Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til nybegynner?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Nå har vi meldt oss på valpeutstilling 20. Mars. Har heldigvis godt tid enda MEN: 

Hvordan lære hunden stå? Han setter seg rett på rumpa (dumme oss tenkte ikke på det når han lærte sitt).

Å jeg har aldri vært på utstilling før. Dritnærvøs egentlig for noe skal gå galt. Han er en stor sprettball med andre hunder tilstede.

hva bør vi trene på i forkant og hva bør vi forberede oss på? Noe spesielt vi bør ha med til utstillinga? 

Når vet man når på dagen man må stille opp? Må man være der fra morningen av i tilfelle? Kan man gå videre til noe som helst på valpeutstilling eller er det bare en omgang?

Er malamute forøvrig på da 8 mnd.

han er sort og hvit. Har blitt anbefalt å vaske det hvite med blåshampo men har lest at noen blir litt lilla eller blå i pelsen? Er redd for han skal være blå på utstilling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Superfornøyd med i dag. Gikk prikkfritt både i klassen og gruppefinale. Super kjekt. Kjekt og dra hjem med BIR valp selv om vi var eneste. Er dog en del i kritikken jeg ikkw forstår. Som g. Bal head o

I dag har vi vært på siste valpeshow. Gikk utrolig fint og løp bra, sto bra og dommer fikk se på tennene. Utrolig kjekt? ble enda en BIR det☺ neste er i Mai men da er det litt mer seriøst med junior?

Må si at samboer fikk blod på tann. Har snakket så mye dritt om utstilling men etter å ha vært med i helga er han super gira å vil kjøre landet rundt på utstillinger. Haha. I dag sa han at han skulle

Posted Images

Først av alt, det er ok at valper ikke oppfører seg perfekt i ringen, ingen forventer det :) 

Til utstillingen bør du ha med: utstillingsbånd, vannskål, vann, godbiter, gjerne bur så valpen kan slappe av, campingstol til deg selv er en god ting, nummerlapp (det er også inngangsbilletten din), håndkle/børste til å foreta den siste finishen :)  Det er i alle fall det jeg kommer på i farten, kan godt være jeg har glemt noe

Lære dem å stå er ganske enkelt. Bruk godbit, hold den rett foran snuten og før vekk fra hunden slik at han reiser seg for å følge etter. Belønn med en gang han har alle fire beina i bakken. Du bør belønne med gang ganske mange ganger før du venter lengre. For hver nye treningsøkt, belønn med en gang minst første gangen nå fremover. Hvis han setter seg, tar du bare en liten runde og begynner på nytt. Belønn på sekundintervaller i begynnelsen, legg på kommando  "stå", de pleier å skjønne det veldig fort. Du kan for eksempel bruke tubeost eller leverpostei på boks som belønning mens han står, da er det lettere å få ham til å stå over lengre tid. Du kan også gjenta "stå" mens han står :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det du trenger når du er på utstillingsplassen er stol, godbiter, utstillingsbånd, vannskål og vann til valpen, og bur for å skjerme ham for støy og la ham slappe av. 

Valper gå gjennom det samme som voksne, bare at det er ikke tellende. Det er mer for gøy og øvelse. Så om du blir best i rasen går du videre til gruppen. Vinner du gruppen, går du videre til best in show. Alt dette er for valpene. Valper og voksne har egne finaler ;)

Når du skal lære valpen å stå så skryt når den står oppreist. Hold godbit foran nesa og ha lav terskel for å skryte. Bare hunden står så gi godbit. Legg på det ordet du vil at den skal lære. Jeg bruker "ståååå". Når hunden har lært å holde seg oppe på alle 4 beina og kanskje også kopler hva som er forventet med det båndet, så kan du begynne å fokusere på hvordan hunden står. Akkurat det trenger du ikke tenke så veldig på før den blir bedømt blant de voksne, men se an hunden når den er klar :)

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. ☺ er jo litt stort å tungt å drasse buret med inn da:/ men får ta med meg en hjelper. Men angående nummerlapp, er dette noe man må kjøpe som feks lik de man bruker på ridestevner eller får man det utdelt? 

Er redd for å glemme noe☺ fikk også beskjed av oppdretter om at vi med malamute aldri går videre fra best i gruppen da de stiller i samme gruppe som feks pomeranien pg de vinner alltid foran våre store brukshunder. Hehe ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Wildlife skrev:

Tusen takk for svar. ☺ er jo litt stort å tungt å drasse buret med inn da:/ men får ta med meg en hjelper. Men angående nummerlapp, er dette noe man må kjøpe som feks lik de man bruker på ridestevner eller får man det utdelt? 

