Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til nybegynner?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Wildlife skrev:

Takk. Jeg tenker å prøve å stå ved siden heller. Jeg syns han av og til får litt "svai" i ryggen når han står oppstillt. 

Tenker å få mannen til å ta noen bilder neste gang vi trener på dette☺

Ja, det er fort gjort at de får det - og som MaritaS sier, så er det fordi de får hodet for høyt. 
Jeg tenker også at for unge hunder kan det være greit å ha eieren som en "psykisk støtte" ved siden av seg når dommeren skal sjekke tenner og resten av kroppen (det er kanskje ikke noe problem for en mutte, men mange unge hunder av min rase kan fort trekke seg unna en dommer som kommer for å klå på dem, men med både fysisk og psykisk støtte fra handlere går det som regel mye bedre :)). 

Jeg stiller jo mine hunder ved å bruke godbit og "trekke" dem litt framover på den måten mens jeg står ved siden av dem. Jeg føler da at jeg har mye bedre kontroll på hvordan hunden står enn om jeg står foran :)

Litt sånn som dette:
13260226_1347593135267892_42222757729526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Superfornøyd med i dag. Gikk prikkfritt både i klassen og gruppefinale. Super kjekt. Kjekt og dra hjem med BIR valp selv om vi var eneste. Er dog en del i kritikken jeg ikkw forstår. Som g. Bal head o

I dag har vi vært på siste valpeshow. Gikk utrolig fint og løp bra, sto bra og dommer fikk se på tennene. Utrolig kjekt? ble enda en BIR det☺ neste er i Mai men da er det litt mer seriøst med junior?

Må si at samboer fikk blod på tann. Har snakket så mye dritt om utstilling men etter å ha vært med i helga er han super gira å vil kjøre landet rundt på utstillinger. Haha. I dag sa han at han skulle

Posted Images

3 timer siden, Siri skrev:

Ja, det er fort gjort at de får det - og som MaritaS sier, så er det fordi de får hodet for høyt. 
Jeg tenker også at for unge hunder kan det være greit å ha eieren som en "psykisk støtte" ved siden av seg når dommeren skal sjekke tenner og resten av kroppen (det er kanskje ikke noe problem for en mutte, men mange unge hunder av min rase kan fort trekke seg unna en dommer som kommer for å klå på dem, men med både fysisk og psykisk støtte fra handlere går det som regel mye bedre :)). 

Jeg stiller jo mine hunder ved å bruke godbit og "trekke" dem litt framover på den måten mens jeg står ved siden av dem. Jeg føler da at jeg har mye bedre kontroll på hvordan hunden står enn om jeg står foran :)

Litt sånn som dette:
13260226_1347593135267892_42222757729526

Jeg står også sånn med mine.. Spesielt rottis.. For gjør de et byks, vil man gjerne holde i halsbåndet når man er lett i rævva :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wildlife skrev:

Takk☺ skulle gjerne likt å sett wn mer erfaren handler i ringen med han. Sikker på han hadde gjort det mye bedre. Men skal prøve deres metode ?? prøve ut litt forskjellig å få tatt litt bilder av det?

Filming er bedre enn bilde, for da får du fram mer, og kan se utviklingen når du stiller deg (og han) forskjellig.

Et annet tips er store speil og vinduer som du kan se refleksjonen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Filming er bedre enn bilde, for da får du fram mer, og kan se utviklingen når du stiller deg (og han) forskjellig.

Et annet tips er store speil og vinduer som du kan se refleksjonen i.

Takk for tips? dårlig med store speil/ vinduer her. Men vi får prøve filming?? aner egentlig ikke hva jeg holder på med vet du, men prøver oss frem. Alle må begynne et sted. Og på utstillingstrening føler jeg litt begrensa kunnskap på hun som instruerer. Men gøy er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fortsetter bare her jeg... ?

Vi skal bedømmes som nr 16 på lørdag. Bedømming starter 9. Vi må ta ferje over og valget er å være fremme på plassen ca 8:30 eller 9:30. Jeg lurer rett og slett på om 9:30 blir for seint :/ pga lang reisevei var det dette alternative som hadde passa best men innser at vi kanskje heller må gå for å være fremme 8:30 ( har en hund som blir fort lei ventinga å bare kødder i ringen da) :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Wildlife skrev:

Fortsetter bare her jeg... ?

