Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til nybegynner?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Vi er ganske ferske så ikke lenge vi har fått øvd. ☺ begynte å øve på stå for ca 2 uker siden og gjør det bare inni mellom. Han står utrolig pent da pg alltid parallelt med labbene uten jeg noen gang har korrigert han. Får se litt på trening å se om det kan hjelpe å droppe godbiter. Men med en gang han skjønner det ikke er noe å hente gidder han ikke være med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Superfornøyd med i dag. Gikk prikkfritt både i klassen og gruppefinale. Super kjekt. Kjekt og dra hjem med BIR valp selv om vi var eneste. Er dog en del i kritikken jeg ikkw forstår. Som g. Bal head o

I dag har vi vært på siste valpeshow. Gikk utrolig fint og løp bra, sto bra og dommer fikk se på tennene. Utrolig kjekt? ble enda en BIR det☺ neste er i Mai men da er det litt mer seriøst med junior?

Må si at samboer fikk blod på tann. Har snakket så mye dritt om utstilling men etter å ha vært med i helga er han super gira å vil kjøre landet rundt på utstillinger. Haha. I dag sa han at han skulle

Posted Images

På 5.2.2016 at 9:29 PM, Monikawt skrev:

Litt OT, men har du (eller noen andre) hørt noe om at helstrup skal bli forbudt på utstilling etterhvert nå? Ei på utstyrsstand på leto forrige helg som fortalte det til meg når jeg spurte etter kjettinghalvstrup.

Jeg kan ikke huske å ha hørt noe om akkurat det - jeg vet det er restriksjoner på bruk av galge, for eksempel, og bruk av helstrup gir heller ikke blankofullmakt til å være idiot. Men det er mulig det har vært snakk om uten at jeg har fått det med meg. Det er jo klare regler på dyrevelferd i forhold til varm og kald bil og tilsvarende, men en hund i halvstrup kan jo ikke bli tauet ufint rundt i ringen. 

Nei, jeg har ikke noe svar, er konklusjonen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Akkurat nå, Wildlife skrev:

Da har jeg fått pm. Viser seg at jeg stiller alene i klassen. Noen som kan si meg fordeler og ulemper på dette i valpeklasse? :)

Fordelen er jo at du vinner klassen uansett. :P

Ulempen med å være eneste hund er jo at du ikke får sammenlignet din hund med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vinner... man går vel ikke videre uansett? :)

Kan vel få good/very good og så er det ferdig for vår del? Eller... er jeg på bærtur? :)

Regner ikke med å gjøre det så bra fordi halen detter ned og han ser så lang ut i ryggen da pluss han er veldig unghund til sinns og tuller en del. Men vi tar det som trening. Trost vi er den eneste i ringen da da det jo ikke blir trening på det vi trenger da. Men men. Gru gleder oss.

 

Forresten. Hvor bør man feste startnummeret? På armen, ene siden av bryste, livet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Line skrev:

Valper får ikke kvalitetsbedømmelse som very good og excellent, det kommer først i offisielle klasser. Det er svært sjelden at en dommer holder tilbake BIR på valp, og da skal i få fall gjerne valpen ha store diskvalifiserende feil.

Aha. Hvordan dømmes det i valpeklasse om det er flere da? :)

edit: er det bare så enkelt at en valp blir bir og så ferdig liksom? :)

Blir meget forvirra. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan forberede deg på lange dager, hehe, da du mest sannsynlig skal i gruppa begge dager. :P

HÅPER vi sees i gruppa :P

Skal stille samojed, men det var 4 ene dager og 2 andre dagen, hehe. Så da gjennstår det å se om det blir meg eller noen av de andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sasha&Kiara skrev:

Ja du kan forberede deg på lange dager, hehe, da du mest sannsynlig skal i gruppa begge dager. :P

HÅPER vi sees i gruppa :P

Skal stille samojed, men det var 4 ene dager og 2 andre dagen, hehe. Så da gjennstår det å se om det blir meg eller noen av de andre :P

Woho. Samojed er favoritten min etter malamute?? er noen fra klubben som stiller samojed der tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Wildlife skrev:

Det skal det?? første gang ever i ring så er jo en smule spent da.

Når jeg stilte for første (og andre :P) gang på valpeshow gav jeg beskjed om at jeg aldri før hadde stilt ut til ringsekretæren. Begge dommerene og ringsekretærene var veldig forståelsesfulle og guidet meg fint gjennom det hele sånn at både valpen og jeg gikk ut av ringen med en fin opplevelse :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

To spm.

Står vi skal i ringen rundt 10.30. Når bør vi da senest være på plass? Er en del vi må ordne på morgenen. 

Nr 2. Hvis vi blir BIR. Bør vi da være på utstillingsområdet hele tiden eller kan vi dra og komme tilbake da det står at finalene går etter barn og hund kl 13:30. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wildlife skrev:

To spm.

