Gå til innhold
Hundesonen.no

treff med litt større hunder?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

har en malamute gutt på 6 mnd. Han elsker å leke med alt av hunder og er bare god. Vi har for det meste trent på at han ikke trenger å leke med alle så nå i det soste har det blitt lite lek med andre.

er det noen i stavanger/jæren området som kunne tenkes å møte oss så hundene kan få leke. Han er over 30 kg nå så holder han unna små raser desverre siden han blir gira.

Men dere med store hunder. Hadde vært utrolig gøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sandnes og har to, men er usikker på om de passer sammen med din. Jeg har en whippet på snart 10 mnd. som er sosial og leken, men hun blir nok i minste laget om din er voldsom. Jeg har også en schäfer i samme vektklasse som din, men om din er den pågående sorten, så får han nok ikke noen sjarmpoeng hos henne. Hun synes unge, store hannhunder som regel er dødsirriterende, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wildlife skrev:

Haha.

Min er utrolig leken og vil leke med alt og alle helst hele tiden. Han gjør aldri noe eller noe som helst men oppfordrer til lek. ☺

Skjønner :) Frøken whips har vokst av seg den heiteste interessen for lek, og har begynt å trekke seg litt mer bort fra større, veldig lekne hunder. Nemi er litt så som så, hun kan finne på å like enkelte hunder. Hun la sin elsk på en samojed en gang som hun skulle leke med, men det er ikke godt å si på forhånd. Det som er mest sannsynlig at skjer er at enten har hun guts nok til å sette på plass, eller så ser hun forpint på meg om ikke jeg kan få bort den irriterende store saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde tenkt å ta turen i dag men vi fikk litt dårligere tid en planlagt. Vi har vært der to ganger og han har stort sett storkost seg. Men den ene gangen var det en scheafer som var litt vel pågående. Da prøvde han å trekke seg unna uten hell noen ganger og viste seg underlegen. Da etter en stund gikk vi da han ikke fikk fred. Men nå har han jo vokst.

Akuratt meldt oss inn i den lokale hundeklubben og skal prøve å ta oss en tur de dagene hvor de har sosialisering på timeplanen. ☺ så får vi se. 

Har så lyst gan skal få lov å leke også for det blir lite av det. Men greit han lærer seg å ikke leke med alle heller da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Ja hadde tenkt å ta turen i dag men vi fikk litt dårligere tid en planlagt. Vi har vært der to ganger og han har stort sett storkost seg. Men den ene gangen var det en scheafer som var litt vel pågående. Da prøvde han å trekke seg unna uten hell noen ganger og viste seg underlegen. Da etter en stund gikk vi da han ikke fikk fred. Men nå har han jo vokst.

Akuratt meldt oss inn i den lokale hundeklubben og skal prøve å ta oss en tur de dagene hvor de har sosialisering på timeplanen. ☺ så får vi se. 

Har så lyst gan skal få lov å leke også for det blir lite av det. Men greit han lærer seg å ikke leke med alle heller da. 

Hvilken hundeklubb har du meldt deg inn i? Vi kan jo alltids prøve en dag altså, men mine går jo overens med de fleste. Vil bare ikke at mini skal bli helt overkjørt. Han er jo en stor hund. Men det kommer jo litt an på hvordan kjemi de evt. får og om du har kontroll nok på han til å få han til å gi seg om mi synes det blir for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Vi har meldt oss inn i dalane hundeklubb. Vi bor i egersund. Nå er det en stund siden jeg har sluppet han med andre da men når han var pågåeande med hunden i jula og fikk nok tok jeg han bare vekk ☺

Ah, du bor i egersund ja. Da er det jo et stykke å komme hit for å treffes, i og med at jeg bor i Sandnes. Det er en god time å kjøre for å komme hit. Jeg regna med du bodde i nærheten siden du posta innlegget i Stavanger-kategorien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på sørmarka så seeko skulle få leke litt med andre hunder. Merker ting har skjedd i hode hans for før viste han ikke tegn til noe annet enn glede når han ble sluppet med andre hunder.