Er redd for å glemme noe☺ fikk også beskjed av oppdretter om at vi med malamute aldri går videre fra best i gruppen da de stiller i samme gruppe som feks pomeranien pg de vinner alltid foran våre store brukshunder. Hehe ?

 

Nummerlappen får du tilsendt ca ei uke før utstillingen - den kommer på e-post om du har meldt på via Min Side hos NKK. 

Og jeg har da vitterlig stilt malamute i BIS-finale, jeg, så det er selvsagt fullt mulig å slå både pommer og andre raser om du har en god hund (også bør vi kanskje ikke nevne at jeg gikk på snørra i selveste BIS-finalen den gangen :lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

//Gratulerer med første påmelding, så morsomt at du vil forsøke deg på valpeshow! Valpeshow er en flott arena for å trene, lære og teste både for valp og eier.

Det jeg trener mest med mine valper er at de skal være vandt til å ha på seg halsbåndet og lenka jeg bruker i ringen, slik at ikke det er noe som klør og irriterer dem. Jeg trener også mye håndtering, både av meg og av andre personer jeg stoler på at gir valpen en god øvelse. For eksempel sjekker jeg bittet på hunden, og får andre til å gjøre det, så valpen er vant til at det skjer. Jeg vender også valpene til at de blir tatt på testiklene hvis de er hannhunder, jeg flytter på bein og tar på poter, jeg kjenner godt på haler (haleknekk er en diskvalifiserende feil hos oss, så det er mange dommere som kjenner godt nedover hele halen) og andre ting som gjør at de er vant til å bli tatt på. Dette lar jeg også andre mennesker gjøre, som får leke dommer for et minutt. 

Til å begynne med så får valpen være valp, men etter hvert setter jeg litt kr*av til valpen - at den skal stå selv om noen sjekker testiklene, altså ikke sette seg eller spinne rundt for å leke. Jeg trener stå på en annen måte enn Alvira beskrev, og det er flere veier til nirvana. Jeg vil ikke ha en hund som lærer seg å stå slik den vil, jeg vil ha en hund som lærer seg å stå utstillingspent. Så jeg starter med valpen på gulv eller trimmebord, får den opp i stående uten å bruke kommando, og flytter bakbein og frambein slik de skal stå. Jeg roser og belønner masse at jeg får lov til å flytte på beina, siden de da kan føle at de mister litt balanse og fotfeste (!), og jeg belønner når de lar foten stå der jeg plasserte den, lenger og lenger tid. Jeg begynner med en fot, og øker kravene når jeg ser at valpen er klar for det. Vi snakker korte-korte økter når de er små, under et minutt. Valper som er født hos meg begynner jeg med når de er fire-fem uker, kanskje 15 sekunder til å begynne med. Valper jeg kjøper inn begynner jeg så snart de er i hus. Det er mye lettere når de er så små, enn når de har vokst på seg mer størrelse, meninger, lek og nysgjerrighet. Jeg bruker så å si aldri stå-kommandoen, for enten har jeg en hund som jeg stabler beina på, og da har den lært at fryses den posisjonen får den belønning - men jeg har en kommando for "bli stående" når hunden står i riktig posisjon. Eller så fristiller jeg hunden, som vil si at hunden har blitt så god på å finne riktig posisjon for beina sine at den står slik av seg selv, og jeg kan stå foran hunden med slakk lenke og med små håndtegn eller kroppsbevegelser få til de bittesmå justeringene jeg trenger (for eksempel kunne jeg med min forrige hund styre hvor hun så ved å flytte hånda - så om hun så mer nedover fikk hun strammere overlinje. Jeg kunne få henne til å flytte en framfot ved at jeg selv la min kroppsvekt i den retningen, Også videre, dette er absolutt ikke nødvendig, og noe jeg gjør om hunden passer til det - hunder er forskjellige).

Jeg har også pleid å trene litt trav i bånd hjemme, men det å løpe alene rundt på gårdsplassen er noe helt annet enn å løpe i utstillingsringen, så treningen hjemme er mest for å se hvilket tempo som passer hunden på det aldersstadiet, også trener jeg litt på plassen før vi skal i ringen for å se hvordan underlaget påvirker hunden. Jeg forsøker også å lære hunden at det er jeg som har godbiter/belønning, så ikke all interesse og nysgjerrighet skal gå til alle andre, i håp om at omgivelsene skal ignoreres noe til fordel for meg - men alt nytt er alltid mer spennende enn den vante eieren-.