Står vi skal i ringen rundt 10.30. Når bør vi da senest være på plass? Er en del vi må ordne på morgenen. 

Nr 2. Hvis vi blir BIR. Bør vi da være på utstillingsområdet hele tiden eller kan vi dra og komme tilbake da det står at finalene går etter barn og hund kl 13:30. 

Personlig liker jeg å være ved utstillingsringen senest en time før rasen begynner, mens andre synes det er helt greit å komme fem minutter før. Hvis du føler du har mye du må gjøre, så er det jo like greit å beregne god tid - om du reiser med bil, kan jo valpen hvile i bilen mens du kommer deg på plass inne, sonderer terrenget og lander.

Det er ingenting som tilsier at du må være på utstillingsplassen fram til finalene - dobbeltsjekk gjerne i sekretariatet når finalene skal begynne, i fall det er noen endringer, og beregn å komme i god tid - plutselig må de endre på noen rekkefølger fordi en dommer skal rekke et fly eller det er forsinkelser i en ring, og lignende. 
Jeg har selv dratt hjem med en valp som var ferdig i ringen 0915, og skulle i gruppa 1500. Jeg bodde 3 km fra hallen, og kom rett fra fest, så jeg dro hjem for å sove :D Ellers legger jeg ofte valpen i bilen (om det er temperaturer til det) om det er lenge å vente til gruppa, så den ikke er utslitt før det teller (forutsatt at valpen trives i bilen og er komfortabel med å være alene der, selvfølgelig).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SFX skrev:

Personlig liker jeg å være ved utstillingsringen senest en time før rasen begynner, mens andre synes det er helt greit å komme fem minutter før. Hvis du føler du har mye du må gjøre, så er det jo like greit å beregne god tid - om du reiser med bil, kan jo valpen hvile i bilen mens du kommer deg på plass inne, sonderer terrenget og lander.

Det er ingenting som tilsier at du må være på utstillingsplassen fram til finalene - dobbeltsjekk gjerne i sekretariatet når finalene skal begynne, i fall det er noen endringer, og beregn å komme i god tid - plutselig må de endre på noen rekkefølger fordi en dommer skal rekke et fly eller det er forsinkelser i en ring, og lignende. 
Jeg har selv dratt hjem med en valp som var ferdig i ringen 0915, og skulle i gruppa 1500. Jeg bodde 3 km fra hallen, og kom rett fra fest, så jeg dro hjem for å sove :D Ellers legger jeg ofte valpen i bilen (om det er temperaturer til det) om det er lenge å vente til gruppa, så den ikke er utslitt før det teller (forutsatt at valpen trives i bilen og er komfortabel med å være alene der, selvfølgelig).

Lykke til!

Tusen takk☺

Vi må reise en time med barna ned til min mor, for så å hente bil på verksted og stoler hos svigermor og dermed kjøre ca 30-40 min til utstillinga☺ så blir tidlig opp. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wildlife skrev:

Tusen takk☺

Vi må reise en time med barna ned til min mor, for så å hente bil på verksted og stoler hos svigermor og dermed kjøre ca 30-40 min til utstillinga☺ så blir tidlig opp. ?

Slik er utstillingslivet ;) Jeg har en rase som nesten alltid er først i ringen, så hvis jeg vil være på parkeringsplassen 0730, da har det blitt noen tidlige morgener. Det har blitt noen netter hvor jeg ikke gidder å legge meg en gang. Men det er jo en grunn til at vi orker det gang etter gang - jeg er innbarka B-menneske, så for min del kunne alle utstillinger begynt rundt 1200. Eller senere. Men jeg kommer meg ut av senga på umenneskelige tidspunkt, gang etter gang, fordi det (som regel) er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe stemmer. Bare litt surt når det egentlig vare tar 20 min å kjøra fra oss til utstillinga. Men men. Begynner å bli klar.

bading å dysjing av hund i dag. Repetere litt med hjelp av mannen og pakle klart det vi trenger☺ forventer langt i fra bra kritikk fordi vi har mye å trene på men han er 8 mnd så vi tar dette som trening for begge sin del. Så jeg vet mer hva det går i til senere og så han får litt erfaring. Han kan finne på å hoppe å sprette å nappe meg i armen og halen faller fort ned. Min feil som ikke har vært obs på å belønne når halen er oppe og så kan han enda finne på å sette seg og han drar gjerne eller spretter når vi løper. Vi har lang vei og gå men blir gøy å bli litt mer bevisst på hva vi bør gjøre☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wildlife skrev:

Hehe stemmer. Bare litt surt når det egentlig vare tar 20 min å kjøra fra oss til utstillinga. Men men. Begynner å bli klar.