Vi skal bedømmes som nr 16 på lørdag. Bedømming starter 9. Vi må ta ferje over og valget er å være fremme på plassen ca 8:30 eller 9:30. Jeg lurer rett og slett på om 9:30 blir for seint :/ pga lang reisevei var det dette alternative som hadde passa best men innser at vi kanskje heller må gå for å være fremme 8:30 ( har en hund som blir fort lei ventinga å bare kødder i ringen da) :/

Ville absolutt vært der 08.30 :) Nå stresser jeg når jeg kommer på utstilling, så jeg liker helst å ha litt god tid. Pluss at jeg har en hund som av og til kan trenge litt tid på å lande i slike settinger :P  har du god tid kan du jo bare gå en liten tur i området? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Er det noen som kan komme med innspill? Hva kan jeg gjøre for en bedre oppstilling? Ser at han står litt understillt (?) Her og gjerne skulle ha stått med bakbeina litt lengre bak og litt mer mellomrom kanskje? Noe annet jeg kan prippe på? :) newbie som vil lære mer☺

Her ble han forøvrig bir og fikk cert☺

IMG_3859_2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wildlife skrev:

Er det noen som kan komme med innspill? Hva kan jeg gjøre for en bedre oppstilling? Ser at han står litt understillt (?) Her og gjerne skulle ha stått med bakbeina litt lengre bak og litt mer mellomrom kanskje? Noe annet jeg kan prippe på? :) newbie som vil lære mer☺

Her ble han forøvrig bir og fikk cert☺

Ville hatt bakbeina litt lenger bak, prøv å få hasen 90grader mot bakken. Og ville ha prøvd å fange oppmerksomheten hans med noe, slik at han strammer seg litt opp og ser mer våken/alert ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingidano skrev:

Ville hatt bakbeina litt lenger bak, prøv å få hasen 90grader mot bakken. Og ville ha prøvd å fange oppmerksomheten hans med noe, slik at han strammer seg litt opp og ser mer våken/alert ut. 

Takk?? det var meget varmt denne dagen ? pleier å holde godbit litt forann han☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men. Er det en måte jeg kan få innøvd og lært han til å stille seg litt mer bak med bakbena av seg selv etterhvert? Eller vil dette muligens komme av seg selv etter hvert som jeg justerer på han hver gang? Eller må jeg vare regne med å justere bakbeina hver gang? ?

Synes han gar lett for å miste fokus når jeg blyer meg ned for å ordne bakbeins stilling i og med at jeg ikke klarer å holde oppmerksomheten hans da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser jo litt knapt vinklet ut bak, og om det stemmer så vil det ikke være naturlig for ham å stille seg med bakbeina lenger bak. Da må du forvente at du selv må justere det. Men du kan lære deg teknikker på hvordan du får det til raskere og til hvordan får opp oppmerksomheten igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Wildlife skrev:

Men. Er det en måte jeg kan få innøvd og lært han til å stille seg litt mer bak med bakbena av seg selv etterhvert? Eller vil dette muligens komme av seg selv etter hvert som jeg justerer på han hver gang? Eller må jeg vare regne med å justere bakbeina hver gang? ?

Synes han gar lett for å miste fokus når jeg blyer meg ned for å ordne bakbeins stilling i og med at jeg ikke klarer å holde oppmerksomheten hans da?

Om du forsøker å få ham til å ta et steg fram med frambeina, mens bakbeina står i ro, så vil han bli strekt litt mer. Å fikle med å stille på bakbeina blir fort krøkkete, for som du sier mister hunden litt fokus da. Jeg bruker å lokke hundene mine et skritt fram med en godbit, men det krever jo selvsagt trening det også. Også har jeg forsøkt å bruke speil for å se hvordan hunden ser ut "ovenfra" når den står bra. Etter hvert får man feelingen på det, men speil er en god hjelp sånn i starten. 

Skal man bruke godbit i ringen så må man jobbe med den også. Det hjelper ikke å stå og vifte med godbiten langt unna snuta til bikkja liksom. Jeg står med godisen ganske nært snuten på hunden - også må jo hunden få denne godisen innimellom slik at den blir belønnet for å stå sånn som du vil den skal stå. Dette er litt sånn typisk meg når jeg stiller hundene mine (oss til høyre):
14241519_1437366706290534_6545559257564794501_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal definitivt prøves. 

Hadde vært så gøy å fått en mer erfaren handler til å stille han så jeg kunne sett? men det er liksom slik at de innenfor vår rase egentlig virker like newbies alle sammen (ikke styggt ment) ? å di som virkelig kan stille er de du helst ikke tørr snakke med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...