Men det viktigste du gjør for og med valpen før et valpeshow er å trene håndtering, at den har litt tålmodighet på å stå rolig noen sekund av gangen, og at den er vant til lenke og halsbånd. 

Du må ikke ha med bur eller grinder - du gjør det du synes er praktisk for deg. 20. mars er det neppe for varmt å ha valpen i bilen om du ønsker det, og det er alltids noen som kan holde en valp i tre minutter mens du løper på do. Det er ingen grunn til å måtte stresse mer enn du må.

Husk vaksinasjonsattest/pass, vann og vannskål, ekstra gode godbiter for motivasjon og belønning, penger til parkering og annet, vær ute i god tid (det står i papirene cirkatider for når din rase bedømmes), og husk at det skal bare være moro. Det er mange valper og valpeeiere som kløner og gjør rare ting i ringen. Og det er noen som ser ut som om de er proffe og har gjort dette i mange år. Ikke la deg blende eller skremme - fokuser på din valp!

Jeg kan jo legge til at min "valp" på ni måneder ikke er ferdig opplært til dette. For meg er det en kontinuerlig prosess, noe som må holdes vedlike, også må jeg huske på at både han og jeg har dagsformer, han har mer og mindre hormoner som saboterer, omgivelsene vil påvirke, også videre. Når jeg får dem opp i veteran, fra åtte års alderen, da føler jeg derimot at vi har et stødig samspill og forutsigbare utstillingsdager, hehehe :D

Og angående det å vinne gruppa - den beste hunden vinner. Pomeranian, samojed og faraohund er eksempler på raser i gruppe 5 som for tiden har høy kvalitet og lett kan vinne. Men det betyr ikke at en ikke har sjanse i andre raser - en må bare ha en hund som er pen nok. Og du må ha en dommer som kan rasen godt nok til å gjenkjenne kvalitetene. Det er jo forskjell på å om du stiller for rasespesialist, en allrounder som skal i prinsippet kunne 400 raser (ingen kan 400 raser ned på detaljnivå til enhver tid uten å lese seg opp igjen), eller på valpeshow kan du få valpeshowdommere som er under utdannelse og derfor kan noen raser bedre enn de kan andre. Men jeg har sett de fleste raser i gruppe 5 plassere seg, så alle raser kan ha gode nok hunder. Så går det litt i bølger - i en periode følte jeg at japansk spisshund "alltid" ble plassert, men nå har det kanskje vært født færre kull eller om en oppdretter har gitt seg eller en god avlshannhund er død, hva vet jeg, men nå er det en stund siden jeg så de plassere seg. Det går i bølgedaler for rasekvaliteten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wildlife skrev:

Tusen takk for svar. Jeg fant programmet for utstillingen og dommere å slikt men blie ikke helt klok. Noen som vil se for meg om de skjønner hvem som skal dømme alaskan malamute valp? :) på norsk miniatyrhund klubb avd rogaland:lol:

Det er utstilling både lørdag og søndag, så du kan stille begge dager.

Dommer lørdag er Andrew Beare fra Irland, søndag er det Berri Beare fra Irland. Sikkert et ektepar. Irske dommere pleier å være tålmodige og trivelige. 

Det står også en setning - som er helt normalt - om at valper kan få dommerbytte hvis det blir for mange påmeldte. Det er noen grenser for hvor mange hunder en dommer kan dømme per dag, og blir det flere påmeldte enn forventet er det valpene som først får annen dommer enn oppsatt, fordi valpeshow er uoffisielt.

Detaljert program med tidspunkt kommer først når utstillingen nærmer seg, når alle påmeldinger er kommet inn og de vet hva slags tidsskjema de kan forvente seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wildlife skrev:

Åh. Da må jeg kanskje melde meg på en gang til:)

 

27 minutter siden, Wildlife skrev:

Tusen takk for nyttig hjelp?

Du må melde på begge dager om du vil stille begge dager - i og med at han er såpass gammel rekker du vel ikke så mange flere valpeshow, så jeg ville slått til med begge to for treningens skyld. Det du lærer og erfarer på lørdagen kan du ta med deg og gjøre annerledes allerede på søndagen.