bading å dysjing av hund i dag. Repetere litt med hjelp av mannen og pakle klart det vi trenger☺ forventer langt i fra bra kritikk fordi vi har mye å trene på men han er 8 mnd så vi tar dette som trening for begge sin del. Så jeg vet mer hva det går i til senere og så han får litt erfaring. Han kan finne på å hoppe å sprette å nappe meg i armen og halen faller fort ned. Min feil som ikke har vært obs på å belønne når halen er oppe og så kan han enda finne på å sette seg og han drar gjerne eller spretter når vi løper. Vi har lang vei og gå men blir gøy å bli litt mer bevisst på hva vi bør gjøre☺ 

Men verksted er kanskje ikke noe som skjer på hver utstilling? ;)

Valpeshow skal være trening, både for hund og eier, og det er en fin måte å teste på og få med seg erfaring til det blir litt mer seriøst i voksne klasser. De fleste dommere har forståelse for at valper er valper, og finner på litt bøll. Alt kommer smått om senn, det viktigste er at du slapper av i helga, så valpen din kan slappe av, ha det moro, kos dere, og smil uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SFX skrev:

Men verksted er kanskje ikke noe som skjer på hver utstilling? ;)

Valpeshow skal være trening, både for hund og eier, og det er en fin måte å teste på og få med seg erfaring til det blir litt mer seriøst i voksne klasser. De fleste dommere har forståelse for at valper er valper, og finner på litt bøll. Alt kommer smått om senn, det viktigste er at du slapper av i helga, så valpen din kan slappe av, ha det moro, kos dere, og smil uansett. 

Takk for det. Tok bare til meg litt krasse kommentarer av andre hundeeigere sist ringtrening. Tror det ødela litt for meg. 

Han hoppa å nappa veldig i meg og jeg lar han aldri få lov. Er superkonsekvent men får han ikke til å samarbeide. Jobber veldig med dette og regner med det roer seg etterhvert. Og det er kun på kurs/ringtrening han gjør dette. Det er vondt og irriterende og vi jobber og jobber. Kommentarer jeg fikk var blant annet: "hvorfor valgte du en sånnen rase?" "Har du hatt hund før?" Og "gjør han sånn med dommeren i ringen kan dere glemme alt" (først av alt. Ja jeg har hatt hund før men ikke av samme rase. Langt i fra. På mange måter første skikkelige hund for oss. For det andre. Jeg elsker alt med rasen og den passer perfekt til vårt bruk. Alt vi har gjort til nå har gått superfint. Han er 8 mnd så litt sprell regner jeg med og vi er forberedt på å jobbe å jobbe. Å sist men ikke minst: det er kun meg han gjør dette mot. Kommer "dommeren" bort på trening så sier kroppspråket hans "kos kos kos kos!!!!".) Måtte bare forsvare meg litt.? pg så må det nevnes at disse ikke har peiling på rasen og nok dømmer litt. 

men prøver å ikke la dette påvirke meg. Jeg øbsker så gjerne å få vist ham frem for han har et potensiale til å bli en særdeles pen mutte gutt☺ å selv om han tuller litt er han best på jord.?

så jeg gleder meg og er spent.☺ øvelse gjør mester??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wildlife skrev:

Takk for det. Tok bare til meg litt krasse kommentarer av andre hundeeigere sist ringtrening. Tror det ødela litt for meg. 

Han hoppa å nappa veldig i meg og jeg lar han aldri få lov. Er superkonsekvent men får han ikke til å samarbeide. Jobber veldig med dette og regner med det roer seg etterhvert. Og det er kun på kurs/ringtrening han gjør dette. Det er vondt og irriterende og vi jobber og jobber. Kommentarer jeg fikk var blant annet: "hvorfor valgte du en sånnen rase?" "Har du hatt hund før?" Og "gjør han sånn med dommeren i ringen kan dere glemme alt" (først av alt. Ja jeg har hatt hund før men ikke av samme rase. Langt i fra. På mange måter første skikkelige hund for oss. For det andre. Jeg elsker alt med rasen og den passer perfekt til vårt bruk. Alt vi har gjort til nå har gått superfint. Han er 8 mnd så litt sprell regner jeg med og vi er forberedt på å jobbe å jobbe. Å sist men ikke minst: det er kun meg han gjør dette mot. Kommer "dommeren" bort på trening så sier kroppspråket hans "kos kos kos kos!!!!".) Måtte bare forsvare meg litt.? pg så må det nevnes at disse ikke har peiling på rasen og nok dømmer litt. 

men prøver å ikke la dette påvirke meg. Jeg øbsker så gjerne å få vist ham frem for han har et potensiale til å bli en særdeles pen mutte gutt☺ å selv om han tuller litt er han best på jord.?

så jeg gleder meg og er spent.☺ øvelse gjør mester??

Ikke alle er gode pedagoger, selv om de kan mye om "faget" sitt.

