldig skånsomt, så jeg vet om utstillingsfolk som bruker dette fremfor dekken (som tover veldig). 

Du kan sikkert lære havanaisen å trekke, men om tenker deg på skikkelig skiturer og vil ha drahjelp, ser jeg på puddelen som egnet med mer "power".

Ang hjemme alene:
Havanaisen kan også være hjemme alene, MEN har et inntrykk av at seperasjonsangst er veldig utbredt hos rasen, også hos de andre bichon-rasene. Ta deg en tur på finn.no så er det veldig gjentagende i annonser om at de ikke selger valper til folk som har 8-16 jobb (dette er selvfølgelig skjult i sympatiskeutsagn).

Ang lyd:
Havanaisen har også litt vokt, så de bjeffer når det ringer på døra, om de ser noen passere terretoriet sitt fra vinduet ol, men de er ikke noe særlig "pratsomme" hunder. Vil ikke påberope at de er stille hunder, men det er mulig å dempe dette om man er konsekvent fra ung alder.

Havanaisen er ingen enmannshund, men de finner gjerne én person de knytter seg ekstra til. Det skal derimot ikke være noe stort problem mtp datteren din, men sannsynligheten er stor for at det er deg hunden fotfølger hver dag, deg hunden vil krølle seg inntil bena til osv. (Nå er det heldigvis ikke så slavisk, og det er en mulighet for at det er datteren din hunden velger å være tjeneren til. For tjener er et veldig beskrivende uttrykk på rasen)

Men du må belage deg på mye pelsstell, hvertfall med bichon(børst), puddel(børst og klipp) og schnauzer(napping). Terrieren har jeg lite peiling på :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, veldig kjekt å høre erfaringer? Skjønner at mine fordommer mot så små hunder som havanaisen er feil, kjekt å høre at dere har erfaring med at rasen er aktiv og liker det!

Et nydelig bilde Line, tror jeg ble litt forelsket ?❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke pudler som enmannshunder, det var derfor vi kjøpte puddel og ikke gjeterhund da datterbarnet ønsket seg hund for 4 år siden. De holder seg kanskje mest til den som lufter og forer de mest, men det er naturlig for alle raser. Mine har sine favoritter (i flertall), men de er flokkorienterte og familievennlige, syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Gine skrev:

Hvordan er deres puddel i forhold til lyd da 2ne?

Begge har lett for å bjeffe under lek. Den yngste leker vaktbikkje sammen med terven også, og hun har piiiiiipelyder når hun er gira, det irriterer meg :) Sånn bortsett fra det så er de stille ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!
Gratulera med å ha kommet så langt.. Det er ikkje lett å velge, men eg vil kanskje råde deg til å gå på besøk til nærmaste oppdretter på dei rasene og deretter føle litt på kva som blir den beste for dåke!

Selv er eg mamma til to herlige dvergschnauzere, gutter.
Har hatt den rasen sidan 2005, det var ei skjønn dvergschnauzer jenta som kom inn i vårt (familien) liv sammen med eks sviger søster så dermed var eg solgt etter nokre mnd`er og eg fekk min første gutt desember samme år. Kan godt sei det slik at dei blir slik du oppdrar dem. Mine har fått ein litt fri oppdragelse, einaste er bjeffinga som kan være problem.

Eldstegutt blir 9 år i mars og minstegutt blir 2 år i august i år, dei har det veldig fint sammen :) 

Besøk gjerne bloggen min - har ikkje vert aktiv der på ei gode stund men..

Endret av KatrineogGutane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...