Og bare hyggelig, har en akkumulert noen erfaringer over mer enn 30 år kan en jo forsøke å dele med seg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Wildlife skrev:

Ja tenkte også det. Hadde hået å få med noe flere valpeshow men i og med at han var 4-6 mnd akuratt rundt jul var det lite å velge i uten å måtte reise evig langt. Så melder meg på begge dager for erfaringen?☺ meget spennende. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Wildlife skrev:

 

Takk:D

øvde på å stå i går å han begynner å skjønne det. Men å løpe ved siden av i ring var umulig. Da var det en vilter sprettball i andre enda som hoppa å nappa å trodde det var lek. Men vi får bare øve.

Stopp når han tuller, og vent til han roer seg før du prøver igjen. Begynn med lavt tempo, og øk tempo etter hvert som han forstår at han skal ha bena i bakken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange gode tips å komme med, men jeg tror det kommer til å gå veldig bra! Håper du oppdaterer oss her om hvordan det går. Hvor bor du? Kanskje du kan bli med på ringtrening i området.

Jeg synes det var veldig nyttig å dra på noen valpeshow før vi kom i gang med de "voksne" klassene. Det ga oss gode erfaringer og trening i ringen, og hjalp meg veldig som var livredd for å gå i ringen første gang. Har foreløpig bare stilt 4 ganger på valpeshow og 1 gang som junior, så jeg er ganske fersk. Det viktigste er hvertfall å ha det gøy, og å gjøre det til en positiv opplevelse for valpen. 

Skal på samme utstillingen, kanskje jeg ser deg der? Har rosa/blått hår og stiller basenji, bare til å si hei hvis du skulle se oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wildlife skrev:

 

Takk:D

øvde på å stå i går å han begynner å skjønne det. Men å løpe ved siden av i ring var umulig. Da var det en vilter sprettball i andre enda som hoppa å nappa å trodde det var lek. Men vi får bare øve.

 

3 timer siden, Ingidano skrev:

Stopp når han tuller, og vent til han roer seg før du prøver igjen. Begynn med lavt tempo, og øk tempo etter hvert som han forstår at han skal ha bena i bakken :)

Og tren på rette strekker før du begynner på sirkel, valpen må fokusere på mindre når det er strak vei hvis leken er fordi det blir for moro - men ikke løp rett mot noe som kan oppleves som moro de første gangene (sekken med godbiter, bilen, en person, en haug med kongler, andre hunder, whatever). Gjør omgivelsene kjedelige, slik at du er den det er bra å ha fokus på, og sørg for at moroa (lek og belønning) kommer fra deg. Valpeshow skal være moro og positivt, men vi kan redusere underholdningsverdien for de andre :D 

Og som i annen trening - belønn med en gang valpen løper tilnærmelsesvis riktig, ikke forvent tre ryddige runder før du er fornøyd. Når jeg dømmer valper, ber jeg ofte om to runder med en gang fordi erfaringsmessig trenger valper litt tid på å lande og å finne flyten, og handler trenger litt tid på å få det fram. Har de to runder har jeg fått sett flere glimt av korrekt trav enn om de bare løper en runde. Og har jeg ikke sett noe på to runder, så får de flere sjanser, for det skal være like mye trening som konkurranse i valperingen, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar ? vi skal muligens hive oss på utstillingstreninga her i området om vi får det til å gå opp med hverdagen. Vi bor i egersund☺ men foreløpig øver vi på å gå/løpe saaakte å belønne med en gang han går littegranne fint og belønne mye når noe er bra. Når han hopper å spretter så stopper jeg og om han hopper for å nappe etter meg så avviser jeg han med å snu meg bort fra ham. Funker veldig bra på ham. ☺

4 timer siden, Lovozero skrev:

 

Skal på samme utstillingen, kanskje jeg ser deg der? Har rosa/blått hår og stiller basenji, bare til å si hei hvis du skulle se oss :)

Skal gjøre det☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. januar 2016 at 4:13 PM, SFX skrev:

//Gratulerer med første påmelding, så morsomt at du vil forsøke deg på valpeshow! Valpeshow er en flott arena for å trene, lære og teste både for valp og eier.