var en stund siden sist. Det som skjedde i dag var at han ble skeptisk og redd når hundene kom og løp mot grinda. Når de andre hundene kom bort knurra han og han viste han var redd. Jeg ropte på han og han kom og søkte trygghet i meg. Så mista de andre interessen og løp bort. Da ville han også være med og løp avgårde. Ble noe heftig lek og jeg synes noen ganger det er vanskelig å skille på lek og når det er på vei over grenseland. Men han fikk lekt mye med to tisper i slutten. Det var jeg mye tryggere på. Der var det ikke tegn på noe som helst hos han eller de andre. Bare gøy lek. Og jeg car imponert over at jeg bare trengte å rope en gang så kom han til tross for han var midt i lek ☺ 

gøy å se han koste seg. Men frykter valpelisensen kan være på vei ut allerede eller har vi bare vært uheldige med hundene vi har møtt kanskje? De virket dog greie men jeg tror det var de som begynte faktisk. Vanskelig å se og hlre da jeg ikke har hørt han knurre så mye før og vet ikke om det car han eller den andre.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Wildlife skrev:

I dag var vi på sørmarka så seeko skulle få leke litt med andre hunder. Merker ting har skjedd i hode hans for før viste han ikke tegn til noe annet enn glede når han ble sluppet med andre hunder.

var en stund siden sist. Det som skjedde i dag var at han ble skeptisk og redd når hundene kom og løp mot grinda. Når de andre hundene kom bort knurra han og han viste han var redd. Jeg ropte på han og han kom og søkte trygghet i meg. Så mista de andre interessen og løp bort. Da ville han også være med og løp avgårde. Ble noe heftig lek og jeg synes noen ganger det er vanskelig å skille på lek og når det er på vei over grenseland. Men han fikk lekt mye med to tisper i slutten. Det var jeg mye tryggere på. Der var det ikke tegn på noe som helst hos han eller de andre. Bare gøy lek. Og jeg car imponert over at jeg bare trengte å rope en gang så kom han til tross for han var midt i lek ☺ 

gøy å se han koste seg. Men frykter valpelisensen kan være på vei ut allerede eller har vi bare vært uheldige med hundene vi har møtt kanskje? De virket dog greie men jeg tror det var de som begynte faktisk. Vanskelig å se og hlre da jeg ikke har hørt han knurre så mye før og vet ikke om det car han eller den andre.  

 

Bare følg med og vær litt ops. Det er ikke så lurt å eksponere han for "hvem som helst" i denne alderen. Gå heller tur med folk du veit har greie hunder. Ikke noe særlig om han får bli usikker sammen med andre. Det er en rase som generelt ikke blir hunder som kan slippes med tilfeldige hunder (men såklart ingen regel). Den beste sosialisering er å treffe folk med gode, stabile, voksne hunder og gå tur. Mye bedre enn løsslipp om han syns det er litt ekkelt. Er du uheldig kan usikkerheten eskalere om han får en følelse av å ikke mestre de situasjonene. 

Valpelisens er ikke noe som gjelder for alle. Noen voksne gir ikke valper "lisens" i det hele tatt omtrent, og noen tåler ting lenge. Ville ikke forventa at din valp har noe lisens nå. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Seeko har vokst til og forstår godt hundespråket. Han forstår når hundene ikke er intressert i han og han oppfører seg mer ordentlig sammen med andre hunder. Noe av det gøyeste er å gå løpe sammen med andre hunder.

Han er snill mot alt og andre enda. Svært forsiktig i sine møter med fremmede hunder. Stiller seg opp og står i ro til han er "godkjent" av den andre.

Vi har hatt ett par episoder hvor andre hanner har reagert på han og da svarer han igjen. Her en dag kom en cavalier hann fykende rett på han mens han gneldret med flexilina flagrende bak seg. Da står han bare stille og litt usikker venter på at hunden skal bli ferdig med å snuse på han. Når cavalieren var ferdig å snuse så begynner gneldringa igjen og da starter seeko å brumme litt. Men han starter aldri noe. Nå er han jo i værste alder (14 mnd) så har valgt å skjerme han for hannhunder vi ikke kjenner til fordi vi av erfaring føler det er så mange som gir tegn til de vil fyke på ham. Jeg ønsker ikke å ødelegge den fine hunden vi har nå men ønsker han skal få gjort det kjekkeste han vet.

Så om noen ønsker å leke med denne herremannen som ikke er så brulten lengre men full av respekt og liker å løpe og småherje litt innimellom dersom den andre tillater det, så hadde det vært utrolig gøy å treffes. Men som sagt foretrekker vi enten hanner som er snille å greie med andre hanner eller tisper☺

Har lekt med alt fra små jack russels til irsk ulvehund (men disse var litt i største lag så best å holde avstand) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...