Det kan jo hende at du blir litt nervøs på ringtrening, så merker han det, og skal dempe ved å finne på noe tull og få deg til å tenke på noe annet? Jeg hadde ei tispe jeg konkurrerte i lydighet med, og jeg kunne bli så nervøs på stevnene - og da syntes hun at jeg var teit, og fant på egne ting. Jeg gikk for en lydighetsdommer som ba meg om å trene før jeg meldte på, og det såret noe enormt, for jeg visste at hunden kunne så mye mer når vi trente, og at problemet var mine nerver som kom så mye mer fram på stevner. Det er så lett å dømme en situasjon en ikke kjenner hele utbredelsen av.

Det er klart at en valp på åtte måneder tåler å få beskjed om at ting ikke er greit, og det må tas tak i før han blir voksen og enda større. Men samtidig er det valper, med kort konsentrasjon og stor impulsivitet. Hvis han oppfører seg annerledes på trening, så må du bare tilpasse så det blir enklere for ham, hvis hans oppførsel er reaksjon av stress og/eller demping. Hold større avstand til de andre hundene, belønn hyppigere for å hjelpe ham å forstå hva du vil, senk kravene, og alle standard råd. 

Erfaringsmessig vil også mange valper oppføre seg helt anneredes på utstilling enn på trening, fordi ingen ringtrening klarer å replikere en utstillingssituasjon fullstendig. Du kommer til en hall med flere ringer, hundrevis av hunder og mennesker, masse lyder og lukter. Noen blir så overveldet at de blir roligere, og andre blir mer stresset. Men møt opp i god tid, så han rekker å bli varm i trøya, gjør ditt beste, og vær fornøyd med at du møter opp og gjennomfører. Det er ikke alle som kommer så langt en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SFX skrev:

Ikke alle er gode pedagoger, selv om de kan mye om "faget" sitt.

Det kan jo hende at du blir litt nervøs på ringtrening, så merker han det, og skal dempe ved å finne på noe tull og få deg til å tenke på noe annet? Jeg hadde ei tispe jeg konkurrerte i lydighet med, og jeg kunne bli så nervøs på stevnene - og da syntes hun at jeg var teit, og fant på egne ting. Jeg gikk for en lydighetsdommer som ba meg om å trene før jeg meldte på, og det såret noe enormt, for jeg visste at hunden kunne så mye mer når vi trente, og at problemet var mine nerver som kom så mye mer fram på stevner. Det er så lett å dømme en situasjon en ikke kjenner hele utbredelsen av.

Det er klart at en valp på åtte måneder tåler å få beskjed om at ting ikke er greit, og det må tas tak i før han blir voksen og enda større. Men samtidig er det valper, med kort konsentrasjon og stor impulsivitet. Hvis han oppfører seg annerledes på trening, så må du bare tilpasse så det blir enklere for ham, hvis hans oppførsel er reaksjon av stress og/eller demping. Hold større avstand til de andre hundene, belønn hyppigere for å hjelpe ham å forstå hva du vil, senk kravene, og alle standard råd. 

Erfaringsmessig vil også mange valper oppføre seg helt anneredes på utstilling enn på trening, fordi ingen ringtrening klarer å replikere en utstillingssituasjon fullstendig. Du kommer til en hall med flere ringer, hundrevis av hunder og mennesker, masse lyder og lukter. Noen blir så overveldet at de blir roligere, og andre blir mer stresset. Men møt opp i god tid, så han rekker å bli varm i trøya, gjør ditt beste, og vær fornøyd med at du møter opp og gjennomfører. Det er ikke alle som kommer så langt en gang ;)

Tusen takk☺ veldig oppløftende ord. Nå skal vi ut å slite oss ut litt siden Mr. Isbjørn skal sove inne i natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til! Det kommer nok til å gå bra :) 

valpeshow skal bare være koselig og god trening for både valp og eier, som @SFX sier :) 

jeg merker veldig godt hvilket stressnivå jeg ligger på i ringen, via å se på Aron. Er jeg kjempenervøs kobler han ut og snuser, jeg blir enda mer nervøs og får han ikke med meg fram. Denne oppvekkeren kom på europavinneren, så klart :P jeg følte et press som jeg ikke hadde gjort før - eneste junior, og fikk han excellent fikk vi tittel, jeg visste at dommeren kunne være ganske fæl, og jeg hadde flere venner som hadde kommet for å se på oss. For meg var det drepen :P på norsk vinner var det bare meg og samboer, aron stilte i unghundklassen og derfor ikke noe tittelpress (hadde null håp om BIR og NV-tittel), og da hadde vi det SÅ fint i ringen! Han gikk som en drøm og vi hadde fin kontakt!

så.. KOS dere i ringen, ta det som det kommer! Det går nok helt fint :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...