Det jeg trener mest med mine valper er at de skal være vandt til å ha på seg halsbåndet og lenka jeg bruker i ringen, slik at ikke det er noe som klør og irriterer dem. Jeg trener også mye håndtering, både av meg og av andre personer jeg stoler på at gir valpen en god øvelse. For eksempel sjekker jeg bittet på hunden, og får andre til å gjøre det, så valpen er vant til at det skjer. Jeg vender også valpene til at de blir tatt på testiklene hvis de er hannhunder, jeg flytter på bein og tar på poter, jeg kjenner godt på haler (haleknekk er en diskvalifiserende feil hos oss, så det er mange dommere som kjenner godt nedover hele halen) og andre ting som gjør at de er vant til å bli tatt på. Dette lar jeg også andre mennesker gjøre, som får leke dommer for et minutt. 

Til å begynne med så får valpen være valp, men etter hvert setter jeg litt kr*av til valpen - at den skal stå selv om noen sjekker testiklene, altså ikke sette seg eller spinne rundt for å leke. Jeg trener stå på en annen måte enn Alvira beskrev, og det er flere veier til nirvana. Jeg vil ikke ha en hund som lærer seg å stå slik den vil, jeg vil ha en hund som lærer seg å stå utstillingspent. Så jeg starter med valpen på gulv eller trimmebord, får den opp i stående uten å bruke kommando, og flytter bakbein og frambein slik de skal stå. Jeg roser og belønner masse at jeg får lov til å flytte på beina, siden de da kan føle at de mister litt balanse og fotfeste (!), og jeg belønner når de lar foten stå der jeg plasserte den, lenger og lenger tid. Jeg begynner med en fot, og øker kravene når jeg ser at valpen er klar for det. Vi snakker korte-korte økter når de er små, under et minutt. Valper som er født hos meg begynner jeg med når de er fire-fem uker, kanskje 15 sekunder til å begynne med. Valper jeg kjøper inn begynner jeg så snart de er i hus. Det er mye lettere når de er så små, enn når de har vokst på seg mer størrelse, meninger, lek og nysgjerrighet. Jeg bruker så å si aldri stå-kommandoen, for enten har jeg en hund som jeg stabler beina på, og da har den lært at fryses den posisjonen får den belønning - men jeg har en kommando for "bli stående" når hunden står i riktig posisjon. Eller så fristiller jeg hunden, som vil si at hunden har blitt så god på å finne riktig posisjon for beina sine at den står slik av seg selv, og jeg kan stå foran hunden med slakk lenke og med små håndtegn eller kroppsbevegelser få til de bittesmå justeringene jeg trenger (for eksempel kunne jeg med min forrige hund styre hvor hun så ved å flytte hånda - så om hun så mer nedover fikk hun strammere overlinje. Jeg kunne få henne til å flytte en framfot ved at jeg selv la min kroppsvekt i den retningen, Også videre, dette er absolutt ikke nødvendig, og noe jeg gjør om hunden passer til det - hunder er forskjellige).

Jeg gjør forsåvidt det samme som deg, jeg bare foretrekker å lære dem å stå i ro først. Jeh burde kanskje fortalt om del to også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alvira skrev:

Jeg gjør forsåvidt det samme som deg, jeg bare foretrekker å lære dem å stå i ro først. Jeh burde kanskje fortalt om del to også.. :P

I og med at jeg har konkurrert litt i lydighet, synes jeg det er greit å skille mellom den stå'en jeg vil ha i stå under marsj/innkalling med stå, og den ståen som skal være i utstillingsringen. I ringen kan de få lete etter posisjonen med beina et par sekunder, i LP skal jeg ha mest mulig bråstopp samme hvor beina er. Å stå rolig i oppstilt posisjon kommer gjerne av seg selv, de må jo nødvendigvis stå på fire bein og være på ett sted for at jeg skal kunne få flyttet beina dit de skal, selv når jeg begynner med bare ett bein :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SFX skrev:

I og med at jeg har konkurrert litt i lydighet, synes jeg det er greit å skille mellom den stå'en jeg vil ha i stå under marsj/innkalling med stå, og den ståen som skal være i utstillingsringen. I ringen kan de få lete etter posisjonen med beina et par sekunder, i LP skal jeg ha mest mulig bråstopp samme hvor beina er. Å stå rolig i oppstilt posisjon kommer gjerne av seg selv, de må jo nødvendigvis stå på fire bein og være på ett sted for at jeg skal kunne få flyttet beina dit de skal, selv når jeg begynner med bare ett bein :P

Det skjønner jeg. Trener også lydighet, bruker bare ulike kommandoer. Og han er overraskende god på å skille mellom situasjoner :) Men jeg begynte med utstilling før lydighet da, så hadde ikke tenkt på problemstillingen. Heldigvis gikk det helt fint :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...